"Target"-validering i XHTML Strict.
Fra : Steffen Holm

Dato : 24-02-04 16:40

Hej NG.

Jeg har lavet min side i CSS og XHTML, som man nu-om-dage "skal"... Når jeg
validerer efter XHTML 1.0 Strict får jeg fejl pga. target angivelserne i
mine links.

Eks.:

Kan man lave target attributten på en anden måde - eller må man bare lære at
leve med at man ikke længere kan tvinge sine besøgende til at blive bare
lidt længere?

PFT
--
Steffen Holm

Fra : Benny

Dato : 24-02-04 16:49

"Steffen Holm" <mail@*nospam*skibumsen.dk> wrote in message
> [...]

at
> leve med at man ikke længere kan tvinge sine besøgende til at blive bare

Det eneste du kan gøre, er at lave et popup-vindue.

--
Benny

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-02-04 16:52

Steffen Holm skrev:

> Kan man lave target attributten på en anden måde - eller må
> man bare lære at leve med at man ikke længere kan tvinge sine
> besøgende til at blive bare lidt længere?

Du kan åbne vinduer med javascript, men meningen er nok at du netop
skal "lære at leve med" at target-parameteren ikke er praktisk.
Pointen er at webbrugere selv (i hvert fald i teorien!) selv kan
finde ud af at åbne et link i et nyt vindue hvis de har lyst til
det.

Der kommer sjældent noget godt ud af at forsøge at tvinge dine
brugere til noget de ikke vil. Det er bedre at lave dine sider så
gode at brugerne ikke har lyst til at forlade dem med det samme. Så
skal de nok finde ud af at bruge tilbage-knappen eller "åbn i nyt
vindue"-funktionen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Steffen Holm

Dato : 24-02-04 17:02

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote:

> [...]
> gode at brugerne ikke har lyst til at forlade dem med det samme. Så
> skal de nok finde ud af at bruge tilbage-knappen eller "åbn i nyt

Jeg er helt enig i ovenstående - og mine sider er selvfølgelig virkelig
interessante... Dog er målgruppen for siden ikke nødvendigvis velbevandrede
udi webbet, derfor er ønsket opstået.

Ville det forøvrigt være "acceptabelt" at siden ikke validerer hvis det kun
er den ene fejl, der så vidt jeg er informeret ingen indflydelse har på
sidevisningen i de forsk. browsere?

Tak for det hurtige svar.
--
Steffen Holm

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 24-02-04 17:13

"Steffen Holm" <mail@*nospam*skibumsen.dk> escribió

> Ville det forøvrigt være "acceptabelt" at siden ikke validerer hvis det
kun
> er den ene fejl, der så vidt jeg er informeret ingen indflydelse har på
> sidevisningen i de forsk. browsere?

Det er naturligvis dit eget valg. Jeg var i prñcis den samme situation som
dig og valgte at lade valideringen fejle lige netop på dette.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 24-02-04 20:55

Lars Hoffmann wrote:

> Det er naturligvis dit eget valg. Jeg var i prñcis den samme situation som
> dig og valgte at lade valideringen fejle lige netop på dette.

Som Jens skriver så benyt XHTML 1.0 Transitional, hvis target
attributten er et must.

Hintzmann c",)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-02-04 17:11

Steffen Holm skrev:

> Ville det forøvrigt være "acceptabelt" at siden ikke validerer
> hvis det kun er den ene fejl, der så vidt jeg er informeret
> ingen indflydelse har på sidevisningen i de forsk. browsere?

Hvis du har brug for target-parameteren, så benyt transitional
(XHTML 1.0 Transtional). Alt andet vil være fjollet.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Steffen Holm

Dato : 24-02-04 18:04

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote:

> Hvis du har brug for target-parameteren, så benyt transitional
> (XHTML 1.0 Transtional). Alt andet vil være fjollet.

Undlader bare at bruge target. Tak for hjælpen.

