Stamtavle
Fra : Rasmussen

Dato : 23-02-04 21:04

Hej Gruppe,

Det er os der er ude at kigge efter Border Collie...

Vi har aldrig før haft en racehund - så vi er lidt i tvivl om det med
stamtavle...

Hvad kan vi bruge sådan en stamtavle til? Er det 'blot' et papir, der skal
overbevise os om, at der virkelig ER tale om en racehund? Spørgsmålet er
måske umiddelbart lidt tåbeligt - men sagen er den, at vi ikke har tænkt os
at gå til udstillinger og den slags - vi vil jo bare ha' en ordentlig hund.

Skal vi betale de par tusinde ekstra for stamtavlen? Er det pengene værd?
Får vi pengene igen, hvis vi køber en hyrdetime med en race-hanhund, og
avler et par hvalpe..?

På forhånd tak
Søren & Sussie

Fra : fam. Ager

Dato : 23-02-04 21:48

Hej!
først vil jeg lige sige, at en border er en arbejdshund, der kræver megen
beskæftigelse for at blive stimuleret rigtigt. sæt jer grundigt ind i racen,
tal med andre der har erfaringer med racen. Det vil kun komme jer til gode!.
For det andet, vil jeg kun anbefale, at få en "rigtig" hund med stamtavle,
fra en seriøs opdrætter, dels fordi at det giver en vis garanti, mht.
sundhed og gener, og dels hvis du skal "købe en hyrdetime", at du er
nogenlunde sikker på, at det er noget sundt du avler videre på, men det
forudsætter selvfølgelig at du får den bedømt ved en udstilling eller prøve.
venligst Fam, Ager

---
T-man

Fra : k.j.k

Dato : 23-02-04 22:13

"Rasmussen" skrev d. 23-02-04 21:04 dette indlæg :
> Hej Gruppe,
>
> Det er os der er ude at kigge efter Border Collie...
>
> Vi har aldrig før haft en racehund - så vi er lidt i tvivl om det med
> stamtavle...

En stamtavle koster ikke et par tusinde kroner, hvis nogen har bildt dig
det ind. Prisen er omkring 500 kr. - Men en hund kan ikke få en
stamtavle hvis forældrene ikke har en. Og en DKK opdrætter kan ikke selv
vælge om hans hunde skal have stamtavle eller ej. Hvis man ikke laver
stamtavle på sine hvalpe, bliver man smidt ud.

På en stamtavle kan du se hvem der er din hunds forældre,
bedsteforældre, oldeforældre osv. Og når du kan se hvem de er, er der jo
en masse muligheder for dig for at finde ud af nogle ting om din hvalp.
Hvad er anernes HD status. Er der indavl. Hvordan ser forfædrene ud.
Hvordan er deres temperement osv. osv.

Opdrættere af en race, er ikke bare en "hyrdetime" det er som regel
mange års arbejde og interesse for en bestemt race. En stamtavle har
ikke noget at gøre med om du har lyst til at gå på udstilling, det er en
garanti for at du får den race du gerne vil have.

Hvis du gerne vil have en Border Collie har du vel også tænkt dig at
"arbejde" med den ??????

Hilsen Karin

http://www.kandu.dk/

Fra : Rasmussen

Dato : 23-02-04 22:54

"k.j.k" <k.j.k.news@kandu.dk> wrote in message

> [...]
> garanti for at du får den race du gerne vil have.
>
> Hvis du gerne vil have en Border Collie har du vel også tænkt dig at

Hej Karin,

Jeg er måske en bøhtosse i en hundeopdrætters øjne. Mine grunde til at ønske
en hund mange - men ingen af dem har med opdræt, udstilling eller
racehygiejne at gøre. Jeg aner ikke hvad HD status er - og jeg ved ikke hvad
der ligger i dine apostroffer om og utallige spørgsmålstegn efter ordet
"arbejde"... Mener du, at jeg skal spænde den for en plov, eller er
"arbejde" at den skal indgå i et landsomfattende avlsprogram. Jeg har ikke
tænkt mig nogen af delene - jeg vil bare have en hund.
Men jeg tror faktisk at dit svar gav mig svaret på mit spørgsmål. Når jeg
spurgte var det fordi jeg kan se hvalpe til et par tusinde, tilsyneladende
uden stamtavler, og hvalpe til over 6000 som har alle papirer.

