det levende søkort 2
Fra : Ukendt

Dato : 22-02-04 21:38

hej gruppe hvad er absolut minimum pc størrelse for at køre med dlsk2 på en
bærbar pc med gps

er der evt nogen der kører det på en 133 mhz med 16 mb ram

claus v

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 22-02-04 21:50

Det tror jeg godt man kan. Jeg har kørt det på en 166 mmx med 16 mb ram

Det kører bare lige så langsomt som en rigtig kortplotter til 10.000 kr ....
<smile>

/Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-04 22:03

> Det kører bare lige så langsomt som en rigtig kortplotter til 10.000 kr
> <smile>

skal jeg forstå det sådan at det er ok eller skal jeg forstå det sådan at
hvis man ikke har råd til mere så er det til at holde ud :)

hvilken skærm skal man gå efter skal det være en tft her tænker jeg på
problemer med sollys på skærmen
eller er det hip hap

claus v

Fra : PKJ

Dato : 22-02-04 22:18

> hvilken skærm skal man gå efter skal det være en tft her tænker jeg på
> problemer med sollys på skærmen
> eller er det hip hap
>
> claus v

TFT er meget fint, men du får alligevel problemer med at se når solen
skinner. Går fint nede om læ, ubrugeligt /ulæselig i cockpit.
/PKJ

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 22-02-04 23:02

Jeg synes du er for negativ. de TFT skærme der sidder på kortplottere er de
samme der siodder på (ordentlige) bærbare PC'ere; så det må være lige fedt.

Eneste problem med en PCer er, at det er noget ledningsrod og den ikke er
vandtæt.

Bjarke

Fra : PKJ

Dato : 23-02-04 11:32

Bjarke Christensen wrote:
> [...]
> fedt.
>
> Eneste problem med en PCer er, at det er noget ledningsrod og den ikke er

Jeg kender mange andre problemer med en PC. Hos mig roder ledningerne ikke.

> Bjarke

Mine UORDENTLIGE laptops ejet fra ny gennem ca 10 år har været COMPAQ, HP,
IBM, TOSHIBA, ASUS. Nævnt i tilfældig rækkefølge.

Venligst hjælp mig med at finde en af de ORDENTLIGE.....

*Du er for negativ* Det var da et mærkeligt udtryk at anvende fordi jeg
sekunderet af sol ikke kan læse
en TFT skærm i cockpittet. Løsagtig brug af sproget svækker din
troværdighed. Faktisk er et cockpitmonteret "SLAVE" display for
navigationspladsens laptop øverst på min ønskeliste. - Hidtidige
afprøvninger af forskellige skærme har vist for dårligt readability. Hvis
jeg vil give 10.000 kr for et 9"-12" Hi-Bri slavedisplay kan opgaven let
løses tilfredsstillende. Men det er lige i overkanten.

TFT skærme fås da med mange forskellige lysstyrker. I en laptop normalt
200-300 cd/m2. Jeg har ingen problemer med at se
en TFT Hi-Bright skærm med 700-900 cd/m2.
Contrast ratio ligger mere konstant omkring 1:300

/PKJ
PKJ

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 22-02-04 23:00

Nej, den spydighed var til fordel for DLSK. Jeg er selv skuffet over hvor
langsomt min Garmin GPSmap skifter billeder. En 166 mhz gør det bedre.

JA, det skal være en TFT skærm.

Fra : PKJ

Dato : 22-02-04 22:15

claus v wrote:
> hej gruppe hvad er absolut minimum pc størrelse for at køre med dlsk2 på
> en bærbar pc med gps
>
> er der evt nogen der kører det på en 133 mhz med 16 mb ram
>
> claus v

Jeg har kørt DLS1 på 133 MHZ med 32 MB. Fint til planlægning, men det
kunne ikke rigtig køre jævnt når en aktiv
GPS også skulle aflæses. Tabte adskillige GSP bursts. Kunne absolut intet
lave i baggrunden.
Jeg vil ikke købe denne minimum, men hvis du har den så prøv dog med GPS
tilsluttet.
/PKJ

Fra : BRONDKARSE

Dato : 23-02-04 14:11

> [...]
intet
> lave i baggrunden.
> Jeg vil ikke købe denne minimum, men hvis du har den så prøv dog med GPS

jeg har den desværre ikke men skal ud og købe en brugt
planen er at den udelukkende skal bruges til dlsk2
mon jeg skal regne med minimum 200 mhz og 64 ram så

mvh claus v

Fra : PKJ

Dato : 23-02-04 15:16

BRONDKARSE wrote:

