Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digital bedre end Analog? Ja!
Fra : Flemming Qvist

Dato : 24-04-01 22:50

Er digitale billeder lige så gode som analoge?
Nej, de er bedre!

Mine erfaringer siger mig at de digitale optagelser som regel er meget bedre
end de analoge. Frem for alt får jeg klarere farver, både på skærmen og når
jeg printer ud på fotopapir. Tidsforbruget er dog større, da udprintning i
bedste kvalitet tager tid.
Ved analoge billeder er det svage led kopiering på fotolaboratoriet. For
mørke kopier, for hårde farveforløb og falske farver er reglen mere end
undtagelsen.
Digitale optagelser udprinter jeg direkte, uden nogen korrektion og de giver
mere ægte farver.
Min alvorligste anke er en "mosaik"- effekt, som hidrører fra JPG
kompressionen. Det er synligt ved kopier større end 15 x 10 cm.
Kamera: Kodak 215 Zoom. Printer: HP 930C

Har du gjort de samme erfaringer? - eller er du voldsomt uenig?

Flemming Qvist

Fra : Martin Lundme

Dato : 24-04-01 23:56

d. 24/04/01 23:50 skrev Flemming Qvist på f_qvist@get2net.dk i artiklen
EtmF6.345$rI.32324@news.get2net.dk:

> [...]
> Kamera: Kodak 215 Zoom. Printer: HP 930C
>
> Har du gjort de samme erfaringer? - eller er du voldsomt uenig?

Jeg er så afgjort enig mht. digitale billeder, så længe det drejer sig om
billeder som alligevel skulle igennem computeren, ved scanning eller
lignende. Der er stadig intet der kan hamle op med et kæmpestort sort/hvidt
foto på rigtigt fotopapir.

Jeg har lige købt et Canon Eos D30, og der kan man snakke om dejlige
digitale billeder, og jeg undgår helt at bruge jpg-mode, men bruger Raw-mode
som er ukomprimeret og i 16 bit farver. De fylder jo så osse derefter.

Og med Canons software kan man osse selv bestemme hvilken dpi de importerede
billeder skal have, dvs. 300 dpi = smukke print uanset størrelse (næsten)
Men en fuld A4 er ikke noget problem

Martin Lundme

Fra : P.C.

Dato : 25-04-01 08:20

Hi.

Martin Lundme skrev i meddelelsen ...
>d. 24/04/01 23:50 skrev Flemming Qvist på f_qvist@get2net.dk i artiklen
>EtmF6.345$rI.32324@news.get2net.dk:

Jeg kan så absolut godt lide det lidt "firkantede" præg som Jpg matrixene giver
grafikken.
Det er meget tidstypisk ; ------ ligesom den specielle måde skærmen opdateres
når man ser "Bigbrother" på sin computerskærm.
Der er afgjort mere "liv" i den form for realtime grafik der adskiller sig
væsentligt fra det analoge fjernsynssignat vi ellers kender. ------- Og det
tiltrods for at ansigterne kan virke kantet. Grafik formatet er simpelthen mere
spændende.
Det er måske en smule off-topic men jeg synes efterhånden ,at det er mere
spændende at se efter f.eks. et ansigt ,idet det det ene øjeblik kan virke
sløret og næste øjeblik ser man meget mere karekter idet at så er ansigtet klart
men andet uskarpt og på den måde skifter billedet hele tiden og virker mere
levende ,end et helt skarpt ,roligt ,kedeligt billede ------------- uden at man
kan sige at kvaliteten der hvor billedet _er_ skarpt ,er dårlig :))

Have a nice day.
P.C.

Fra : Fototal.dk

Dato : 25-04-01 09:34

> Er digitale billeder lige så gode som analoge?
> Nej, de er bedre!

Ja, det er jo noget af en påstand.
Det hele munder nok ud i den gamle sætning: "Alt afhænger af øjnene der
ser".

Diskussionen er lidt den samme indenfor HiFi. Hvornår er lyden flottest og
hvornår er den rigtig?
Et firma som Bose har succes med at forsøge at lave højttalere der lyder
flot og af en helt masse. Men de lyder langt fra rigtigt (rigtigt => godt i
mine ører).

> [...]
bedre
> end de analoge. Frem for alt får jeg klarere farver, både på skærmen og

Har du prøvet et godt dias som er scannet ind på en god scanner?

> Tidsforbruget er dog større, da udprintning i bedste kvalitet tager tid.

Du kan jo også bestille via Internettet.
Det tager så selvfølgelig nogle dage inden du får billederne, men de er
flotte.
Jeg erindrer i øvrigt at man vistnok inden 1. maj kan prøve det gratis et
eller andet sted?????

> [...]
> undtagelsen.
> Digitale optagelser udprinter jeg direkte, uden nogen korrektion og de

Jeg tror det er svært at definere hvad der er de "ægte" farver. Diskussionen
har også været der blandt analoge film, hvor nogle film har fået kritik
fordi de var vel "optimistiske" i farverne.
Det er i det hele taget svært at definere noget som har været behandlet i
den menneskelige hjerne.

Jeg er enig med dig i, at der er mindre problemer med et generelt farvestik
på digitale optagelser.
Men hvis du køber en ordentlig fremkaldelse, så mener jeg ikke at problemet
er ret stort. I Føtex kræver det nok lidt mere held.

Og igen vil jeg fremhæve dias som ophavet til det rigtige fotografi. Her er
farvestik en by i det nordlige Sibirien!

> Min alvorligste anke er en "mosaik"- effekt, som hidrører fra JPG
> kompressionen. Det er synligt ved kopier større end 15 x 10 cm.