Søren

Fra : Martin Larsen

Dato : 23-02-04 23:17

> [...]
> spurgte var det fordi jeg kan se hvalpe til et par tusinde, tilsyneladende
> uden stamtavler, og hvalpe til over 6000 som har alle papirer.

HEjsa Søren

Når Karin siger arbejde, er jeg sikker på hun mener at en border er en hund
med et meget stort akitivitetsniveau og en hund som lære utroligt hurtigt
(både det man gerne vil ha den skal lære og det man ikke vil ha den skal
lære). Det er på ingen måde en skødehund som kan nøjed med at der bliver
gået et par ture med den om dagen, Der skal arbejdes med den og helst på
måder som den er blevet avlet til i gennem mange generationer

MArtin

Fra : Palle

Dato : 24-02-04 00:01

"Martin Larsen" <martin0larsen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> gået et par ture med den om dagen, Der skal arbejdes med den og helst på
> måder som den er blevet avlet til i gennem mange generationer

Forskellige måder man kan arbejde med sin hund på (aktivere den), kan fx
være agility eller DcH-lydighedstræning (som bla indeholder spor, feltsøg og
eftersøgning).
Det skal være ting hvor hunden får mulighed for at bruge hovedet...
Hvis du (Søren) "bare" vil have en hund, og ikke har tænkt på at "bruge" den
(eller aktivere den mentalt) er en border collie måske ikke det bedste valg,
da denne hund stiller store krav til sin ejer ang. mental stimulering. Hvis
den ikke bliver stimuleret, er der stor sansynlighed for at ud får en
problemhund.
Så inden du vælger at købe dig en hund, så sørg lige for at du ved hvilke
kvav hunden stiller for at kunne trives - også selvom du vælger ikke at købe
en racehund.
Det skulle være muligt at finden en hund der passer perfekt til dine behov,
da der findes over 300 FCI-anerkendte racer og foruden den alle dem, der
ikke er anerkendte. Lån evt et hundeleksikon på biblioteket.

Mvh Palle

Fra : Holm

Dato : 24-02-04 00:20

"Rasmussen" <spam@orbiter.dk> skrev i en meddelelse

(klip)

Hej Søren...,

Bøhtosse ?

> Jeg er måske en bøhtosse i en hundeopdrætters øjne. Mine grunde til at
ønske
> en hund mange - men ingen af dem har med opdræt, udstilling eller
> racehygiejne at gøre.

Det behøver det skam heller ikke at have ....

>Jeg aner ikke hvad HD status er

(Hofteleds dysplasi , en lidelse hvor lårbensknoglen ikke ligger korrekt i
sin hofteskål -og dermed som den skal , så at hunden kan fungere normalt
!! )

> [...]
> "arbejde" at den skal indgå i et landsomfattende avlsprogram. Jeg har ikke
> tænkt mig nogen af delene - jeg vil bare have en hund.

Det kan godt være at du vil være alletiders hunde ejer , sådan noget er man
som regel i hjertet , men du er bare nødt til at have hjernen med her også !
Hvis du ikke er i stand til at tænke langt og idérigt , kreativt og
intelligent ,...så skal du nok ikke kigge dig om efter en Border , for det
ville være synd for hunden ..........
En border skal arbejde , som der allerede er blevet nævnt , og mange går
fuldstændig fejl af racen , og desværre ender mange som de værste
problemhunde , fordi de ikke får lov til at arbejde nok...med deres
intelligens og energi !!
Så uanset om man er vild med det eller ej , så er det meget klogt at sætte
sig grundigt ind i hvilken hund man anskaffer sig , det er levende væsner ,
ikke bare en "ting" man kaserer igen ( jo , nogen gør )..men vi taler om
11-14 år her , så det er altså vigtigt at vide om man køber en tidsinstillet
bombe eller en luddoven skødehund , for hvis du ikke har tænkt dig at bruge
flere timer om dagen på en hund , så se dig hellere om efter en anden
race..............