--
Steffen Holm

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 25-02-04 08:38

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> [...]
> Pointen er at webbrugere selv (i hvert fald i teorien!) selv kan
> finde ud af at åbne et link i et nyt vindue hvis de har lyst til

Jeg synes det er lidt af et dilemma - jeg må konstatere at rigtigt mange
af dem jeg kender, og rigtigt mange af dem jeg har mødt ved brugertests,
undrer sig over at jeg aldrig sørger for at links åbner i et nyt vindue,
og er _helt_ fremmede overfor idéen om at de selv kan åbne i nyt vindue.

De fleste kender ikke muligheden, og selv de der gør, tænker sjældent
over den.

Tror I der kunne være fornuft i at sætte et vejledende/informerende
javascript-tooltip på alle links i en periode, så folk lærer det?
(javascript i stedet for title fordi der for længst er klikket når title
kommer frem).

At skrive det i klartekst ved siden af er sjældent en mulighed. Jeg har
i nogle situationer praktiseret at sætte et linkende ikon ved siden af
linket - ikon-linket fører så til åbning i nyt vindue (fx her:
<http://www.andersen.sdu.dk/links/>). Jeg har ikke rigtig nogen
bruger-feedback på metoden, men jeres tanker er velkomne.

Principielt set er problemet for mig at se, at når brugeren skal tænke
over om han vil åbne linket i samme eller nyt vindue så ryger lidt af
den transparente interaktion, og lidt af "vores servicering af kunden"
(ikonet ved siden af linket løser ikke problemet med at ønske at
brugeren tager stilling).
Når vi derimod automatisk åbner links i et nyt vindue, fratager vi
brugeren valgmuligheden, men også valgfriheden.

HVIS I er enige i det, er dilemmaet uløst - medmindre man har et site
hvor man med sikkerhed kan sige at transparensen er vigtigst eller
valgfriheden er det.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 25-02-04 09:28

Jesper Brunholm <nospam@brunholm-scharff.dk> wrote in news:403c50db$1
@news.wineasy.se:

> [...]
> Når vi derimod automatisk åbner links i et nyt vindue, fratager vi
> brugeren valgmuligheden, men også valgfriheden.

For mig at se er der slet ikke noget dilemma. Du vil aldrig kunne gætte
hvad brugeren vil så derfor skal links altid åbne i samme vindue. På den
måde ødelægger du ikke automatisk en af de mest basale dele ved web-
browseren - tilbage-knappen. Hvis du ødelægger den ryger den transparente
interaktion helt sikkert.

Medmindre det selvfølgelig er normen at alle links for åbne i nye vinduer,
men det vil hurtigt blive uoverskueligt (ti links = ti vinduer - så var der
ikke mange der brugte www).

Du kan som bruger altid vælge at åbne et link i nyt vindue, men du kan ikke
vælge at åbne et link i samme vindue hvis webmasteren tror han ved hvad du
vil have og åbner links i nye vinduer.

Mht. til at den transparente interaktion ryger fordi brugeren skal tage
stilling til om et link skal åbnes i et nyt vindue eller ej.

Det mener jeg overhovedet ikke er et problem.

Brugeren har på det tidspunkt taget stilling til et langt mere komplekst
problem: Om han overhovedet vil klikke på linket eller lade være. Når den
beslutning er taget kommer den næste - omkring nyt vindue eller ej - helt
af sig selv ud fra indholdet af linket. Hvis det er en svær beslutning at
tage er der fordi linket ikke er godt nok udformet.

--
Personal: <http://www.solitude.dk>
File Thingie - PHP File Manager <http://www.solitude.dk/filethingie/>

Fra : Peter Loumann

Dato : 25-02-04 09:52

Andreas Haugstrup Pedersen <usenet@solitude.dk> skrev:

>For mig at se er der slet ikke noget dilemma. Du vil aldrig kunne gætte
>hvad brugeren vil så derfor skal links altid åbne i samme vindue.

Ahr, det synes jeg nu godt der _kan_ være. Normalt er jeg enig med dig
og prøver ikke at styre det, men på

http://huse-i-naestved.dk/byvandring/index.html

har jeg en serie sider, der går på tværs af stedet normale systematik.
Det er en simpel virtuel byvandring hvor beskeden til detalgere er at
de hvor som helst kan tage en afstikker på egen hånd, "gruppen" skal
nok vente. F.eks.

http://huse-i-naestved.dk/byvandring/roede_pakhus.html

Her tror jeg mange brugere ville have svært ved at finde tilbage uden
target=_blank.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 25-02-04 10:16

Peter Loumann <me@privacy.net> wrote in

> http://huse-i-naestved.dk/byvandring/roede_pakhus.html
>
> Her tror jeg mange brugere ville have svært ved at finde tilbage uden
> target=_blank.

