Kan Han mærke spiralen?
Fra : Mette

Dato : 23-02-04 18:17

Jeg går såmænd og overvejer spiral - levonova - da jeg er én af dem, der har
det med at glemme en pille hist og pist. Jeg vil dog gerne vide mig
beskyttet 24 timer i døgnet og med udsigten til at mens. mindskes med
levonova, mener jeg, at det er den rette løsning for mig. Men men men: jeg
har hørt historier om mænd, der kunne mærke spiralen oppe i kvinden. Det
synes jeg ikke lige umiddelbart lyder så rart. Tvivler også på om min
kæreste ville bryde sig om at blive prikket midt i aktens hede...

Nogle input?

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 23-02-04 18:34

"Mette" <nospam@hotmail.com> writes:

> [...]
> synes jeg ikke lige umiddelbart lyder så rart. Tvivler også på om min
> kæreste ville bryde sig om at blive prikket midt i aktens hede...

Jeg har ikke selv erfaringer med spiraler, men har du overvejet
sprøjten eller staven? Det gør ikke ondt at få den eller få den
fjernet og i mit tilfælde forsvandt min menstruation helt. Til gengæld
kom der et par ekstra kilo forbi.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, juletræer, gran og julebutik
Tag familien med på skovtur og fæld dit eget juletræ.

Fra : Mette

Dato : 23-02-04 20:56

> [...]
> sprøjten eller staven? Det gør ikke ondt at få den eller få den
> fjernet og i mit tilfælde forsvandt min menstruation helt. Til gengæld

Sprøjten?
Jeg har overvejet staven, men har ikke råd til en så stor udgift pt.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 23-02-04 21:17

Mette wrote:

> Sprøjten?
> Jeg har overvejet staven, men har ikke råd til en så stor udgift pt.

hvor meget koster staven??
jeg mener faktisk at Levonova også er ret dyr.... en hurtig søgning på
www.medicinpriser.dk siger 1258,- kr

og en søgning på Implanon (som p-staven hedder) gav en pris på 1295,85 kr

så prisen er ikke så forskellig..... og der gives intet tilskud til nogen a
dem under normalen ;)

p-sprøjten derimod (Depo-provera) koster kun 104,10 kr for 3 mdr.... (dvs
sprøjten skal gentages hver 3 md)...
men hvis man ønsker at blive gravid på et tidspunkt, vil jeg personligt mene
at spiralen er vejen frem.... dels er der historie for at p-sprøjten er
længe om at komme ud af kroppen (gennemsnittet er vist 9 mdr fra sidste
sprøjte, og til graviditet er opnået)..
implanonen har vist ry for at vandre.... det kan spiralen ganske vist også,
men vist sjældnere (ellers er det bare fordi erfaringen med spiralen er
længere end med implanonen ;) )

--
Knus, Sabina
"Whether you like it or not, you're in the middle of a war that has

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 23-02-04 21:54

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> writes:

> [...]
> at spiralen er vejen frem.... dels er der historie for at p-sprøjten er
> længe om at komme ud af kroppen (gennemsnittet er vist 9 mdr fra sidste

I mit tilfælde havde jeg 2 år uden blødninger, men fik min første
blødning igen 28 dage efter den droppede sprøjte. Om jeg fik ægløsning
ved jeg ikke, men derefter gik alt normalt og jeg kunne igen stille
uret efter menstruationen.

Men det er rigtigt, at der kan gå lang tid fra ophøret med sprøjten
til ægløsning.

Jeg ville gå op til lægen og snakke med ham om hvad ham mener er bedst
for dig.

Fra : GrillBiller

Dato : 23-02-04 18:34

ikke for at hænge mig op i noget jeg ikke ved..

men plejer sådanne en spiral ikke at sidde helt oppe i livmoderen?`

så det må da være noget af et lem de må have dem som har fortalt deres
kærester om at de kunne mærke denne... hehe

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 23-02-04 18:53

"GrillBiller" <snothas@hdfl.er> writes:

> ikke for at hænge mig op i noget jeg ikke ved..
>
> men plejer sådanne en spiral ikke at sidde helt oppe i livmoderen?`

Jo, men der sidder en lille "snor" nedenud, ellers kan lægen jo ikke
hive den ud.

Og jeg har nu hørt, vist i denne gruppe, at de faktisk kan stikke.

Fra : vadmand

Dato : 23-02-04 19:16

"GrillBiller" <snothas@hdfl.er> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> så det må da være noget af et lem de må have dem som har fortalt deres
> kærester om at de kunne mærke denne... hehe

Det er vist nogle værre pralerøve.

Per V.

