Links uden streger under?
Fra : Devast8or

Dato : 26-02-04 17:02

Hej med jer,

hvordan er det man laver links uden at der kommer streger under? Skal man
have fat i noget CSS eller javascript eller lignende, eller kan jeg klare
det med helt alm. HTML (som er det eneste jeg kan finde ud af)?

TIA

Devast8or

Fra : Malthe Sunesen

Dato : 26-02-04 17:24

Devast8or skrev i en meddelelse:
> [...]
> have fat i noget CSS eller javascript eller lignende, eller kan jeg klare
> det med helt alm. HTML (som er det eneste jeg kan finde ud af)

Jeg ved ikke med Java, men i CSS kan du sagtens. Du skal bare skrive

a{text-decoration:none}

i dit CSS-dokument. På den måde vil alle links "undvære" stregen. Ellers kan
du i dit HTML-dokument skrive

<a _id=a1_ href=http://www.google.com>

som eksempel. I dit CSS-dokument skriver du så

#a1{text-decoration:none}

Så er det kun de links der har id=a1 der "undværer" stregen. Endvidere kan
jeg anbefale dig at lære CSS. Det kan du gøre på www.html.dk.

Mvh.
Malthe Sunesen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 26-02-04 17:49

Java har ikke noget med javascript at gøre.

Fra : Malthe Sunesen

Dato : 26-02-04 18:17

Jens Peter Karlsen skrev i en meddelelse
> Java har ikke noget med javascript at gøre.

Undskylder, du har jo helt ret. Jeg gad bare ikke skrive javascript. For
langt :$

skrive

Bedre ;) ?

Mvh.
Malthe Sunesen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 27-02-04 04:52

Du bør huske på at det vil forvirre mange nybegyndere.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-02-04 06:29

Malthe Sunesen skrev:

>Undskylder, du har jo helt ret. Jeg gad bare ikke skrive javascript. For
>langt :$

Den forklaring du lige gave fylder meget mere end 6 bogstaver.

--
Bertel

Fra : Malthe Sunesen

Dato : 27-02-04 11:57

Bertel Lund Hansen skrev i en meddelelse

> Den forklaring du lige gave fylder meget mere end 6 bogstaver.

Jeg bøjer mig! I har ret, I har ret. Og min forklaring fylder mere end 6
bogstaver, ja, men hvis man læser sammenhængen (han skriver javascript og
jeg skriver kun java) så vil de fleste nok regne ud, at jeg også mener
javascript..

Mvh.
Malthe Sunesen

Fra : Devast8or

Dato : 26-02-04 18:22

Malthe Sunesen wrote:

> Jeg ved ikke med Java, men i CSS kan du sagtens. Du skal bare skrive

Tak, men problemet er at jeg ikke kan CSS og ikke har hverken tid eller lyst
til at lære det. Derfor ville jeg gerne vide om der er en simpel HTML kode
til det?

Devast8or

Fra : Joachim Cohn Jacobse~

Dato : 26-02-04 18:44

Devast8or wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Tak, men problemet er at jeg ikke kan CSS og ikke har hverken tid eller lyst
> til at lære det. Derfor ville jeg gerne vide om der er en simpel HTML kode
> til det?

Det er der ikke og lad endelig være med at kigge her
http://www.html.dk/faq/00019/ hvis du fastholder ikke at ville lære CSS

Venlig hilsen Joachim

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Devast8or

Dato : 26-02-04 20:04

Joachim Cohn Jacobsen - HTML.dk wrote:

> Det er der ikke

Ok, så gider jeg ikke at tænke mere over det.

> og lad endelig være med at kigge her
> http://www.html.dk/faq/00019/ hvis du fastholder ikke at ville lære
> CSS

Hehe, det vil jeg så lade være med (ihvertfald indtil videre :)

Devast8or

Fra : Malthe Sunesen

Dato : 26-02-04 22:36

Devast8or skrev bl.a. i en meddelelse

> Hehe, det vil jeg så lade være med (ihvertfald indtil videre :)

DET synes jeg nu du skal. Kiggede lige selv på den. Det eneste du skal er,
at kopiere noget tekst i artiklen og sætte det ind i dit HTML-dokument. Men,
lær CSS alligevel. Det kan styre i tusindvis af sider så de får præcis samme
layout. Det er umaget værd

Fra : Devast8or

Dato : 27-02-04 13:32

Malthe Sunesen wrote:
> [...]
> HTML-dokument. Men, lær CSS alligevel. Det kan styre i tusindvis af
> sider så de får præcis samme layout. Det er umaget værd

Jep, det er fikst, det ved jeg. Men dels ligger mine interesser ikke
indenfor webdesign og dels har jeg ikke tid til at lære CSS til det jeg
sidder med lige nu (og da slet ikke for at få en enkelt ting rettet til :)

Devast8or

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 26-02-04 18:50

Devast8or wrote:

> Tak, men problemet er at jeg ikke kan CSS og ikke har hverken tid
> eller lyst til at lære det.

Ærgeligt. Så kan du ikke fjerne understregningen (udover ved at pille
ved din egen browsers indstillinger og derved få det til at virke
lokalt på din egen maskine).

> Derfor ville jeg gerne vide om der er
> en simpel HTML kode til det?

Nej. HTML angiver ikke præsentation, men *struktur*. Det, du spørger
efter, omhandler præsentation, som defineres med CSS.

Men det er nu engang meget simpelt at benytte sig af CSS:
1. Lav en tekst-fil, du f.eks. kalder "style.css".
2. Skriv det her i den nye fil:
   a {
       text-decoration: none;
   }
3. Åben det HTML-dokument, hvori du vil fjerne understregning af
links.
4. Skriv følgende i <head>-sektionen:
   <link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css" />

Og det var så det.

Dit style sheet kan (bør/skal) i øvrigt bruges til at definere
skrifttyper, farver, baggrunde, layout m.v.

Tag evt. et kig på HTML.dks udmærkede CSS-tutorial:

   <http://www.html.dk/tutorials/css/>

God arbejdslyst.

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/fona/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-02-04 21:35

"Malthe Sunesen" <famisune@os.dk> skrev

> <a _id=a1_ href=http://www.google.com>

Mon ikke det virker bedre med <a id="a1" href="http://google.com">

Altså uden de to _
Og så i øvrigt med anførselstegn indsat om a1 og adressen.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Malthe Sunesen

Dato : 26-02-04 22:33

Erik Ginnerskov skrev i en meddelelse news:c1llb0$b18$1@sunsite.dk...

> "Malthe Sunesen" <famisune@os.dk> skrev

> Mon ikke det virker bedre med <a id="a1" href="http://google.com">
>
> Altså uden de to _
> Og så i øvrigt med anførselstegn indsat om a1 og adressen.

Sandsynligvis. Men de to underscores var blot for at fremhæve id=a1. Jeg
kunne også have brugt stherner. Desuden er det ligemeget om man bruger
anførselstegn hvis der ikke er mellemrum i kommandoen. Jeg bruger ikke
anførselstegn, medmindre der er en kommando med mellemrum. Jeg ved godt, at
mange sætter anførselstegn om, men jeg er ikke en af dem.

Mvh.
Malthe Sunesen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-02-04 11:15

Malthe Sunesen skrev:

[<a _id=a1_ href=http://www.google.com>]

> Sandsynligvis. Men de to underscores var blot for at fremhæve
> id=a1. Jeg kunne også have brugt stherner.

Uanset om du bruger stjerner, understreger eller skråstreger er det
en dårlig ide at fremhæve en del af en html-kode. Langt fra alle
programmer viser fremhævningen, og mange vil være i tvivl om dine
markeringstegn er en del af koden.

> Desuden er det ligemeget om man bruger anførselstegn hvis der
> ikke er mellemrum i kommandoen.

Forkert. Det er meget andet end mellemrum der er problematisk:

,----
| In certain cases, authors may specify the value of an attribute
| without any quotation marks. The attribute value may only contain
| letters (a-z and A-Z), digits (0-9), hyphens (ASCII decimal 45),
| periods (ASCII decimal 46), underscores (ASCII decimal 95), and
| colons (ASCII decimal 58). We recommend using quotation marks even
| when it is possible to eliminate them.
`----
<http://www.w3.org/TR/html401/intro/sgmltut.html#idx-attribute-6>

Dobbeltstregerne i webadressen ovenfor giver faktisk problemer i
både Mozilla og Opera. Skriver man fx

<a id=a1 href=http://www.google.com>hejsa
Her er tekst efter linket.

- bliver teksten efter linket ikke vist. Ovenstående kode kan
heller ikke valideres.

> Jeg bruger ikke anførselstegn, medmindre der er en kommando med
> mellemrum.

Det er - jf. ovenstående - en dårlig ide. Det er korrekt at
anførselstegn ikke (i html4) er påkrævet i alle tilfælde. Men det
er lettere at vænne sig til at bruge den altid. Jeg måtte slå
undtagelsestilfældene op for at huske dem - og du har tydeligvis
misforstået reglen. Hvis man vil skrive xhtml er det i øvrigt meget
simpelt - her skal alle værdier sættes i anførselstegn.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Malthe Sunesen

Dato : 27-02-04 12:00

Jens Gyldenkærne Clausen skrev i en meddelelse
> [...]
> misforstået reglen. Hvis man vil skrive xhtml er det i øvrigt meget
> simpelt - her skal alle værdier sættes i anførselstegn.

