Finner forsvinder
Fra : Jannie Würtz Sløk

Dato : 25-02-04 11:38

Nogle bud på hvorfor finnerne på især mine slørhaler forsvinder - kan det
være sygdom eller har jeg en "Finnespiser" i min tank? Der er 2 sorte
scalarer, i sugemalle, 5 smoking tetra, en flok neontetra, 1 kampfisk par, 1
gubby par ( snart 100 ) samt en sort og en guld slørhale. Alle vokser
kraftigt, undtagen guldslørhalen, den virker dog ret frisk og hel. Den sorte
voksede meget, men er nu ved at have pjaltede korte finner. En anden sort
slørhale døde i mandags - den var nærmest skrumpet ind og finnerne var kun
pinde de sidste par dage. Et løvehovedpar døde efter hhv 2 døgn og 2 uger i
tanken.
Jeg har bemærket at scalarene er MEGET territoriale og de er nu på
forsøgsbasis sat i karantæne ( er der nogen der vil have dem - gives væk)

Hvad er det denne newbie er oppe imod ?

Fra : Plesner

Dato : 25-02-04 20:04

> Nogle bud på hvorfor finnerne på især mine slørhaler forsvinder - kan
> det være sygdom eller har jeg en "Finnespiser" i min tank?

Det kan være begge dele.

> Der er 2
> sorte scalarer, i sugemalle, 5 smoking tetra, en flok neontetra, 1
> kampfisk par, 1 gubby par ( snart 100 ) samt en sort og en guld
> slørhale.

Et par af disse kunne godt finne på at nippe finner.

> [...]
> nærmest skrumpet ind og finnerne var kun pinde de sidste par dage. Et
> løvehovedpar døde efter hhv 2 døgn og 2 uger i tanken.

Nu ved jeg ikke, om du er klar over, at du har sat fisk sammen, som slet
ikke egner sig til at gå under de samme forhold. Slørhalerne og deres
slægtninge skal gå i betydeligt koldere vand end de andre arter. Desuden
sviner de meget og kræver derfor meget m.h.t. vandskifte og filtrering.
Hvis det er din dyrehandler, der har overbevist dig om, at det er en god
sammensætning, så bør du kraftigt overveje at finde et andet sted at
handle.

> Jeg har bemærket at scalarene er MEGET territoriale

Scalarer ER territoriale. det burde din dyrehandler også have fortalt
dig.

> og de er nu på
> forsøgsbasis sat i karantæne ( er der nogen der vil have dem - gives
> væk)

I første omgang ville jeg skille mig af med slørhalerne.

> Hvad er det denne newbie er oppe imod ?

Manglende information.

plesner