Fra : Casper Hansen

Dato : 24-02-04 18:04

Nej det er nu rigtig nok det kan faktisk gøre ret ondt (taler af erfaring og
praler ikke) ;)

Fra : J¤mfruen\)

Dato : 26-02-04 16:04

"GrillBiller" <snothas@hdfl.er> wrote in message
> ikke for at hænge mig op i noget jeg ikke ved..
>
> men plejer sådanne en spiral ikke at sidde helt oppe i livmoderen?`

Jow, men der hænger en plastic snor nedenud af livmodermunden. Sådan at
kvinde selv kan checke at den er der endnu, samt for at den nemt kan fjernes
af lægen når den tid er.

> så det må da være noget af et lem de må have dem som har fortalt deres
> kærester om at de kunne mærke denne... hehe

Nej faktisk ikke. Jeg har selv brugt spiral, min mand havde tydelige
slidmærker på pikhovedet - en gang i mellem. Han opdagede ikke ret meget i
"kampens hede" men bagefter...USH. spiraler kan flytte sig rundt i
livmoderen, og derfor hænger tråden med forskellig længde ud af
livmoderhalsen. Det vi oplevede, var at han fik mærker når spiralen krøb op,
så der kun var en ganske lille tråd ende hængende ud. Men det var nu aldrig
noget, der sådan forhindrede samlejet.

Kærlige hilsner
J¤mfruen)

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 23-02-04 18:23

On Mon, 23 Feb 2004 18:17:24 +0100, "Mette" <nospam@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>synes jeg ikke lige umiddelbart lyder så rart. Tvivler også på om min
>kæreste ville bryde sig om at blive prikket midt i aktens hede...

hvis han kan mærke det prikke er han et heldigt slog ;)

--

Mv.
Bo M Mogensen

HP Holm Om mig selv :
Du er syg i hovedet, spørgsmålet er kun hvor syg?
2.)"Puha badder badder." Ejwind K.

Fra : PHL

Dato : 23-02-04 18:58

Hej Mette.
Det med at mærke spiralen er ikke noget problem, men efter min kone fik den
(for 7-8 år siden) har hendes menstruation varet 8-9 dage,- også en ting til
eftertanke.
Hilsen Per.

---

Fra : Milea

Dato : 23-02-04 19:48

"Mette" <nospam@hotmail.com> wrote in

> [...]
> oppe i kvinden. Det synes jeg ikke lige umiddelbart lyder så rart.
> Tvivler også på om min kæreste ville bryde sig om at blive prikket

Hej Mette.

Jeg har haft spiral af 2 omgange - efter 2. og 3. fødsel.
Jeg kan dog ikke huske hvilke mærke det var.

Den første havde jeg siddende i godt 4 år, uden nogle problemer.
Efter min 3.fødsel valgte jeg naturligt nok igen at få spiral, det var jo
bare gået så godt med den foregående, men ak og ve. Efter 4 mdrs. brug
bad jeg om at få den fjernet, da jeg blødte konstant i en rytme af:
3 ugers blødning, 1 uge uden, 14 dages blødning, 2 dage uden, 3 ugers
blødning, 5 dage uden osv. Det var altså ikke til at holde ud, så jeg
valgte atter at prøve P-piller, så jeg kunne få orden på cyklus igen, og
det har kørt fint i 3 år

Om din kæreste vil kunne mærke spiralen.
-NEJ
Hvis han endelig mærker noget, vil det kun være snoren, og den skal du
også selv kunne mærke, da du skal tjekke efter hver mens. om den stadig
sidder.
Jeg var 100% beskyttet med spiral, vi brugte ikke kondom eller andet ved
siden af. Da jeg fik fjernet spiral 1.gang, var det med henblik på
graviditet, og der gik kun 2 mdr efter den var fjernet, så var der
gevinst

Selvfølgelig kan man være uheldig at få opsat en spiral forkert, så den
ikke beskytter maximalt, så hvis du er usikker, så forhør din prak. læge
om hvor øvet han/hun er i at opsætte spiral, ellers kan du få dette
ordnet på sygehusets gynækologiske afdeling.

Efter opsætning af spiral, skal du forvente en mindre blødning max.7
dages længde, derfor er det mest praktisk at få spiral opsat lige efter
sidste mens. ophør.

Jeg fik dersuden afvide af min læge, at man reelt først efter 6 mdr. kan
forvente en normal cyklus, da kroppen skal 'vænne' sig til spiralen.

Spiralproducenterne 'foreskriver' at en spiral max. må sidde 5-6 år, dog
fik jeg fortalt, at nogle kvinder har haft den siddende i op til 8 år.

