Opdræt scalare
Fra : Ole Vandborg Rasmuss~

Dato : 23-02-04 10:06

Hej gruppe

Endelige er mine scalare begyndt at lægge æg, men jeg syntes nu ikke at de
gør det særlig godt, og kunne godt tænke mig at høre jeres kommentarer. Jeg
har haft 3 stk. gående i mit selskabsakvarie i snart et halvt år, allerede
fra start var der 2 der skillede sig ud som "par", og begyndte at gøre rent
rundt omkring på diverse blade. Det blev dog aldrig til mere, før de i går
begyndte at lægge æg ! Problemet var bare at "hannen" spiste dem lige så
hurtigt som hunnen kunne lægge dem, er det tror jeg ikke er helt normalt
.

Er det blot "begyndervanskeligheder" som fiskene vil få overstået på et
tidspunkt, eller er det fordi de er påvirket af
de andre fisk i akvariet (jeg vil sige at akvariet er tæt på at være
overbefolket...).

Eller er det fordi det er to hunner, og ikke et par ?

Eller skal jeg fjerne "hannen" i håbet om at den sidste scalare er en han
der så vil være bedre til at befrugte æggene ?

Jeg håber der er nogen derude der kan komme med et par gode råd...

/Ole

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-02-04 16:12

"Ole Vandborg Rasmussen" <ole(fjern.dette)@vandborgnet.dk> wrote in
message news:4039c258$0$55945$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk

> [...]
> et tidspunkt, eller er det fordi de er påvirket af
> de andre fisk i akvariet (jeg vil sige at akvariet er tæt på at være

Det er helt normalt at et par gør som beskrevet i begyndelsen.
Men stress (de andre fisk i akvariet) kan helt afgjort også fremme
ægæderiet.
Prøv at tage parret fra i et akvarium for sig selv - her skulle der være en
chance.

> Eller skal jeg fjerne "hannen" i håbet om at den sidste scalare er en
> han der så vil være bedre til at befrugte æggene ?

Mange opdrættere af scalarer klækker æggene uden forældrenes medvirken.
Andre fjerne hannen så snart æggene er lagt og befrugtet.
Hunnen kan fjernes, når æggene begynder at klække.

God fornøjelse.

vh
Jan

Fra : Ole Vandborg Rasmuss~

Dato : 24-02-04 10:53

"Jan Bøgh" <janboegh@vucnet.spamblok.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ægæderiet.
> Prøv at tage parret fra i et akvarium for sig selv - her skulle der være

Tak for det Jan - jeg må se om ikke jeg kan få støvet et akvarie af

/Ole