Hvordan udryddes blågrønalger(cyanobacter)~
Fra : SantAna Sørensen

Dato : 24-04-01 20:22

Hjælp! Vores akvarie er ved at blive overtaget ag
cyanobacter(blågrønalger) og trådalger!

Akvariet er på 74 liter, og vi skifter typisk 15 til 20 liter vand en gang
om ugen (tilsættes 5ml Tropica Master Grow). Nitrat blew sidst målt til ca
10 ppm, der kan ikke måles nitrit. Lys er 20W Power-Glo 12timer/dag, og
det ladet til at det har gjort problemt meget værre end det gamle
Flora-Glo. Det lader til at de fleste sværger til Triton, hvem har dem her
i nærheden (jeg bor i Holte)?

Akvariet blev startet omkring 1 august, og vi har for tiden 9 røde neon, 4
bronze-pansermaller, 3 unge nøglehulsciklider samt en mindre sugemalle jeg
ikke kan huske navnet på. Alle lader til at have det fint.

Akvariet er rimeligt tilplantet, og planterne gror allesammen (endnu).
Desværre er de ved at blive kvalt i blågrønalger, senest lader det også
til at de har bredt sig til vandoverfladen. I lang tid holdt de sig til et
begrænset område, men efter jeg skiftede rør er de gået amok. jeg skifter
tilbage i aften! Trådalger er også blevet en plage.

Når vi fik alger i første omgang skyldes det nok et mislykket forsøg på at
sænke pH, det har nok givet voldsomme mængder fosfat. Det stoppede vi for
et par måneder siden, men det har algerne ikke opdaget. Jeg føler mig
snart fristet til at bruge algedræber, men er tilbageholdende pga
sugemallen, de andre fisk og princippet.

Forslag til hvordan jeg bekæmper algerne? Flytter fiskene til et nyt
akvarie, desinficerer akvariet og starter igen? Mere lys, mindre lys? Jeg
ved godt der er rimeligt mange fisk, men det burde være ok med mine
vandskift, ikke?

Jeg skiftede filter for nyligt (til et Fluval 3) fordi der gamle larmede.
Det giver mere omrøring i overfladen, kan CO2-mangel være et problem? (Før
nogen spørge må jeg hellere forklare hvordan jeg gjorde: Jeg klemte den
gamle svamp I en spand i forb. m. vandskift, kørte så det nye filter i
spanden i 20-30 minutter for at pode den, og så fodrede jeg ikke de næste
4-5 dage)

Vil blødt vand hjælpe?

mvh, Martin

Fra : Carsten Straaberg

Dato : 24-04-01 22:11

Hej Martin,
Sikke en redelighed.

"SantAna Sørensen" wrote:

> [...]
> det ladet til at det har gjort problemt meget værre end det gamle
> Flora-Glo. Det lader til at de fleste sværger til Triton, hvem har dem her
Stop med gødningen, og få dit et godt lysstærkt rør. Triton-rør er ikke

nemme at skaffe, men køb evt. bare et almindeligt koldt dagslys-rør
(farve
86 eller deromkring). Dem kan du købe hos de fleste el-firmaer.
Blågrøn-alger plejer at skyldes dårligt vand og godt med næring.
For at få bund i dem til at starte med, må du smøge ærmerne op og fjerne
dem
med håndkraft.
Jeg synes i øvrigt du er lige flink nok til at skifte vand, en fjerdedel
(ca 20
l) hver anden uge burde være nok.

[klip]
> tilbage i aften! Trådalger er også blevet en plage.
Trådalger fjerner du nemt med en pind (f.eks. en blomsterpind) stik ind
i klumpen og drej rundt. Vupti så er de stort set væk.

> [...]
> snart fristet til at bruge algedræber, men er tilbageholdende pga
> sugemallen, de andre fisk og princippet.
Det lyder som om, du har brugt Fosforsyre? Medmindre du vil opnå noget
specielt, skulle det ikke være nødvendigt at pille ved pH-værdien.
En detalje her: Planterne kan stort set ikke optage gødning fra
vandet medmindre pH er under 7. Det er selvfølgelig væsentligt,
da algerne ikke har det problem.
Regn ikke med, at algedræber løser dit problem. Som regel ryger
planterne med i købet, hvorefter algerne blomstrer op igen med
fornyet styrke.

