problem med netscape
Fra : pepss

Dato : 23-02-04 13:16

hejsa NG

jeg er ved at teste min side med netscape og jeg har så fundet ud af at men
menu ikke virker.
jeg har lagt en test af den her http://www.cafe-flirt.dk/test/test.asp som
man vil kunne se er siden bare sort i netscape 7,1 og i IE 6 er der som der
skal være en menu med knapper osv.
er der en der kan sige mig hvad der er galt?

jeg kan se at de fleste af den der bruger netscape som besøger min side
bruger netscape 4 men den har jeg ikke kunne finde.
kan man regne med at 4 og 7 ser det nogenlunde ens?

--
Pepss
Den ordblinde der prøver at blive webdesigner

Fra : Chrisser

Dato : 23-02-04 14:59

pepss wrote:
> [...]
> en menu med knapper osv.
> er der en der kan sige mig hvad der er galt?

Jeg sidder med en 7.1 og den er ganske rigtigt sort.
Nu ved jeg godt det kan volde dig problemer men jeg har haft glæde af
Netscapes Javascript Console: Tools -> Web Development -> Javascript
Console.
Når du åbner den vil der stå alle fejl og advarsler Netscape finder mens du
browser hvilket har hjulpet mig meget. Nu siger den tbl is not defined = tbl
er ikke defineret, tbl kan jeg ikke finde ved vis kilde men måske det siger
dig noget - det må være et objekt eller noget...

Chrisser

Fra : pepss

Dato : 23-02-04 18:33

"Chrisser" skrev

> [...]
> Nu ved jeg godt det kan volde dig problemer men jeg har haft glæde af
> Netscapes Javascript Console: Tools -> Web Development -> Javascript

jeg bruger slet ikke javascript og det er vel det det er til ikke?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-02-04 16:08

pepss skrev:

> http://www.cafe-flirt.dk/test/test.asp som man vil kunne se er
> siden bare sort i netscape 7,1

Den ser fin ud i Mozilla 1.6. I Opera 7 kan man se en lille del af
et logo øverst til venstre - ellers er siden sort. Men det er
tilsyneladende et css-problem. Slår man user-mode til, virker
menuen fint.

> jeg kan se at de fleste af den der bruger netscape som besøger
> min side bruger netscape 4

Hvordan opregner du din statistik? Det er mere interessant hvor
mange der bruger Gecko-baserede browsere (Mozilla, Netscape 6+,
FireBird, FireFox m.fl.) end at se hvor mange der kalder sig noget
med Netscape.

> kan man regne med at 4 og 7 ser det nogenlunde ens?

Nej! Overhovedet ikke. Netscape 4 er en browser der ikke længere
udvikles på. Netscape 7 bygger på Mozilla-projektet og er en helt
anden browser. Der er lånt lidt af udseendet fra den gamle
Netscape, men indmaden er en helt anden.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : pepss

Dato : 23-02-04 18:50

"Jens Gyldenkærne Clausen" skrev

> [...]
> et logo øverst til venstre - ellers er siden sort. Men det er
> tilsyneladende et css-problem. Slår man user-mode til, virker

hvad er user-mode?

> Hvordan opregner du din statistik?

det må jeg så indrømme at jeg ikke ved da det er en del af en statistik der
høre med til mit websted

> [...]
> anden browser. Der er lånt lidt af udseendet fra den gamle
> Netscape, men indmaden er en helt anden.

måske jeg slet ikke skal regne med at det er Netscape 4 men bare nogen der
udgiver sig for at være det? dem der bruger Netscape opdatere vel også til
nyre når det nu er gratis....?

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 23-02-04 21:59

pepss skrev:

> det må jeg så indrømme at jeg ikke ved da det er en del af en statistik der
> høre med til mit websted

ok - hvilken udbyder, og er det fx. en webalizer-genereret statistik?

> måske jeg slet ikke skal regne med at det er Netscape 4 men bare nogen der
> udgiver sig for at være det? dem der bruger Netscape opdatere vel også til
> nyre når det nu er gratis....?

Chancen for at nogen giver sig ud for at være NN4 (netscape navigator 4)
uden at være det er desværre meget lille.

