ford excort 1.4 - 1994
Fra : jan g kristensen

Dato : 22-02-04 17:18

hej.

Det kan godt være at det lyder skørt, men skal der
skiftes olie på gearkassen på en ford excort 1.4
(det er vel ikke mortor olien der smør gearkassen)

og i såfald hvor mange km kan den køre før der skal skiftes.

jeg plejer at skifte motor olie ca ved 5000 km + olie filter.

m v h jan.

ps er der nogle gode links til bileder af en ford's opbygning.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 22-02-04 17:32

Hej!

jan g kristensen wrote:

> Det kan godt være at det lyder skørt, men skal der
> skiftes olie på gearkassen på en ford excort 1.4

På min Escort '96 skal der ikke iflg. Haynes-manualen, men jeg har nu skiftet
den alligevel. Jeg vil gøre det pr. 100.000km fremover :)

> (det er vel ikke mortor olien der smør gearkassen)

Nej, det er en separat olie.

> og i såfald hvor mange km kan den køre før der skal skiftes.

Well, 100kkm tror jeg ikke er urealistisk. Især ikke når den slet ikke bliver
skiftet normalt...

> jeg plejer at skifte motor olie ca ved 5000 km + olie filter.

Se dét er overkill. Du kan snildt lade den køre 10kkm (gør jeg selv) mellem
olieskiftene. Eller een gang om året - which ever comes first :)

Jeg bruger en fuldsyntetisk 5W40 olie.

> ps er der nogle gode links til bileder af en ford's opbygning.

Hmmm, ikke mig.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Ontopic - where available"