Skærme
Fijala 3554
Samsung 172x - responstid.
Fra : Tony L

Dato : 26-02-04 01:47

Har lige fået subj. efter 5 ugers venten. Måske er jeg nem at imponere, men
det er netop hvad jeg er blevet over denne sag.

Har indstillet den og syntes den står perfekt og derudover syntes jeg
designet er noget af det mest blærede.
Men findes der et program der kan bruges til at "måle" om skærmen holder de
lovede 16 ms i responstid?

På forhånd tak.

TonyL

Fra : Thomas Madsen

Dato : 26-02-04 03:16

Tony L skrev:

> Men findes der et program der kan bruges til at "måle" om
> skærmen holder de lovede 16 ms i responstid?

Jeg kender ikke et program, som kan fortælle, hvilken responstid
skærmen kører med, men forleden fandt jeg et testprogram som
er ret smart. Det hedder PassMark MonitorTest og du kan hente en
30 dages gratis prøve-version her:
<http://www.passmark.com/products/monitortest.htm>.

Du kan bla. køre en test, som de kalder LCD Pixel Persistence, hvor
nogle hvide firkantede bokse drøner hen over skærmen i forskellige
hastigheder.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/monitor/pixel_persistence.gif>.
Hvis din skærm klarer sig fint i denne test, er der vel grund
til at være tilfreds, vil jeg tro.

Tillykke med skærmen. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Tony L

Dato : 26-02-04 09:38

> [...]
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/monitor/pixel_persistence.gif>.
> Hvis din skærm klarer sig fint i denne test, er der vel grund

Har prøvet do. Den måler bare ikke responstiden, men hører at man kan lave
en decideret måling med
andre tests.

Og om den klarer sig fint - jaa..., ved ikke helt hvad kriteriet er ved de
forskellige hastigheder, og har ikke noget
at sammenligne med, så det bliver jo lidt en "uvidenskabelig" og subjektiv
måling. Men tak for hjælpen.

Andre forslag...?

Tony L

Fra : Flare

Dato : 26-02-04 11:24

> [...]
> designet er noget af det mest blærede.
> Men findes der et program der kan bruges til at "måle" om skærmen holder

Med rimlig tilnærmelse kan dette program måle responsetiden:
http://www.prad.de/new/tests/schlierentest.html

Klik på download i den tyske tekst

Mvh
Anders J

Fra : Tony L

Dato : 26-02-04 11:52

> Med rimlig tilnærmelse kan dette program måle responsetiden:
> http://www.prad.de/new/tests/schlierentest.html
>
> Klik på download i den tyske tekst
>
> Mvh
> Anders J

Tak for hjælpen. Jeg er godt nok helt kold i tysk - så det var ikke optimalt
for mig, men det er helt klart noget i den stil jeg leder efter.
Ved du - eller andre - om noget lign. findes på engelsk....???

TonyL

Fra : Flare

Dato : 26-02-04 17:24

> [...]
> for mig, men det er helt klart noget i den stil jeg leder efter.
> Ved du - eller andre - om noget lign. findes på engelsk....???

Det kan jeg heller ikke.

1. Start prgrammet.
2. Tryk F3
3. Sæt tempo til max
4. Juster den nederst slider som hedder übergangzeit.
5. Når de 2 firkanter "smelter sammen". Dvs. at den forste boks hele røre
den bagerste kasse har du ca. din response tid. som står under slideren

Min Acer al 732 viser ca. 17 ms..ift de 16 som opgivet. Så programmet virker
rimeligt godt.

Så bude det kunne lade sig gøre for dig at teste nu.

Mvh
Anders

Fra : Dr.Ralph

Dato : 27-02-04 09:43

On Thu, 26 Feb 2004 01:46:53 +0100, Tony L wrote:

> [...]
> designet er noget af det mest blærede.
> Men findes der et program der kan bruges til at "måle" om skærmen holder de

Responstider er ligesom med brænstofforbrug hos middelklassebiler - jo
lavere desto bedre og desto større salg.

Samsung har længe kørt emd 25 ms respons, men først sidste år mener mange,
at Samsung reeelt nåede ned på de 25 ms.

Om de nu er nået 16ms, tjahhh - det bedste du kan gøre er at afprøve din
skærm med nogle af de vildeste action spil på markedet.

Prøv f.eks et sportsspil, et shoot'em up spil og et vildt adventure spil (og
alle af nyere dato)- og brug 20-30 minutter på hver - oplever du ikke slør
eller forsinkelse i billedet - så har din skærm en lav respontid eller du
selv en høj tolerence tærskel - og mere skal der ikke til før du kan være
rolig og helt tilfreds med dit nye skærmindkøb.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr.Ralph

Fra : Martin

Dato : 29-02-04 20:06

> Men findes der et program der kan bruges til at "måle" om skærmen holder de
> lovede 16 ms i responstid?

Det skal lige siges at skærmen er på 12ms. og ikke 16ms. Det skal
derudover siges at de anmeldelser der er lavet af skærmener lavet over
en engineer sample på 25ms. og kan derfor ikke bruges til noget.. en
lille fejl fra Samsung.

Fra : Tony L

Dato : 07-03-04 17:12

">
> [...]
> derudover siges at de anmeldelser der er lavet af skærmener lavet over
> en engineer sample på 25ms. og kan derfor ikke bruges til noget.. en

Har før læst at det skulle være en 12ms skærm. Ved du hvor det evt. kan
bekræftes...?

TonyL

Fra : Martin

Dato : 08-03-04 23:42

"Tony L" <lindkoldNOSPAM@city.dk> wrote in message news:<c2fhl0$515$1@news.cybercity.dk>...
> ">
>
> Har før læst at det skulle være en 12ms skærm. Ved du hvor det evt. kan
> bekræftes...?
>
> TonyL

Ja da, for det første kan du få linket, der fortæller om de engineer
samples af skærmen, der har ligget til grunde for de fleste
anmeldelser og at dette ikke er det rigtige panel til skærmen:

http://www.neoseeker.com/Articles/Hardware/Reviews/172xredux

Dernæst se Samsungs egne info:

http://www.samsung.com/Products/Monitor/LCDMonitor/Monitor_LCDMonitor_172X_sp.htm

Mvh Martin

Fra : Tony L

Dato : 09-03-04 09:18

> [...]
> samples af skærmen, der har ligget til grunde for de fleste
> anmeldelser og at dette ikke er det rigtige panel til skærmen:

Takker -Lige hvad jeg ledte efter.

TonyL

Fra : Søren Lund Jensen

Dato : 09-03-04 09:55

Martin wrote:

> Dernæst se Samsungs egne info:
>
> http://www.samsung.com/Products/Monitor/LCDMonitor/Monitor_LCDMonitor_
> 172X_sp.htm

Ville nok ikke stole alt for meget på Samsungs egne info. De har en
tendens til at opgive alt for lave spec på deres enheder.