Tråløst mellem to lejligheder
Fra : Steen Hansen

Dato : 25-02-04 00:21

Hej

Jeg er lige løbet ind i lidt af en udfordring.

I min lejlighed har jeg et traditionelt netværk.

Router - switch - AP.

Det består af Cisco 677, noname switch, Linksys WAP54 AP.

Nu er det sådan at en af mine venner som bor et par etager over mig
gerne vil have forbindelse til en af mine maskiner. Han har en
computer med Linksys trådløst netkort. Det kan fint forbinde, men hvis
han bruger sin bærbare, så opstår der problemer med at få forbindelse.
Den bærbare skal være et bestemt sted for ellers er signalet for
svagt.

Kan vi med fordel købe et Access Point(WAP54G) mere som så placeres
der hvor vi har god forbindelse. Vil han så kunne bruge sin bærbare
mere fleksibelt i sin lejlighed.

Eller skal der en helt anden løsning til?

Steen

Fra : Jan Bachman

Dato : 25-02-04 07:10

>Kan vi med fordel købe et Access Point(WAP54G) mere som så placeres
>der hvor vi har god forbindelse. Vil han så kunne bruge sin bærbare
>mere fleksibelt i sin lejlighed.

Du kan i teorien købe et AP mere, og sætte det op i din nabos
lejlighed. Det skal sættes til at være en repeater, så det virker som
en "forlænger" på dit AP. Det er dog ikke nødvendigvis problemfrit.

1. Indtil Linksys har lavet en bedre firmware, så mister du WPA.
2. Jeres netkort kan blive forvirret og koble på det forkerte AP. Dine
PC'er kan finde på at koble på din nabos AP, og omvendt. Dette kan dog
løses med MAC-filtrering på AP'erne, så man guider PC'erne hen til et
bestemt AP.
3. Det er ikke sikkert det kører stabilt. Jeg har været ude for at
nettet periodisk "lukker ned", og at AP'erne skal genstartes. Jeg har
dog kun prøvet det med WAP11'ere.

/Jan