Det er aldrig et stykke papir der afgør om en hund er god eller ej , det
giver et seriøst prej om hvad man kan forvente , hvis hunden får de rette
betingelser , og kan , ligeledes fortælle hvor høj eller lille risikoen er
for arvelige sygdomme , som HD eks.
Kan man se begge forældre er det altid en god idé , papirer eller ej ..

Men gå da ind på Border siden og lær noget mere om racen...,
http://www.bordercollieklubben.dk/

Med venlig hilsen
Holm

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 24-02-04 21:53

Hej

Når der nævnes arbejde ifbm en border er det fordi det ER en
arbejdshund, ligesom der findes brugshunde, mv..

En border er i kategorien arbejdshund og det siger så sigselv at den
har brug for at blive brugt fordi det er det den er avlet til.
Dens instikter er meget stærke og bruges hunden ikke, kan den finde på
at hyrde ens børn eksempelvis, og når den hyrder får så kan den finde
på at nappe fårene hvis den ikke lige kan få dem til at flytte sig -
kan du så gætte hvad den kan finde på at gøre hvis den betragter børn
og andre som en flok den skal flytte?

Derfor bør man sætte sig ind i hvad det er for type hund man
vælger...for sin egen skyld..

Mange hilsener

Jeannette Svensson/..asko
www.lemanszone.dk/jeannette

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-02-04 08:16

"Rasmussen" <spam@orbiter.dk> wrote in message
> [...]
os
> at gå til udstillinger og den slags - vi vil jo bare ha' en ordentlig

Du sikrer dig hvem der er dens forældre, og dermed hvilket arvemateriale der
er i hunden. Det betyder meget mht. arvelige sygdomme som HD, AA, PRA etc.
Du har mulighed for at træne i racens specialklub.

> Skal vi betale de par tusinde ekstra for stamtavlen? Er det pengene værd?

Ubetinget JA.

> Får vi pengene igen, hvis vi køber en hyrdetime med en race-hanhund, og
> avler et par hvalpe..?

Hvis både jeres tæve og hanhunden er avlsgodkendte, og I får stambogsført
hvalpene kan I jo sælge dem for det samme beløb (cirka)

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Jytte

Dato : 24-02-04 08:13

Rasmussen wrote:
> [...]
>
> Skal vi betale de par tusinde ekstra for stamtavlen? Er det pengene
> værd? Får vi pengene igen, hvis vi køber en hyrdetime med en

Hej med jer.

Når I ikke har kendskab til hunde og ikke har haft hund før vil jeg anbefale
at kigge på Dansk Kennel Klubs hjemmeside www.dansk-kennel-klub.dk , der er
mange gode råd. Der bliver også afholdt "Før du køber hund" kurser.
Det er meget vigtigt at sætte sig ind i det at have hund, og det er også
meget vigtigt at få en race der passer til jeres temperament og
aktivitetsniveau.
Border collien er en meget aktiv hund, hvor i mod en Collie er meget nem og
rolig og en rigtig familiehund.
God fornøjelse, hunde er det bedste der findes.

Hilsen
Jytte

Fra : qfha

Dato : 24-02-04 08:56

Kære Rasmussen,

Vi har alle stået i din situation, og for første gang blot skulle have
en hund. Vi har gerne gået efter en speciel type fordi vi syntes den så
sød ud, kendte en som havde en lignende, evt. havde den rette størrelse,
eller hvad man nu umiddelbart havde af kriterier.
Og vi skulle bare have den som hund.

Som opdrætter har jeg lært at respektere dette udgangspunkt. Jeg skriver
lært at respektere, for i mange år var jeg fustreret over, at nogle blot
ville have en hund, når jeg nu havde gjort mig så mange anstrengelser
for at avle, hvad jeg syntes var de helt rigtige hvalpe. Købt de rigtige
avlstæver i udlandet, trænet, kørt ind-og udland tyndt for at taget div.
præmier for at bevise eres værd både i udseende og arbejdsmæssigt, før
jeg lod dem parre med den helt rigtige hanhund, som jeg måske ofrede
10-20.000 i rejser og parringsafgift for.
Jeg skal undlade at gå i detaljer ang. omkostninger og arbejde ved selve
fødslen og opdrættet af hvalpene.
Jeg har afvist købere, som udtrykte din holdning. Idag er jeg mere
tolerant. For jeg har heldivis også lært, at uvidenhed er tilladt, og
set mange "uvidende" hundeejere er blevet "Klogere" og nu alligevel
deltager med deres hund på udstilling, træning og prøver. Super glade
for de alligevel købte en hvalp med stambog, der sikrer hvilket produkt
man har købt, og er adgangsbilletten til mange af de aktiviteter, som nu
giver dem et indholdsrigt liv, med mange gode hundevenner.
Mange er gået videre og blevet opdrættere. Og sådan sluttes cirklen, for
vi har som sagt alle stået i din situation, men taget den rigtige
beslutning.

