<newbie> alternativ til frames?
Fra : Jakob

Dato : 24-02-04 17:59

Hej!
Jeg har på det sidste siddet og prøvet mig frem med noget basal
html, med udgangspunkt i tutorialen på www.html.dk , og jeg er nu
ved at have styr på det grundlæggende. I afsnittet om frames
nævner tutorialen at der er både fordele og ulemper ved at bruge
frames. Nogen elsker dem, og andre hader dem. Men hvis jeg nu
ikke skal benytte mig af frames, hvad er så alternativet? Jeg
tænker f.eks. på klassikeren hvor man har en menu i den ene side
og indholdet af de enkelte menupunkter i et hovedvindue..

- Og nu jeg er her: Er der nogen der kan anbefale en fiks lille
html-editor?

--
Hilsen Jakob

Fra : Anne Johansen

Dato : 24-02-04 18:17

Jakob wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>tænker f.eks. på klassikeren hvor man har en menu i den ene side
> og indholdet af de enkelte menupunkter i et hovedvindue..
prøv at kikke nærmere på dette link der er meget godt stof om at
bruge stylesheet som alternativ til frame
http://www.webdesign101.dk/xhtml/css/index.php
> - Og nu jeg er her: Er der nogen der kan anbefale en fiks lille
> html-editor?
Stones webwriter www.stoneware.dk den er gratis og rigtig god især
til stylesheet
//anne

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-02-04 18:35

Jakob skrev:

>frames. Nogen elsker dem, og andre hader dem. Men hvis jeg nu
>ikke skal benytte mig af frames, hvad er så alternativet?

SSI (ServerSide Include) eller et programmeringssprog som PHP
eller ASP.

>Jeg tænker f.eks. på klassikeren hvor man har en menu i den ene side
>og indholdet af de enkelte menupunkter i et hovedvindue..

Ja. Mine menuer er lavet i PHP - én PHP-side der ordner menu på
hver eneste side.

> - Og nu jeg er her: Er der nogen der kan anbefale en fiks lille
>html-editor?

Stone's Webwriter.

--
Bertel

Fra : Inger Helene Falch-J~

Dato : 24-02-04 19:21

Bertel Lund Hansen wrote:

> Stone's Webwriter.

Jeg må få lov å anbefale EditPlus! http://www.editplus.com/
Synes den er mye mer lettvint enn Stone's.

Og Bertel: Hjemmesiden din la jeg rett inn i "mine favoritter".
Kjempeside!

--
Inger Helene Falch-Jacobsen
http://home.online.no/~ingerfaj/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-02-04 21:10

Inger Helene Falch-Jacobsen skrev:

>Og Bertel: Hjemmesiden din la jeg rett inn i "mine favoritter".
>Kjempeside!

Tak for rosen. Det er dejligt at læse den slags.

--
Bertel

Fra : Jakob

Dato : 24-02-04 19:47

Bertel Lund Hansen skrev:

>Ja. Mine menuer er lavet i PHP - én PHP-side der ordner menu på
>hver eneste side.

Sjovt du skrev Bertel! Jeg har lige siddet i kigget i koden til
din side, som jeg bookmarkede ifm at jeg skiftede til Forte Agent
for et par uger siden. Jeg kan godt se at du har gang i noget
PHP, men tror lige jeg gemmer det lidt. Foreløbig sidder jeg og
prøver at beherske CSS, - det er herresmart . Igen med
udgangspunkt i tutorialen på html.dk. Jeg kan se at der ikke er
en der omhandler PHP. Kan du anbefale et godt sted at starte, til
når jeg kommer så vidt?

Jeg kigger på Stones WebWriter!

--
Hilsen Jakob

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-02-04 21:09

Jakob skrev:

>for et par uger siden. Jeg kan godt se at du har gang i noget
>PHP, men tror lige jeg gemmer det lidt.

Det ka du også roligt gøre. Så prøv med SSI hvor du skriver én
menu, men inkluderer den på hver side. Det kræver kun en linje i
koden til hver side.

Jeg er ikke helt sikker på syntaksen, så mon ikke en (anden)
venlig sjæl vil give et eksempel?

>Foreløbig sidder jeg og prøver at beherske CSS, - det er herresmart .

Ja, det er lækkert. Jeg har ikke fået lagt mine sider helt om til
CSS endnu, men det jeg har fundet ud af, er fikst.

>en der omhandler PHP. Kan du anbefale et godt sted at starte, til
>når jeg kommer så vidt?

Jeg har tre gode links:

Engelsk:
http://www.php.net/manual/en/

Norsk:
http://www.sindrem.com/

Dansk - med komplet beskrivelse af hvordan man kommer i gang:
http://www.webcafe.dk/artikler/php/installerphp4/

Selv har jeg ikke installeret server og PHP på mit eget system.
Jeg synes at det er lige så nemt at lægge det ud på mit webhotel
og køre det derfra. Mon en standard hjemmeside hos en udbyder kan
afvikle PHP?

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-02-04 21:53

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev

> [...]
> koden til hver side.
>
> Jeg er ikke helt sikker på syntaksen, så mon ikke en (anden)

http://www.hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp#ssi

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Per Rasmussen

Dato : 25-02-04 00:17

> [...]
> Hej!
>
> - Og nu jeg er her: Er der nogen der kan anbefale en fiks lille

TSW webcoder, som du kan hente på tsw.dk
Hos html.dk kan du se anmeldelser af forskelligt værktøj

PerR