Gør designere brugerne en bjørnetjeneste?
Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 25-02-04 12:20

Jeg har lige læst nogle tråde om target som åbner et nyt vinude ved
klik på et link og har lige læst en tråd om et javascript som bladrer
en side tilbage i browseren.

Dette indlæg skal ikke ses som en kritik af dem der laver disse
funktioner på deres side, men som et oplæg til debat eller som stof
til eftertanke.

Jesper Brunholm filosoferer i en tråd (403c50db$1@news.wineasy.se)
om target og over at informere brugerne - og jeg vil gerne komme med
et par strøtanker.

Både det med at åbne et link i et nyt vindue og bladre tilbage i
besøgte sider er vel standard i de fleste browsere? Jeg spørger fordi
jeg ikke kender så mange browsere.

Hvis ovenstående er korrekt: Så giver en side med de to nævnte
funktioner jo ikke brugerne øget funktionalitet ud over hvad browseren
i forvejen kan byde på.

I stedet for at klikke på et link på siden kan brugeren jo lige så
godt klikke på tilbage-knappen i browseren - eller bruge
tastekombinationen Alt LeftArrow (hvis det Mozilla 1.6 engelsk).

Eller trykke på Ctrl (eller Shift afhængig af browser) når der klikkes
på et link for at få linket åbnet i nyt vindue/faneblad.

Ved at lave disse funktioner på siderne skal designerne dels lave mere
kode, dels fritages brugerne for at lære deres værktøj at kende

Hvis funktionerne ikke er tilgængelige på siderne vil der nok være
flere der begynder at undersøge hvad deres browser kan - og det kan da
være det kan give et lille puf til undervisere og skribenter til at
fortælle deres elever/læsere om disse basale ting.

For mig er det standard at jeg trykker på Ctrl når jeg har en række
søgeresultater på Google således de åbner i nye faner. Derefter kan
jeg lade Google finde en side med flere hits medens jeg læser de
første. Det samme gør jeg når jeg er inde på en side med en del links.

Og hvis jeg ikke trykker på Ctrl kan jeg godt blive lidt forfjamsket
hvis designeren har beslutet at det bedste for mig er at åbne et nyt
browservindue - i stedet for en fane som jeg foretrækker hvis der skal
åbnes nyt :-/.

Tidligere synes jeg også det var smart når en designer åbnede et nyt
vindue. Men efter at have vænnet mig til at trykke Ctrl når jeg ønsker
et nyt vindue foretrækker jeg at designeren overlader til mig at
afgøre om et nyt vindue er en fordel for min surfing - det er jo trods
lat mig selv der bedst ved hvad jeg kan lide

Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 25-02-04 12:26

Jørgen Linde Sørensen <NOSPAMng1@linde-sorensen.dk> wrote in

Jeg slår ned på nogle få punkter fordi jeg allerede har skrevet en lille
håndfuld indlæg i den anden tråd.

> Både det med at åbne et link i et nyt vindue og bladre tilbage i
> besøgte sider er vel standard i de fleste browsere? Jeg spørger fordi
> jeg ikke kender så mange browsere.

Jeps, ultrameget standard. Hvis det ikke findes som standardfunktion i
browseren vil hverken target eller javascript-tilbage-knap virke alligevel.

> I stedet for at klikke på et link på siden kan brugeren jo lige så
> godt klikke på tilbage-knappen i browseren - eller bruge
> tastekombinationen Alt LeftArrow (hvis det Mozilla 1.6 engelsk).

Der er et større problem end det. Hvis brugeren kommer fra en ekstern kilde
(søgemaskine eller andet) vil javascript-linket føre brugeren tilbage til
den eksterne side, og ikke derhen hvor webmasteren typisk vil have ham
"tilbage" (sikkert en oversigt).

> Eller trykke på Ctrl (eller Shift afhængig af browser) når der klikkes
> på et link for at få linket åbnet i nyt vindue/faneblad.