Så jeg håber, du tager den rigtige belutning. Held og lykke.

http://www.kandu.dk/

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 24-02-04 18:58

On Mon, 23 Feb 2004 21:03:42 +0100, "Rasmussen" <spam@orbiter.dk>
wrote:

>Hej Gruppe,
>
>Det er os der er ude at kigge efter Border Collie...

jammen er det ikke sådan en du skal ud og vogte får med ? det kan
de vist blive ret gode til

> [...]
>
>Hvad kan vi bruge sådan en stamtavle til? Er det 'blot' et papir, der skal
>overbevise os om, at der virkelig ER tale om en racehund?

ja

Spørgsmålet er
>måske umiddelbart lidt tåbeligt - men sagen er den, at vi ikke har tænkt os
>at gå til udstillinger og den slags - vi vil jo bare ha' en ordentlig hund.

så er det egentlig ligemeget om der er stamtavle på hunden, men hvis
du vil have en rigtig af slagsen, så har du mere garanti for det ved
at der er papirer på den, og så kan du sådan set smide papirene ud når
du har fået hunden ! men du skal stadig kunne finde ud af at
gennemskue stamtavlen for at se om der er linieavl, efter min mening

>Skal vi betale de par tusinde ekstra for stamtavlen?

ja sådan er det jo bare, men hvad betyder et par tusinde i forhold til
at have en hund i 10-15 år ?

Er det pengene værd?

ja det mener jeg alt efter hvilken hund man vil have, hvis du vil være
sikker på racen skal der næsten papirer på , jeg har selv givet 8000kr
for min hund med stamtavle, bruger ikke stamtavlen til noget som
helst, andet end da jeg købte hunden kunne tjekke at der ikke var
indavl/linieavl i ! det mener jeg at er ekstremt vigtigt ! men med
nogle racer/avlere skal du også passe på med linieavl da det er det
samme bare i en mildere grad, det ville jeg tjekke inden jeg købte
hund, især hvis det er avlere der går meget op i udseende af hunden,
så vil de sikkert have en lang trættende forklaring på at det er helt
fint med linieavl

så hvis jeg skulle vælge imellem en hund med stamtavle der var
linieavlet, og et gadekryds ville jeg vælge gadekrydset ! spørg
avlerne om der er linieavl !

>Får vi pengene igen, hvis vi køber en hyrdetime med en race-hanhund, og
>avler et par hvalpe..?

ja hvis man er heldig at hunden udvikler sig så den kan vinde 2
præmier til udstilling så får man købsprisen eller en hvalp med hjem
efter paring ! men hvis ens hund har skæve tænder eller ligende, så
får man intet, men det vigtigeste er jo også at man er glad for sin
hund

HUNDELOVEN
§ 3. I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem.

Fra : Rikke Andersen

Dato : 24-02-04 11:59

Hej Rasmussen

Du har ikke noget at bruge stamtavlen til som sådan hvis du hverken vil
avle, udstille eller gå til konkurrencer på højt niveau.

Det du får med den "racerene" hund er en mulighed for at skaffe dig en viden
om hvilke egenskaber den forventes at indeholde. Nu taler du om at I er på
udkig efter en Border Collie så det er den race jeg taler ud fra.