Grundene til manglende opdatering kan der være flere af, Magne opdaterer
fx. ikke pga. stædighed, andre undlader at opdatere fordi deres netbank
kun virker med enten NN4 eller Explorer (og ligesom en konservativ
aldrig ville kunne lokkes til at stemme på enhedslisten kan man efter
min bedste overbevisning heller ikke få en NN4 bruger til at regne det
for en opdatering at begynde at bruge Explorer ). Der er også en
stak mennesker (ikke mindst uden for Danmark) som bruger relativt små
maskiner, hvor NN4 er en ret hurtigt og velfungerende browser, og
endelig er der dem der sidder på et universitet og ikke kan/må opdatere
deres software selv.

MEN (gudskelov)

Omvendt er det efterhånden meget få der vedligeholder at det skal se
godt ud i NN4, og "se godt ud" fungerer efter nogle noget anderledes
parametre når man bruger en browser som kom på markedet i slutningen af
90'erne.

_Jeg_ synes _ikke_ man skal blive ved med at designe til at det skal se
godt ud i NN4. Det er spild af tid og kræfter, og får os til at bruge
for meget tid på en bagudrettet aktivitet - i stedet for at lære CSS2 og
3 godt.

Selv NN4 brugere kan altid _se_ siderne ved simpelt hen at slå
stylesheetet fra, det er ikke pænt, men det er funktionelt, og det er
stadig en ret lille gruppe der er tale om.

Endelig spurgte du efter hvor NN4 kan hentes, det kan den her:
<http://wp.netscape.com/download/archive.html> - jeg tror 4.7 er den
mest udbredte, og derfor bedst repræsentative. Den har ikke noget
problem med at køre på samme maskine som en 7.x og evt. mozilla.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : pepss

Dato : 23-02-04 22:23

"Jesper Brunholm" skrev

> ok - hvilken udbyder, og er det fx. en webalizer-genereret statistik?

udbyderen er gullestrupnet.dk statistiken heder SurfStatsLive (
www.surfstatslive.dk/ )

> [...]
> godt ud i NN4. Det er spild af tid og kræfter, og får os til at bruge
> for meget tid på en bagudrettet aktivitet - i stedet for at lære CSS2 og

jeg har heller ikke gjort noget ved det før nu fordi efter den statistik
(hvis den da passer) bruger 98% IE

Fra : Peter Loumann

Dato : 24-02-04 00:50

Jesper Brunholm <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev:

>Selv NN4 brugere kan altid _se_ siderne ved simpelt hen at slå
>stylesheetet fra

Jo, men mon ikke mange af dem der ikke opdater, heller ikke giver sig
af med den slags finurligheder. Men jeg er enig i at vi ikke skal
danse efter deres pibe.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : N/A

Dato : 24-02-04 01:58

Fra : Peter Loumann

Dato : 24-02-04 01:58

Magne Heen <magneh@powertech.no> skrev:

>Det er mange fornufige grunner til at man ikke oppgraderer.

Ork ja, det afgør den enkelte selv.

>Hvem er det som ikke skal danse etter hvemses pipe?

Det er Jesper og mig som websnedkere der ikke skal danse efter
NN4-brugeres pibe. Hvad NN4-brugere skal, det vælger de selv.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 24-02-04 07:40

Magne Heen skrev:

> Det er mange fornufige grunner til at man ikke oppgraderer. Jeg har
> f.eks de nyeste web-leserene til Linux men holder meg fortsatt til
> netscape-4 fordi den er mye kjappere og mer presis enn de nyere.
>
> Den er med andre ord mer brukervennlig.

_Hvis_ brukervennlig kan oversættes direkte til brugervenlig så _har_ vi
manet den påstand i jorden for flere år siden - medmindre man siger
Netscape 4 for *nix systemer, som du hævder har en ganske enestående
understøttelse af CSS2 - som imidlertid ikke er til at genfinde på
hverken mac- eller windowsversionerne af den udemærkede, men ret gamle
browser.

> Hvem er det som ikke skal danse etter hvemses pipe?