Eller Ctrl+Shift i Opera for at åbne et link i en ny fane i baggrunden

- Andreas

--
Personal: <http://www.solitude.dk>
File Thingie - PHP File Manager <http://www.solitude.dk/filethingie/>

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 25-02-04 12:39

Andreas Haugstrup Pedersen <usenet@solitude.dk> skrev:

>Jeg slår ned på nogle få punkter fordi jeg allerede har skrevet en lille
>håndfuld indlæg i den anden tråd.

Udmærket - jeg havde blot ikke nået at se dem inden jeg postede mit
indlæg (jeg er ikke på hele tiden

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-02-04 12:42

Jørgen Linde Sørensen skrev:

>Både det med at åbne et link i et nyt vindue og bladre tilbage i
>besøgte sider er vel standard i de fleste browsere?

Det er jo en af mine kongstanker. Der bliver brugt en del
ressourcer på at programmere overflødige funktioner der fratager
brugeren hans eget valg. Det er ingen hjælp. Det er en gene.

Jeg synes det hænger sammen med den omhu som nogen ofrer på
f.eks. at vælge font og fontstørrelse: Man tænker på hvad man
selv kan lide på sit eget system, men glemmer at ikke alle har
samme opfattelse - eller oplløsning/monitor.

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-02-04 13:07

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det er jo en af mine kongstanker. Der bliver brugt en del
> ressourcer på at programmere overflødige funktioner der fratager
> brugeren hans eget valg. Det er ingen hjælp. Det er en gene.

Der er stor forskel på et "tilbage-link" og det at åbne et vindue i
et nyt vindue med target. Førstnævnte fratager ikke brugeren noget
- det giver ham tværtimod en ekstra mulighed.

Target="_blank" fratager til gengæld brugeren et valg - det har du
ret i. Men jeg er enig med Lars Hoffmann i at det er et valg ikke
alle brugere er klar over eksisterer.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 25-02-04 16:26

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> wrote in

> Der er stor forskel på et "tilbage-link" og det at åbne et vindue i
> et nyt vindue med target. Førstnævnte fratager ikke brugeren noget
> - det giver ham tværtimod en ekstra mulighed.

Problemet med tilbage-link opstår når det laves med javascript og baseres
på browserens history. Så er det sikkert at det før eller siden vil
forvirre en bruger. Som vi allerede har fået fastslået så skal webmasterens
dovenskab ikke gå ud over brugeren. Så tilbage-links er okay så længe de
laves som almindelige links og ikke som javascript.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-02-04 16:46

Andreas Haugstrup Pedersen skrev:

> Problemet med tilbage-link opstår når det laves med javascript
> og baseres på browserens history. Så er det sikkert at det før
> eller siden vil forvirre en bruger.

Det kommer vel an på hvad man skriver i linket.

Hvis man skriver navnet på en bestemt side, i forvisning om at alle
brugere kommer fra den side, så kan det nemt blive forvirrende. Men
hvis man har et link hvor der står "Tilbage" (eller "Til forrige
side"), kan jeg ikke se det store problem i at den side man havner
på også kan være en ekstern søgeside.

> Som vi allerede har fået fastslået så skal webmasterens dovenskab
> ikke gå ud over brugeren.

Sic.

> Så tilbage-links er okay så længe de laves som
> almindelige links og ikke som javascript.

Hvis man ikke har serversidescripting til rådighed, og man ikke ved
præcis hvilken side brugeren kommer fra, så er javascript den
eneste mulighed.

Man kan også lade formålet med linket være bestemmende.

Hvis man gerne vil linke til en bestemt side (fx en forside eller
en oversigtsside), så kan man lave en normalt link (og så skal man
_ikke_ kalde det "tilbage" eller lignende).

