Polering
Fra : Jan Larsen

Dato : 23-02-04 08:17

Hej NG

Jeg vil prøve at polere min efterhånden gamle Vivacity 20, som er blevet
meget medtaget af sollys osv.,
Men hvad skal jeg bruge til at polere med (jeg har en polermaskine af dem
til biler)
Men hvilket polermiddel ?
Det må gerne have andre andvendelsesmuligheder, hvis det ikke virker på
båden.
Det må heller ikke være for dyrt.
Kan f.eks slippol bruges ?

Med venlig hilsen

Jan Illum Larsen

Fra : Leif

Dato : 23-02-04 12:01

"Jan Larsen" <Spørg@jan_i_gruppen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til biler)
> Men hvilket polermiddel ?
> Det må gerne have andre andvendelsesmuligheder, hvis det ikke virker på

Hej Jan

Slipol er da udmærket - men så SKAL du vokse bagefter.

Jeg har selv i nogle år brugt Wenol Polish, købt hos den lokale
autoudstyrsforretning. Den både polerer og vokser, og er yderst effektiv.
For at være helt sikker på voksen, har jeg dog påført et lag Hempel-voks
uden på Wenolen - så holder båden sig pænt blank hele sæsonen.

Jeg har også en gammel rød Opel Kadett, som gerne vil falme i lakken. Med
Wenol kan jeg polere den flot op - og så holder den ca. 1 år.

Med venlig hilsen

Leif

N.B. fjern størrelsen fra min e-mail adresse - så virker den.

Fra : Jan Larsen

Dato : 23-02-04 12:13

Hej Leif

Nu kender jeg ikke lige "Wenol" Men det lyder da ude mærket. Poleringen er
kun for at prøve om det kan lade sig gøre, eller den skal males. Den er
meget medtaget.

Jan Illum Larsen

Fra : Lars Kristensen

Dato : 23-02-04 13:00

Jan Larsen wrote:
> [...]
> kun for at prøve om det kan lade sig gøre, eller den skal males. Den er

Hvis den er blevet gul, kan du prøve med oxalsyre _inden_ du polerer.
Det kan bl.a. købes hos Matas. Oxalsyren skal opløses i varmt vand og så
påføres med svamp el.lign. Lad sidde lidt og skyl så grundigt med rent
vand. Når båden er tørret gives en ordentlig gang polering.
Vær forsigtig med maskinen at du ikke får brændt voksen fast. Husk
handsker ved arbejde med oxalsyren.

- Lars

Fra : Den vamle mand

Dato : 23-02-04 17:12

jeg så på DR at Flemming Leth brugte wienerkalk og sprit ,men det jo også et
slibemiddel ligesom slipol

KAB

Fra : Alvin A. Bang

Dato : 24-02-04 10:51

> [...]
> til biler)
> Men hvilket polermiddel ?
> Det må gerne have andre andvendelsesmuligheder, hvis det ikke virker på

Maling er den absolut sidste udvej!!!!!!!!!

Din polermaskine skal for at kunne "virke" være en "rigtig" polermaskine
d.v.s. en maskine der ligner en vinkelsliber, men som kører med meget lavere
omdrejninger(600-2000). De helt perfekte er de elektronske, der holde
omdrejningerne uanset hvor meget de belastes....men de koster kassen. Jeg
fosøgte mig med en vinkelsliber af den billige type (Netto 146,50.-), hvor
man kunne regulere omdrejningerne. Det virker men det er ikke optimalt da
den "dør" når den belastes. Makita bl.a. har to fine modeller til henholdvis
900 W = 2.330.- og 1200 W = 2870.-..........til den pris kan man jo polere
meget med to eksremiteter, der er monteret øvers på kroppen lige udfor
skudrene.

Hvis gelcoaten(hvid gelcoat) er misfarvet kan du friske den med oxalsyre. Du
kan købe det hos matas, der samtidig har et lille hæfte, der beskriver
hvordan man blander sagerne og anvender det på glasfiberen efterfølgende.
Husk at anvende varmt vand når du opløser oxalsyren i vandet. Hvis det er
virkelig slemt kan du strø oxalsyren(pulveret) på fiberen som et lag sukker
og efterfølgende gøre det vådt med en vandforstøver...dette holder du i
gang(fugtigt)
et døgns tid og din fiber er hvid som sne. Husk for guds skyld at prøve på
et lille usynligt område først før du går til den i hele cockpittet.

Inden du prøver den kemiske løsning kan du prøve at "slibe" gelcoaten med
boat rubbing eller et tilsvarende groft polermiddel. Hvis den er rigtig slem
kan du købe en polerpasta hos
http://www.koldingmarine.dk/product_nautisk.asp?product=5018 pastaen hedder
farecela og er nærmest en "vandslibning med pastaen."

God Arbejdslyst....når du er blevet rigtig god til at polere har jeg et
projkt du kan demonstrere det på.

Alvin

Fra : Jan Larsen

Dato : 24-02-04 11:33

Alvin skrev:

> [...]
> farecela og er nærmest en "vandslibning med pastaen."
>
> God Arbejdslyst....når du er blevet rigtig god til at polere har jeg et

Hvis du er så dygtig som det lyder vil du så ikke lige vise mig hvordan ?

Jeg har et rigtigt fint emne stående.
Jeg har prøvet at købe Hempels boat rubbing pasta. Det er dækket der skal
stå for tur.
Min polermaskine er en af de billige til 89.- fra Harald Nyborg. Den skal
nok klare det rimeligt. Den er selvf. ikke lige så god som en til 2300.- fra
Makita.
Men der er jo også en del hakker og "stjerner" som skal repareres, de skal
vel spartles, grundes og males. Eller hvordan ? Man kan jo ikke slibe/polere
en stjerne eller et hak, væk.
Fribordet har før være malet, så det skal males om.