> [...]
> akvarie, desinficerer akvariet og starter igen? Mere lys, mindre lys? Jeg
> ved godt der er rimeligt mange fisk, men det burde være ok med mine
Mere og stærkere lys i max 12 timer, evt. lidt mindre. Du kan godt vælge
at rydde akvariet og prøve igen, men det burde være muligt at redde det.
Stop med gødningen, alger elsker gødning.

> [...]
> gamle svamp I en spand i forb. m. vandskift, kørte så det nye filter i
> spanden i 20-30 minutter for at pode den, og så fodrede jeg ikke de næste
CO2 er generelt en mangelvare i akvarier, men algerne skal altså også
bruge CO2 for at leve.

> Vil blødt vand hjælpe?
Muligvis, hvis pH også sænkes (hvilket typisk vil ske), da planterne
så i højere grad kan udnytte næringsstofferne i vandet på bekostning
af algerne.

håber du kommer videre,
med venlig hilsen
--
+- Just another hi from: -------------+--------------------------------+
| Carsten Straaberg, Virum, Danmark | It begins with a house. |

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 24-04-01 22:21

> [...]
> En detalje her: Planterne kan stort set ikke optage gødning fra
> vandet medmindre pH er under 7. Det er selvfølgelig væsentligt,

Er du sikker på planter ikke kan ?

> Regn ikke med, at algedræber løser dit problem. Som regel ryger
> planterne med i købet, hvorefter algerne blomstrer op igen med
> fornyet styrke.

Jeg havde engang et lille problem med cyano alger i et karantæne akvarie med
en syg fisk i.
Medicinen hjalp ikke på fisken men algerne forsvandt. Kan desværre ikke
huske navnet på medicinen :(

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Carsten Straaberg

Dato : 24-04-01 22:24

Soren 'Disky' Reinke wrote:

> Er du sikker på planter ikke kan ?
I følge de akva-plante-gartnerer (inkl. Tropica) jeg har talt med,
optager planterne kun næring, hvis pH er under 7. (jeg tør ikke
forsværge, at der skulle findes en art eller to, hvor det ikke
gælder).
Pointen er, at pH'en i bundlaget efter et stykke tid falder til
under 7, hvorved planterne kan optage næring via rødderne.
Bundgødning skulle derfor være godt.

> [...]
> en syg fisk i.
> Medicinen hjalp ikke på fisken men algerne forsvandt. Kan desværre ikke
Man har jo lov til at være heldig. Odds er, at der har været kobber i
medicinen. Du havde sikkert ingen planter i akvariet, vel?

hilsen

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 24-04-01 22:48

> [...]
> optager planterne kun næring, hvis pH er under 7. (jeg tør ikke
> forsværge, at der skulle findes en art eller to, hvor det ikke

hmmm, hvorfor har jeg altid kunne se forskel hvis jeg har glemt at bruge
mastergrow ? Min pH har aldrig været under 7

Hvis du falder over noget info, om dette med pH 7, må du meget gerne poste
det her.

> Pointen er, at pH'en i bundlaget efter et stykke tid falder til
> under 7, hvorved planterne kan optage næring via rødderne.
> Bundgødning skulle derfor være godt.

Bundgødning er altid godt, bruger det selv.

> Man har jo lov til at være heldig. Odds er, at der har været kobber i
> medicinen. Du havde sikkert ingen planter i akvariet, vel?

Det var netop kobber i medicinen, og jo der var 2 anubias var nana i
akvariet, og de overlevede uden problemmer, de lever faktisk endnu :)

Fra : Jan Boegh

Dato : 25-04-01 17:09

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote in message

> Det var netop kobber i medicinen, og jo der var 2 anubias var nana i
> akvariet, og de overlevede uden problemmer, de lever faktisk endnu :)

Hvordan slå man også sådan nogle størrelser ihjel? Det er jo modellen lige
før plastik.

mvh
Jan

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 25-04-01 19:12

"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> wrote in message
> "Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote in message

> Hvordan slå man også sådan nogle størrelser ihjel? Det er jo modellen lige
> før plastik.

Det har du helt ret i.