Hvis man derimod vil give brugeren mulighed for at gå tilbage til
sidst sete side - og man ikke kan afgøre præcis hvilken side det
vil være - så er et javascriptlink efter min mening en o.k.
løsning. Som før skal man tænke over hvad man kalder linket - her
vil en tekst der refererer til en specifik side være problematisk.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-02-04 12:59

Jørgen Linde Sørensen skrev:

> Både det med at åbne et link i et nyt vindue og bladre tilbage
> i besøgte sider er vel standard i de fleste browsere?

Afgjort.

> Hvis ovenstående er korrekt: Så giver en side med de to
> nævnte funktioner jo ikke brugerne øget funktionalitet ud over
> hvad browseren i forvejen kan byde på.

Både og. Den giver ikke brugeren noget han/hun ikke havde mulighed
for i forvejen - men det giver brugeren en ekstra mulighed for at
gøre nogle ting. Webdesign er ikke en matematisk model hvor der kun
behøver at være én vej mellem a og b. Det er ganske ofte praktisk
at give en bruger flere valgmuligheder. Det bruges allerede
udstrakt i computerprogrammer, hvor de samme funktioner mange
gange kan nås via tastaturgenveje, via hovedmenuen og via en
højrekliksmenu.

> I stedet for at klikke på et link på siden kan brugeren jo
> lige så godt klikke på tilbage-knappen i browseren - eller
> bruge tastekombinationen Alt LeftArrow (hvis det Mozilla 1.6
> engelsk).

Ja - men det forudsætter at brugeren kender disse muligheder (og
kan huske dem i situationen). Flere brugere kender meget lidt til
mulighederne i deres browser - når de først har indtastet en
adresse i adresselinjen, så foregår resten via klik på de viste
sider.

Et retur-link (baseret på javascript eller referer) forhindrer på
ingen måde erfarne brugere i at benytte browserens funktioner til
at gå en side tilbage. Det er muligt at fraværet af returlinks vil
få nogle personer til at opdage mulighederne i browseren hurtigere
- men jeg mener ikke at websider generelt skal fungere som
undervisning i at benytte en browser.

Der er tilfælde hvor returlinks ikke vil virke (javascript slået
fra, refererinformation forfalsket, tilgang via søgemaskiner), men
i de førstnævnte tilfælde er der næppe tale om uerfarne webbrugere,
og i det sidste tilfælde går linket jo stadig "tilbage" - selvom
det er til en ekstern side.

> Ved at lave disse funktioner på siderne skal designerne dels
> lave mere kode,

Det argument giver jeg ikke meget for. Dels er det ikke ret meget
kode det drejer sig om (typisk vil den samme kodestump blive
genbrugt via en form for include), og dels må nytteværdien for
brugerne altid vægtes højere end besværet for designeren. Hvis man
med en beskeden ekstra indsats kan gøre et site mere brugervenligt,
så bør man altid gøre det. Man kan udmærket mene at funktionerne
ikke gør nytte og dermed undlade at indføre dem. Men hvis man mener
at de har en brugermæssig værdi, så kan jeg ikke se nogen fornuft i
at afskrive dem på grund af et beskedent ekstra arbejde for
designeren.

> dels fritages brugerne for at lære deres værktøj at kende

Som jeg skrev før, så mener jeg ikke at det er almindelige
websiders opgave at lære brugerne hvordan de anvender deres
browsere.

> [...]
> er at åbne et nyt browservindue - i stedet for en fane som jeg
> foretrækker hvis der skal åbnes nyt :-/.

Prøv Multizilla - her kan target="_blank" automatisk ændres til en
ny tab.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Steen

Dato : 25-02-04 13:09

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Ja - men det forudsætter at brugeren kender disse muligheder (og
> kan huske dem i situationen).

Præcis.

> Flere brugere kender meget lidt til
> mulighederne i deres browser - når de først har indtastet en
> adresse i adresselinjen, så foregår resten via klik på de viste
> sider.

Mange brugere er slet ikke klar over, at man kan indtaste adresser i
adresselinjen.

> Som jeg skrev før, så mener jeg ikke at det er almindelige
> websiders opgave at lære brugerne hvordan de anvender deres
> browsere.

