Patch kabling i væge
Fra : bj

Dato : 22-02-04 16:25

I weekenden skulle jeg lige smide et netværk op på en stofa forbindelse.

En elektrikker havde sat dåser op og samlet stikkene. (ikke skærmet kabel)
I mangel af bedre viden har han ført et twistet par på ben 1 og 2 og næste
på 3 og 4 osv. (således ser mine uskærmet kabler da også ud)

Mit problem blev så at et netværkskort kunne få hul (med et skærmet kabel
fra vægstik til netkort) og ikke med et uskærmet.
Et andet kunne ikke hverken med skærmet eller ikke skærmet? Og det er
selvfølgelig den der skal arbejde i den lejlighed.

Jeg prøvede at smide en hub på lige efter vægstikket kunne jo være at den
kunne smide lidt mere strøm på kablet.
Dette virkede dog ikke og jeg fik et underligt signal fra lysdioederne (en
edimax switchet hub) orange lysdiode lyser normalt ved forbindelse og grøn
blinker ved aktivitet. Denne gang blinkede begge dog konstant.
(ps kablet er anslået 30 meter igennemvægen) så det skulle jo ikke være et
problem.
Har selv en 150 meter liggende udendørs her hjemme der kan kører 100Mbit
ganske fint.

Jeg har aldrig interreseret mig for benforbindelser da dette altid har været
gjort eller bare har været færdig ledninger.

Når jeg kigger på www.kabling.dk kan jeg se at man sætter

T568A ben 1 og 2
ben 3 og 6
ben 4 og 5
ben 7 og 8

Er der en eller anden der har en ide til hvor mit problem ligger.
Er det støg pga. benforbindelser der er dårligt placeret?
At man har trukket antenne og netkabel i samme rør?

Hmm er lidt træt af det netværk da det jo pr definition altid er gutten med
pc'en i hånden der er "den skyldige".
Nå men det drejer sig jo i bund og grund blot om at få løst problemet.

Håber der er en der kan kaste mig videre.

Med venlig hilsen

Brian

Fra : Jens

Dato : 22-02-04 16:34

"bj" <ja@jeg.dk> skrev i en meddelelse

> I mangel af bedre viden har han ført et twistet par på ben 1 og 2 og næste
> på 3 og 4 osv. (således ser mine uskærmet kabler da også ud)

Du kan være heldig at køre 10Mbit i de kabler, sikkert kun 10Mbit
halvdublex, stil det på netkortet.

Kablerne skal monteres rigtigt for at give 100Mbit fulldublex mulighed,
Lav dem rigtigt, eller nøjes med 10Mbit.
Kabling dk har en fin farvetegning af den rigtige rækkefølge.

Mvh Jens

Fra : Maybe

Dato : 22-02-04 22:34

>Du kan være heldig at køre 10Mbit i de kabler, sikkert kun 10Mbit
>halvdublex, stil det på netkortet.

Jeps kunne nok stilles software mæssigt men tror nu nok jeg lige
fikser installationen ordentligt må bare lige have købt en tang til
han enden.

BRian

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-02-04 17:03

"bj" <ja@jeg.dk> wrote in message news:iR3_b.5256$ru.1995@news.get2net.dk...
> [...]
> I mangel af bedre viden har han ført et twistet par på ben 1 og 2 og næste
> på 3 og 4 osv. (således ser mine uskærmet kabler da også ud)

Du siger "en elektriker" er det noget du har bestilt eller hvad? For det
lyder da mærkeligt at en elektriker der til dagligt arbejder med data laver
noget der ikke virker. Der vel brugt rigtige dataudtag og derefter testen
installationen? Det lyder til at det er noget sort der er lavet med nogle
gamle stik.. og normalt behøver man ikke spekulere over benforbindelser, men
kun om montering. Da det er vist på stikket. altså er der brugt nogle af de
gamle stik, fx til ISDN hvor man montere efter benforbindelser.