Men jeg har faktisk set dem stille træskoene pga en enorm mænge alger :(

Godt det ikke var mine.

Fra : SantAna Sørensen

Dato : 25-04-01 21:16

In article <3AE5EEFE.E4BFE1B6@earthling.net>, Carsten Straaberg
<straaberg@earthling.net> wrote:

> [...]
> Pointen er, at pH'en i bundlaget efter et stykke tid falder til
> under 7, hvorved planterne kan optage næring via rødderne.

Vil det så også sige at man skal lade bundlags-"støvsugeren" være?
Den vil jo bare forstyrre det relativet sure, næringsrige vand i gruset.

Fra : Carsten Straaberg

Dato : 25-04-01 21:24

[klip]

> Vil det så også sige at man skal lade bundlags-"støvsugeren" være?
> Den vil jo bare forstyrre det relativet sure, næringsrige vand i gruset.
Ja, hvis du roder alt bundlaget i gennem, så har du ret. Men normalt
bruge man kun slamsugeren få steder i akvariet. Du kan roligt blive
ved med at benytte den efter min mening.

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 25-04-01 22:05

> Vil det så også sige at man skal lade bundlags-"støvsugeren" være?
> Den vil jo bare forstyrre det relativet sure, næringsrige vand i gruset.

Jeg anvender personligt kun en slamsuger i et enkelt hjørne hvor der altid
samles lidt skidt, resten af akvariet er fint rent.

Fra : Tom Manczak

Dato : 24-04-01 22:23

> En detalje her: Planterne kan stort set ikke optage gødning fra
> vandet medmindre pH er under 7. Det er selvfølgelig væsentligt,
> da algerne ikke har det problem.

Det har jeg ikke kunne finde noget om. Har du nogle links, evt.
henvisninger til litteratur?

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Denmark, Copenhagen
ICQ: 110297734
"Carsten Straaberg"

Fra : Carsten Straaberg

Dato : 24-04-01 22:26

Tom Manczak wrote:

> Det har jeg ikke kunne finde noget om. Har du nogle links, evt.
> henvisninger til litteratur?
Jeg ved, at man skal passe på med at påstå noget, man kun har hørt
på foredrag og den slags. Jeg har ingen skriftlige kilder, desværre.

hilsen

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 25-04-01 05:34

"Carsten Straaberg" skrev:
> Jeg ved, at man skal passe på med at påstå noget, man kun har
hørt
> på foredrag og den slags. Jeg har ingen skriftlige kilder,
desværre.

Sammenhængen er vel _også_ den, at hvis ikke pH i hvert fald er
nede i nærheden af 7 (væsentligt under 8) er der ikke
nævneværdigt indhold af CO2 i vandet, og den smule der er vil
bedre kunne udnyttes af alger end af (de fleste) planter.
Er det ikke noget med at (nogle) alger kan udnytte kulstof fra
CaCO3, og det er (de fleste) planter mindre gode til?

Jonas

Fra : Karsten Plesner

Dato : 24-04-01 23:29

> Jeg synes i øvrigt du er lige flink nok til at skifte vand, en fjerdedel
> (ca 20 l) hver anden uge burde være nok.

Jeg er ret sikker på, at der ikke bliver skiftet for meget vand (kan man
overhovedet det ?). Blågrønalger skyldes ofte for meget nitrat og/eller nitrit.
I Bind 1 af Mergus 'Aquarien Atlas' anbefales det, at mindske mængden af
nitrat/nitrit v.hj.a. netop vandskifte, så derfor tror jeg, at det vil være
uhensigtsmæssigt at skære ned på mængden af vandskift.

Til gengæld tror jeg, at du har ret i, at det ville være en god ide at erstatte
gødningen med bedre/kraftigere lys. Dog ville jeg ikke anbefale at skifte til et
koldt rør. Kan man ikke få fat i f.eks. Tritonrør, så er Philips farve 89
(Aquarelle) et særdeles godt rør til akvariebrug.

M.v.h.
Karsten

Fra : Jan Boegh

Dato : 25-04-01 17:15

"Karsten Plesner" <karsten.plesner@get2net.dk> wrote in message

> Jeg er ret sikker på, at der ikke bliver skiftet for meget vand (kan man
> overhovedet det ?). Blågrønalger skyldes ofte for meget nitrat og/eller
nitrit.

