Bjørne Brødre (format)
Fra : Gismo

Dato : 23-02-04 20:08

Hej

Jeg så bjørne brødre i Cinemaxx (kbh) forleden. De første 20-30 af filmen
var i 4:3 i stedet for widescreen. Er det meningen eller har Cinemaxx lavet
en fejl. Ifølge dem var opsætningen af formatet korrekt og filmen kørte i
"cinema-scope".

I biffen i hillerød er filmen i widescreen hele vejen i gennem.

Er jeg gået helt galt i byen eller har cinemaxx lavet en fejl de ikke vil
indrømme?

--
Gismo

Fra : sniper_Nolight

Dato : 23-02-04 23:05

> [...]
>

> I biffen i hillerød er filmen i widescreen hele vejen i gennem.
>
> Er jeg gået helt galt i byen eller har cinemaxx lavet en fejl de ikke vil

nøjagtigt det samme skete med Bjørne Brødre da jeg så den med kæreste og 2
sønner i BioCity Odense for et par uger siden - det skal nok passe det var
en halv times tid inde i filmen, jeg lagde mærke til det med det samme og
tænkte på at gå ud og sige det da jeg troede de lavede kuk i den i
fremviserrummet - ude i siderne var der bare to tomme felter gardinet ikke
dækkede og pludselig var filmen fuldt widescreen.
--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Peter Larsen

Dato : 24-02-04 00:22

"Gismo" <stivnisse@[EAT ME]hotmail.com> wrote in message
> Hej
>

> I biffen i hillerød er filmen i widescreen hele vejen i gennem.
>
> Er jeg gået helt galt i byen eller har cinemaxx lavet en fejl de ikke vil
> indrømme?

Bjørne Brødre skal vises i anamorphic cinemascope (2.35:1) Men i de første
20-30 minuter er det viste billed på lærredet hvad der svare til 1.66:1.
Dette gøres ved kun at udnytte en del af pladsen på filmstrimlen. Efter de
20 minuters tid går den så over i at benytte hele pladsen og derved også
hele
lærredets bredde.

Hillerød kan ikke have vist hele filmen i 2.35:1 da der simpelthen ikke er
noget billed
i siderne på strimmelen.

Med venlig hilsen
Peter

Fra : Jørgen Carlsen

Dato : 24-02-04 00:46

> [...]
> 20 minuters tid går den så over i at benytte hele pladsen og derved også

For biograffolk er Widescreen formaterne 1.66 / 1.75 / 1.85
og Cinemascope (anamorfotisk) 2.35 / 2.40

Da vi viste "Hestehviskeren" var der det samme fænomen. 1. del i
WS-størrelse
og 2. del i CS-størrelse.

A tekniske grunde er hele baduljen kopieret på filmstrimmelen anamorfotisk,
så hele filmen vises med den samme (cinemascope-)linse.
JC

Fra : Peter Larsen

Dato : 24-02-04 11:18

"Jørgen Carlsen" <jcarl@stofanet.dk> wrote in message

> For biograffolk er Widescreen formaterne 1.66 / 1.75 / 1.85
> og Cinemascope (anamorfotisk) 2.35 / 2.40

Ja, det er korrekt. Gismo brugte udtrykket forkert så ville ikke forvirre
ydeligere ved selv at bruge det. :)

Med venlig hilsen

Peter

Fra : Gismo

Dato : 24-02-04 12:32

"Peter Larsen" <Trump???@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 20 minuters tid går den så over i at benytte hele pladsen og derved også

Hvad er formålet ved at vise en film sådan ? Syntes det var generende

--
Gismo

Fra : Peter Larsen

Dato : 24-02-04 12:55

"Gismo" <stivnisse@[EAT ME]hotmail.com> wrote in message

> "Peter Larsen" <Trump???@pc.dk> skrev i en meddelelse
>

> Hvad er formålet ved at vise en film sådan ? Syntes det var generende

Kunstnerisk valg går jeg ud fra. Mener formatskiftet finder sted i det Kenai
bliver forvandlet til bjørn, så er vel noget med at verdenen åbner sig op
for
ham.... eller noget.

Med venlig hilsen

Peter

Fra : Gismo

Dato : 24-02-04 13:13

> [...]
Kenai
> bliver forvandlet til bjørn, så er vel noget med at verdenen åbner sig op

Er en mulighed - Takker for hjælpen

--
Gismo

Fra : Torben Simonsen

Dato : 25-02-04 00:29

"Peter Larsen" <Trump???@pc.dk> writes:

> Kunstnerisk valg går jeg ud fra. Mener formatskiftet finder sted i det Kenai
> bliver forvandlet til bjørn, så er vel noget med at verdenen åbner sig op
> for ham.... eller noget.

Det lyder sandsynligt. Det er i øvrigt ikke første gang, at en instruktør
vælger at "lege" med billedformatet på denne måde under filmen. Redford's
"Hestehviskeren" var lavet på samme måde, og hvis jeg ikke husker helt
galt, så var der også en eller anden Spike Lee film (måske "Crooklyn"?),
som skiftede format undervejs. Der er sikkert flere eksempler på fænomenet.

--
-- Torben.

Fra : Zeki

Dato : 24-02-04 16:28

Hmm....så er det ikke mit syn der spillede mig et puds. Jeg faldt nemlig i
søvn da filmen var i 1:85:1, men vågnede op da den var i 2:35:1

Der skal skam nok blive puslet med diverse TV-indstillinger rundt omkring,
når filmen engang kommer på DVD.

mvh Zeki

Fra : Brian Nielsen

Dato : 25-02-04 18:28

"Zeki" <zeki@nospam.dk> wrote in message
> [...]
> søvn da filmen var i 1:85:1, men vågnede op da den var i 2:35:1
>
> Der skal skam nok blive puslet med diverse TV-indstillinger rundt omkring,

Mon? Det er da ikke umuligt at Di$ney spiser folket af med en 4:3 udgave,
ligesom de
gjorde med Atlantis

/Brian