Designerne skal danse efter "brugernes" pipe, bedst repræsenteret ved
standardorganisationen W3C. Så længe det er fuldt validerende css og
html som skaber problemer i Netscape 4 så må vi (efter samme regler som
ved Explorer - der er ingen forskelsbehandling her ) erkende at det
er browseren som er problemet og som ikke opfører sig hensigtsmæssigt.

> Pr i dag er det ingen web-lesere som er beregnet for avansert grafisk
> design og derfor er det ingen "web-designere" som kan bestemme at
> stilsettet ikke skal fungere på enkelte stilsettbaserte web-lesere.

Der er vi så uenige - jeg mener faktisk at nyeste mozilla med sin
understøttelse af en anelse CSS3 når ret langt i understøttelsen af
avanceret grafisk design. Der er desværre ikke nogen som når til at
udnytte det, for de har for travlt med at eksperimentere med at få
læsbare sider præsenteret i oldnordiske lig af browsere som Netscape 4
og Explorer 5, og hæmmes derudover af Explorer 6's manglende
understøttelse

> W3c standarden er veldig fleksibel samtidig som den er et kompromis
> mellom gamle og nyere web-lesere.

Ja - så nu mangler vi bare at folk med gamle læsere holder op med at
forvente at man optimerer grafisk til deres læser, så vi i stedet kan
optimere til standarderne.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : N/A

Dato : 24-02-04 10:07

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 24-02-04 10:07

Magne Heen skrev:

> Vi har tydeligvis forskjellig oppfatning om hva
> brukervennlig=brugervenlig betyr.

Sikkert - jeg lægger i definitionen at det er let at bruge at at det
hjælper mig i mit arbejde ved at understøtte de handlinger som jeg gerne
vil gennemføre.

> I hvilket innlegg har jeg skrevt noe om "ganske enestående
> understøttelse" af CSS2?.

Først vil jeg opklare at jeg mente "ganske enestående i forhold til den
understøttelse af som windowsversionerne har".

CSS2 var en omskrivning af begrebet "moderne CSS" eller "fuld CSS
understøttelse" som jeg flere gange mener at have læst at du gjorde dig
til talsmand for at NN4 havde. Jeg kan godt se at du ikke har skrevet om
understøttelse af CSS2, så den del af min udtalelse tager jeg i mig med
beklagelse!

Hvad jeg så imidlertid ikke forstår, er hvordan du kan argumentere for
at en browser som ikke understøtter CSS2 ret bredt, er brugervenlig når
den skal bruges til standardvaliderende sider på dagens internet.

Jeg forstår heller ikke at du _til stadighed_ ikke vil nævne at den
version af Netscape 4 som du udtaler dig på baggrund af adskiller sig
væsentligt fra den mest udbredte hvad CSS understøttelse angår, men det
er måske fordi du glemmer det fra gang til gang.

Det er bare ikke ret hensigtsmæssigt når det nu desværre er
microsoft-versionen der er så udbredt så den stadig fremstår i
statistikkerne hist og her.

> Med hensyn på netscape-4 eksperimentere man bare en gang så forstår man
> hvordan den oppfører seg.

ja - og så eksperimenterer man lidt mere, og så kan man også forstå
hvordan Explorer 5.0 opfører sig. Så eksperimenterer man lidt mere, og
nu kan man forstå hvordan msie 5.5 opfører sig. SÅ eksperimenterer man
en hel masse, og nu begynder det at hjælpe på udseendet i explorer 6
hvis man er heldig. Herefter kan 1 eller 2 nedenfor følges ad libitum.

1) man indsér at ikke alle browsere opfører sig ens på forskellige
operativsystemer, så man gennemgår aftestningen på de browsere som
afviger væsentligt, start som minimum forfra hvad mac/Netscape4 og
win/Netscape4 angår hvis du testede på andet end win i første runde.

2) man må med beklagelse opdage at selv et enkelt layout af en
trespaltet side med lidt rammer og baggrundsfarver hist og her kan tage
en dags tid at få til at se fornuftigt ud, og at man heller ikke idag
fik tid til at eksperimentere med de sidste hjørner af CSS2 og de første
af CSS3

> Med hensyn på MSIE overlater jeg til andre å uttale seg men får av og
> til inntykk av de er ikke noe å skryte av de heller.

