Definitionslister
Fra : Lars Olesen

Dato : 25-02-04 23:18

Jeg er stødt på definitionslister i:

<http://www.maxdesign.com.au/presentation/definition/>

De fortæller, at der er to måder at opfatte definitionslister på:

1) begreb og beskrivelse, fx html og en beskrivelse af hvad html er.
2) ting med direkte relation til hinanden, fx en dialog.

Men hvad mener I egentlig, at de er relevante til?

--
Lars Olesen
Konkurrence på <http://www.fodboldenslegestue.dk>

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-02-04 01:07

"Lars Olesen" <lsolesen@hotmail.com> skrev

> [...]
>
> 1) begreb og beskrivelse, fx html og en beskrivelse af hvad html er.
> 2) ting med direkte relation til hinanden, fx en dialog.

Navnet siger det selv. Og hvis du kigger på tagsene, kan det ikke siges
tydeligere:

<dl>
<dt>term</dt>
<dd>definition</dd>
</dl>

Altså svar nr. 1

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 26-02-04 07:41

"Erik Ginnerskov" <egin@spam.invalid> wrote in news:c1jdco$cvl$1@sunsite.dk:

> Navnet siger det selv. Og hvis du kigger på tagsene, kan det ikke siges
> [...]

De bruges til meget mere end det. W3 har også en langt mere løs definition af
<dl>. Der er f.eks. et eksempel med et manuskript hvor der bruges
definitionslister. <dt> bruges til rollepersonen og <dd> til rollens
replikker.

--
Personal: <http://www.solitude.dk>
File Thingie - PHP File Manager <http://www.solitude.dk/filethingie/>

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 26-02-04 08:34

Andreas Haugstrup Pedersen wrote:

> [...]
> definition af <dl>. Der er f.eks. et eksempel med et manuskript
> hvor der bruges definitionslister. <dt> bruges til rollepersonen

På min egen hjemmeside benytter jeg dem f.eks. til mit CV (kronologier,
kompetencer m.v.) samt uddrag fra lovtekster (§'er og under-§'er).

Så ja, <dl> kan nærmest bruges i flæng, hvor andre former for lister
ikke rigtig duer, og hvor indholdet ikke er af stor nok betydning til
at benytte <hx>'er.

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/fona/

Fra : Inger Helene Falch-J~

Dato : 26-02-04 09:02

Anders Thorsen Holm wrote:

> [...]
>
> Så ja, <dl> kan nærmest bruges i flæng, hvor andre former for lister
> ikke rigtig duer, og hvor indholdet ikke er af stor nok betydning til

Jeg slenger meg med: jeg bruker det til FAQ, favoritter, og "siden om meg".

--
Inger Helene Falch-Jacobsen
http://home.online.no/~ingerfaj/

Fra : Lars Olesen

Dato : 26-02-04 09:25

Vi står altså stadig i samme diskussion; der er nogen, der mener, at
definitionslister kun er til definitioner, mens andre mener, at den godt
kan bruges til noget andet også.

Brugen af definitionslister:

- *kontaktinformation*. Hvordan kan man ellers præsentere
kontaktinformation på en fornuftig måde.

- *links og forklaring*. Hvordan kan man ellers præsentere links og
tilhørende forklaring på en fornuftig måde?

- *FAQ*. Hvordan kan man ellers præsentere spørgsmål og svar på en
fornuftig måde?

- *Lovparagraffer og -tekster*. Er der andre måder at strukturere det på?

- *CV*. Er det en smart måde at strukturere det på?

- *Kalender*. Er det ikke reelt den bedste måde at strukturere en
kalender på?

- Kom selv på flere ting, som måske kan struktureres på flere måde.