class i css
Fra : Maria

Dato : 25-02-04 16:53

Hej,

sidder og bakser lidt med css. Vil gerne lave en section hvor der er en
overskrift og lige neden under noget tekst. Hele sectionen har en border top
og bottom. Det gentager sig nogle gange på siden. Det har jeg for så vidt
fundet ud af hvordan gøres, men jeg kan ikke rigtig hitte ud af at få
teksten til at være lige nedunder overskriften. Se her:
http://www.firtheaven.com/testcss.html

Jeg har <p class=XX> </p> og det laver jo en ekstra linie ned til næste text
stykke. Som jeg så ikke vil have. Hvad skriver jeg i stedet for p? Har
prøvet lidt forskelligt men uden held.

MVH Maria

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-02-04 17:09

Maria skrev:

> Jeg har <p class=XX> </p> og det laver jo en ekstra linie ned
> til næste text stykke. Som jeg så ikke vil have. Hvad skriver
> jeg i stedet for p?

Problemet er ikke din p, men det at der er standardegenskaberne
for margen og fyld (margin/padding) som kan drille. Prøv at se hvad
html-tutorialen skriver om boksmodellen:

   <http://html.dk/tutorials/css/lektion9.asp>.

NB: Overskrifter bør markeres med overskriftskoder - dvs. h1, h2,
.... - og tallet i overskriftskoden bør afspejle overskriftens
betydning på siden. Det vil sige at hovedoverskriften skal være h1,
overskrifter i næste niveau h2 etc. Den viste størrelse styres med
css.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Maria

Dato : 25-02-04 17:22

> Problemet er ikke din p, men det at der er standardegenskaberne
> for margen og fyld (margin/padding) som kan drille. Prøv at se hvad
> html-tutorialen skriver om boksmodellen:
>
> <http://html.dk/tutorials/css/lektion9.asp>.

Ja, jeg har læst det flere gange og troede sådan set at jeg havde forstået
det. Men måske ikke
Den første dag jeg prøvede det samme der lykkedes det, desværre mistede jeg
siden og nu kan jeg ikke huske hvad jeg gjorde. <g>
Hmm.. Jeg prøver igen.

> [...]
> betydning på siden. Det vil sige at hovedoverskriften skal være h1,
> overskrifter i næste niveau h2 etc. Den viste størrelse styres med

Det prøvede jeg også, men indholdsteksten kommer stadig til at stå 2 linier
nedenunder overskriften, hvor jeg vil have at den skal stå umiddelbart
under. Overskriftskoder laver jo også en ekstra linie ligesom p.

MVH Maria

Fra : Maria

Dato : 25-02-04 17:40

Jeg skrev i en meddelse:

> [...]

> nedenunder overskriften, hvor jeg vil have at den skal stå umiddelbart
> under. Overskriftskoder laver jo også en ekstra linie ligesom p.

Haha. Jeg kom lige i tanke om hvad jeg gjorde første gang.
http://www.firtheaven.com/testcss.html (eksempel 3)
Det eneste var såmænd "bare" at jeg gjorde den tekst der gør det ud for
overskrift fed med et sæt <strong>. Resten (border etc.) er så lavet i css.
Så ser det ud som jeg vil have det. Er det lovligt? Jeg tænker på hvis jeg
skal have siden valideret.

MVH Maria

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-02-04 19:21

Maria skrev:

>Det eneste var såmænd "bare" at jeg gjorde den tekst der gør det ud for
>overskrift fed med et sæt <strong>. Resten (border etc.) er så lavet i css.
>Så ser det ud som jeg vil have det. Er det lovligt?

Ja, men ikke strengt korrekt.

>Jeg tænker på hvis jeg skal have siden valideret.

Det er der ikke noget til hinder for ved <strong>. Men du har så
ikke mærket overskriften med en kode der fortæller browseren at
det er en overskrift.

Den rigtige måde at gøre det på er at give den et h-tag som Jens
Gyldekærne også skrev. Så kan du i dit CSS definere hvor stor
afstanden skal være fra en overskrift til næste linje.

Men i starten kan du også bare køre videre med <strong> indtil du
får lidt mere tjek på det hele.

--
Bertel

Fra : Maria

Dato : 26-02-04 11:13

> [...]
> afstanden skal være fra en overskrift til næste linje.
>
> Men i starten kan du også bare køre videre med <strong> indtil du

Hej, jeg vil sådan set gerne have det så rigtigt som muligt fra starten af
for ikke at blive yderligere forvirret og for at lære mest muligt i sidens
start.
Hvordan kan jeg i mit CSS definere afstanden fra overskrift til næste linie?
Det synes jeg ikke jeg har læst om nogen steder. Det er måske det med
padding??

MVH Maria

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 26-02-04 11:55

Maria wrote:

> Hvordan kan jeg i mit CSS definere afstanden fra overskrift til
> næste linie? Det synes jeg ikke jeg har læst om nogen steder. Det
> er måske det med padding??

Tæt på. Prøv også at pille ved margin.

h1 {
   margin-bottom: 0;
   padding-bottom: 0; /* måske ikke nødvendigt - test selv */
}

Derudover kan det også være nødvendigt at pille ved tilsvarende for
tekstafsnit:

p {
   margin-top: 0;
   padding-top: 0; /* ditto */
}

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/fona/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-02-04 12:09

Maria skrev:

> Hvordan kan jeg i mit CSS definere afstanden fra overskrift
> til næste linie? Det synes jeg ikke jeg har læst om nogen
> steder. Det er måske det med padding??

Det er "det" med boksmodellen - jf. tutorialen om css.

Prøv at se følgende eksempel:
<http://gyros.dk/usenet/html/boksmodel.shtml>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Maria

Dato : 26-02-04 12:29

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev i en meddelelse > Det
er "det" med boksmodellen - jf. tutorialen om css.

> Prøv at se følgende eksempel:
> <http://gyros.dk/usenet/html/boksmodel.shtml>
> --

Fint! Tak, nu så jeg lyset.