Ja, det tror jeg faktisk. I "gamle" dage, hvor vandskift var undtagelsen
fornemmer jeg at det i dag udbredte problem med blågrønalger var langt
mindre udbredt.
Jeg har lige af forskellige grunde haft en periode, hvor tiden til pasningen
af akvarierne har været begrænset, hvorfor der ikke er blevet skiftet vand i
3 uger. Og i et af mine akvarier, hvor blågrønalger er en konstant
foreteelse (som det tålmodige menneske jeg er, læner jeg mig afslappet
tilbage og resignerer) var blågrønalgerne aldeles forsvundet. Og nu - efter
et kraftigt vandskifte - dækker de igen en stor del af bunden. Så jeg er
tilbøjelig til at tro at der er en sammenhæng - omend jeg ikke er helt
sikker.

> [...]
være
> uhensigtsmæssigt at skære ned på mængden af vandskift.

Er nitrit/nitrat overhovedet så relevant for blågrønalger, der svjv er i
stand til at nuppe kvælstoffet fra N2 - der altid er tilstede. Jeg kan se at
der er mange, der mener at det i højere grad er fosfor - hvilket hænger fint
sammen med at masser af folk klager over blågrønalger efter en gang
pHsænkning - der jo netop oftest foregår med fosforsyre

mvh
Jan

Fra : SantAna Sørensen

Dato : 25-04-01 21:09

In article <9c6t6l$16gq$1@news.net.uni-c.dk>, "Jan Boegh"
<jan@boegh.X_net> wrote:

> [...]
> et kraftigt vandskifte - dækker de igen en stor del af bunden. Så jeg er
> tilbøjelig til at tro at der er en sammenhæng - omend jeg ikke er helt

Jeg tvivler ikke på dine erfaringer, men jeg vil gerne forstå hvorfor det
skulle være. Forudsat at postevandet ikke indeholder fosfat kan jeg ikke
forstå hvordan det skulle kunne give problemer.

> [...]
> sammen med at masser af folk klager over blågrønalger efter en gang
> pHsænkning - der jo netop oftest foregår med fosforsyre

Under alle omstændigheder tilsætter man vel også lidt fosfat via foder,
men selvfølgelig ikke i nær samme mængder. Ideelt set er det nok en af de
begrænsende faktorer for (alge)væksten. Jeg ved ikke om det var fosforsyre
jeg tilsatte, det var et kommercielt middel, men det er da det
sansynligste.

Fra : Jan Boegh

Dato : 26-04-01 19:16

"SantAna Sørensen" <santana.sorensen@nospamget2net.dk> wrote in message

> Jeg tvivler ikke på dine erfaringer, men jeg vil gerne forstå hvorfor det

Erfaringer er nok så meget sagt. Strøtanker byggende på en enkelt
iagttagelse vil nok være nærmere sandheden.

> skulle være. Forudsat at postevandet ikke indeholder fosfat kan jeg ikke
> forstå hvordan det skulle kunne give problemer.

Det gør det ikke - i hvert fald under 0,15 mg/l (grænseværdien for
drikkevand) - og efter sigende meget mindre.

Det interessante var i og for sig også ikke så meget at cyanobakterierne
forsvandt ved manglende vandskifte - men at de kom igen med genoptaget
vandskifte.

mvh
Jan

Fra : Gaute Gløersen

Dato : 02-05-01 22:12

Postevann (det er vel vann fra vannkranen?) kan inneholde fosfat og mye
annet. Vann er ikke bare vann. Sjekk med det lokale vannverket (er det det
det heter i Danmark?), de kan gi deg en "inholdsdeklaration" på vannet.
Fosfat i akvariet kan være vanskelig å måle, det meste er bundet i organisk
materiale (planter/alger). Algene trives godt med fosfater, og hvis du ikke
har nok konkurenter (planter) får du algebooom. Husk også at de fleste
tropiske planter ikke kan nyttegjøre seg lys i mer enn 10-12 timer, men det
kan algene.

mvh Gaute Gløersen

"SantAna Sørensen" <santana.sorensen@nospamget2net.dk> skrev i melding

Fra : SantAna Sørensen

Dato : 25-04-01 19:26

In article <3AE5FE22.52B01386@get2net.dk>, plesner@altavista.net wrote:

> [...]
> nitrat/nitrit v.hj.a. netop vandskifte, så derfor tror jeg, at det vil være
> uhensigtsmæssigt at skære ned på mængden af vandskift.