*Jeg* havde svært ved at finde ud af hvordan den side var bygget op, og
jeg læser kommunikation til dagligt.

Det er dybt forvirrende at du bruger samme ikoner (pilene) på sider der
ens til forskellige formål.

En bedre løsning ville efter min mening være at erstatte pilene med nogle
forklarende links. Hvad sker der hvis jeg trykker på pilen til venstre?

Eller værre, når jeg klikker på linket for "årstallet" og dermed åbner et
nyt vinduet for jeg de der tre pile igen. Hvis jeg nu klikker på op-pilen
kommer jeg til en side der minder i uhyggelig grad om den side jeg
startede på. Opbygningen er den samme, billedet er det samme og
overskriften er den samme. Er jeg kommet tilbage eller videre i forløbet?

De to vinduer forstærker bare min forvirring! Nu har jeg to næsten ens
vinduer. Hvis du havde ladet være med at åbne det ekstra vindue ville min
forvirring være langt mindre.

Iøvrigt en sindssygt interessant side du har fået lavet der! Jeg ville
ønske nogen ville lave sådan et arbejde for min hjemby (ja, eller Aalborg
hvor jeg bor nu). Jeg vil bare ikke give dig bonus-point for link-
strukturen

Fra : Peter Loumann

Dato : 25-02-04 11:45

> [...]

>Peter Loumann <me@privacy.net> wrote in

>*Jeg* havde svært ved at finde ud af hvordan den side var bygget op, og

Jeg er heller ikke selv glad ved det. Det skal nok tænkes helt om. Jeg
har bare ikke rigtig set lyset endnu. Med mindre jeg bruger et eller
andet avanceret serverside, som jeg hverken har råd til eller
færdigheder til, kræver det vist rigtig mange dublerede sider.

Men tak for din kommentar! Den har husket mig på problemet.

>Iøvrigt en sindssygt interessant side du har fået lavet der!

Tak! Det er også et meget stort arbejde.

evt. fut: news:dk.edb.internet.webdesign.ris+ros

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 25-02-04 12:19

> [...]
> andet avanceret serverside, som jeg hverken har råd til eller
> færdigheder til, kræver det vist rigtig mange dublerede sider.

Jeg holder det lige her i gruppen da min kommentar er mere generel.

Du har ret i at uden noget serverside bliver det et kæmpe arbejde at lave om,
og spørgsmålet er om det kan betale sig.

Hvis du en dag får mod på det, og råd til et webhotel med serverside-
teknologi til rådighed så skal du ikke holde dig tilbage for at sende en mail
Udskift "usenet" med mit fornavn i mail-adressen). Jeg kan hjælpe med
feedback på strukturidéer og programmering (hvis det bliver i PHP).

- Andreas

Fra : Peter Loumann

Dato : 25-02-04 12:28

Andreas Haugstrup Pedersen <usenet@solitude.dk> skrev:

>Jeg holder det lige her i gruppen da min kommentar er mere generel.

Det var heldigt, for jeg fik ikke sat den FUT korrekt. Undskyld
sjuskeriet!

>Du har ret i at uden noget serverside bliver det et kæmpe arbejde at lave om

Ja :o/

>Hvis du en dag får mod på det, og råd til et webhotel med serverside-
>teknologi til rådighed så skal du ikke holde dig tilbage for at sende en mail

Mange tak for tilbuddet! - det er lagt i gemmeren

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Peter Loumann

Dato : 25-02-04 20:11

>*Jeg* havde svært ved at finde ud af hvordan den side var bygget op, og
>jeg læser kommunikation til dagligt.

>Det er dybt forvirrende [...]

>Iøvrigt en sindssygt interessant side [...]

