Kildekoden til poll
Fra : Maria

Dato : 25-02-04 14:55

Hej,

har lavet denne poll med et php script. I php nyhedsgruppen fik jeg at vide
at der var for mange font kommandoer og det dermed tager for lang tid at
indlæse.
Efter først at have undret mig over hvordan en php code pludselig kunne
blive til tabeller med font kommandoer - har jeg lagt det bag mig (<g>)og
vil nu høre om der er nogen bud på hvordan jeg skal forenkle det? Jeg skal
bruge css til resten af side designet også. Det skal måske siges at jeg er
helt nybegynder udi css og skriver (eller rettere: er ved at lære at skrive)
mine sider i ren kode i Notepad/Webwriter.

Her er siden med min test poll:
http://www.firtheaven.com/pollfolder/testphp2.php

MVH Maria

Fra : John

Dato : 25-02-04 15:29

Maria <mariaSLETDETTE@elvis.dk> skrev bla:
> Hej,
>
> har lavet denne poll med et php script. I php nyhedsgruppen fik jeg
> at vide at der var for mange font kommandoer og det dermed tager for
> lang tid at indlæse.

Inkluder i stedet din Poll med <iframe>
se min her. God lille enkel Poll

http://web-templates.dk/

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-02-04 16:24

John skrev:

> Inkluder i stedet din Poll med <iframe>

Det ændrer intet ved den tid det tager at fortolke selve dokumentet
(formentlig vil der endda gå en smule ekstra tid med at hente
rammen).

> se min her. God lille enkel Poll

Hm - den poll indeholder præcis de samme font-koder som Maria gerne
vil undgå.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : John

Dato : 25-02-04 17:25

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> skrev bla:
> Det ændrer intet ved den tid det tager at fortolke selve dokumentet
> (formentlig vil der endda gå en smule ekstra tid med at hente
> rammen).

Tror såmænd ikke den smule slam fjernet gør Poll'en hurtigere at loade.Det
er trods alt begrænset hvor meget HTML den genererer.
Grunden til at jeg bla inkludere den er at så er jeg umiddelbart fri for at
græde snot over den gammeldavs kodning

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-02-04 16:18

Maria skrev:

> Efter først at have undret mig over hvordan en php code
> pludselig kunne blive til tabeller med font kommandoer

Det er ikke mærkeligt. Uanset om du arbejder i php, asp eller html,
skal den kode der sendes til browseren, være i html (plus evt. css
og javascript). Browsere forstår ikke asp eller php - det er
serversidesprog der parses af webserveren og i den proces laves om
til html-kode.

> vil nu høre om der er nogen bud på hvordan jeg skal forenkle det?

Hvor meget kender du til css? Brug evt. lidt tid på html.dk's css-
tutorial: <http://html.dk/tutorials/css/>.

> Her er siden med min test poll:
> http://www.firtheaven.com/pollfolder/testphp2.php

I dit tilfælde vil jeg starte med at skippe alle font-koderne samt
bgcolor på tabellerne. Så har du en stort set ustylet side at
arbejde med.

Herefter kan du sætte din standardfont for samtlige elementer på
siden:

* {
   font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
   font-size: 8pt
}

Nu kan du sætte klasseinformationer på din poll-tabel (du kan i
øvrigt få en væsentlig pænere kode hvis du dropper de mange
indlejrede tabeller

Jeg har lavet et eksempel på hvordan din kode kan se ud her:
<http://www.gyros.dk/usenet/html/csstabel.shtml>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Maria

Dato : 25-02-04 16:47

> Hvor meget kender du til css? Brug evt. lidt tid på html.dk's css-
> tutorial: <http://html.dk/tutorials/css/>.

Jooh, jeg er da ved at lære det. Printede samtlige sider fra ovennævte sted
og har brugt et par uger på at læse og øve.

> [...]

> siden:
>
> * {
> font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;

Fint - det prøver jeg at se på.

> Nu kan du sætte klasseinformationer på din poll-tabel (du kan i
> øvrigt få en væsentlig pænere kode hvis du dropper de mange
> indlejrede tabeller

Ja, ville jeg også gerne. Vidste bare ikke hvordan og om det overhovedet var
muligt.

> Jeg har lavet et eksempel på hvordan din kode kan se ud her:
> <http://www.gyros.dk/usenet/html/csstabel.shtml>

Takker. Det vil jeg prøve. Forstår jeg det rigtig så har du i eksemplet
droppet de indlejrede tabeller ??

MVH Maria

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-02-04 16:53

Maria skrev:

> Takker. Det vil jeg prøve. Forstår jeg det rigtig så har du i
> eksemplet droppet de indlejrede tabeller ??

Ja. Jeg har én tabel til at håndtere visningen af resultaterne
(linjerne med databasenavn + procent). Det er tabulære data, så her
er en tabel det rigtige valg.

Resten er placeret med en div til at indeholde "hele molevitten",
en overskriftskode til overskriften og p-elementer til tekster.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Maria

Dato : 25-02-04 17:05

> [...]
>
> Resten er placeret med en div til at indeholde "hele molevitten",
> en overskriftskode til overskriften og p-elementer til tekster.

Alletiders. Tak!!

MVH Maria