Fast højde på CSS boks?
Fra : Belial

Dato : 26-02-04 16:51

Jeg sidder lige og vil prøve at genopbygge min side med CSS i stedet for
tables. Jeg vil dog gerne have at min boks skal være 570 pixels høj. Hvordan
fastsætter jeg dette. Har forsøgt med "height" men det lader ikke til at
virke.

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 26-02-04 17:41

Belial wrote:

> Jeg sidder lige og vil prøve at genopbygge min side med CSS i
> stedet for tables. Jeg vil dog gerne have at min boks skal være
> 570 pixels høj. Hvordan fastsætter jeg dette.

#minboks {
   height: 570px;
   background: #f00;
}

Bemærk, at hvis teksten fylder mere, end #minboks er høj, vil den
flyde ud over kanten. Morale: pas på med faste højder.

> Har forsøgt med "height" men det lader ikke til at virke.

Må vi se siden?

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/fona/

Fra : Belial

Dato : 26-02-04 18:27

> Må vi se siden?

Har netop forsøgt igen og har fået det til at virke. Hvordan kan man undgå
problemet med højden, hvis teksten er for lang? Skal man lade helt være med
at definere højden, eller er der alternativer?

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 26-02-04 18:35

Belial wrote:

> Har netop forsøgt igen og har fået det til at virke.

Det var godt.

> Hvordan kan man undgå problemet med højden, hvis teksten er for
> lang?

Man undlader at definere højden

> Skal man lade helt være med at definere højden, eller er der
> alternativer?

CSS tillader faktisk, at man definerer en minimal (såvel som maximal)
højde:

#minboks {
   min-height: 570px;
   max-height: 1140px;
}

Desværre understøttes det ikke af Internet Explorer, men til gengæld
af Mozilla (Firebird / Firefox), Opera m.fl.

Så svaret må blive, at man undlader at definere højden på elementer,
hvis indhold ikke er fastlagt.

Enten det, eller også skriver man et harmdirrende brev til Microsoft
og rykker for en opdatering til Internet Explorer.

Fra : Belial

Dato : 26-02-04 19:40

> Enten det, eller også skriver man et harmdirrende brev til Microsoft
> og rykker for en opdatering til Internet Explorer.

He he... Så må jeg jo prøve at sende et lille brev til dem

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-02-04 21:29

"Anders Thorsen Holm" <zoolook@daimi.au.invalid> skrev

> Man undlader at definere højden

Der er også den mulighed, at tilføje et overflow, som så om nødvendigt vil
tilføje en scrollbar til boksen:

#minboks {
height: 570px;
background: #f00;
overflow:auto;
}

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 26-02-04 21:37

Erik Ginnerskov wrote:

> Der er også den mulighed, at tilføje et overflow, som så om
> nødvendigt vil tilføje en scrollbar til boksen:

Åh, ja - det havde jeg rent glemt; tror hellere, jeg må holde inde med
kaffen for i dag.

Den mulighed er velegnet til bokse, som skal have en helt eksakt
størrelse (evt. for at passe ind i et eller grafisk layout), men hvor
indholdet kan variere og derfor giver anledning til, ja, overflow