Er dette bedre:

http://huse-i-naestved.dk/byvandring/kaehler.html

? Det er "kun" et eksempel. Det er et hulens arbejde at lave og at
vedligeholde manuelt pga. sitets store omfang.

xfut: news:dk.edb.internet.webdesign.ris+ros

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 25-02-04 11:45

"Andreas Haugstrup Pedersen" <usenet@solitude.dk> escribió

> For mig at se er der slet ikke noget dilemma. Du vil aldrig kunne gætte
> hvad brugeren vil så derfor skal links altid åbne i samme vindue.

Det er jeg ikke enig i. Hvis en bruger klikker på en "hjælp" knap, vil han
have hjælp, hvis han klikker på "se eksempel", er det også ganske tydligt
hvad han vil.

Hvis man f.eks har hjælpetekster til en længere formular, kan man med fordel
åbne hjælpetekster i nye vinduer således at formularen ikke skal udfyldes på
ny hvis man klikker "tilbage". På http://www.kreadonia.com/portfolio.asp
åbner eksemplerne i et nyt vindue, hvilket jeg syntes er det mest
brugervenlige.

> [...]
> men det vil hurtigt blive uoverskueligt (ti links = ti vinduer - så var

Folk er vandt til at links kan finde på at åbne y nye vinduer og i
situationer som dem jeg har beskrevet ovenfor er det nemmere at ramme X i
højre hjørne når de er færdige med at se eksemplet, end det er at ramme
tilbage knappen 12 gange for at komme tilbage til siden hvorfra de startede.

> [...]
> af sig selv ud fra indholdet af linket. Hvis det er en svær beslutning at
> tage er der fordi linket ikke er godt nok udformet.

For dig er det måske naturligt, men størstedelen af internetbrugere tænker
slet ikke over denne mulighed og forventer at siden tager det fornuftige
valg for dem.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 25-02-04 12:10

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> wrote in

> Det er jeg ikke enig i. Hvis en bruger klikker på en "hjælp" knap, vil
> han have hjælp, hvis han klikker på "se eksempel", er det også ganske
> tydligt hvad han vil.

Det er tydeligt at brugeren vil have hjælp eller se et eksempel, men det
har ikke noget med nye vinduer at gøre. Det er langt hurtigere at klikke på
linket, se eksemplet og så klikke tilbage and det er at begynde at finde
vinduer der skal lukkes.

> [...]
> http://www.kreadonia.com/portfolio.asp åbner eksemplerne i et nyt
> vindue, hvilket jeg syntes er det mest brugervenlige.

Det er så en fejl ved browseren hvis den ikke gemmer de felter du allerede
*har* udfyldt (med undtagelse af password-felter der ikke bør gemmes). Min
browser gemmer den information jeg har indtastet.

Igen, brugere der gerne vil have hjælpen i et nyt vindue (f.eks. så der kan
krydsrefereres mellem to dokumenter) kan sagtens selv åbne et nyt vindue.
Andre der bare lige vil skimme hjælpen kan åbne hjælpen og så gå tilbage
når de er færdige.

> [...]
> i højre hjørne når de er færdige med at se eksemplet, end det er at
> ramme tilbage knappen 12 gange for at komme tilbage til siden hvorfra

Måske er folk vant til det, måske er de ikke. Min mor har stpre problemer
med at forstå konceptet med flere vinduer. Hun bliver meget forvirret når
hendes tilbage-knap ikke virker. Modsat mig der bare bliver irriteret.

Der findes i alle de browsere jeg har set sådan en lille pil ved siden af
tilbage-knappen så man kan hoppe mere end ét skridt tilbage. I Opera er der
tilmed en rewind-knap der fører dig tilbage til den første side på
serveren.

Igen misser du pointen. Ved at åbne nye vinduer ødelægger du en af de mest
fundamentale træk ved web-surfing. De ødelægger den vej som brugeren har
taget. Det er som at lave en ensrettet vej. Man kan kun gå fremad, ikke
tilbage.

> For dig er det måske naturligt, men størstedelen af internetbrugere
> tænker slet ikke over denne mulighed og forventer at siden tager det
> fornuftige valg for dem.