Border Collien ER en arbejdshund. Du kan ikke spænde den for en plov men den
er avlet i mange generationer til at arbejde sammen med hyrden i det daglige
arbejde omkring fårehold i uvejsomt terræn. I alle disse generationer er
hunde der ikke ville samarbejde, var aggresive mod dyr eller mennesker eller
simpelthen ikke kunne holde til det hårde arbejde blevet sorteret fra.
Tilbage har man så en hund der er genetisk selekteret udfra dens udholdenhed
og evne til at arbejde hårdt fysisk i timevis, sin vilje til at samarbejde
med mennesker, sin evne til at læse fårene og reagere derefter.

Vælger du altså en Border Collie fra rene arbejdslinier kan du forvente en
hund, der overordnet er: Sund og udholdende, meget villig til at samarbejde,
meget hurtig og smidig, god til at læse fårs reaktioner og reagere derefter
og i stand til at arbejde (=løbe) mange timer hver dag.

Der er andre genre af Border Collien idet dens smukke udseende og milde
væsen naturligvis har tiltrukket andre typer mennesker end fårehyrden. Disse
hunde er blevet avlet på pga. af deres udseende og bevægelse i højere grad
end deres arbejdsegenskaber, hvorfor det naturligvis er nogle andre
egenskaber du kan forvente af en sådan type Border Collie. De har
naturligvis stadig en række af den rene arbejdshunds egenskaber men fordi
det ikke har været disse egenskaber der har været de vigtigste i
selekteringen indenfor avlen af denne type Border Collie vil kvaliteten af
arbejdsegenskaberne være mere tvivlsom. Men omvendt vil denne type Border
Collie naturligvis være den eneste der kan gøre sig i fx en
udstilllingsring, netop fordi det er de kvaliteter der kræves her som har
der har været aflet på, så kunne man tænke sig at stifte bekendtskab med
denne gren af hundesporten er sådan en hund naturligvis det eneste
fornuftige valg.

Dette mener jeg er vigtigt at vide hvis man overvejer at købe en Border
Collie. Og det kan hvalpens stamtavle være med til at give en idé om.

Så hvis I for alvor overvejer at købe en Border Collie så skylder I jer selv
og den kommende hund at gøre jer helt klar over hvad I forventer af jeres
fremtidige liv sammen. Ønsker I "bare" en sød og kærlig hund, man kan glæde
sig over i hverdagen og som man kan gå en lang tur i skoven med når vejret
er godt men kun en lille tur rundt i kvarteret når vejret er knap så godt.
Eller kunne I tænke jer at dyrke agility eller lydighedskonkurrencer, lære
den alle mulige tricks for at imponere naboer og venner. Eller har I brug
for en hund til at hjælpe i stalden med køer eller får.?

Kort sagt, hvad er det helt nøjagtigt I vil med jeres hund. Det må være den
første forudsætning for at finde en "ordentlig hund" For det er jo ikke
sikkert at den hund der ikke bare er ordentlig men ligefrem fremragende for
mig vil være det for jer.

Når I ved med jer selv hvad for en slags liv jeres Border Collie skal have
sammen med jer kan I bruge stamtavlen - eller kald det hellere oplysningen
om avlsgrundlaget - til at danne jer en mening om hvorvidt den enkelte hund
indeholder nogen af de egenskaber der vil kunne være en fordel for jer.

Hvis I stadig læser er her et eksempel:

Jeg har en god bekendt med ca. 350 moderfår. Han havde jo hørt at hans
arbejde ville bliver vældig meget lettere hvis han havde en hyrdehund der
kunne hjælpe ham i det daglige. Altså for han ud og købte den første og
bedste Border Collie han kunne få fingrene i. Sød og dejlig er den. En
vidunderlig familiehund. Ælsker at lege med ungerne og sove i sofaen. Som
hyrdehund er den fuldstændig værdiløs. Den kan bruges til at holde fårene
væk fra et hjørne forstået på den måde at hvis han binder den nede i et
bestemt hjørne så løber fårene ikke derned. Denne hund ville være en
vidunderlig familiehund for de fleste og ville med et minimum af daglig
aktivitet kunne trives i bedste velgående. Ungerne elskede jo hunden så den
bor der stadig, men nu sammen med en anden Border Collier - af rene
arbejdslinier, der også trives der i bedste velgående fordi den arbejder for
sin herre med den daglige drift mange timer hver dag, og hver aften falder
den om i stalden segnefærdig af træthed men meget meget veltilfreds. Denne
hund ville på mindre end 1 måned formodentlig forvandle sig til et mareridt
hvis den blev lukket ind i et paracelhus til et liv med begrænset aktivitet.
Den ville bide ting i stykker, hyrde på børnene og deres venner, konens kat,
ungernes kaniner, finde på opfindsomme aktiviteter der med garanti får
enhver af Steen og Stoffers idéer til at ligne barnemad.

