Leopard Danio
Fra : Rune Bjerre

Dato : 23-02-04 23:21

Hejsa...
Jeg er ret så uerfaren, men kunne godt tænke mig at prøve at opdrætte mine
leoparddanioer. Er der nogen der har erfaring med det?
Hvor mange skal man sætte sammen i et gydeakvarium - og er der gode råd til
indrettelsen?
Kan man overhovedet se forskel på han og hun?
Jeg har lagt mærke til at nogle af mine fisk har en helt gullig farvetone og
at andre er rent sølvfarvede i grundfarven - kan man se på farveforskellen
om de er i gydehumør?
Mvh Rune

Fra : Carsten Gall

Dato : 24-02-04 01:08

"Rune Bjerre" <rune.hanneNOSPAM@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
og
> at andre er rent sølvfarvede i grundfarven - kan man se på farveforskellen

Nu er det cirka en halv million år siden jeg opdrættede nogle zebrafisk,
og da leoparddanioen, er en krydsning mellem zebrafisk og "punkteret danio",
vil jeg tro at de kræver det samme, og det er ikke meget!
Kønsforskellen er præcis som du selv nævner, dem med gyldenbyg er hannerne
og de sølvfarvede er så hunner, der burde også være en tydelig forskel i
størrelsen, idet mindste i omkredsen.

Det første du gør og det en uges tid inden, er at seperare hanner og
hunner. Hunnerne skal så grovfodres, og meget gerne med levende eller
frostfoder, det så de sætter rogn.

Akvariet behøver ikke være stort, ca 5- 10 liter er alt rigeligt. Det skal
selvfølgelig være absolut rent, men ikke noget med Ajax eller andet skidt.
I sin tid brugte jeg almindeligt postevand, og det fungerede fint, så
forsøg også med det, evt. tilsæt 30-40% osmosevand. Vandstanden behøver ikke
være så høj.

I bunden af akvariet lægger du et groft sort plast net, det fåes i
akvariebutikker.
Nettet klippes til så det passer til bunden, og hvis du kan komme til det
så lim det på en ramme evt. af glas, så det ligger lidt hævet over bunden,
og er udstrakt. En lille tot Javamos eller måske bedre en tot groft grønt
filtervat som "beplantning". Javamos skal være absolut fri for snegle!!
En lille lampe med ganske svag belysning, kommer over akvariet.
Der er selvfølgeligt et varmelegeme i akvariet. En ganske vandcirkulation er
heller ikke af vejen.
Akvariet må gerne stå så det får en lille smule morgen lys, men ellers ikke
meget lys.
Hvis vandet er meget forskelligt fra det vand de går i, er det bedst at
ændre vandet i opholdsakvariet så det nærmer sig legevandet.
Når alt dette er klart, kommes fiskene i akvariet, selvfølgeligt springer
fiskene i vandet(intet vand
fra opholdsakvariet). 1 enkelt par eller måske 1 hun og 2 hanner, sættes i
og legen begynder sandsynligvis næste morgen. Så snart de har leget, taget
fiskene op igen, da de ellers vil æde æggene. Ryst "planten" let for æg, og
fjern den. Der kan evt. tilsættes nogle dråber Fungistop fra Tetra(følg
brugsanvisning) Sluk lyset, selvom æggene ikke er så følsomme for lys som så
mange andre arter.
Efter ca 50-60 timer skulle der gerne hænge en masse "glassplinter" overalt
i akvariet.
Når ungerne er fritsvømmende skal de fodres, f.eks infusorier eller
tubefoder. først senere skal de have artemia.

Skulle fiskene ikke have leget efter et par døgn, skiftes de ud med nogle
andre. Ingen fodring i
opdrætakvariet!!!

Håber det hjalp dig lidt på vej.

Carsten

Fra : Rune Bjerre

Dato : 24-02-04 23:50

"Carsten Gall" <xxxcgall@vip.cybercity.dkxxx> skrev i en meddelelse

> Håber det hjalp dig lidt på vej.

Ja mon ikke! Tusind tak for en fornem vejledning - skal nok vende tilbage,
hvis det lykkedes.
Mvh Rune