Nu målte jeg nitrat til omkring 10 ppm og nitrit kunne ikke detekteres.

> [...]
> koldt rør. Kan man ikke få fat i f.eks. Tritonrør, så er Philips farve 89
> (Aquarelle) et særdeles godt rør til akvariebrug.

Tak for tippet - det er nok også billigere end "akvarierør".

Fra : ole larsen

Dato : 25-04-01 10:02

Carsten Straaberg skrev i meddelelsen <3AE5EBDA.54FCBA35@earthling.net>...

> Planterne kan stort set ikke optage gødning fra
>vandet medmindre pH er under 7. >--

>| Carsten Straaberg, Virum, Danmark | It begins with a house. |

Tror du husker forkert. Nogle få kræver surt vand, de fleste ikke.
Men i et ordentligt bundlag er pH lavere end i vandet og som regel under 7.
Jeg tror at både Tropica og Aquartica benytter alm. postevand til det meste

4 døgns total mørke (afdækning) fjerner BG-alger, men ikke trådalger. Og så
skulle man jo tro, at de hurtigt kommer igen, meeeen......det gør de ikke -
aner ikke hvorfor.

Ole

Fra : Carsten Straaberg

Dato : 25-04-01 10:54

ole larsen wrote:

> Tror du husker forkert. Nogle få kræver surt vand, de fleste ikke.
> Men i et ordentligt bundlag er pH lavere end i vandet og som regel under 7.
> Jeg tror at både Tropica og Aquartica benytter alm. postevand til det meste
Selv om planterne i naturen lever i alkalisk vand, betyder det jo ikke,
at
de kan optage næring direkte fra vandet.
Jeg besøgte Tropica i januar, og der brugte de blødgjort, surt vand.

[klip]

Fra : ole larsen

Dato : 25-04-01 13:03

Carsten Straaberg skrev i meddelelsen <3AE69EA8.C4B61255@earthling.net>...

> [...]

Hvis din påstand skulle være rigtig
1) skulle flydende gødning være overflødig i 95% ?(dem med pH>7) af vore
akvarier med mindre noget af den bundfældes.
2) kunne man ikke have flydeplanter, ikke rodfæstede stængelplanter eller
mos i lige så mange %.
3) kunne biogen afkalkning af vandet ikke finde sted.
Så jeg tror fortsat du husker forkert og måske forveksler gødning med jern.
Men det var rart om Claus Christensen lige kikkede forbi tråden her

Og lidt mere om algerne: På www.thekrib.com er der en forsøgsrække under
plants/algae der tyder på, at tilsætning af kvælstof kan reducere tendensen
til alger derved at et overskud af fosfor ikke kan optages når der er
relativt underskud af kvælstof.

Ole

Fra : SantAna Sørensen

Dato : 25-04-01 21:11

In article <WswF6.59319$o4.5086060@news010.worldonline.dk>, "ole larsen"
<olenospam@nospam.dk> wrote:

> Tror du husker forkert. Nogle få kræver surt vand, de fleste ikke.
> Men i et ordentligt bundlag er pH lavere end i vandet og som regel under 7.
> Jeg tror at både Tropica og Aquartica benytter alm. postevand til det meste

Hvad mener du her med et ordentligt bundlag?

> 4 døgns total mørke (afdækning) fjerner BG-alger, men ikke trådalger. Og så
> skulle man jo tro, at de hurtigt kommer igen, meeeen......det gør de ikke -
> aner ikke hvorfor.

Hvad siger fisk og planter til det?

Fra : Carsten Straaberg

Dato : 25-04-01 21:22

"SantAna Sørensen" wrote:

> Hvad mener du her med et ordentligt bundlag?
Et bundlag af en hvis alder (et par måneder ca.) med de rette
bakterieforhold.
I et nyt akvarium er bundlaget typisk rent og uden de bakterier, som
omdanner
nitrit til nitrat. I et "ordentligt" bundlag er der gang i alle de
naturlige
biologiske processer, og de rette ilt-forhold, og hvad der ellers skal
til for at planterne kan leve.