Det er bare slet slet ikke en holdbar løsning. Du skal aldrig forlade dig
på en løsning hvor du forudsætter at du ved hvad dine brugere vil have.
Medmindre du har snakket med dem allesammen ved du ikke hvad de
foretrækker.

- Andreas

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 25-02-04 13:01

> [...]

> har ikke noget med nye vinduer at gøre. Det er langt hurtigere at klikke

> linket, se eksemplet og så klikke tilbage and det er at begynde at finde

For dig måske, andre brugere vil være uenige, specielt hvis det f.eks er en
kompliceret hjælpetekst hvor man skal flere forskellige sider igennem.
(f.eks en søgning, søgeresultat, problemløsning).

> Igen, brugere der gerne vil have hjælpen i et nyt vindue (f.eks. så der
kan
> krydsrefereres mellem to dokumenter) kan sagtens selv åbne et nyt vindue.

Nej, det "kan" det fleste faktisk ikke. "Kan" skal selvfølgelig forståes som
"ved ikke at de kan".

> Igen misser du pointen. Ved at åbne nye vinduer ødelægger du en af de mest
> fundamentale træk ved web-surfing. De ødelægger den vej som brugeren har
> taget.

Nej, jeg misser det ikke, jeg mener derimod at det ikke er det vigtige.

> Det er som at lave en ensrettet vej. Man kan kun gå fremad, ikke
> tilbage.

Fint med mig. Det er i nogle tilfælde en udemærket løsning

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Inger Helene Falch-J~

Dato : 26-02-04 21:32

Andreas Haugstrup Pedersen wrote:
> Du kan som bruger altid vælge at åbne et link i nyt vindue, men du
> kan ikke vælge at åbne et link i samme vindue hvis webmasteren tror
> han ved hvad du vil have og åbner links i nye vinduer.

Jeg vil bare få kommentere at til en viss grad kan man som bruker velge
det...
Med Mozilla Firebird (nå Firefox) kan man gå inn i about:config og vhente
fram browser.block.target_new_window. Så velger man "modify" og erstatter
"false" med "true". Nå velger jeg selv hver eneste gang, uansett hva
webmaster har bestemt.

--
Inger Helene Falch-Jacobsen
http://home.online.no/~ingerfaj/

Fra : Peter Loumann

Dato : 25-02-04 09:46

Jesper Brunholm <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev:

> [...]
>og er _helt_ fremmede overfor idéen om at de selv kan åbne i nyt vindue.
>
>De fleste kender ikke muligheden, og selv de der gør, tænker sjældent

Det er også min erfaring.

> [...]
><http://www.andersen.sdu.dk/links/>). Jeg har ikke rigtig nogen
>bruger-feedback på metoden, men jeres tanker er velkomne.

Ikke andet den meget prosaiske at standardindstillingen i min opera er
at forbyde pop-op-vinduer, og så gør det ingen forskel.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-02-04 11:28

Jesper Brunholm skrev:

> [...]
> for at links åbner i et nyt vindue, og er _helt_ fremmede
> overfor idéen om at de selv kan åbne i nyt vindue.

Det var med velberåd hu at jeg tilføjede "i teorien" til
ovenstående pointe. Jeg har selv de samme erfaringer med mange
brugere.

> Tror I der kunne være fornuft i at sætte et
> vejledende/informerende javascript-tooltip på alle links

Tja - det vil selvfølgelig gøre muligheden tydeligere, men det er
et problem at man ikke kan fortælle brugerne præcis hvordan de
åbner links i et nyt vindue (det kan jo være forskelligt fra
browser til browser og desuden afhænge af platformen). Hvis man
skal lave en lang forklaring til alle kombinationer, bliver den
vigtige information skjult bag informationen om navigation.

> (javascript i stedet for title fordi der for længst er klikket
> når title kommer frem).

Det kan fint kombineres - se fx siden her:
<http://www.kryogenix.org/code/browser/nicetitle/>

> At skrive det i klartekst ved siden af er sjældent en mulighed.

Jeg kan godt lide ideen om at have to links til hver destination -
en til et nyt vindue og en til samme vindue. Det kan evt. gøres med
ikoner som den link-side du henviste til (jeg synes dog ikke at
ikonet viser funktionen godt nok).