> jeg har den desværre ikke men skal ud og købe en brugt
> planen er at den udelukkende skal bruges til dlsk2
> mon jeg skal regne med minimum 200 mhz og 64 ram så
>
> mvh claus v

Ja det vil kunne køre. Har du prøvet at se på ebay auktionen i Tyskland. Der
er masser at få til yderst rimelige priser.
Jeg har netop set en næsten ny Toshiba Notebook 500 mhz......... blive budt
op til 379 Euro.= 2852 Kr. Og det

Kig på linket:

http://computer.listings.ebay.de/Notebooks_Notebooks-ab-300-MHz_W0QQfromZR4QQlotrZ1QQsacategoryZ18529QQsocmdZListingItemListQQsocolumnlayoutZ3

Jeg har købt flere gange på Ebay med fuld tilfredshed.
/PKJ

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-04 23:27

"PKJ" <Poul_XXXkjeldahl@hotmailXXX.com (Remove X)> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har købt flere gange på Ebay med fuld tilfredshed.

rigtig god ide det prøver jeg da

claus

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-04 23:38

> rigtig god ide det prøver jeg da
>
> claus

koster det noget ud over prisen at handle der

claus

Fra : PKJ

Dato : 24-02-04 00:44

claus v wrote:

> koster det noget ud over prisen at handle der
>
> claus

Du skal betale budprisen + porto + 2 euro til din bank for at lave en
eurooverførsel. Sælger betaler et salær på ca 8 %.
Husk at lave en EURO betaling i din netbank for at slippe med de 2 euro i
gebyr for betalingen.. Du skal sikre dig sælgers
IBAN nummer (internationalt banknr+bankkonto) + BIC-koden (Swiftadressen)
der skal bruges ved den "billige" overførsel.
Hvis ikke risikerer du at din bank eller bon'er dig for gebyr på 150 kr

Dette + fragtomkostninger skal du spørge om/maile til sælger inden du køber.
Sælger skal svare inden 24 timer.

Når du byder har du mulighed for at stille sælger spørgsmål.

Det er lettes at du beslutter hvad dit max bud skal være hvorefter ebay
byder op for dig a f.eks 5 euro pr gang.hvis andre byder.
Du får mail fra ebay hvis andre byder over så du kan gentage dit maxbud..

Buddene kommer faktisk i de sidste minutter og du kan ikke manuelt forhøje
dine bud på under ca 1-2 minutter.

good luck og spørg mig bare hvis du vil vide mere

/PKJ

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-04 23:50

> rigtig god ide det prøver jeg da
>
> claus

nu har jeg kigget på en del af auktionerne på dem alle stod der versand nur
nach deutchland

er det bare standard at der står sådan

claus

Fra : PKJ

Dato : 24-02-04 01:03

claus v wrote:

> nu har jeg kigget på en del af auktionerne på dem alle stod der versand
> nur nach deutchland
>
> er det bare standard at der står sådan
>
> claus
Når du har besluttet at ville byde eller når dit første bud er afgivet spørg
sælger om han vil sende til DK.
Jeg har ikke mødt nogen der ikke ville. Det er vist alm. tysk
konservatisme. Sælgen kan egentlig være ligeglad da du skal betale
porto/fragt.

Læs iøvrigt om PAYPAL /PAYBOX betaling. Det er smart og sikkert.
Du skal kun afgive creditcard data een gang og aldrig mere. PAYPAL
/PAYBOX betyder at sælger ikke får betaling før du fortæller at varen er
ankommet uden transportskader. Kan også benyttes til andre udenlandske
betalinger der ikke har noget med ebay at gøre.

PAYPAL er USA navnet. Paybox er vist navnet i EU.
Det koster dig heller ikke noget at være med i.
/PKJ

Fra : BRONDKARSE

Dato : 24-02-04 13:39

> [...]
> betalinger der ikke har noget med ebay at gøre.
>
> PAYPAL er USA navnet. Paybox er vist navnet i EU.
> Det koster dig heller ikke noget at være med i.

Mange tak for den meget fine vejledning jeg har meldt mig til og er begyndt
at studere priser og vil gøre som du anbefaler med hensyn til betaling

mvh

claus v