> Hvad siger fisk og planter til det?
De kan ikke tale Spøg til side. Fiskene er ligeglade, og planterne
kan sagtens holde til det.

Fra : Gaute Gløersen

Dato : 24-04-01 23:02

Cyanoalger er ikke alger, men bakterier. De lukter ille. Så et annet innlegg
som sa at medisin fjernet disse, det må ha vært antibiotika, men den vil
også ødelegge (drepe) biofilteret i akvariet.
Jeg vil anbeale å slutte med Master Grow, du har tydeligvis nok næring i
vannet.
Mange "pH down" midler inneholder faktisk fosforsyre, fosfor (fosfater) er
et viktig næringsstoff for alger og planter, Så det stemmer nok at algene
kom med pH prosjektet. Alternative midler for å senke pH er eddik eller
maursyre, jeg har dessverre ikke noen oppskrift.
Høyt jerninnhold øker også algeveksten.
Lys beregnet for landplanter (Flora-Glo? og lignende) er ofte bare til nytte
for alger i akvarier. Jeg kjenner ikke navn på lys i Danmark, men det er å
anbefale å bruke lys med fargetemperatur på ca 6500 kelvin hvis du bare kan
bruke et rør.

Fra : Peter N Adolfsen

Dato : 24-04-01 23:27

Hvordan man bekæmper blågrønne alger:

Mange hurtig voksende planter.
Vandskifte op til 50 % hver uge.
Tilpas mængde fisk og afpasset fodring.
Ingen overgødskning spec. m. jern (dette kunne være et af dine prob.).
Forfilter der renses ofte.
CO2.
Mysteriesnegle, disse skulle efter sigende spise algerne, men det løser jo
ikke problemet, men kun symptomerne.

Blågrønne alger kommer som oftest pga. kraftig forurening af organisk stof,
og ses derfor også ofte i opdrætsakvarier, hvor der er en meget kraftig
fodring.

Af lysstofrør vil jeg gerne anbefale Philips 98 eller Osram 22 som begge er
gode plante rør, disse kan bestilles/købes hos el-forhandler til priser der
er langt under hvad dyrehandlerne forlanger for deres rør.

Håber dette kunne hjælpe

Peter Adolfsen

Fra : P. Kvist

Dato : 25-04-01 17:49

Det er træls!!
Det er meget svært at udrydde blågrøn alger. Men en ting er sikkert
Mysteriesnegle elsker dem. Mysterisneglene kan også spise planter hvis
de mangler næring (blågrønalger).
Husk godt med vandskift 1/2 akv. et par gange om ugen, fjern alle de
alger du kan med vandslangen.
ingen gødning og minimalt med foder. Denne opskrift, så går der ikke
længe får blågrønalgerne er forsundet, og uden medikamenter.
Sådan udryddede jeg mine blågrønalger.

Ang. trådalgerne, prøv sort spenops de kan godt lide dem. Men hvis de
får masser af fiskefoder, spiser de dem ikke.

Ang røre i overfladen: Du uddriver CO2'en som planter skal bruge. pas
på med det.

Held og lykke

Fra : SantAna Sørensen

Dato : 25-04-01 21:20

In article <3ae6fe18.1283172@news.stofanet.dK>, hors76@hotmail.com (P.
Kvist) wrote:

> [...]
> de mangler næring (blågrønalger).
> Husk godt med vandskift 1/2 akv. et par gange om ugen, fjern alle de

Det var voldsomme vandskift, jeg går ud fra du ikke mener det er
nødvendigt som en permanent øvelse. Og jo jeg fjerner så meget som muligt
manuelt

> Held og lykke

Tak

Fra : P. Kvist

Dato : 03-05-01 15:15

Det ved jeg.
Men ud fra mine erfaringer vil jeg synes, at det er nødvendigt.
Nej, Det er ikke permanent, men indtil i har fået bugt med "Den lille
Ok først fjerne algerne ad mekanisk vej, derefter vandskifte.
Håber i er ved at få den bare lidt under kontrol.

Kvist