'96 Citroën Xantia "ryster" i styretøjet.
Fra : Frank Hansen

Dato : 25-02-04 09:06

Hejsa NG,

jeg har et problem med min Citröen Xantia 1.6i fra 1996.

For et stykke tid siden begyndte bilen at trække til højre. Hvis man triller
i lav fart (10-15 km/t), uden at bilen trækker, kan man se at rattet "slår"
til højre, i høj (normal) fart opleves det som om den trækker jævnt til
højre. Hvis man bakker begynder den at slå venstre. Så slemt at den faktisk
selv er i stand til at bakke i bås, hvis man starter det rigtige sted.

Nu er den så begyndt at gøre modstand når jeg skal dreje. Rattet går
"stramt" nogle steder, mens det andre steder går som normalt. Som om den
direkte møder modstand, eller noget der er i klemme. Desuden kan bilen ikke
selv rette op mere, da det tager meget lang tid for den, at "overvinde" et
stramt punkt. Jeg kan dog ikke høre noget unormalt fra servopumpen eller
noget.

Er der nogen der har en idé om, hvad der kan være galt?

På forhånd tak

Frank.

Fra : Gynex

Dato : 25-02-04 16:47

Hejsa

Mine forældre havde samme problem på en 306´er. De fik skiftet en
styrekugle, og så var alt i skønneste orden igen.

MVH
Gynex

Fra : Bernhard Ege

Dato : 25-02-04 17:54

"Frank Hansen" <news@spinner_junk.dk> wrote in message
> [...]
eller
> noget.
>
> Er der nogen der har en idé om, hvad der kan være galt?

Jeg tror det er en kombination af flere problemer.

1. Kardanled på ratstammen kan være tør for fedt. Koster vist 1200kr at
få skiftet men du kan formodentlig købe en sprayflaske med fedt og
sprøjte den til med. Det ordnede problemet på min gamle Xantia. Dette er
for problemet med at rattet går stramt nogle steder. Mit problem kom
efter en motorvask hvor jeg kom til at sprøjte på kardanledet som derved
blev udtørret.

2. Trækken til højre ved fremadkørsel kan være et problem med ophænget
som der er slør i. Formodentlig i venstre side foran. Klods bilen op og
prøv rokke ved alle led (kan være du skal brug en forlængerarm) og se om
nogle af dem giver sig. Kan tænkes det er bærearmen. Hvis den trækker
til venstre når du bremser så er det nok bærearmslejer i venstre side
foran (men begge sider er nok lige slidte hvis de er lige gamle). På min
gamle Xantia fra 96 fik jeg skiftet bærekugle og bærearmslejer i
efteråret. Styrekugler bliver skiftet oftere. Det samme bliver
stabilsatorstængerne.

3. Hvis du ikke har skiftet styrekugler på noget tidspunkt, så vil jeg
stærkt anbefale dig at få checket dem. Hvis de er meget slidte så kan de
gøre at forhjulene ryster under visse manøvrer.

mvh Bernhard

Fra : Frank Hansen

Dato : 25-02-04 21:14

"Frank Hansen" <news@spinner_junk.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa NG,
[Snip]
> På forhånd tak
>
> Frank.

Tak for alle svar. De ser meget brugbare ud, og jeg vil straks kigge nærmere
på det.

Frank.