Modsat mange vil jeg faktisk ikke styrte frem og forsøge at tale jer fra at
købe en Border Collie, men derimod bede jer overveje meget grundigt hvad for
en type hund I ønsker og så vil jeg faktisk ligesom andre også har gjort
anbefale de Før du køber hund kurser som DKK arrangerer rundt om i landet.
De koster næsten ingenting og de er fremragende - i hvert fald dem vi har på
Fyn

Mange hilsner

Rikke Andersen
www.bobbe.dk

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 24-02-04 12:20

"Rikke Andersen" <ra@danms.dk> wrote in message

<snip>

Sikke et helt igennem super indlæg!
Jeg håber at alle med bare en smule interesse i denne tråd har givet sig
selv fornøjelsen af at læse det hele!

Rinnie

http://www.flatcoated-retriever.dk

Fra : pedellen

Dato : 24-02-04 12:39

Hej Rikke

Du skrev lige alt det, som jeg sad og tænkte på......

Bortset fra dit eksempel med den border, som med minimun af aktivitet
trives. Den hører vist til blandt de mere sjældne af slagsen..

Med venlig hilsen
Pedellen

http://www.kandu.dk/

Fra : Rasmussen

Dato : 24-02-04 16:48

Hej Alle

Det lyder grangiveligt somom Borderens intelligensniveau er højere end nogen
af vores.... og medmindre vi har en flok får eller flere timer til
hundegymnastik om dagen + tid til DKK, DHC, SAP og KU og hvad det hele
hedder, bør vi ikke købe en Border Collie....
Jeg spekulerer på om, hvis jeg havde antydet mit ønske om at købe en hvilken
som helst anden hunderace, ville den races opdrættere og kendere så også
advare mig mod at købe.... medmindre jeg var opsat på at give hunden mere
tid og plads end mine børn og andre i familien?
Mit spørgsmål til stamtavle har formentlig fået mig til at lyde som en 8.
sals lejer i et københavnsk slumkvarter. Tak for de velmenende råd om
Borderen - selvom jeg ikke tror at den udvikler sig til en psykopatisk
kamphund i vores selskab, er det rart at vide rigeligt om en hund inden man
køber den.

Søren & Sussie Rasmussen

Fra : Luna dc

Dato : 24-02-04 17:30

> [...]
> Borderen - selvom jeg ikke tror at den udvikler sig til en psykopatisk
> kamphund i vores selskab, er det rart at vide rigeligt om en hund inden

Måske skal du slet ikke købe en hund?
Alle hunde kræver noget af dig og hvis man ikke vil høre de gode råd man får
fra ejere af en hunderace, så bør man holde sig til en tøjhund den kan
stilles i skabet når man ikke gider............
Jeg kan garantere dig at de svar du har fået her er venligt mente, måske
skulle du tænke over hvorfor du vil have hund?

Fra : Benny Mortensen

Dato : 24-02-04 18:09

> [...]
> Borderen - selvom jeg ikke tror at den udvikler sig til en psykopatisk
> kamphund i vores selskab, er det rart at vide rigeligt om en hund inden

Hej Søren & Sussie

Jeg tror ikke, at det var tanken at skræmme jer væk fra Border Collie. Det
er en pragtfuld hund, og for det meste også en meget kærlig hund. Det i
skal tage med i jeres overvejelser, er hvor meget i havde tænkt jer at F.eks
lufte hund og på andre måder aktivere hunden. Borderen er, lige som min
egen Aussie, en hund med masser af energi. Så hvis du havde regnet med at
lufte den 2 * ½ time om dagen, så glem Borderen, for den vil blive en plage
indendørs. Men er det en, som du virkeligt vil ud og lege med, og få brugt
noget energi, så er det lige hunden for dig. Du behøver ikke have 350 får i
baghaven, men Borderen behøver masser af motion. Masser af aktivering. Det
er en arbejder, og den elsker at arbejde.