Kan oplyse, at jeg brugte Gyne-T380.

Håber at du kan bruge mit svar. *S*

Mvh. Milea

Fra : Mette

Dato : 23-02-04 20:58

"Milea @hotmail.com>" <mileamillz<REMOVE> skrev i en meddelelse
> Hvis han endelig mærker noget, vil det kun være snoren, og den skal du
> også selv kunne mærke, da du skal tjekke efter hver mens. om den stadig
> sidder.

Men er den ubehageligt at mærke - snoren altså?

Fra : Lucky

Dato : 24-02-04 01:55

> "Milea @hotmail.com>" <mileamillz<REMOVE> skrev i en meddelelse
>
> Men er den ubehageligt at mærke - snoren altså?

Hej Mette.

Jeg skulle på et tidpunkt tjekke, om min spiral sad, hvor den skulle, og der
kunne jeg altså mærke tråden.
Jeg har dog aldrig hørt nogen brokke sig over den, så det skal du ikke
bekymre dig over.
Det de andre skriver herinde med anderledes blødninger m.m. skal du dog
overveje.
Jeg bløder nok ikke mere, men jeg har for første gang i over 10 år fået
menstrutaionssmerter og kraftige brystspændinger der gør, at jeg i en uge
næsten ikke kan være nogen steder. Der er ihvertfald INGEN der skal røre
mine bryster.
Da jeg før var på p-piller var der INTET!

Tænk over det for din egen men ikke for kærestens skyld, for han mærker
INTET!

Knus Lucky

Fra : Milea

Dato : 24-02-04 15:25

"Mette" <nospam@hotmail.com> wrote in news:403a5b4d$0$27389
$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

> "Milea @hotmail.com>" <mileamillz<REMOVE> skrev i en meddelelse
>
> Men er den ubehageligt at mærke - snoren altså?

Nææ, jeg mærkede ikke selv noget til den, og min mand tænkte ikke videre
over at snoren var der. Han kunne selvfølge mærke den med en finger.

/Milea

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 23-02-04 20:22

Mette wrote:
> [...]
> spiralen oppe i kvinden. Det synes jeg ikke lige umiddelbart lyder så
> rart. Tvivler også på om min kæreste ville bryde sig om at blive

nogle kan mærke det, andre kan ikke.... der er ikke meget andet for end at
prøve sig frem....

jeg var selv en af de kvinder der kunne mærke den, og især min kæreste
mærkede den dengang hver eneste gang vi dyrkede sex (ikke ligefrem det mest
inspirerende)....
jeg fik ydermere voldsomme blødninger og til sidst præsterede mine
blødninger at være så voldsomme at de faktisk "skyllede" spiralen længere og
længere ud.... og kun 2 mdr efter jeg havde fået den sat op, var den gledet
så langt ud at jeg selv kunne mærke snoren stikke ud af mig (min skede vel
at mærke, ikke bare livmoderhalsen).... og lægen fortalte mig så også at den
var gledet for langt ud til at han kunne skubbe den op på plads.....
for en god ordens skyld skal jeg dog sige at Levonova har ry for at have en
positiv effekt på blødningene, så den side at sagen skal du nok ike være
bekymret for.....

jeg vil sige, prøv spiralen.... og hvis den stikker, mon så ikke et pessar
kan tage det værste af prikket? (når spiralen er der er det jo kun
nødvendigt med selve "dutten" og ikke med de sæddræbende midler)

Fra : Allan F. Hermansen

Dato : 23-02-04 20:28

Hej Mette

wrote:
> [...]
>synes jeg ikke lige umiddelbart lyder så rart. Tvivler også på om min
>kæreste ville bryde sig om at blive prikket midt i aktens hede...

Min kæreste bruger spiral. Jeg har aldrig mærket noget til den under
samleje. Kun ved "leg" med finger kan jeg mærke snoren.

De venligste hilsener

Allan
--
E-mail: quincy_md@hotmail.com
ICQ#: 15883547

Fra : Kathrine

Dato : 23-02-04 20:42

"Mette" skrev:

> [...]
> synes jeg ikke lige umiddelbart lyder så rart. Tvivler også på om min
> kæreste ville bryde sig om at blive prikket midt i aktens hede...

Hvad han ikke ved, har han ikke ondt af!
Du får da bare en med en blød snor, ikke!
(altså lad være med at fortælle ham andet, for ellers vil han jo med
stor sandsynlighed forsøge at mærke efter hele tiden, og det vil da være
synd for jer begge).
--
Kathrine

Fra : Kristian Ørmen Peder~

Dato : 23-02-04 21:12

"Mette" <nospam@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> synes jeg ikke lige umiddelbart lyder så rart. Tvivler også på om min
> kæreste ville bryde sig om at blive prikket midt i aktens hede...