Nemlig.

/steen

Fra : pepss

Dato : 25-02-04 13:43

"Jørgen Linde Sørensen" skrev

[snip om tilbage og target er godt eller skidt]

> [...]
> være det kan give et lille puf til undervisere og skribenter til at
> fortælle deres elever/læsere om disse basale ting.

nu er det jo hellet ikke alle der får undervisning i edb og mange "gider nok
heller ikke sette sig ind i alle de mugligheder de har i deres browser
(skulle min mor få en ide om at hun vil finde en opskrift på nettet kan jeg
da ikke se hun skal til at lære om alle de mugligheder der er i browser)

> [...]
> jeg lade Google finde en side med flere hits medens jeg læser de
> første. Det samme gør jeg når jeg er inde på en side med en del links.

du bruger nok også nettet (og compurteren) mere ind f.eks. min mor derved
lære du også en masse om hvordan man kan gøre det lætter men det er jo ikke
alle der har samme intereresse for det og vil bruge så meget til på det.

> [...]
> hvis designeren har beslutet at det bedste for mig er at åbne et nyt
> browservindue - i stedet for en fane som jeg foretrækker hvis der skal

har tror jeg mange bare vil tænke "sådan er det bare"

> [...]
> afgøre om et nyt vindue er en fordel for min surfing - det er jo trods
> lat mig selv der bedst ved hvad jeg kan lide

et lille surt opstød
jeg synes man skal passe på ikke at lave får mange "regler" om hvad der er
godt og skidt når det glæder webdesinge.

det er da fint nok at overlade mange ting til brugerne men der er altså også
nogen ting der bare ikke ville fungere hvis man ikke "måtte" bruge target
osv.

der er en tendens til (her i gruppen) at diktere hvad man må og ikke må
(frames, target, farve scroll bars, ikke højer musetast osv.) jeg mener ikke
at man altid kan side at de ting er skidt men selvføglig skal man bruge det
med omtang.

--
Pepss
Den ordblinde der prøver at blive webdesigner

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-02-04 14:09

pepss skrev:

> der er en tendens til (her i gruppen) at diktere hvad man må
> og ikke må (frames, target, farve scroll bars, ikke højer
> musetast osv.)

Der er nok mange idealister her i gruppen - nok også flere end man
vil støde på mange andre steder - men jeg synes nu at "dikteringen"
foregår ganske fornuftigt.

De ting du nævner er ret forskellige. Du har ret i at alle de
nævnte ting (rammer, target, farvede scrollbars, fifleri med
højrekliksmenuen) som regel frarådes af flere folk i gruppen, men
det er med store forskelle i "styrken" af rådene.

Højrekliksfifleri er særdeles upopulært. Det fjerner en central
funktion i alle windowsbrowsere - nemlig muligheden for at navigere
ved hjælp af højreklik.

Ramme-baseret design giver nogle ulemper for brugerne. De folk der
spørger om rammer i gruppen her, vil som regel blive gjort
opmærksom på disse ulemper, men stadig få hjælp hvis de fortsat
gerne vil benytte rammer. Dog er teknikken med at benytte rammer
for nogle (i hvert fald undertegnede) gået lidt i glemmebogen fordi
de ikke selv benytter dem. Og de folk der kan huske lidt af
teknikken med rammer, vil måske alligevel undlade at svare på et
rammespørgsmål fordi de ikke synes det er interessant. I den
forbindelse skal man huske at hjælpen på usenet gives af egen
interesse - der er altså ingen der har krav på at få hjælp. Stiller
man spørsmål om emner der interesserer mange, er der gode
muligheder for at få hjælp. Omvendt kan det være svært at få hjælp
til et ikke-trivielt spørgsmål hvis det ikke appellerer til de
faste brugere.

Meningerne om target er - som det kan ses af de igangværende tråde
- delte. Nogle mener at man helt bør holde sig fra target, andre
(mig selv inklusive) mener at target i nogle tilfælde kan være det
bedste valg. Jeg vil tro at de fleste er enige i at man ikke
ukritisk skal åbne alle links i nye vinduer.

