Rurer, fjernelse af
Fra : Mogens

Dato : 24-02-04 21:28

Jeg har købt en glasfiber sejlbåd, der er kraftigt angrebet af rurer.

Nogen der kender til en metodik der fjerne disse bæster.

Formoder knofedt er svaret, men så vil jeg gerne høre om hvordan:
slibemaskine, spatel og lign!

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-02-04 22:46

Uheldigvis faldt Mogens over tastaturet og skrev derved følgende:

> Jeg har købt en glasfiber sejlbåd, der er kraftigt angrebet af
rurer.

Hvor længe er det siden, båden er kommet op af vandet?

Er det helt indtørrede?

Claus

Fra : Mogens

Dato : 25-02-04 20:53

Hej Claus

Båden ligger stadig i vandet. Så udtørring er ikke det store problem

Men det er jo også grunden til det massive angreb!

Mvh
Mogens

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 25-02-04 22:00

Nå, men så er det jo nemt nok (relativt set).

Jeg bruger et sæt billige "Kina-spartler" (billige bøjelige stålplader) og
tager dem lige når båden er kommet op. De tørrer utroligt hurtigt, så sørg
for at have de par timer det tager lige efter båden har sluppet vandet. De
bliver hårde i løbet af bare en halv dag (selvfølgeligt afhængigt af
vejret).

Brug den bredeste af spartlerne (er vel ca. 10 cm) og pres den mod siden så
den bøjer sig efter båden facon. - og så er det bare derudaf. Brug evt. et
par havehandsker så ikke du skærer dig på dem.

Hjørner og gennemføringer skal også renses, men det kan man klare med en
skruetrækker eller lign.....

/Bjarke

Fra : Steffen Skov

Dato : 26-02-04 22:51

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:c1j2d5$1m9n$1@news.cybercity.dk...
> [...]

> den bøjer sig efter båden facon. - og så er det bare derudaf. Brug evt. et
> par havehandsker så ikke du skærer dig på dem.

Angående "Kina-spartlen" er det en rigtig god ide med den. Dog plejer jeg
lige at slipe hjørnene runde, så man ikke unødigt kommer til at lave ridser
i malingen/primeren. En god ide er også en gang i mellem lige at stryge
kanten med en fin jernfil, så bladet holder sit skær (90 grader på klingen).
Hilsen og god arbejdslyst
Steffen

Fra : Aske

Dato : 25-02-04 13:07

Rurer fjernes nemmest lige efter båden er trukket op af vandet,
med en højtryksspuler, evt . rester skrabes af med en træ- eller
plastspartel. Er det tørre rurer, bruger man samme fremgangsmåde og skraber
rester af med et skrabejern. Lad være med at slibe, med mindre du vil igang
med en ny omgang Primer eller High Protect.

Fra : lykkensdal

Dato : 26-02-04 22:41

Jeg har haft held med at bruge en sejlpind eller noget anden med den
"fasthed". Jern og stål ridser mere end hvad godt er og træpinde er ofte for
bløde.

MVH
Torben

Fra : Jonah Hex

Dato : 27-02-04 10:28

Bruger selv et gamle hakkejern/roejern, som er bøjet til formålet. Så spare
man også den gamle ryg!!

MV
Jonah