Vild og tovli volvo.mildt sagt!
Fra : Henrik Mortensen

Dato : 23-02-04 19:52

http://www.europeancarweb.com/features/0402ec_volvo/

Det taler vist for sig selv. en liter effekt på over 280hk på en B21ET.....

Og planen er at kommer over 1000hk på den blok. Det må altså trække ret
voldsomt!

Ville bare lige dele linket med jer, enjoy!

Henrik

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 23-02-04 19:58

Hej!

Henrik Mortensen wrote:

> Og planen er at kommer over 1000hk på den blok. Det må altså trække ret
> voldsomt!

Ja det lyder sq sådan :)

Men hvordan i hele hule h...... kan man få sådan en bil street legal? Den har
_permanent_ låst differentiale. Ikke en løsning jeg ville anbefale

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Ontopic - where available"

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 23-02-04 20:31

> Men hvordan i hele hule h...... kan man få sådan en bil street legal? Den
har
> _permanent_ låst differentiale. Ikke en løsning jeg ville anbefale

Sverige har jo nogle lidt andre regler end vi har her i DK.

Der findes jo et "specialsyn" deroppe man kan betale sig fra, og under
bestemte forhold stort set kan syne alting der er fornuftigt opbygget.
Det er ikke usædvanligt med hotrods bygget af RHS rørprofil fra den lokale
smed, en "badekars karosse" ofte fra England, en "spirilagtig" V8er et
passende styretøj(ofte fra en volvo) og et GM eller jaguar bagtøj. Kører den
galt er man sikker på at få billetten, men det kan godt synes deroppe.
Med den effekt er et låst bagtøj ikke noget stort problem, og man kan, langt
hen af vejen, opsætte undervognen til at kompensere for den
"retningsstabiliserende virkning".

Herhjemme er vi mere til "underground" tuninger, hvilket efterhånden har
medført at den del DK biler idag kører rundt med langt over 100%
effektforøgelse. Nogle op til +250%. Hvad enten det er 21% eller 500% koster
jo det samme når man bliver knaldet, og da man ikke kan betale sig ud af et
syn, og af den vej opnå et fornuftigt sikkerhedsniveau, ja så har vi en
undergrundsbevægelse. Og bliver effekten bare høj nok, så kan panserne ikke
engang fange dem. Det er ikke så sjældent endda, og egentligt ærgeligt da
det medfører nogle farlige situationer, der dybest set bunder i at man i DK
ikke kan få lov at bygge biler om, hellerikke om man gør det så det passer
sammen med bremser osv. Når der ikke er en chance i helvede for at syne en
ombygget bil med feks 40% +effekt så "gider" de unge "lømler" ikke gøre
arbejdet færdigt m. bremser og undervogn, og så er balladen der.

Rigtigt "skægt" bliver det når biler som Volvo S80T6R og S60R kommer ned i
pris så de bliver tilgængelige. De forældre der idag kører i disse biler og
har en knægt på 6 år, kan jo glæde sig til at der står 400hk´s volvo på
knægtens ønskeseddel når de 18 år rundes, så trenden med unge og tunede
biler vender nok ikke liige med det samme. Især ikke når det bliver helt
umuligt at kontrollere om skidtet er tunet eller ej....

Henrik

Fra : Jonas R.

Dato : 23-02-04 22:10

Henrik Mortensen wrote:
Snip

> [...]
> med unge og tunede biler vender nok ikke liige med det samme. Især
> ikke når det bliver helt umuligt at kontrollere om skidtet er tunet

Sande ord Henrik....

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 01-03-04 16:16

"Jonas R." <audis2VAEKMED@DETTElite.dk> wrote in message
> Henrik Mortensen wrote:
> Snip
>
> Sande ord Henrik....

Jeg forstår bare stadig ikke at det er federe at bygge en afsindig gadebil
end det er at bygge en racerbil ?
Den afsindige gadebil er besværlig at få lov til at bruge, og langt de
fleste tør ikke, når det kommer til stykket, fordi de også skal bruge bilen
til hverdag. Det ses tydeligt på deltagerlisterne til club-race (Der er
iøvrigt af & til deltagelse af en 240 Turbo)......

Kig engang på Steffen Sylvest's kvalifikationstider fra Sept. 2002 i en
"bedaget Alfa 33", og sammenlign dem med tiderne fra DTC.... Det behøver
ikke koste en formue at køre stærkt, men det er en meget stor udfordring at
nå "Sylvests undervognsniveau"

Ellers koster en historisk formelbil heller ikke alverden, og den kører
hurtigere end DTC.....

Mvh. Mikael Kristiansen

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-04 20:48

"Henrik Mortensen" <dsl65684@FJERNvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> voldsomt!
>
> Ville bare lige dele linket med jer, enjoy!

Har du så set de her:
http://www.fedebiler.dk/modules/myalbum/photo.php?lid=15

http://www.fedebiler.dk/modules/myalbum/photo.php?lid=42

http://www.fedebiler.dk/modules/myalbum/photo.php?lid=1020

Den med Jet motoren må da også kunne flytte sig

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 23-02-04 21:11

> [...]
>
> http://www.fedebiler.dk/modules/myalbum/photo.php?lid=1020
>
> Den med Jet motoren må da også kunne flytte sig

Det kan den faktisk ikke. Det er en turbinemotor fra en helikopter, og med
den gearing der er ar max farten omkring 60km/t, men den har vist en små
600hk.....coolt!...eller måske ikke helt

Det sidste link er klart den fineste! Måske den næste bil, når der ikke er
flere 240ere der er til at finde..

Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-04 21:17

> Det kan den faktisk ikke. Det er en turbinemotor fra en helikopter, og med
> den gearing der er ar max farten omkring 60km/t, men den har vist en små
> 600hk.....coolt!...eller måske ikke helt

Øh en turbine har da er par RPM mere end en otto-motor så den burde da kunne
mere end en 45 knallert

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 23-02-04 21:25

> Øh en turbine har da er par RPM mere end en otto-motor så den burde da
kunne
> mere end en 45 knallert

Ja, men problemet er at der er bygget hydrostatisk gear på den, faktisk
direkte fra helien. Og rotorens omdejningstal på en gearkasse giver ikke
meget fut. Så, ja, en knallert 45 giver den baghjul tiæ hver en tid.

Den har kørt som show til en drag event i vandel mens flyvestationen var
aktiv.

Men, ja, hvis du havde taget fat direkte i turbinerotorens aksel(ala
traktortræk)(bemærk ordspillet!) så skulle der være basis for godt over
300km/t med volvoens originale gearing.

Henrik

Fra : Kim Kristensen

Dato : 23-02-04 21:31

> [...]
> voldsomt!
>
> Ville bare lige dele linket med jer, enjoy!

Ja det understreger vist udtrykket voldsom Volvo. De her gutter er vist
heller ikke helt raske i roen, men det har det helt sikkert sjovt. En 3 dørs
Civic med 712,1 HK (på en 1,8 liters VTEC) er sikkert ganske underholdende.

http://oregonstate.edu/~uyemuraa/Duc%20Dyno/DucDyno.mpg

Med venlig hilsen Kim

Fra : Bo Lynnerup

Dato : 24-02-04 22:41

"Henrik Mortensen" <dsl65684@FJERNvip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> voldsomt!
>
> Ville bare lige dele linket med jer, enjoy!

namme nam.. sådan en 240 skal sq godt nok være 2dørs... synes bare det er
sjældent man ser 240 turbo'er som 2dørs..

/Bo
--
<|=-=|> ICQ UIN: 14190557 <|=-=|>
Ræsende rundt på en 2benet KTM..

Fra : Mogens...

Dato : 24-02-04 22:44

On Tue, 24 Feb 2004 22:41:19 +0100, "Bo Lynnerup" <zeffez@mail.dk>
wrote:

>namme nam.. sådan en 240 skal sq godt nok være 2dørs... synes bare det er
>sjældent man ser 240 turbo'er som 2dørs..

Findes originalt kun som 4-dørs eller st. car

/Mogens

Fra : Bo Lynnerup

Dato : 24-02-04 23:37

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message

> Findes originalt kun som 4-dørs eller st. car

Dvs. de 242'er som de brugte i grp. a baneløb, var speciallavede? (troede
egentlig standardvognsbiler skulle være baseret på gadebiler.. omend 2 og
4dørs er samme bil)

/Bo

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 25-02-04 20:47

> Dvs. de 242'er som de brugte i grp. a baneløb, var speciallavede? (troede
> egentlig standardvognsbiler skulle være baseret på gadebiler.. omend 2 og
> 4dørs er samme bil)

De findes i USA og Australien som 2dørs.

grpA bilerne er endt i USA. Den homologerings sending volvo var tvunget til
at lave blev solgt til USA, men i USA blev bilerne strippet for spændende
stumper, meget imod homologeringsreglerne. Men man kan dog af og til hitte
nogle enkelte 242"falthoods" i usa og australien. Fælles for dem skulle være
at de har lidt lavere kompression std, er med aluminiumsbagaksel og med
aluminiumshjelm og bagklap.

Rygtet siger at volvo ikke ville tillade at der kom ca. 460 styks meget
voldsomme Volvo240Turbo på gaderne i USA, da imaget som verdens sikreste bil
kunne bringes i fare ved at sælge "familiebiler" med en regulær racervogn
under skallen. De havde trods alt 340Bhp i det trim, og gik til 200 fra
stilstand på under 19sekunder.

Alle de stumper der blev sendt retur til sverige er for en stor dels
vedkommende endt hos R-Sport, volvos "officielle" motorsportsafdeling den
gang(volvo ville ikke kendes ved dem, men solgte dog stumperne )

Så vidt jeg ved er kun nogle ganske få biler sluppet for skruenøglen, og er
endt i private hænder.

Se her for mere info:
http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/group_a_volvo_specs.htm

Henrik

Fra : Mogens...

Dato : 25-02-04 20:56

On Wed, 25 Feb 2004 20:47:00 +0100, "Henrik Mortensen"
<dsl65684@FJERNvip.cybercity.dk> wrote:

>De findes i USA og Australien som 2dørs.

Passer meget godt - jeg har aldrig hørt om eller set en 2-dørs i
Europa, som jeg tog udgangspunkt i. De 2-dørs racerbiler, vi ser her,
er jo ofte hjemmebyggede...

/Mogens