Vand i ror....
Fra : Svend Brandt Jensen

Dato : 25-02-04 18:58

Hej.

Jeg har, som så mange andre, vand i mit ror.

Jeg borede nogle 16 mm huller i roret og ud kom en syndflod af væske, som
giver anledning til følgende spørgsmål.

1. Væsken lugtede af "krudt".....betyder det osmose ?
2. Jeg så engang en artikel, som jeg ikke kan finde igen, hvor en person
borede mange huller i roret, tørrede roret grundigt, fyldte det op med skum
og lukkede det igen.....er det den korrekte fremgangsmåde ?
3. Hvis jeg har osmose, hvad gøre jeg så indvendigt i roret for at
udbedre skaden?

/Svend

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-02-04 05:17

Uheldigvis faldt Svend Brandt Jensen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> 1. Væsken lugtede af "krudt".....betyder det osmose ?

Nej, osmose lugter af eddike.

> [...]
> person borede mange huller i roret, tørrede roret grundigt, fyldte
> det op med skum og lukkede det igen.....er det den korrekte

Nej, det kommer an på skummet og navnlig størrelsen af tomrummet
Afhængigt af typen er der ikke meget styrke i skum. Er det almindelig
"bolig" skum, så er ikke stærkt nok i sig selv, og samtidig er der
risiko for, at det ødelægger noget, når det ekspanderer.

> 3. Hvis jeg har osmose, hvad gøre jeg så indvendigt i roret for
at
> udbedre skaden?

Intet. Tage det roligt...

Bor nogle huller i dit ror og lad vandet sive ud. Husk at vende det i
flere stillinger. Lad det tørre grundigt. Hæld flydende, lettere
opvarmet (vandbad!!) epoxy i. Luk hullerne med en epoxyspartelmasse og
giv hele roret et par gange med ren epoxy. Slut af med tre-fire lag
Lightprimer.

Claus

Fra : Alvin A. Bang

Dato : 26-02-04 17:37

"Svend Brandt Jensen" skrev i en meddelelse
> [...]
> og lukkede det igen.....er det den korrekte fremgangsmåde ?
> 3. Hvis jeg har osmose, hvad gøre jeg så indvendigt i roret for at

Jeg har engang med held tilnærmelsesvis anvendt den metode som claus
beskriver dog uden at fylde roret op med epoxy bagefter. Hvis du vil holde
vægten nede og ikke fylder roret op.......så husk at finde ud af hvor vandet
trænger ind, idet det ellers er som at lappe cykel uden at fjerne
"tegnestiften".

MVH

Alvin

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-02-04 18:17

Uheldigvis faldt Alvin A. Bang over tastaturet og skrev derved
følgende:

> holde vægten nede og ikke fylder roret op.......så husk at finde ud
> af hvor vandet trænger ind, idet det ellers er som at lappe cykel
> uden at fjerne "tegnestiften".

I langt de fleste af tilfældene er det der, hvor rorakslen går ind i
roret.

Claus

Fra : Svend Brandt Jensen

Dato : 27-02-04 08:38

> I langt de fleste af tilfældene er det der, hvor rorakslen går ind i
> roret.

....men det må epoxy og lightprimer kunne stoppe..??.

/Svend

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-02-04 10:36

Uheldigvis faldt Svend Brandt Jensen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> ...men det må epoxy og lightprimer kunne stoppe..??.

Nej, har jeg påstået det?

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-02-04 11:38

Uheldigvis faldt Svend Brandt Jensen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> ...men det må epoxy og lightprimer kunne stoppe..??.

Grunden til, at jeg anbefaler denne fremgangsmåde er naturligvis, at
du dels ikke er helt sikker på, hvor vandet kommer ind, og dels at du
skal bore huller, spartle og slibe.

Så er det bedst at give hele roret en omgang, så du er på den sikre
side.

Claus

Fra : PKJ

Dato : 26-02-04 19:23

Alvin A. Bang wrote:
> [...]
Igen ved jeg ikke hvor stort et ror det drejer sig om. -Men jeg forsøger
alligevel. Du har nogle store huller ø16 endnu.
Brug dem til at få skyllet godt rent med vand. evt bor et par extra huller i
bund og top.

Når der fyldes med PU (PolyUrethan) skum opstår der et overtryk på ca. ½ Bar
selvom der opadtil er fri expansionsmulighed. Det kan, hvis man fylder for
meget skum i ad gangen, give voldsomme buler i overfladen.

Skum materialet der skal bruges skal kunne hæfte rigtig godt på våde
overflader da du nok ikke kan få roret udtørret helt.
Lang tids vand trænger ind langs glastrådene i GRP på grund af
kapillareffekt. Dette vand kræver lang tids udtørring for at forsvinde.
Langturssejlerforeningen FTLF sælger et rigtig fint PU skumprodukt der
hedder LÆKSTOP til medlemmer for 200 kr incl moms. Det hærder omgående op
selv under vand..
Er af typen "Bland del 1 og 2 og rør kraftigt i nøjagtig 30 sek" hvorefter
hærdningen sker ret omgående. F.eks hvis man dypper en stor svamp i
opløsninger og presser/holder svampen ind i hullet (et hul efter en
bundgarnspæl kan lukkes i sekunderne derefter). Der sidder nu en stenhård
prop i hullet og proppen binder også på glasfiberen.

Min betænkelighed går på om du kan opdele mængden af PU og hærder i
adskillelige portioner, da du jo ikke skal bruge alt på en gang.

Et andet bud kan være at bruge PU bygningsskum der applikeres via en pistol.
Her ved jeg dog ikke noget om vedhæftningen til våde overflader, men det kan
PU-producenten vel oplyse om.

Men efter behandlingen er jeg sikker på at du ikke får vand ind igen.
/PKJ

Fra : Svend Brandt Jensen

Dato : 27-02-04 08:39

> [...]
> overflader, men det kan PU-producenten vel oplyse om.
>

> Men efter behandlingen er jeg sikker på at du ikke får vand ind igen.

Maxi 77

/Svend