Godt ubåds strategi spil?
Fra : Joe

Dato : 23-02-04 09:05

Jeg så jo lige en ubåds film for nogle dage siden og blev helt bidt af om
der findes nogle gode strategi spil som omhandler ubåde? Jeg tænker ikke på
en simulering af ubåde, men mere på det strategiske i det. Jeg ved ikke hélt
nøjagtigt hvad jeg søger, men bare noget nyt (godt grafik) og med god
gameplay.

Findes der sådan et spil?

Fra : Peter C.

Dato : 23-02-04 10:53

"Joe" <joe@invalid.joe> skrev i en meddelelse
> [...]

hélt
> nøjagtigt hvad jeg søger, men bare noget nyt (godt grafik) og med god

Silent Hunter II

MVH Peter C:\

Fra : Henrik Dissing

Dato : 23-02-04 20:10

On Mon, 23 Feb 2004 10:53:06 +0100, Peter C. wrote:

>"Joe" <joe@invalid.joe> skrev i en meddelelse

>Silent Hunter II

Jeg ville nu mene at Silent Hunter II lægger mere vægt på "simulering af
ubåde" end på "det strategiske i det". Strategien lægges jo af
hovedkvarteret som sætter én til at udsøge sig nogle mål i bestemte områder.
Man er selv herre over hvordan man vil angribe, men det er vel mere taktik
end strategi.
--
Venlig hilsen
Henrik Dissing

(e-mail: hendis AT post DOT tele DOT dk)

Fra : Laziter [9440]

Dato : 23-02-04 20:20

"Henrik Dissing" <sorry@drowned.in.spam.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
områder.
> Man er selv herre over hvordan man vil angribe, men det er vel mere taktik

Ja det holder jeg helt med dig i..
Submarine Titans er nok mere det strategiske spil hvis det er sådan noget
man leder efter, det er også ganske underholdende og har en tilpas
sværhedgrad der sagtens kan give sved på panden.

Mvh
Benjamin

Fra : Gerner

Dato : 23-02-04 20:41

On Mon, 23 Feb 2004 20:10:26 +0100, Henrik Dissing
<sorry@drowned.in.spam.invalid> wrote in dk.spil.computer:

>Jeg ville nu mene at Silent Hunter II lægger mere vægt på "simulering af
>ubåde" end på "det strategiske i det". Strategien lægges jo af

Nej, HQ udpeger mål og leverer intelligence.

>hovedkvarteret som sætter én til at udsøge sig nogle mål i bestemte områder.
>Man er selv herre over hvordan man vil angribe, men det er vel mere taktik
>end strategi.

Strategien ligger i at plotte ruten, at forblive uset, og hvis opdaget at undgå
at blive sænket m.m.
Dette er helt op til spilleren.

Desuden skal man ikke glemme 2 ting.

1. Interaktivitet med Destroyer 2
2. Online spil, både mod/med andre ubåde og imod/med andre destroyere m.m.
Og lidt mere er jo også mulighed for LAN spil.

--
Gerner
814WU/3786hrs

Fra : Rasmus Offersen

Dato : 24-02-04 08:29

hvad med sub command det er hvertfald et toalt strategisk
i alle missioner

Fra : Henrik Dissing

Dato : 24-02-04 15:23

On Mon, 23 Feb 2004 20:40:38 +0100, Gerner wrote:

>Nej, HQ udpeger mål og leverer intelligence.

Hvilket de gør udfra strategiske (og til dels taktiske) overvejelser.

>Strategien ligger i at plotte ruten, at forblive uset, og hvis opdaget at undgå
>at blive sænket m.m.

Dette er ren taktik, ikke strategi.

Jeg kender ikke nogen online leksika på dansk, men her er GuruNet's
definitioner:

Strategy:
The military science that deals with securing objectives set by strategy,
especially the technique of deploying and directing troops, ships, and
aircraft in effective maneuvers against an enemy

Tactics:
The science and art of military command as applied to the overall planning
and conduct of large-scale combat operations.

Jeg vil ikke afvise at Joe i virkeligheden mere er ude efter noget hvor han
spiller den taktisk ansvarlige, men han bad altså udtrykkeligt om noget
strategiorienteret.

Fra : SG

Dato : 24-02-04 17:08

> Hvilket de gør udfra strategiske (og til dels taktiske) overvejelser.

> Dette er ren taktik, ikke strategi.

Enig, jeg vil faktisk mene, at dele af de manøvrer, der nævnes her
befinder sig helt nede på et operationelt niveau.

Fx. i forbindelse med målet "at forblive uset" (som er nævnt ovenfor) kan
en strategi være "at opsnappe flest mulige af fjendens positioner". Det
taktiske kan være tilrettelæggelse af en nøjere planlagt rute, der
skjuler ubåden mest muligt, mens det operationelle består i at styre
udbåden efter ruten og klare/omgå evt. problemer, som man møder
undervejs.

En ubådskaptajn lægger sjældent strategier. Den slags klares typisk af
admiraler eller lignende med et passende overblik. I stedet lægger
kaptajnen ofte taktikken efter retningslinjerne i strategien og er med
til at udføre arbejdsopgaverne på et operationelt plan efter den lagte
taktik.

Mvh
SG

Fra : jepski

Dato : 24-02-04 20:03

Hvordan kan det lade sig gør at få dette spil til at køre under Xp

Undskyld afbrydelsen

Jeppe