Det har jeg heller ikke sagt, og mener ikke, jeg har og bruger kun MS af
nød.

> Er grafisk design så "hellig" at man ignorerer web-lesere som ikke
> renderer på samme måte som den "web-sideskriveren" bruker?.

det er vel ikke at ignorere dem at man tilbyder en fuldt læselig side
hvis de bare selv slår css fra?

Jeg holder fast i min udtalelse om at man ikke skal optimere grafisk til
NN4 hvis bare ens sider validerer både css og html.

Jeg er ret sikker på at netop de meget gamle browseres stadige
tilstedeværelse i browserlandskabet afholder adskillige fra at tage
springet væk fra layout med frames og tabeller fordi de ikke vil
risikere at deres nye layout bliver helt smadret i de gamle browsere.

Dermed modvirker de gamle browsere indirekte udbredelsen af webdesign
der laves efter W3C intentionerne.

Jeg vil sige som Netscape selv gør når man besøger store dele af deres
site med NN4: "Please upgrade your browser"
<http://devedge.netscape.com/upgrade.html>

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 24-02-04 13:46

Jesper Brunholm wrote:

[snip en masse gode pointer]

> Jeg holder fast i min udtalelse om at man ikke skal optimere
> grafisk til NN4 hvis bare ens sider validerer både css og html.

Enig - hvilket i øvrigt gælder for resten af dit indlæg: godt,
velformuleret og koncist.

> [...]
> browsere.
>
> Dermed modvirker de gamle browsere indirekte udbredelsen af
> webdesign der laves efter W3C intentionerne.

Hørt - ældre, efterhånden lidet udbredte, browsere er en endnu større
hæmsko end IEs CSS-mæssige finurligheder.

> Jeg vil sige som Netscape selv gør når man besøger store dele af
> deres site med NN4: "Please upgrade your browser"
> <http://devedge.netscape.com/upgrade.html>

Og jeg vil så supplere ved nok engang at henvise til A List Aparts
ældre, men stadigt relevante og udmærkede artikel "To Hell With Bad
Browsers":

   <http://www.alistapart.com/articles/tohell/>

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/fona/

Fra : Peter Loumann

Dato : 25-02-04 09:39

Jesper Brunholm <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev:

>[...] hvor NN4 kan hentes, det kan den her:
><http://wp.netscape.com/download/archive.html>

De tider er vist forbi. Jeg har prøvet med regelmæssige mellerum siden
dit indlæg og har ikke kunnet få noget ned.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 25-02-04 09:53

Peter Loumann <me@privacy.net> skrev :

>De tider er vist forbi. Jeg har prøvet med regelmæssige mellerum siden
>dit indlæg og har ikke kunnet få noget ned.

Dem jeg prøvede startede da fint download, ellers
http://browsers.evolt.org/?navigator/, der kan du hente helt
tilbage til Netscape Navigator 0.4.
--
Knud

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 25-02-04 10:53

Peter Loumann skrev:

> De tider er vist forbi. Jeg har prøvet med regelmæssige mellerum siden
> dit indlæg og har ikke kunnet få noget ned.

Det er lidt spøjst, jeg har ingen problemer med at hente en engelsk 4.79'er.

Hvad er det for en du har prøvet?

<Joke>Hvilken browser bruger du? - kan det tænkes at MSIE 6 har et
filter der ikke tillader download af visse filer?</joke>

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Peter Loumann

Dato : 25-02-04 11:35

Jesper Brunholm <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev:

>Hvad er det for en du har prøvet?

4.75 o.a.

><Joke>Hvilken browser bruger du? - kan det tænkes at MSIE 6 har et
>filter der ikke tillader download af visse filer?</joke>

Så sku' det være sådan med opera 7. Har lige prøvet med Knuds link
i stedet. Det funker heller ikke med min opera, den bliver bare
stående på 0 byte og "Done". Men med ie går det fint. Jeg er
mystificeret. Har lige testet oprera-download meed anden fil fra anden
kilde: ingen problemer.

Det bliver et nostalgisk gensyn. For nogle år siden var jeg meget glad
for NS 4.7. Men så blev den forældet

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 25-02-04 12:46

Peter Loumann <me@privacy.net> skrev :

> Så sku' det være sådan med opera 7. Har lige prøvet med Knuds link
>i stedet. Det funker heller ikke med min opera, den bliver bare
>stående på 0 byte og "Done".

Kan fint hente begge steder med Opera 7.23.
--
Knud

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 25-02-04 12:54

Knud Gert Ellentoft <ellentoft@mail.tele.invalid> skrev :

>Kan fint hente begge steder med Opera 7.23.

Kan ses på
http://home13.inet.tele.dk/smedpark/images/opera_dl.png
--
Knud

Fra : Peter Loumann

Dato : 25-02-04 13:20

Knud Gert Ellentoft <ellentoft@mail.tele.invalid> skrev:

[download af NS 4:]

>Kan ses på
>http://home13.inet.tele.dk/smedpark/images/opera_dl.png

Nu har jeg mine kamikker fulde. Uanset hvilken fil fra uanset hvilken
kilde jeg vælger, f.eks.

cb32d48.exe (17 mb)

siger den

The decompression failed

Forsøger jeg at udpakke manuelt får jeg kun en

_setup.lib (små 400 kb)

En NS4-specialitet på en WinXp?

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 25-02-04 13:53

Peter Loumann <me@privacy.net> skrev :

>En NS4-specialitet på en WinXp?

Ikke godt at vide, ganske vist bruger jeg i øjeblikket kun Win
98, men det burde da ikke betyde noget.
--
Knud

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-02-04 21:46

pepss skrev:

> hvad er user-mode?

Operas user-mode slår sidens egne css-ark fra og erstatter dem med
hvad man selv har stående i sit user-css-ark. Det betyder fx at man
kan vælge at normal tekst altid vises som sort 12-punkt Times på
lysegul baggrund - uanset hvad sidens forfatter har tænkt sig.
Derudover har man mulighed for at vise teksten som en tekstbrowser
vil se den, mulighed for at slå billeder helt eller delvist fra mm.

> måske jeg slet ikke skal regne med at det er Netscape 4 men
> bare nogen der udgiver sig for at være det?

Det lyder nu også usandsynligt.

> dem der bruger Netscape opdatere vel også til nyre når det nu er
> gratis....?

Det kan du ikke regne med. På ældre maskiner kan nyere Netscape-
udgaver være tunge at køre - og under alle omstændigheder er
opdateringer en by i Rusland for en hel del internetbrugere.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : pepss

Dato : 23-02-04 22:16

> [...]
> Derudover har man mulighed for at vise teksten som en tekstbrowser
> vil se den, mulighed for at slå billeder helt eller delvist fra mm.

det må jeg da også prøve når jeg når til at teste i Opera!

> Det lyder nu også usandsynligt.

et spinglet håb

Fra : N/A

Dato : 23-02-04 20:23

Fra : pepss

Dato : 23-02-04 20:23

"Magne Heen" skrev

[snip scr. shot]

> [...]
> eksemplet og det andre netscape 4 eksemplet.
>
> alt. 1) fjern 'height: 39px;' i 'div.navitop' eller om du får flere
> korreksjoner,
>
> alt. 2) Lag en ny css-fil som du f.eks. kaller 'stylemai-non-nc4.css'
> der du legger inn:
>
> div.navitop {
> margin-top: 0;
> }
>
> Denne importeres slik:
>
> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="stylemai.css">
>
> Du vil helt sikkert få en del mindre rettelser så jeg vil anbefale

det kan da godt være det er sådan noget jeg skal ud i selvom jeg godt nok
ikke er meget for det da jeg jo så vidt mulig vil følge W3C og det derfor
ikke burde være nogen grund til det...

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-02-04 21:49

pepss skrev:

> det kan da godt være det er sådan noget jeg skal ud i selvom
> jeg godt nok ikke er meget for det da jeg jo så vidt mulig vil
> følge W3C og det derfor ikke burde være nogen grund til det...

Det ræsonnement holder desværre ikke vand. Der er stadig mange der
benytter browsere der ikke understøtter css ordentligt (primært
IE5.x og Netscape 4.x - men der er flere endnu).
--
Jens Gyldenkærne Clausen