Malawi (mig igen)
Fra : Brichardi

Dato : 26-02-04 15:55

http://www.planteimporten.dk/vis.php?type=produkt&produkt_id=610

Jeg har sagt ja til at købe det afbildede 530L. Derudover har jeg købt reol
med 4x170L og 6x80L.

Jeg har ingen fisk. Planen er at der skal opdrættes i reolen til
stueakvariet. Altså at være lidt selvforsynende hernede på Falster hvor der
ikke er nogle fede malawi-butikker.

Til det 530L kan der medfølge gratis:

1.0 Pseudotropheus zebra pearly
1.0 Fossochromis rostratus
1.1 Pseudotropheus Esterae
0.1 Ps. sp. Daktari
1.0 Trematocranus placodon
2.0 uindentificerede mbuna'er
1.0 Labeotropheus trewavasae

De svømmer i det pt.

Skal jeg sige ja til at få dem med? Er det en fornuftig sammensætning
bortset fra at jeg skal ud og finde flere hunner?

Hvordan mener du den endelige sammensætning bør se ud?

fx:

2.3 Pseudotropheus zebra pearly
2.3 Fossochromis rostratus
1.1 Pseudotropheus Esterae
2.3 Ps. sp. Daktari
2.3 Trematocranus placodon
2.3 uindentificerede mbuna'er
2.3 Labeotropheus trewavasae

eller?

(Jeg er taknemmelig for alt den hjælp jeg får. Jeg vil gerne prøve at få det
rigtige setup, og så komme videre derfra. Jeg ved ikke hvilke fisk der kan
gå sammen, og jeg ved heller ikke hvor mange hanner og hunner der bør være
af de enkelte arter.).

Fra : Mikael Knop

Dato : 26-02-04 16:47

Hej!
Tillykke med dine nye akvarier!
Hvad angår fiskene, bør du nok være opmærksom på at Fos. rostratus bliver
ret stor, op til ca. 30 cm. Den er egentlig en rovcichlide, men det ville
jeg nok ikke lægge for meget i, den er rimeligt fredelig. Men alt der
umiddelbart kan sluges er altså foder; det gælder iøvrigt for de fleste
fisk, rov eller ej.
Tre. placodon bliver op til ca. 25 cm. men hvorvidt den vil skabe nogen
problemer, ved jeg ikke.
Det er fint nok at du kan få lidt fisk med i handlen, hunner kan nok skaffes
til det meste. Men.... få en 100% sikker identificering af arten! Der er
altså omkring 800 arter i Malawi søen og mange ligner hinanden, nogen til
forveksling. Hvis ingen er istand til at hjælpe dig med en sikker
identificering (f.eks vha. billeder i dk.binær og forespørgelser her i
gruppen), så kap hovedet af de uidentificerede fisk! Du vil alligevel ærgre
dig senere når de får unger som du ikke kan bruge til andet end foder, fordi
du ikke ved hvilken art de er...
Til sidst: undgå at have mere end 1 han pr. art! Ihvertfald hvad angår
mbuna. I enkelte tilfælde kan det lade sig gøre, men oftest slår den
stærkeste de øvrige ihjæl. Især når det er nye fisk, som ikke har gået
sammen 'siden barnsben'. Hav gerne 2-3 hunner pr. han for at sprede de
uundgåelige aggressioner.
Held og lykke med dit projekt! Og vær ikke bange for at vælge de 'forkerte'
fisk... al sandsynlighed taler for at du løbende kommer til at købe nye
arter der lige så spændende ud nede ved dyrehandlen!
MVH Mikael

Fra : Brichardi

Dato : 27-02-04 08:42

> Hvad angår fiskene, bør du nok være opmærksom på at Fos. rostratus bliver
> ret stor, op til ca. 30 cm. Den er egentlig en rovcichlide,

Den er droppet

men det ville
> jeg nok ikke lægge for meget i, den er rimeligt fredelig. Men alt der
> umiddelbart kan sluges er altså foder; det gælder iøvrigt for de fleste
> fisk, rov eller ej.

