/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Interessant indlæg - hentet fra tråd
Fra : Ukendt


Dato : 25-02-04 16:45

Hejsa

Hermed et interessant indlæg fra Michael Kristiansen. Jeg syntes, det
fortjente større opmærksomhed, end blot en placering somindlæg nummer 328 i
en tilfældig tråd kunne give.

"Vi ruller ikke biler
for penge, vi gider heller ikke rulle biler for sjov og vi gider slet ikke
rulle biler som vi ikke får noget ud af at rulle.
Ovenstående lyder utroligt arrogant, men årsagen til at vi ikke gider har
meget med tid at gøre.
Vi har et almindeligt arbejde ved siden af hobby'en, og hvis man skal leve
af at bygge biler i Danmark, hedder man enten "Jørgen Agergaard, eller noget
der ligner". Man skal under alle omstændigheder have præsteret noget
specielt gennem længere tid, før der er tilstrækkeligt med kunder i butikken
til at man "har til salt hver dag". Hvis du som privatmand skulle vælge
mellem f.eks. Jan Mortensen & "Jesper Tun" til at bygge din motor skulle
"Jesper Tun" være temmeligt billig før du turde overveje at bruge ham. Det
er bla. derfor det tager "et liv" at få erfaringen til at være god nok til
at starte....
Personligt er jeg imponeret over RH-Motorsport, fordi de har forstand på at
få motorstyringer til at virke (Og mange siger de er rigtigt gode til det),
men hvor meget erfaring har de med at modificere topstykker ? Har de en
flowbænk med røg & _meget_ høj lufthastighed, så de kan måle & se hvad der i
virkeligheden sker, istedet for blot at måle effekten og konstatere om det
virker eller ej ?
Tænk blot på et begreb som fosfatering : Poul Heichendorrf fosfaterer mange
overflader i en væddeløbsmotor, men helt sikkert ikke dem alle, fordi han
ved præcist hvor motoren afsætter de største friktionseffekter.
Tænk videre på mekanisk forarbejdning af bevægelige dele : Hvem sliber af
hvor & på hvilke komponenter... Mange begyndertunere har fejlagtigt troet at
plejlstænger skal lettes mest muligt for at opnå en højere effekt "fordi de
jo flytter sig"... Fokuser istedet på, hvordan tingene flytter sig.
Størstedelen af vægten på en plejlstang roterer (Hvorfor det primært har
indflydelse på omdrejningshastighedsændringen), og da radius for rotationen
er lille sammenlignet med eks. svinghjulet, har det ingen eller en meget
lille indflydelse.
Vi har f.eks. lavet eksperimentet med at gøre een ting ad gangen ved en
motor, for at kontrollere om teoretiske beregninger af effektgevinster
passer med praksis. På samme måde har vi også udviklet en empirisk formel
til fastsættelse af optimalt kompressionsforhold, som funktion af
knastakselprofil, ventilstørrelser, motorstørrelse osv. Det er også gennem
tiden blevet til masser af andre modeller for beregning af tophastigheder,
accelerationsevner som funktion af svinghjulsletning, ventilflydning (Ved
hvilket omdrejningstal ?), optimale gearskiftpunkter, som fuktion af
effektkurver, resonansberegninger, optimale knastakselprofiler (Som vi
efterfølgende har fået slebet) osv. osv. osv.
Der begynder med andre ord at være argumenter for at lave forskellige typer
modifikationer på det i forvejen rimeligt optimale som fabrikkerne
efterhånden præsterer.

Alt dette er vi nødt til, fordi vi er dumme, og de folk der virkeligt ved
det, holder kortene tæt ind til kroppen, fordi det også har taget dem et
helt liv at nå dertil hvor de er nået.
På samme måde gider vi heller ikke rulle noget der for os er en kedelig bil,
men du kan da købe et rullefelt


Mvh. Mikael Kristiansen

P.S. Hvis RH læser dette, så er det ovenstående på ingen måder en
"nedrakning"... Jeg forsøger blot at anskueliggøre at der er _mange_
erfaringer at hente ved tunerne af "den gamle skole" (Hvilket jeg tror vi
sagtens kan blive enige om)...."

--
/ Jan W Nielsen



 
 
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177525
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408688
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste