Galanteriarbejder?
Fra : Ukendt

Dato : 25-02-04 12:21

Jeg har forgæves forsøgt at finde ud af hvad en galanteriarbejder er.
En af familiens aner er angiveligt galanteriarbejder i 1872. På dette
tidspunkt er han kompagnon i Fotoatelier, hvor han allerede i 1860 er
blevet ansat med en bogbinder-uddannelse. Primære opgaver i de første
år i firmaet er bl.a opklæbning af fotos. Kan dette tænkes at have
noget at gøre med den stillingsbetegnelse som pludselig optræder her
mange år senere, hvor han (allerede i 1866) har erhvervet næringsbrev
som fotograf?

Alle gode forslag modtages med taknemmelighed...

Mange hilsner Liselotte
__

Livet er uforudsigeligt... Spis dessert først!

Fra : aafe

Dato : 25-02-04 13:06

On Wed, 25 Feb 2004 12:20:30 +0100, Liselotte <> wrote:

>Jeg har forgæves forsøgt at finde ud af hvad en galanteriarbejder er.
>En af familiens aner er angiveligt galanteriarbejder i 1872.

Galanterivarer er simili, billige smykker og andre artikler der
udelukkende tjener til pynt.

mvh
Arne

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-04 14:32

On Wed, 25 Feb 2004 13:06:23 +0100, aafe <intet@svar.dk> wrote:

>Galanterivarer er simili, billige smykker og andre artikler der
>udelukkende tjener til pynt.
>
>mvh
>Arne

Endnu en gang tusinde tak for det hurtige svar, men jeg sidder stadig
med noget af et pusle-spil eller gættearbejde, for hvad pokker laver
en kompagnon i et på daværende tidspunkt fint foto-firma ( Kongelige
Hoffotografer Hansen, Schou & Weller) med galanterivarer - hvis
jobbeskrivelsen galanteriarbejder ellers ikke kan tilskrives hans
arbejde med fotografierne. Mon det kunne have sammenhæng med de til
tider meget fine indramninger af fotos?

Jeg modtager meget gerne yderligere omkring dette "galanteri", men i
hvert fald skal du have mange tak for hjælpen Arne.

Mange hilsner Liselotte
__

Livet er uforudsigeligt... Spis dessert først!

Fra : Hans Poulsen

Dato : 26-02-04 01:04

Liselotte skrev:

> Jeg har forgæves forsøgt at finde ud af hvad en galanteriarbejder er.

Kære Liselotte

En galanteriforretning handlede - mig bekendt - med nips- og
kunstgenstande
og diverse isenkræmmerartikler, men kunne vistnok også omfatte stoffer
og tekstiler.

Stillingsbetegnelsen galanteriARBEJDER tyder på, at han ikke
ekspederede i galanteriforretninger, men måske snarere deltog i
fremstillingen af dem.

Som du vil se, er jeg temmelig usikker i min sag, så jeg håber, at der
kommer et sagkyndigt svar, du kan bruge.

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Fra : dannebrog

Dato : 26-02-04 08:13

Mit leksikon, Allers Illustrerede, 1906-12, siger, at galanterivarer er
enhver form for luksusgenstande til pynt og udstyrelse....

--
Ulrich Alster Klug
København - Denmark

http://www.dk-yeoman.dk
dannebrog@dk-yeoman.dk

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-04 11:20

On Thu, 26 Feb 2004 08:12:42 +0100, "dannebrog"
<dannebrog@dk-yeoman.dk> wrote:

>Mit leksikon, Allers Illustrerede, 1906-12, siger, at galanterivarer er
>enhver form for luksusgenstande til pynt og udstyrelse....

Allerførst tusinde tak for svarene som er kommet fra alle

Både dit og svarene fra tidligere gør mig desværre ikke så meget
klogere, for det stemmer bare overhovedet ikke overens med at han på
daværende tidspunkt er kompagnon i et velrenomeret foto-atelier inde i
Østergade.

Nå, jeg kommer det vist ikke nærmere, men vil nu stadig lægge hovedet
i blød og spørge hvor jeg kommer frem, for det er mig altså en gåde
hvad det galanteriarbejder dækker over...

Mange hilsner Liselotte
__

Livet er uforudsigeligt... Spis dessert først!

Fra : Jean Seeberg

Dato : 26-02-04 11:53

Hej Liselotte.

Kunne det ikke tænkes at begge dele var under samme tag (galanteri samt
foto) så man hver varetog sit !!

I forbindelse med foto skulle der jo også bruges noget galanteri så
personerne tog sig så godt ud som muligt, så hvorfor ikke også sælge varen
!!

En tanke.

Jean

Fra : dannebrog

Dato : 27-02-04 06:59

Det tror jeg nemlig også. For det første kan galanteri sagtens dække finere
billedrammer - lueforgyldte, maghonie etc. - og for det andet kan der have
været tillægsartikler - fotoalbums f.eks. (og det var rene udstyrsstykker på
den tid).

Og et partnerskab mellem en 'ramme-handler' og en fotograf giver god mening.
På vej ud med fotografiet, købte kunden så rammerne - så kunne man straks få
billedet deri og vips med silkepapir og indpakningspapir, så har man jo en
fin gave. - Det samme ses jo også hos vore dages fotografer og fotohandlere.

Han har måske ikke solgt lamper og tæpper, men derimod enhver artikel, hvori
kunne sættes et billede - i princippet også ure og kalendere og statuetter,
hvis bare der var en fotoramme indarbejdet.

Nå, nu var han jo så galanteriarbejder - men princippet må være det samme -
bare at han især stod for indramningen af billederne.

Med venlig hilsen

Ulrich Alster Klug
København - Denmark

http://www.dk-yeoman.dk
dannebrog@dk-yeoman.dk

Fra : Knud Vejlgaard

Dato : 26-02-04 13:30

Mit leksikon "Den lille Salomon" fra 1938 beskriver, Galanteri som fransk
indsmigrende optræden særlig mod kvinder, i det 17 0g 18 århundrede overført
på gaver til damer, dels luksusartikler, dels ting til brug ved deres
håndarbejde. Sådanne artikler udbredtes efter 1685 i Europa af fordrevne
franske familier, der søgte deres erhverv ved forhandling af galanterivarer
som galanteri kræmmere.

Håber det kan bruges

Venlig hilsen

Knud Vejlgaard
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-04 19:30

On Wed, 25 Feb 2004 12:20:30 +0100, Liselotte <> wrote:

>Jeg har forgæves forsøgt at finde ud af hvad en galanteriarbejder er.

Jeg vil bare sige tusinde tak for de mange tanker og forslag. Der er
meget som er relevant og endda sandsynligt, så jeg tror jeg nærmer mig
et kvalificeret bud. Tusinde tak allesammen
Mange hilsner Liselotte
__

Livet er uforudsigeligt... Spis dessert først!