Okay... Bare lad være med at høre på hvad jeg siger :S Og på baggrund af din
opfordring (det var det vel?) vil jeg rette min hjemmeside til MED
anførselstegn.

Mvh.
Malthe Sunesen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-02-04 12:12

Malthe Sunesen skrev:

> Okay... Bare lad være med at høre på hvad jeg siger :S

Det var da lidt selvudslettende. Alle er velkomne i gruppen og man
må bidrage med hvad kan. Men giver man svar der kan virke
vildledende eller på anden måde er problematiske, så vil det blive
påtalt.

Det er ikke en straf at blive rettet, selv om det måske godt kan
føles sådan.

> Og på baggrund af din opfordring (det var det vel?) vil jeg rette
> min hjemmeside til MED anførselstegn.

Det lyder godt.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Malthe Sunesen

Dato : 27-02-04 12:43

Jens Gyldenkærne Clausen skrev bl.a. i en meddelelse

> [...]
> må bidrage med hvad kan. Men giver man svar der kan virke
> vildledende eller på anden måde er problematiske, så vil det blive

Det var ment som en joke, der skulle redde mig ud af kniben. Ikke som en
opfordring!

Mvh.
Malthe Sunesen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-02-04 16:25

Malthe Sunesen skrev:

>Det var ment som en joke, der skulle redde mig ud af kniben.

Jeg forstår godt hvad du mener. Men det er faktisk ikke en knibe
at tage ved lære af andre og give udtryk for at man er blevet
klogere.

Krag var en af de skarpeste politiske begavelser vi har haft i
dette århundrede. Han blev - meget uretfærdigt - leet af da han
sagde disse kloge ord: "Man har et standpunkt til man tager et
nyt."

I en politisk sammenhæng hvor vælgerne forventer at politikerne
siger ét og bliver ved med at 'stå ved deres standpunkt' uanset
hvad der sker af ændringer i forudsætningerne, virkede det
latterligt, men det er udtryk for visdom.

--
Bertel

Fra : Jan Hansen

Dato : 27-02-04 04:23

> [...]
> have fat i noget CSS eller javascript eller lignende, eller kan jeg klare
> det med helt alm. HTML (som er det eneste jeg kan finde ud af)?

Du skal blot tilføje følgende indenfor linkkoden (du ved- <A HREF> bla bla
</A>): STYLE="text-decoration:none

JAN

Fra : Devast8or

Dato : 27-02-04 20:49

Jan Hansen wrote:

> Du skal blot tilføje følgende indenfor linkkoden (du ved- <A HREF>
> bla bla </A>): STYLE="text-decoration:none
>
> JAN

Cool, det virker jo perfekt. Mange tak :)

Devast8or

Fra : Joachim Cohn Jacobse~

Dato : 01-03-04 19:56

Devast8or wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Cool, det virker jo perfekt. Mange tak :)

He, he. Manden der ikke ville lære CSS, men dog alligevel vælger at prøve
det af i sidste ende

En lille kommentar er dog værd at knytte til valget af løsning. Når du
vælger at bruge style-attributten til at style dit HTML-dokument vil du på
sigt risikere at ærge dig gevaldigt over, at du ikke i stedet placerede
din CSS i et eksternt stylesheet. I hvert fald når du skal til at rette
style-attributter i 2000 webdokumenter

Men nok om det. Der er meget andet i denne verden end CSS

Fra : Devast8or

Dato : 01-03-04 21:40

Joachim Cohn Jacobsen - HTML.dk wrote:

> He, he. Manden der ikke ville lære CSS, men dog alligevel vælger at
> prøve det af i sidste ende

No shit? Jeg anede ikke at det var CSS :)

Den eneste måde jeg kender til at bruge CSS er som du nævner nedenunder med
en fil for sig, der holder alt formatteringen. Det var det jeg hverken har
tid eller interesse i at lære (ikke i øjeblikket ihvertfald, det kan jo være
det kommer senere :)

> [...]
> placerede din CSS i et eksternt stylesheet. I hvert fald når du skal
> til at rette style-attributter i 2000 webdokumenter

Hehe, nu har jeg heldigvis ikke 2000 filer, linksene uden streger under skal
kun bruges på en enkel side, så det går nok.

> Men nok om det. Der er meget andet i denne verden end CSS
>
> /Joachim

Devast8or