Med venlig hilsen

Jan Larsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-02-04 12:06

Uheldigvis faldt Jan Larsen over tastaturet og skrev derved følgende:

> Min polermaskine er en af de billige til 89.- fra Harald Nyborg. Den
> skal nok klare det rimeligt. Den er selvf. ikke lige så god som en

Den maskine er *absolut* intet værd! PHV!

Du kan lige så godt bruge knofedt fra begyndelsen..

Claus

Fra : Jan Larsen

Dato : 24-02-04 12:13

> Den maskine er *absolut* intet værd! PHV!
>
> Du kan lige så godt bruge knofedt fra begyndelsen..
>
> Claus

Ja jeg syntes nu den virker rimeligt. Jeg er ikke i tvivl om en prof.
maskine er den bedste.
Den klarer det lige så godt som mine stakkels knoer !
PHV ! = ?

Jan Illum Larsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-02-04 12:51

Uheldigvis faldt Jan Larsen over tastaturet og skrev derved følgende:

> Den klarer det lige så godt som mine stakkels knoer !
> PHV ! = ?

Jeg kender de maskiner udmærket, og de kan ikke bruges til at oppolere
en gammel båd med. Der skal tages fat, og det er de slet ikke i stand
til. Presser man bare en lille smule hårdt til, så går de i stå. De
kan *allerhøjest* finpolere en helt ny bil...

PHV= pishamrendeværdiløs

Oppolering af gammel lak og gelcoat på dæk kræver knofedt...

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-02-04 12:54

Uheldigvis faldt Jan Larsen over tastaturet og skrev derved følgende:

> Ja jeg syntes nu den virker rimeligt. Jeg er ikke i tvivl om en
prof.
> maskine er den bedste.

Jeg har en Festo, som koster næsten 4000,- og den kan intet andet end
at polere, og der er jo en grund til, at den er så dyr.

Claus

Fra : Frede

Dato : 24-02-04 17:18

Jeg wer helt enig med Claus i at de prisbillige såkaldte polermaskiner ikke
er 5 potter pis værd. Der er en alt for svag elmoter i dem.
Jeg kender til gengæld flere dar har haft stor suces med at polere biler med
en ganske almindelig excentersliber med trinløs hastighed. Så vidt vides kan
der fås polerskiver til de fleste modeller.

Jeg har efterhånden set mange der "forsøger" at polere båden enten med de
små maskiner eller tror at en polering bare handler om at få smurt
polermiddel på og fåtørret det af igen.... Resultatet bliver også gerne
derefter. Som Claus skriver så kræver det konfedt og hårdt arbejde...

Har i øvrigt tit tænkt over at når der er så mange små klargøringscentre til
biler landet over, der ligger inde med professionelt udstyr til at polere
biler, burde man vel for små penge kunne hyre en mand og en maskine en 3-4
timer en lørdag til at polere båden.

MVH

frede

Fra : Jan Larsen

Dato : 24-02-04 19:33

"Frede" <bogusnoname@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> biler, burde man vel for små penge kunne hyre en mand og en maskine en 3-4

Hej igen

Skal jeg forstå det sådan at, jo hårdere man trykker maskinen mod
overfladen, jo bedre polerer / sliber den. Og at det er derfor min
"prisbillige PHV" på 110 watt, ikke kan bruges, da den dør hvis jeg trykker
for hårdt ?

Med venlig hilsen

Jan Illum Larsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-02-04 20:06

> [...]

> overfladen, jo bedre polerer / sliber den. Og at det er derfor min
> "prisbillige PHV" på 110 watt, ikke kan bruges, da den dør hvis jeg

Ja...

Da jeg boede i min båd i Lynetten, var det ubeskriveligt underholdende
at gå rundt i havnen i forårs månederne og se, hvordan folk bandede
og svovlede over deres nylig indkøbte polermaskine...

Mange røg lige i skrotdyngen...

Et er at polere bil, noget andet er at polere båd...

Claus

Fra : Jan Larsen

Dato : 24-02-04 20:43

Ok
Claus vil du beskrive hvorledes du polerer ? Dette er selvf. ikke kritik,
men jeg mangler en fremgangsmåde så jeg ikke kommer til at ligne dem i
lynetten. (Det foregår dog i min egen have.)

Med venlig hilsen

Jan Illum Larsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-02-04 20:49

> [...]

> kritik, men jeg mangler en fremgangsmåde så jeg ikke kommer til at
> ligne dem i lynetten. (Det foregår dog i min egen have.)

Du kommer bare din polerpasta på en passende klud eller din
polerskive, og så er det bare at lægge kræfter i arbejdet. Du skal
bare huske, at klud og skive skal være helt ren, altså ikke noget
gammelt pasta eller lingende.

Claus

Fra : Jan Larsen

Dato : 24-02-04 20:59

Hmmm
Det lyder jo simpelt. Men jeg ved at der skal bruges megen energi.
Nå jeg må jo prøve i morgen.

Med venlig hilsen

Jan Illum Larsen

Fra : EA 2730

Dato : 25-02-04 02:15

Claus Tersgov skrev i en nyhedsmeddelelse:

> Jeg har en Festo, som koster næsten 4000,- og den kan intet andet end
> at polere, og der er jo en grund til, at den er så dyr.

TIR

--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen