Flytning af mail server fra TDC ADSL til T~
Fra : Morten Fjendbo

Dato : 23-02-04 20:08

Jeg står og skal ha flyttet en mail server fra TDC ADSL til Tele2 ADSL.
Hvordan kan jeg føre det uden at miste mail i den tid det til mit domæne er
opdateret ude i verden?
Problemer ligger vel i at man skal bruge de backup-mx server som TDC og
tele2 stiller til rådighed? for hvis først en mail ligger på TDC´s MX så kan
jeg vel ikke få til over på tele2 MX og videre til min server?
Jeg er ret blank på hvordan jeg skal gribe det an.
Håber der er andre der har prøvet, eller ved hvad jeg skal gøre?

Det skal siges at serveren skal køres ca 100 km, så en nede tid under 1-2
timer kan ikke undgås.

Mange tak.

--
Mvh Morten Fjendbo

Fjern: (REMOVE) i adresse ved svar til mail

Fra : Jørn Andersen

Dato : 23-02-04 20:53

On Mon, 23 Feb 2004 20:08:20 +0100, "Morten Fjendbo"
<dxl@(REMOVE)c.dk> wrote:

>Jeg står og skal ha flyttet en mail server fra TDC ADSL til Tele2 ADSL.
>Hvordan kan jeg føre det uden at miste mail i den tid det til mit domæne er
>opdateret ude i verden?

Det afhænger vel lidt af mængden af mails.
Jeg flyttede for nylig et domnain fra ét webhotel til et andet -
hvilket giver en "nedetid" på (mindst) 12-18 timer fra redelegering er
aktiveret til alle navneservere er opdateret.
Da mailmængden var forholdsvis begrænset satte jeg de enkelte
mailkonti til at forwarde til nogle midlertidige mailadresser.
Da flytningen var overstået, kunne mailen så sendes til det nye
webhotel.

Jeg mener at dette undgår tab af mails - men det undgår ikke at
brugerne i en periode ikke har adgang til deres nyeste mails.

Om det er den smarteste måde at gøre det på tror jeg ikke, men det
virkede ...

>Det skal siges at serveren skal køres ca 100 km, så en nede tid under 1-2
>timer kan ikke undgås.

Skal der ikke også redelegeres?

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Peter Mogensen

Dato : 23-02-04 22:49

Morten Fjendbo wrote:
> Håber der er andre der har prøvet, eller ved hvad jeg skal gøre?

Jeg har prøvet præcis det samme. Begge ISP'er bruger smtp-relays, så det
er bare et spørgsmål om at skifte nogle IP-numre ud i DNS.
Hvis du har kontrol over DNS og virkelig bekymrer dig om at alt mail
ankommer rettidigt kan du nedsætte TTL i SOA recorden, så du kan skifte
DNS opsætning med kort varsel. Ellers må man jo vente lidt på at det
propagerer ud i verden.

Men generelt forsøger andre mail-servere at aflevere mail et par gange i
løbet af et par dage, så du skal være meget uheldig, hvis der virkelig
er mail, der direkte går tabt.

Peter

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 24-02-04 10:44

"Morten Fjendbo" <dxl@(REMOVE)c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Håber der er andre der har prøvet, eller ved hvad jeg skal gøre?
>
> Det skal siges at serveren skal køres ca 100 km, så en nede tid under 1-2

De 1-2 timer er vel det mindste...

En metode kunne være:
* Først ændrer du din MX-record på domænet over til Tele2...
* Efter nogen tid uden mails til TDC-serveren kan du formode at ændringen er
kendt ude i verden...
* Du flytter herefter serveren til Tele2-forbindelsen og håber på at Tele2's
backup-MX har en masse mails til dig...

Vupti.

Rune

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 24-02-04 16:04

Rune Friis Jørgensen wrote:
> [...]
> * Du flytter herefter serveren til Tele2-forbindelsen og håber på at
> Tele2's backup-MX har en masse mails til dig...

Tak det lyder som den løsning jeg vil prøve.
Mange tak for de gode ider fra jer alle alle.

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 24-02-04 21:49

"Morten Fjendbo" <dxl@(REMOVE)c.dk> wrote in message
> Jeg står og skal ha flyttet en mail server fra TDC ADSL til Tele2 ADSL.
> Hvordan kan jeg føre det uden at miste mail i den tid det til mit domæne
er
> opdateret ude i verden?

Med flere MX records?

eberhardt-bonnesen.dk 21600 IN NS