En anden mulighed kunne være at have en præference-side hvor man
kunne give brugerne mulighed for at vælge om eksterne links skal
åbne i nye vinduer eller i samme vindue.

Endnu en mulighed er at markere links til eksterne kilder. Det
ændrer ikke ved at en del brugere stadig ikke ved hvordan de åbner
noget i et nyt vindue, men det vil tydeliggøre forskellen mellem et
internt og et eksternt link. I Mozilla kan det gøres med følgende
selector: a[href^="http:"] - men det er en CSS3-selector der
mig bekendt endnu ikke understøttes af andre browsere. Hvis man
vælger at have target-links, så kan de markeres i Opera, Mozilla
m.fl. (men ikke IE) med a[target].

Man kan se eksempler på markeringerne her:
<http://www.gyros.dk/usenet/html/links.shtml> (NB: CSS-koden
validerer ikke på grund af css3-selektoren).
I Mozilla er alle links pånær det første markeret med et ikon. I
Opera er det kun link nr. 3 der er markeret.

Hvis man vil have alle browsere med, kan man benytte en
klassedefinition - lidt mere besværligt, men til gengæld virker det
også i IE.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 26-02-04 09:06

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:
> Det var med velberåd hu at jeg tilføjede "i teorien" til
> ovenstående pointe. Jeg har selv de samme erfaringer med mange
> brugere.

Det er vist et klassisk teknikerproblem vi har ("hvorfor kan brugeren
ikke læse manualen og lære at bruge vores fantastiske
opfindelse/kreation ordentligt?" , men jeg har flere gange haft en
ret stor trang til at lave en mindre "manual i praktisk anvendelse af
websites" og lægge under "hjælp" i alle mine sites' menuer. Jeg har ikke
taget skridtet endnu, bla. fordi jeg er noget i tvivl om hvordan det vil
blive modtaget, og fordi det er svært at skrive så globalt så man kan
regne med at det virker fra Opera til Explorer og Mac til *nix.

Men jeg hører gerne om gode idéer i netop den retning, ikke mindst: hvad
er de største mangler rundt omkring i brugernes oplæring .

> [...]
> skal lave en lang forklaring til alle kombinationer, bliver den
> vigtige information skjult bag informationen om navigation.

Ja, men "linket kan åbnes i nyt vindue med højrekliksmenuen" må da være
ret bredt holdbart? Det er imidlertid ikke ret skønt, jeg ville tøve en
del med at sætte det på andersen.sdu.dk...

> [...]
> en til et nyt vindue og en til samme vindue. Det kan evt. gøres med
> ikoner som den link-side du henviste til (jeg synes dog ikke at

Jeg var i fuld gang med at spørge om idéer til noget mere informativt,
men fik i nogen grad svaret med det ikon du har brugt til ekstern-links.

> En anden mulighed kunne være at have en præference-side hvor man
> kunne give brugerne mulighed for at vælge om eksterne links skal
> åbne i nye vinduer eller i samme vindue.

Ja, men så skal vi sætte en cookie, så der begynder omstændelighederne
at være så store så jeg hellere vil slæbe brugerne igennem en regulær
vejledning i bruge af websites

> [...]
> mig bekendt endnu ikke understøttes af andre browsere. Hvis man
> vælger at have target-links, så kan de markeres i Opera, Mozilla

det er en spændende idé - vi har lidt af link-markeringen i
link-listerne på andersen.sdu.dk, idet vi laver forskellige ikoner
afhængigt af hvor linket hører til, men det løser ikke hele behovet.

Jeg har (også i andre sammenhænge) overvejet at anvende noget CSS3
selector, og så bare sige at det er en ekstra feature brugerne af lækre
browsere får med i købet...

> <http://www.gyros.dk/usenet/html/links.shtml> (NB: CSS-koden
> validerer ikke på grund af css3-selektoren).

Det _er_ et lækkert ikon - og det er så enkelt så det er ret svært at få
inspiration af uden at det bliver kopi, så jeg må hellere spørge: vil du
have det meget skidt med hvis der opstår efterligninger?