Det kommer vel an på opløsningen?
JPG-problemerne (ved lav komprimering) kommer vel normalt først for alvor
når du kommer ud over mediets opløsning.

> Har du gjort de samme erfaringer? - eller er du voldsomt uenig?

Jeg er både enig og uenig.

Jeg har fået lavet en stak digitale kopier og de virker umiddelbart ret
imponerende.
Når man kigger efter og ikke mindst når man sammenligner med tilsvarende
analoge billeder, synes jeg at glansen går af dem ...... eller rettere at
der er for megen glans.

Den digitale teknik i dag har visse alvorlige problemer.
Et af de værste er i mine øjne håndtering af højlys, hvor overgangen til
helt lyse (hvide) områder er ganske forfærdelig. Dette giver også visse
motiver et specielt digitalt "look" som af og til er ret genkendeligt.

Et andet problem i mine øjne er skarpheden.
Digitale billeder er generelt MEGET kantskarpe. Altså kunstigt skarpe på
samme måde som man kan lave det i et billedbehandlingsprogram.
Denne skarphed er i mine øjne MINDST kørt til grænsen af det kønne.

Endelig har de digitale kameraer (som er til at betale) andre problemer som
fjerner mange af de kreative fotografiske muligheder man f.eks. har med et
SLR systemkamera.
Men det er en helt anden diskussion.

Til det som jeg vil tillade mig at kalde familiebilleder / snapshots er de
digitale kameraer fremragende. Altså hvis man kan finde ud af det der med at
få dem over i PC'en, printet ud o.s.v.
Men hvis man ønsker at have fotografering som egentlig hobby, så vil jeg
ikke anbefale et digitalt kamera.

Jeg skal i øvrigt selv have mit første (private) digitale kamera om ca. 3
uger, uden at mit gamle 35mm kommer til at samle støv af den grund.

--
Mvh: Finn / Fototal.dk

*** NYT: Fotografering.org har skiftet navn til: Fototal.dk ***
Besøg os på: http://www.fototal.dk/

Fra : Torben

Dato : 25-04-01 10:11

*Sætter sig magelig tilbage i min dybe stol* NU BLIR` DER SQ BALLADE I
GRUPPEN *lol*

Fra : Claus Smith

Dato : 25-04-01 15:55

"Torben" <fotografen@stamfoto.dk> skrev i en meddelelse
> *Sætter sig magelig tilbage i min dybe stol* NU BLIR` DER SQ BALLADE I
> GRUPPEN *lol*

Nej Torben..hvorfor tror du nu det? *LOL*

Claus - Pigefotografen

*sidder og gemmer mig bag skærmen og venter på braget!!!!!!*

Fra : Torben

Dato : 25-04-01 21:31

Daws Claus *LOL*

Fra : Jan Boegh

Dato : 25-04-01 18:06

"Torben" <fotografen@stamfoto.dk> wrote in message
> *Sætter sig magelig tilbage i min dybe stol* NU BLIR` DER SQ BALLADE I
> GRUPPEN *lol*

Ja -det er lige før man tror det er et forsøg på trolling!

vh
Jan
- der har lovet sig selv ikke at deltage i den slags diskussioner i
fremtiden.

Fra : JH

Dato : 25-04-01 16:54

Jeg har ikke selv digitalkamera, men arbejder på en avis hvor de helt dyre
digitalkameraer er i brug konstant. På et tidspunkt så jeg et godt billede i
avis, og jeg fik fotografen til at lave et print. Det er meget flot i alm.
10x15, men jeg fik også et i A4, og så må jeg nok indrømme at kvaliteten
ikke er imponerende. Jeg er meget enig med "fototal", det er afgørende hvad
ens behov er - hvor mange har egentlig et fotoalbum med fotos i A4
størrelse? det er næppe mange.

Jakob

PS. til Torben....Nej. Selv om jeg er analog tilhænger, kan vi sagtens have
en sober diskussion.

Fra : Clark Kent

Dato : 25-04-01 17:34

Hvis du fik lavet dine ting andre steder end på de tåbelige
amatørlaboratorier, og købte nogle ordentlige prof. film uden lallefarver,
ville dine analoge billeder formentlig se del bedre ud end dine digitale!

Fra : Bjarne Kjær

Dato : 25-04-01 18:00

Flemming Qvist wrote:

> Er digitale billeder lige så gode som analoge?
> Nej, de er bedre!

Afhænger fuldstændig af øjnene der ser, og hvad de skal bruges til

> Har du gjort de samme erfaringer? - eller er du voldsomt uenig?

For mit vekommende er kvaliteten ikke god nok, men jeg ta'r også kun
dias til farvebilleder, og
skal de på papir gør jeg det selv i Ilfochrome, og nogen gange i ganske
store størrelser.
De S/H har jeg endnu ikke set noget digitalt der kan være med.

Men til netbrug er det da ganske udmærket - der taber man alligevel en
hel masse.

m.v.h.
Bjarne Kjær

Fra : Kim Østrup

Dato : 25-04-01 18:18

Flemming Qvist <f_qvist@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:EtmF6.345$rI.32324@news.get2net.dk...
> Er digitale billeder lige så gode som analoge?
> Nej, de er bedre!

Hej Flemming

Der er nok ikke mange der gider falde for den diskussion endnu engang.
Men er det ikke lidt som at sammenligne et TV med en biograf - vi ved
alle havd der gi´r den bedste kvalitet - men også hvad der er nemmest at
komme til at se, hvad der er billigst, hvad der ses mest af osv. Og det
er nok fordi TV og biografer har hver deres forcer.

Så for mig at se er der ikke tale om et enten eller - men et både og.

SNIP

> Med venlig hilsen
>
> Flemming Qvist

Med fotovenlig hilsen