Ja det kan jo blive dyrt hvis jeg kun står tilbage med 1 stor fisk

> Tre. placodon bliver op til ca. 25 cm. men hvorvidt den vil skabe nogen
> problemer, ved jeg ikke.

Lidt for stor til 530L synes jeg.

> Til sidst: undgå at have mere end 1 han pr. art! Ihvertfald hvad angår
> mbuna.

Jeg vil kører 1.2 og 1.3

-- Indkøbslisten --

1,2 Labidochromis Caeruleus
1.2 Pseudotropheus Saulosi
1,2 Sciaenochromis fryeri
1,2 Pseudotropheus Estherae
1,2 Aulonocara stuartgranti
1,2 Melanochromis johanni

Fra : Carsten Gall

Dato : 26-02-04 23:46

"Brichardi" <nope@nej-tak-til-spam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gå sammen, og jeg ved heller ikke hvor mange hanner og hunner der bør være

Jeg synes du skal holdefast i den "indkøbsliste" du først kom frem til,
det er et h.......
arbejde at skulle skaffe makkere til de enker der er.
Bevares hvis de kan skaffe dig nogle hunner og en enklet han, så går det.
Dog vil jeg på det kraftigste fra råde dig F. rostratus, de er
kanonflotte, men bliver også kanon store, og får en halv million unger, som
det er komplet umuligt at komme af med, før end de bliver store, og de
fylder vikeligt meget.

Hvis du vil lave noget opdræt, så lad være med at basere det på eget brug,
det er akvariet altfor lille til. Lad evt nogle kuld blive i akvariet, nogle
bliver selvfølgeligt ædt, men nogne skal nok overleve.
Et andet råd lad være med at sprede dig for meget, det fylder langt mere
end du tror, og idag vil
de fleste butikker kun have fisk som er så store at du kan enten sexe dem,
eller at de er så store de umiddelbart kan sælges. Ingen gider have f.eks.
Aulonocare unger i en størrelse på 1½-2 cm., de ksla op i en størrelse hvor
der kommer farve på. Et andet eks. er M. johanni, der skal ungerne være så
store at hannerne er begyndt at blive sorte og få bånd.

Carsten

Fra : Brichardi

Dato : 27-02-04 08:38

> Jeg synes du skal holdefast i den "indkøbsliste" du først kom frem til,
> det er et h.......
> arbejde at skulle skaffe makkere til de enker der er.

Så siger jeg nej tak til fiskene, og kører med det opridelige setup. Jeg kan
se jeg kan få det meste her:

http://www.akvariewest.dk/Lagerliste_fisk.html#I
http://www.ciklideboers.dk/lager_priser.htm#malawi

> Hvis du vil lave noget opdræt, så lad være med at basere det på eget
brug,
> det er akvariet altfor lille til.

Planen var at jeg ville have det setup vi oprindeligt snakkede om, og så
holde fast ved det. Reolen skulle så bruges udelukkende til avl af de arter,
ikke til videresalg, men til mig selv. Også for sportens skyld
Opdræt er det mest facinerende. Det hele startede i sin tid med at jeg fik
diverse kuld med Leleupi, Brichardi og Multifaciatus.

> Et andet råd lad være med at sprede dig for meget,

Jeg vil holde mig til enkelte arter. Jeg smider indkøbslisten nederst. Er
den passen til 530L ?

[...]

Jeg kan ikke finde nogle maller fra malawi, kun Tanganyika. Så der kommer
ikke maller i.

Tak for de gode råd.

Fra : Brichardi

Dato : 27-02-04 08:52

> Jeg har sagt ja til at købe det afbildede 530L. Derudover har jeg købt
reol
> med 4x170L og 6x80L.

Ud fra min indkøbsliste (se længere nede), kan jeg ikke have 1.3 af de arter
i hver sit 170L med henblik på at opdrætte til Stueakvariet? Man kan måske
endda af nogle arter have 1.2 i et 80L ?