> Hvis man vil have alle browsere med, kan man benytte en
> klassedefinition - lidt mere besværligt, men til gengæld virker det
> også i IE.

Man kunne også ret let lade serveren gøre arbejdet (når man arbejder med
serverside i forvejen) i forbindelse med en classe-definition, så det
behøver ikke blive ret uoverskueligt, men hvad ville du skrive i
ekstern-class'en? Kan det gøres med padding-right og background-image
med position:right på a-tag'et?

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Dino

Dato : 26-02-04 10:55

Den 26-2 2004 skrev Jesper Brunholm i dk.edb.internet.webdesign.html:

> Ja, men "linket kan åbnes i nyt vindue med højrekliksmenuen" må da være
> ret bredt holdbart?

Ikke på en Mac, med kun en museknap...

--
Dino

Verdens største samling af danske
script og moduler til Hamsteren
<http://starcruiser.dk/hamstersiden/>

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 26-02-04 12:58

Jesper Brunholm wrote:

> [...]
>
> Men jeg hører gerne om gode idéer i netop den retning, ikke mindst: hvad
> er de største mangler rundt omkring i brugernes oplæring .

Jeg syntes en "manual..." lyder som en rigtig god idé. Jeg syntes ikke
du skal bekymre dig om at den skal være global. Det er jo IE brugerne
der skal oplæres

Ment på den måde at jeg opfatter Opera, Mozilla m.fl. som nogle brugere
der er villige til at lære og selv udforske deres browser. Mens IE
brugerne ofte er lidt tunge i det.

Så målgruppen syntes jeg burde være IE, de er flest og dummest

Du kan evt. også give nogle links til online hjælp til både Internet
Explorer, Opera, Mozilla m.fl.

http://texturizer.net/firefox/documentation.html
http://www.opera.com/support/tutorials/opera/using/coolfeatures/
http://www.opera.com/support/tutorials/opera/
http://www.microsoft.com/windows/ie/using/howto/

Hintzmann c",)

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 26-02-04 21:34

Martin Hintzmann Andersen skrev:
> Jeg syntes en "manual..." lyder som en rigtig god idé. Jeg syntes ikke
> du skal bekymre dig om at den skal være global. Det er jo IE brugerne
> der skal oplæres

LOL - tjah - der er noget dér :). Jeg undrer mig i øvrigt over de
kategoriske udsagn om mac-mus, jeg har set adskillige mac'er på SDU med
standard-4knaps USB logitech mus... Selv hvis man har en 1-knaps mus så
må (selv) mac-brugere vel næsten forventes at kende deres computer godt
nok til at vide at "højreklik" kan oversættes til "hold Ctrl nede mens
du klikke på mac-musens eneste knap hvis den kun har 1" ?

> Ment på den måde at jeg opfatter Opera, Mozilla m.fl. som nogle brugere
> der er villige til at lære og selv udforske deres browser. Mens IE
> brugerne ofte er lidt tunge i det.

Tjoh - det er nok ikke helt galt - efterhånden som der efterhånden
(forhåbentlig) bliver en vis udbredning af de andre så er problemet dog
ikke helt Explorer-unikt. Når jeg installerer styresystem+browser osv
hos venner og bekendte får de mozilla som defaultbrowser, men de får
altså ikke et ugekursus i computerbrug med i købet

> Så målgruppen syntes jeg burde være IE, de er flest og dummest

primær målgruppe - så er vi enige igen

> Du kan evt. også give nogle links til online hjælp til både Internet
> Explorer, Opera, Mozilla m.fl.

ja. Jeg tror nu nok at hvis det skal være, så skal det helst være samlet
på originalsitet, let at gå til, og man ved hvilken stil man kan
forvente (nemlig sitets). Omvendt - links til uddybende kilder har
aldrig været forbudt - tværtimod...

> http://texturizer.net/firefox/documentation.html
> http://www.opera.com/support/tutorials/opera/using/coolfeatures/
> http://www.opera.com/support/tutorials/opera/
> http://www.microsoft.com/windows/ie/using/howto/

nydelig samling :-]

Når der ikke er kommet forslag så er det fordi I (ligesom mig) mener at
der er en hel flok af ligeværdige emner?