Endelig nævner du farvning af scrollbars. Det er også blevet
frarådet i gruppen her, men som med rammer gives der som regel også
en løsning i den slags spørgsmål. Der er flere årsager til at
fraråde farvede scrollbars:
- Det giver ikke-validerende kode
- Det virker kun i IE
- Scrollbaren er en del af browseren og bør ikke ændres af en
webside

> jeg mener ikke at man altid kan side at de ting er skidt men
> selvføglig skal man bruge det med omtang.

Uanset hvad man gør på en webside, bør det gøres med omtanke. Den
linje mener jeg også at man kan se i en stor del af de svar der
gives i gruppen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : pepss

Dato : 25-02-04 14:45

"Jens Gyldenkærne Clausen" skrev

> Der er nok mange idealister her i gruppen - nok også flere end man
> vil støde på mange andre steder - men jeg synes nu at "dikteringen"
> foregår ganske fornuftigt.

jamen det gør det da også for det meste!
min pont var også som du selv er inde på at os der skriver her i gruppen nok
har en anden opfattelse om webdesign ind en "almindelig bruger"

> [...]
> højrekliksmenuen) som regel frarådes af flere folk i gruppen, men
> det er med store forskelle i "styrken" af rådene.

råd er da bestem en god ting men når man læser et spørgsmå om hvordan man
laver højrekliksfifleri og svarne så er "det skal du ikke" uden at spørge
til hvad han vil bruge det til er der efter min mening diktering.
jeg har set højrekliksfifleri som var lavede for at beskytte brugerne (om
det så hjælper kan jo diskuteres men igen for de bruger der ikke kender
derse browser gør det jo)

> Højrekliksfifleri er særdeles upopulært. Det fjerner en central
> funktion i alle windowsbrowsere - nemlig muligheden for at navigere
> ved hjælp af højreklik.

det skal her også lige siges at jeg da bestemt heller ikke gør ind for det
da jeg også bruger højreklik

> [...]
> spørger om rammer i gruppen her, vil som regel blive gjort
> opmærksom på disse ulemper, men stadig få hjælp hvis de fortsat

det er da helt rigtig men jeg har da aldrig hørt nogen sige at der altså
også er fordele ved rammer

> [...]
> muligheder for at få hjælp. Omvendt kan det være svært at få hjælp
> til et ikke-trivielt spørgsmål hvis det ikke appellerer til de

det er da helt bestemt rigtig og man for da for det meste også hjælp (også
selvom man er ny i gruppen og laver nogen fejl ved i indlæget. ikke sitere
som man skal osv.)

> [...]
> - Det giver ikke-validerende kode
> - Det virker kun i IE
> - Scrollbaren er en del af browseren og bør ikke ændres af en

igen her råd er godt men der er jo forskæd på at skrive "hold dig fra min
browser" og "det kan være en dårlig ide fordi...."

> Uanset hvad man gør på en webside, bør det gøres med omtanke. Den
> linje mener jeg også at man kan se i en stor del af de svar der
> gives i gruppen.

mit indlæg var bestemt heller ikke generaliserende og de fleste svar er da
også rigtig gode!
jeg har da selv fået en masse rigtig god hjælp og ville da slet ikke ha
kunne lave den side jeg nu har lave uden hjælp fra gruppen!

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-02-04 15:24

pepss skrev:

> råd er da bestem en god ting men når man læser et spørgsmå om
> hvordan man laver højrekliksfifleri og svarne så er "det skal
> du ikke" uden at spørge til hvad han vil bruge det til

Der er ingen gode undskyldninger for at forbyde højreklik på en
side.