Så ville jeg kunne have et avlspar af hver art og forsyne mit 530L. Dem der
er i overskud kan foræres væk sikkert.

Altså:

I 530L har jeg:

1,2 Labidochromis Caeruleus
1.2 Pseudotropheus Saulosi
1,2 Sciaenochromis fryeri
1,2 Pseudotropheus Estherae
1,2 Aulonocara stuartgranti
1,2 Melanochromis johanni

Derudover har jeg:

170L = 1,3 Labidochromis Caeruleus
170L = 1.3 Pseudotropheus Saulosi
170L = 1,3 Sciaenochromis fryeri
170L = 1,3 Pseudotropheus Estherae
80L = 1,2 Aulonocara stuartgranti
80L = 1,2 Melanochromis johanni

Så har jeg 4 x 80L tilbage til yngel

dette var min plan. Er det hul i hovedet? Så vil jeg engang i mellem bytte
avlsfiskene ud for at få en ny stamme ind.

Fra : Mikael Knop

Dato : 27-02-04 16:24

Brichardi wrote:

> Derudover har jeg:

> [...]

Jeg tror ikke du skal regne med at kunne holde 4 voksne cichlider i 80 l.
Måske kan det gå med saulosi og caeruleus, men ikke de øvrige! Og fryeri er
jeg ikke engang sikker på du kan holde i 170 liter... men der er sikkert
nogen der ved mere om det end mig, så...
MVH Mikael

Fra : Carsten Gall

Dato : 27-02-04 18:04

> dette var min plan. Er det hul i hovedet? Så vil jeg engang i mellem bytte
> avlsfiskene ud for at få en ny stamme ind.

Ja! det er hul i hovedet, glem alt om at have voksne fisk i de små
fuglebadekar!!
Brug dem udelukkende til unger, hvis du dog vil have lidt voksne fisk i,
så et par
sneglehus ciklider i hvert at de "store", sammen med nogle malawi unger.

Carsten

Fra : Brichardi

Dato : 27-02-04 18:40

> Ja! det er hul i hovedet, glem alt om at have voksne fisk i de små
> fuglebadekar!!

ok, jeg havde den klare forestilling om at der fint kunne gå 3-4 fisk af 1
art på 8-12 cm i et 170L akvarium (fx Saulosi). Jeg havde nemlig stødt på
flere "malawi-akvarier" med 8-12 fisk i et 200L akvarium, men de gør det
nødvendigvis ikke fornuftigt.

Er der flere der er enige med Carsten i at 3-4 saulosi ville være forrykt at
smide i et 170L ?

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 27-02-04 20:28

Hej

Brichardi wrote:
> Er der flere der er enige med Carsten i at 3-4 saulosi ville være forrykt at
> smide i et 170L ?

Det kommer an på hvor mange gemmesteder du laver. Hvis der er for få, så
ja. Hvis du laver så mange at fiskene nærmest er usynlige i det daglige,
så nej.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Simon Rasch

Dato : 28-02-04 09:04

> [...]
> flere "malawi-akvarier" med 8-12 fisk i et 200L akvarium, men de gør det

Jeg har haft Aulonocara i et 200L. De ynglede da, man jeg tror et større akv
ville glæde fiskene og dermed dig, i form af flottere farver på fisken og
bedre opdræt.

mvh
Simon

Fra : Mikael Knop

Dato : 28-02-04 10:40

> [...]
> stødt på flere "malawi-akvarier" med 8-12 fisk i et 200L akvarium,
> men de gør det nødvendigvis ikke fornuftigt.

Ja, med netop saulosi og måske også caeruleus (pga. deres behagelige
temperement) tror jeg heller ikke at det ville være et problem. Men de
øvrige arter bliver altså IMHO for store til et 170 l.
Til gengæld mener jeg ikke at der kan være nogen som helst fornuft i at
holde 8-12 voksne fisk i et 200 l.