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-02-04 17:03

Jesper Brunholm <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev:

> jeg har flere gange haft en ret stor trang til at lave en
> mindre "manual i praktisk anvendelse af websites"

Du må da gerne bruge html-faq.dk til formålet. Det kunne
blive en artikel med navnet "Brug din browser optimalt",
eller noget i den stil. Her kunne sagtens blive plads til også
at skrive om Mozilla og Opera også.

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-02-04 12:03

Lars Hoffmann skrev:

> Hvis en bruger klikker på en "hjælp" knap, vil han have hjælp,
> hvis han klikker på "se eksempel", er det også ganske tydligt
> hvad han vil.

Enig.

> Hvis man f.eks har hjælpetekster til en længere formular, kan
> man med fordel åbne hjælpetekster i nye vinduer således at
> formularen ikke skal udfyldes på ny hvis man klikker
> "tilbage".

Her ville jeg foretrække et pop op-vindue for at undgå at skjule
for meget af den formular man vil have hjælp til.

> På http://www.kreadonia.com/portfolio.asp åbner eksemplerne i
> et nyt vindue, hvilket jeg syntes er det mest brugervenlige.

Her skal du (så vidt jeg kan se) også præsentere hele websites - i
det tilfælde er pop op-muligheden sjældent god.

NB: De første to eksempellinks er døde.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 25-02-04 12:55

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> escribió

Virker hverken http://www.kreadonia.com/pre/ eller
http://www.intercambiodvd.com/ ? Jeg ser begge sider uden problemer.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-02-04 13:02

Lars Hoffmann skrev:

> Virker hverken http://www.kreadonia.com/pre/ eller
> http://www.intercambiodvd.com/ ?

Det gjorde de ikke da jeg skrev indlægget.
Begge links virker fint nu.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 25-02-04 13:08

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> escribió

> Det gjorde de ikke da jeg skrev indlægget.
> Begge links virker fint nu.

Weird

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-02-04 13:28

Lars Hoffmann skrev:

> Weird

Der kan have været problemer med forbindelsen herfra - det er set
før.

NB (endnu et): Du er sikkert klar over det, men din footer vises
uhensigtsmæssigt i Opera og Mozilla (oven i billede og beskrivelse
af Club Intercambio). Det sker fordi du har defineret en fast højde
på <div class="main">.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 25-02-04 14:42

> [...]

> uhensigtsmæssigt i Opera og Mozilla (oven i billede og beskrivelse
> af Club Intercambio). Det sker fordi du har defineret en fast højde

Ja, der skal stadig laves lidt tuning før den er helt i vinkel, men tak for
tippet.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-02-04 11:07

Jesper Brunholm skrev:

> jeg har flere gange haft en ret stor trang til at lave en
> mindre "manual i praktisk anvendelse af websites" og lægge
> under "hjælp" i alle mine sites' menuer.

Det synes jeg er en fin ide. Dog kan det være svært at ramme et
passende niveau - der er meget store forskelle på hvad webbrugere
kan.

> Ja, men "linket kan åbnes i nyt vindue med højrekliksmenuen"
> må da være ret bredt holdbart?

- bare ikke for Mac-brugere. Dem er der måske ikke så mange af
igen, men nok til at jeg ville være betænkelig ved at bruge
formuleringen ovenfor.

> Det _er_ et lækkert ikon - og det er så enkelt så det er ret
> svært at få inspiration af uden at det bliver kopi, så jeg må
> hellere spørge: vil du have det meget skidt med hvis der
> opstår efterligninger?

Det er faktisk slet ikke mit ikon. Jeg har det fra Henrik Gemals
site - <http://gemal.dk/>. Du kan spørge ham om det må bruges af
andre (det burde jeg selvfølgelig have gjort inden jeg lavede
eksempelsiden - men jeg skelner mellem brug til eksempler og brug
på færdige sider).

> Kan det gøres med padding-right og background-image med
> position:right på a-tag'et?

Det vil jeg tro - men jeg har ikke eksperimenteret med det.
--
Jens Gyldenkærne Clausen