gå tur ned hund i mørke
Fra : Martin Kirk

Dato : 25-02-04 14:03

Hej Gruppe

Kan hunde værre bange for mørke ? vi har lige fået en hvalp og den vil ikke
ud når det er mørkt men den skal jo luftes før sengetid og igen om morgen
hvad gør vi ?

Med Venlig Hilsen
Martin Kirk

Fra : Tommy

Dato : 25-02-04 14:58

Hej Martin

Ja det kan de..
Vores lille "fuffi" var også lidt små ræd for at gå ud i mørke. Og den er
det stadig lidt når vi går hen af en cykelsti med den og det er mørkt....
Hvis der er gadelys, ingen problemer. Men forleden var det godt tåget og vi
gik hen af vejen og kom efterhånden ud af gadelyset. Men da vi var nået 50
meter efter sidste lampe så ville hun ikke mere og vi måtte vende om.
Så der er ikke andet for end at I må slappe helt af og så med rolig snak og
masser af kærlighed prøve at få hunden ud. Måske lokke lidt med en
hundekiks. Tvang er forbudt. Det giver en modsat effekt og en skræmt/trykket
hund. Over tid vil hunden vænne sig til at komme ud.

Hilsen Tommy
Golden Retriever på 4½ mdr. ved navn Frida

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-04 14:56

"Martin Kirk" <M.Kirk@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Gruppe
>
> Kan hunde værre bange for mørke ?

Ja, vores Lab var også mørkeræd som hvalp.

>vi har lige fået en hvalp og den vil ikke
> ud når det er mørkt men den skal jo luftes før sengetid og igen om morgen
> hvad gør vi ?

I går med hvalpen ud. Lad vær med, at ynke den. Opfør jer som i gør, når det
er dag, selvom i kan mærke, at hunden ikke bryder sig om situationen, når
det er mørkt.
Det tager nok lidt længere tid for hvalpen, før den tør sætte sig til, at
tisse, men det må i så vente på. Vores hund fik som regel sat sig, hvorefter
små ting som en billygte eller et flyvende blad, fik hende til, at rejse sig
igen. Derefter ventede vi lidt på hende, indtil hun fik mod til, at sætte
sig igen.
Går i med jeres hvalp ud, når det er mørkt ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 25-02-04 15:36

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> wrote in message

> Går i med jeres hvalp ud, når det er mørkt ?

ja da. ALTID

Selv om vi har en lukket have er vores hund ALDRIG alene ude.

ifølge hundeloven skal du jo altid have kontrol over din hund, og det har
man imho ikke hvis man ikke er til stede, med mindre haven er indrettet så
hunden ikke kan komme ud og ingen udenforstående kan komme ind. SÅ ja vi er
altid med ude.

Peter

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-04 15:48

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse

> "Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> wrote in message

> ja da. ALTID
>
> Selv om vi har en lukket have er vores hund ALDRIG alene ude.

Det fremgik ikke helt af Martins indlæg om de var med hunden ude, eller om
den bare blev lukket ud i haven, derfor spørgsmålet.
En mørkeræd hund vil helt sikkert ikke, bevæge sig ud i mørket, uden
følgeskab af sin ejer.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 25-02-04 16:34

> Det fremgik ikke helt af Martins indlæg om de var med hunden ude, eller om
> den bare blev lukket ud i haven, derfor spørgsmålet.

jeg svarede også kun ud fra det sidste i dit svar

> En mørkeræd hund vil helt sikkert ikke, bevæge sig ud i mørket, uden
> følgeskab af sin ejer.

Enig - omvendt en hund der har tillid til sin ejer, kan også lokkes med
hvorsomhelst

Peter

Fra : Martin Kirk

Dato : 26-02-04 20:28

UPS slå fejl i emne det er: gå tur med hund i mørke

> [...]
> den bare blev lukket ud i haven, derfor spørgsmålet.
> En mørkeræd hund vil helt sikkert ikke, bevæge sig ud i mørket, uden

ja vi går ud med hunden den bliver ikke kun lukket ud i haven, men det vil
vi gerne den kunne lærer for vi skal ud ca. 25 gange for den ikke skal ske
uheld inde (vi bruger ikke aviser for den bider dem i stykker )
om dagen springer den ud når den får snor på om aften kikker den ud og skal
trækkes ud
Med Venlig Hilsen
Martin Kirk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 25-02-04 15:17

> [...]
ikke
> ud når det er mørkt men den skal jo luftes før sengetid og igen om morgen

Hej Martin

Ja det er der ikke noget usædvanligt i.
Du kan jo prøve at lade døren stå åben, og lade konen, kæresten komme hjem,
medens hunden ser ud, så glemmer den sikkert at den er mørkeræd af bare
glæde. Eller start gåturen, lige præcist når der er så lyst, så den følger
frivilligt med, således at mørket naturligt kommer snigende. Det kan være,
at det er mere forskellen mellem inde / ude lyset, der virker overvældende
på den. Hvis dens øjne stadig er længe om at tilpasse sig det aktuelle lys,
er den jo næsten blind, når den går ud i mørket.

M.V.H.....Benny..

Fra : Leyna

Dato : 27-02-04 06:00

On Wed, 25 Feb 2004 15:17:14 +0100, "Benny Mortensen"
<d.lozano_am@gjr.paknet.com.pk> wrote:

<mørkerædde hunde>
>Ja det er der ikke noget usædvanligt i.

Det har jeg godt nok aldrig hørt om før, og jeg har faktisk heller
ikke oplevet det med mine egne to vildbasser. De fiser rundt i totalt
mørke, mens jeg faktisk godt kunne bruge dem som førerhunde, men det
er måske mine der er lidt "unormale"?
Spørgsmålet er faktisk seriøst ment, for det kunne jo være at mine er
"anderledes" end normen. Jeg fik at vide at Vaks i hvert fald er
temmelig meget anderledes idet han og jeg mest kommunikerer via
øjenkontakt, og altid har gjort det siden han var helt lille hvalp.
Det er ikke noget jeg har trænet ham til. Han har bare altid søgt
øjenkontakt, så det første jeg studsede over, da jeg læste lidt om
hvalpetræning var at det første (og sværeste?) trin var at skabe
øjenkontakt. Det har aldrig været et problem, og vi kan da også
sagtens sidde og stirre på hinanden uden at nogen af os bliver nervøse
ved det.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Karina og Christian

Dato : 28-02-04 16:33

"Leyna" <leyna@leyna.dk> wrote in message
[klip]
> [...]
> ikke oplevet det med mine egne to vildbasser. De fiser rundt i totalt
> mørke, mens jeg faktisk godt kunne bruge dem som førerhunde, men det

Nej, det tror jeg ikke. Vores Vaks har heller aldrig været bange for mørke,
og de hunde jeg ellers kender, har heller aldrig døjet med at være bange for
mørket.

Karina