M.V.H.....Benny..

Fra : Holm

Dato : 24-02-04 19:05

> [...]
Hej ,..

> Det lyder grangiveligt somom Borderens intelligensniveau er højere end

Jeps , sådan lyder det , og sådan føles en border collie også !
Den ligger som nummer 1 på listen over hunde intelligens , og derfor lærer
den lynhurtigt alt muligt , også unoderne, hvis den keder sig .

> [...]
> advare mig mod at købe.... medmindre jeg var opsat på at give hunden mere
> tid og plads end mine børn og andre i familien?

At have en border collie , er faktisk mere en livsstil , end bare at have en
hvilken som helst anden race , det er som om den er kædet uløseligt sammen
med får og arbejdet på landet .
Den adskiller sig væsentligt fra andre hunde , ved dens enorme energi ...en
energi man ikke finder tilsvarende hos de fleste andre hunde , de kan
fortsætte fra tidligt morgen til sen aften , og de viser sjældent tegn på
udmattelse.......
Alle de meget uddybende og gode råd du har fået er absolut relevandte , og
det er ikke for at skræmme dig fra et godt hundevalg , men tværtimod for at
give dig den bedst mulige vejledning...dette er nemlig også en
"Border-ting"....Border-ejere er meget entusiastiske , og elsker at fortælle
om disse pragtfulde hunde , for det er de i sandhed ...men det er lige så
vigtigt at fortælle hvor utrolig svære de kan være , hvis de ikke bliver
aktiveret fornuftigt ...og derfor behøver du nu ikke ofre mere tid på den ,
end din familie ...men man kommer let til det !!!)
Men det er jo ikke nødvendigvis et problem , hvis hele familien bliver
ligeså vilde med hunden , så kan den jo have det pragtfuldt ......

Jeg kan fortælle dig om min tæve , som kunne være den største pestillens
hvis hun kedede sig ...så kunne hun sidde foran mig i timevis og stirre på
mig , klynke og skubbe til mig , i én uendelighed ...noget der kan drive
hvem som helst til vanvid , hvis man bare er træt og vil se tv i fred og ro
.....( og de giver bare aldrig op....)
Hele tiden , vogtede hun katten , og lurede på alt og alle ..og var
ufattelig rastløs ...dette er hårdt hvis det sker dag ud og dag ind ..og til
sidst begynder hunden at få stress , og giver sig til at ødelægge ting
....eller bliver gnaven .
Heldigvis fik hun for det meste den rette aktivering , og så kunne hun være
rolig og afslappet ............

Jeg har nu hendes søn , som kun er halvt Border , og han formår at være i
balance , med blot 1-2 timers træning om dagen , og kan slappe fint af
resten af tiden .
Han er ikke rastløs , men hvis jeg ikke aktiverer ham de her timer hver dag
....så kan jeg være sikker på at han sidder og nedstirrer mig , til jeg
letter , en hvis legemsdel....og han er kun 50% Border.....

> [...]
> Borderen - selvom jeg ikke tror at den udvikler sig til en psykopatisk
> kamphund i vores selskab, er det rart at vide rigeligt om en hund inden

Hvem mener dog at den vil udvikle sig sådan ...?
Det tror jeg nu heller ikke , men det vil gavne jer i længden at I samler så
megen viden om racen som muligt , og tager det alvorligt når Border-ejere
advarer om den høje energi...for den ER høj .
Besøg nogle med Bordere , lær racen at kende ...det er iøvrigt et råd jeg
mener alle bør følge , om det så er hvilken som helst hund , det drejer sig
om ..

....og vælger I en Border , for I skal heller ikke bare lade jer skræmme...så
husk , at alle får størst glæde og udbytte af et "parforhold" når det
fungerer og man virkelig forstår hinandens væsen...det mindste man som
ansvarlig hunde ejer kan gøre , er at skaffe sig viden og forståelse for
hundens natur , og få et indblik i hvad de forskellige racer repræsenterer ,
så er man rigtig godt stillet !

Held og lykke med valget ..husk at vi mener det godt...

Hilsen Holm