> jeg har set højrekliksfifleri som var lavede for at beskytte
> brugerne

Hvordan? Jeg kan ikke se at det at forbyde højreklik på nogen måde
kan beskytte brugerne.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : pepss

Dato : 25-02-04 15:33

> Hvordan? Jeg kan ikke se at det at forbyde højreklik på nogen måde
> kan beskytte brugerne.

en dating side hvor man skal oprette en profil men billede osv. for så at
gøre det svære (mere besværlig) at copy tekst og billede til sin egen
profil.

Fra : pepss

Dato : 25-02-04 15:44

"pepss" skrev
> en dating side hvor man skal oprette en profil men billede osv. for så at
> gøre det svære (mere besværlig) at copy tekst og billede til sin egen
> profil.

jeg må heller lige sige at det ikke er min egen

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 25-02-04 15:56

"pepss" <olefriis@privat.dk> escribió

> en dating side hvor man skal oprette en profil men billede osv. for så at
> gøre det svære (mere besværlig) at copy tekst og billede til sin egen
> profil.

Det gør absolut ingen forskel, derimod fratager det brugeren muligheden for
at bruge hans højrekliks menu. Det er præcis lige så nemt at vælge tekst og
kopiere det til andetsteds.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : pepss

Dato : 25-02-04 15:58

"Lars Hoffmann" skrev
> [...]
for
> at bruge hans højrekliks menu. Det er præcis lige så nemt at vælge tekst

ja nok for dig men ikke for f.eks. min kone
jeg vil ikke gøre min selv til domme over om det er en god ide eller ej.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-02-04 16:22

pepss skrev:

> en dating side hvor man skal oprette en profil men billede
> osv. for så at gøre det svære (mere besværlig) at copy tekst
> og billede til sin egen profil.

Ah - men her er "brugeren" ikke den person der sidder bag
browseren, men en bruger der har oprettet en profil på dit site.
Jeg mener stadig at forbud mod højreklik aldrig kan gavne den
enkelte webbruger.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : pepss

Dato : 25-02-04 17:32

> Ah - men her er "brugeren" ikke den person der sidder bag
> browseren, men en bruger der har oprettet en profil på dit site.

det er nu ikke min side! jeg bruger det ikke!

> Jeg mener stadig at forbud mod højreklik aldrig kan gavne den
> enkelte webbruger.

nej men i det tilfælde jeg beskrev kan jeg da godt se en ide i det selvom
jeg ikke har nogen plan om selv at bruge det.

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 25-02-04 16:30

"pepss" <olefriis@privat.dk> wrote in news:c1i58l$nvu$1@sunsite.dk:

> [...]
> (frames, target, farve scroll bars, ikke højer musetast osv.) jeg mener
> ikke at man altid kan side at de ting er skidt men selvføglig skal man

For mig bunder det ofte i at spørgeren (tydeligvis) er begynder. Vi er nogle
der efterhånden har lavet det her i ret mange år. Vi har læst meget, har
meget praktisk erfaring og ved generelt godt hvad vi taler om.

Når man så har ført højre-knaps-debatten 117 gange er den ikke lige sjov.
Specielt ikke når nye ikke søger efter information selv, og ikke har lyst til
at tænke over hvilke konsekvenser deres ønsker har for deres brugere. Derfor
er det ikke ønskværdigt at åbne op for diskussion hver evig eneste gang.

Fra : pepss

Dato : 25-02-04 17:40

> [...]
Derfor
> er det ikke ønskværdigt at åbne op for diskussion hver evig eneste gang.

jeg kan da bestem godt se din point og min indlæg var måske også lidt for
proviskerne.
det kan da også være jeg ser det på en anden måde når jeg selv har arbejdet
med det i en masse år

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 01-03-04 15:48

Jørgen Linde Sørensen <NOSPAMng1@linde-sorensen.dk> skrev i indlægget
> [...]

>Jeg har lige læst nogle tråde om target som åbner et nyt vinude ved
>klik på et link og har lige læst en tråd om et javascript som bladrer

Tak for indlæggene - særligt med hensyn til at bladre var der
forskellige (og velbegrundede) meninger som giver stof til eftertanke.