MS Windows
briani 27239
Stor disk
Fra : Psypher

Dato : 24-02-04 14:43

Hvordan er det nu med Store diske i Win XP Pro, jeg mangler lidt gb i
forhold til hvad jeg har købt.
Er det noget med at man skal aktivere noget??

Mvh Lars

Fra : Peter Jensen

Dato : 24-02-04 15:01

"Psypher" <ask@for.it> skrev i en meddelelse
> Hvordan er det nu med Store diske i Win XP Pro, jeg mangler lidt gb i
> forhold til hvad jeg har købt.
> Er det noget med at man skal aktivere noget??

hvor meget mangler du ?
Det er svjh 137GB der er grænsen for hvor meget
XP selv kan formattere hvis du ikke har SP1 installeret.
men en 200GB disk eks. vil ikke optræde som 200GB
da der regnes GB på mange måder, og producenten
vælger den der "giver mest" ...
--
Peter J

Fra : Psypher

Dato : 24-02-04 15:16

> [...]
> men en 200GB disk eks. vil ikke optræde som 200GB
> da der regnes GB på mange måder, og producenten

Det er en 160 GB og den finder rent faktisk kun 137 gb men jeg
har SP1 installeret

Har også en 250 GB disk der bliver kune fundet 233GB
Har så også lige en 120 GB hvor XP finder 155 GB

Så jeg er lidt på herrens mark og håber på hjælp.

Mvh Lars

Fra : Peter Jensen

Dato : 24-02-04 15:23

"Psypher" <ask@for.it> skrev
> Det er en 160 GB og den finder rent faktisk kun 137 gb men jeg
> har SP1 installeret

Var den formatteret da du satte den i ?
Check lige i diskhåndtering hvad den siger om disken,
om der evt. er ledig upartitioneret plads på disken.
Ellers så slet alle partitioner og prøv igen.

> Har også en 250 GB disk der bliver kune fundet 233GB

OK, det skal nok passe - er ikke så stiv i de udregninger,
men hele den her 1024 kontra 1000 udregningsproblematik
skal nok ende ud i at størrelsen passer.

> Har så også lige en 120 GB hvor XP finder 155 GB

Det var da en bonus der ville noget.
var det en tyrker, så der skulle have stået 160?
I så fald skyldes det igen den her beregningsmetode.

> Så jeg er lidt på herrens mark og håber på hjælp.

Jeg har da i hvert fald gjort forsøget
--
Peter J

Fra : Jens Jensen

Dato : 24-02-04 15:26

233*1,024*1,024=250

Fra : Leony

Dato : 24-02-04 15:39

In news:403b5cbc$0$27400$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
Psypher <ask@for.it> typed:

> Det er en 160 GB og den finder rent faktisk kun 137 gb men jeg
> har SP1 installeret

Måske denne artikel hjælper:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;303013

XP skulle være uafhængig af BIOS begrænsninger.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-02-04 17:40

"Psypher" <ask@for.it> wrote:

>Det er en 160 GB og den finder rent faktisk kun 137 gb men jeg
>har SP1 installeret

Diske over 137 Gb kræver 2 ting at såvel BIOS som Windows understøtter 48-bit adressering.

Med SP1 er windows i orden, så det er din BIOS der driller...

Så løsningen er en BIOS opgradering eller en ny PCI-IDE-controller (koster 2-300 kroner).

Men du ku' jo også købe et USB / FireWire kabinet og bruge den som extern disk - Den slags fås fra 400,- kroner.

<mlr>

Fra : ///JJ

Dato : 24-02-04 18:11

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> wrote in message

> Diske over 137 Gb kræver 2 ting at såvel BIOS som Windows understøtter
48-bit adressering.

> Med SP1 er windows i orden, så det er din BIOS der driller...

Ikke nødvendigvis - du skal formattere disken igen efter du har installeret
sp1 hvis du formatterede den før. Hos mig var jeg nødt til at slette alle
partitioner også......

> [...]
2-300 kroner).
> Men du ku' jo også købe et USB / FireWire kabinet og bruge den som extern

Prøv lige det andet først - og dobbeltcheck i registry at 48-bit disk access
er slået til...

mvh
///JJ