Jeg har kunne mærke både min datters mors og min seneste kærestes spiral.
Mærker den ikke hver gang og oftest har jeg kunne mærke den lige ved
udløsningen hvor penis svulmes op og jeg har det med at støde lidt hårdere
end ellers.

Det er lidt trist. Men de få gange jeg mærker til det har efter min mening
ikke været så slemt at jeg beklagede mig synderligt.

For der er glæde både for manden og kvinden ved at vide at man hele tiden er
beskyttet mod uønsket graviditet uden at der skal huskes på en pille hver
evig eneste dag.

- Kristian

Fra : Bo Warming

Dato : 24-02-04 06:59

"Kristian Ørmen Pedersen" <koep@koep.net> wrote in message

> Mærker den ikke hver gang og oftest har jeg kunne mærke den lige ved
> udløsningen hvor penis svulmes op

Er der nogen kilde om underbyggelse af den teori at en erigeret penis kan
blive større - kun idet sæd passerer urinrøret sker en promille opsvulmning
af det, mener jeg.
Kvinders ophidselsesfase kan føre til drejning og opsvulmning af hhv livmor
og skamlæber, for her er der tale om løse væv, hvor der er plads til mere
blod.

At ingen har påstået at kunne mærke spiral-snoren med penis - kun med
fingeren - bekræfter teorien om at kondom er ikke en "indpakning" som
mærkes, hvis man ikke ved det (eller har sygdom der giver smerte når forhud
foldes og klemmes).

Følelegemerne der stimuleres ved samleje ligger dybt og kender grov, dump
pres, men ikke fine detaljer såsom gummi eller ikke gummi.

"Hans skosåler er så slidte, at han kan mærke om en mønt han står på er plat
eller krone", er en Anders-And joke Man kan med fodsåler mærke varme og
ruhed - kun fingre er særligt fintmærkende. Kan nogn modsige denne
opfattelse?

Fra : Henning

Dato : 24-02-04 02:32

Mette wrote:
> [...]
> spiralen oppe i kvinden. Det synes jeg ikke lige umiddelbart lyder så
> rart. Tvivler også på om min kæreste ville bryde sig om at blive

Da min kone brugte spiral, kunne jeg mærke den nylontråd der
stak ud af livmoderhalsen, den stak da, med det negligerede jeg
i kampens hede som uvæsentlig, men er manden lidt hysterisk,
vil det nok kunne få ham til at tabe lysten, mig var det lige gyldigt

MVH
Henning

Fra : Gitte

Dato : 24-02-04 08:32

Hej

> [...]
>synes jeg ikke lige umiddelbart lyder så rart. Tvivler også på om min
>kæreste ville bryde sig om at blive prikket midt i aktens hede...

Jeg har haft en "almindelig kobberspiral" i ca. 4 år, uden særlige
problemer. Jeg har en mistanke om, at min mand har "stødt til den" en
enkelt gang, under lidt voldsom sex. I hvert fald følte jeg ligesom et
kraftigt "niv", og han følte det også som om, han stødte til "et eller
andet". Jeg havde lidt ondt i underlivet nogle dage efter, og gik
derfor til lægen for at få tjekket, om den nu sad som den skulle. Det
gjorde den, og jeg fik det også straks bedre i underlivet igen (så der
har sikkert været lidt psykologisk i det også).
Spiralen medførte dog også, at jeg praktisk talt for første gang i mit
liv, oplevede hvad menstruationssmerter var.... Da jeg tog p-piller
(inden jeg blev gravid første gang) mærkede jeg simpelt hen intet til
det. Men det var værst det første ½ års tid, så blev det lidt bedre.
Men stadig et par dage med "rumlen" i maven, lige inden mens startede.
Og blødningerne blev også kraftigere - det var faktisk det største
problem. Fx. var svært at nå til/fra arbejde (1 times kørsel), uden at
bløde igennem - på trods af at jeg både brugte tampax og bind
samtidigt.... Men da det kun var ca 1 døgn, det var så voldsomt, kunne
jeg godt leve med det. Mens-perioden blev ikke længere.... Den helt
store fordel er imo, at man slet ikke behøver at tænke på prævention,
når først den sidder der :--)
Med hensyn til evt. ønske om at blive gravid, efter at have brugt
spiral, kan jeg kun sige, jeg har gode erfaringer. Fik min fjernet i
slutningen af en mens-periode (13. november 03), og har ikke haft mens
siden - men derimod har jeg termin d. 19. august 04

MVH
Gitte