> Er der en eller anden der har en ide til hvor mit problem ligger.
> Er det støg pga. benforbindelser der er dårligt placeret?

Ja, hvis det ene par er monteret til ben 3&4 og 5&6 så virker det
naturligvis ikke efter hensigten.

Få sat noget ordenligt op, mindst cat5e.

> At man har trukket antenne og netkabel i samme rør?

nej, har ikke noget at sige.

> Hmm er lidt træt af det netværk da det jo pr definition altid er gutten
med
> pc'en i hånden der er "den skyldige".

Det plejer nu ellers være det modsatte når man står på den anden side
er det fordi der er proppet noget lort ind i stikket, så benene er blevet
bøjet osv. eller en switch der kører mærkeligt.. der kan være mange ting der
kan gå galt aktivt.. men kablingen regner man jo for virker.. og det kan man
jo også hvis alle stik bliver testet.

> Nå men det drejer sig jo i bund og grund blot om at få løst problemet.

Det er jo det.

Fra : Maybe

Dato : 22-02-04 22:39

>Du siger "en elektriker" er det noget du har bestilt eller hvad? For det
>lyder da mærkeligt at en elektriker der til dagligt arbejder med data laver
>noget der ikke virker.

Ja men han arbejder bare ikke med data. (deri nok problemet)

> [...]
>kun om montering. Da det er vist på stikket. altså er der brugt nogle af de
>gamle stik, fx til ISDN hvor man montere efter benforbindelser.

Stikkene (hun) hed noget med lexcom 125 syntes jeg at huske

og kabeltesteren viste ok signal (mærkeligt)

Brian

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-02-04 23:08

"Maybe" <no@thanks.dk> wrote in message

> Stikkene (hun) hed noget med lexcom 125 syntes jeg at huske
Lexcom 125 bruges meget bruges især af dem der ikke laver så meget data, den
normale installatør... Men de er da helt fine.. Må jeg så spørge hvordan du
lige kan se hvilken pin det er tilsluttet til? For det står nemlig ikke på
connecterne.. Jack´en monteres nemlig bare parvis, og de rigtige
benforbindelser laves skjult på printet. Hvis ledningerne er monteret efter
farveanvisningen på connecteret.. Er det iorden.

> og kabeltesteren viste ok signal (mærkeligt)

hvis det er en normal cabeltester der bare tester benforbindelser. så tester
den ikke om det andet er iorden... Hvis det var en Fluke 4100, eller i den
dur. Skal den nok fortælle hvis det er monteret forkert eller dårligt.

Du har vel husket at proppe færdigkøbte patchkabler I udtagene begge
steder.. Dvs i krydsfeltet fra udtaget til switch og naturligvis fra udtag
til computer?

Fra : Jørn Andersen

Dato : 22-02-04 17:13

On Sun, 22 Feb 2004 16:24:59 +0100, "bj" <ja@jeg.dk> wrote:

>I mangel af bedre viden har han ført et twistet par på ben 1 og 2 og næste
>på 3 og 4 osv. (således ser mine uskærmet kabler da også ud)
<snip>

> [...]
> ben 4 og 5
> ben 7 og 8
>
>Er der en eller anden der har en ide til hvor mit problem ligger.

Der er ingen tvivl om (ud fra det beskrevne), at dit problem ligger i
benforbindelserne.

>Er det støg pga. benforbindelser der er dårligt placeret?

Ja.

>At man har trukket antenne og netkabel i samme rør?

Det gør det selvfølgelig kun værre - men det er næppe nok til i sig
selv at lægge forbindelsen ned, hvis ellers kablingen var lavet
rigtigt.

Forklaring:
Jævnstrømsmæssigt er der ganske vist forbindelse, da kablet er "lige
igennem", men så snart vi snakker om at overføre højfrekvente (HF)
- støjbeskyttelse
- impedans-tilpasning

Støjbeskyttelse kan enten laves ved at bruge skærmet kabel (a la
antennekabel) eller ved at bruge balanceret kabling (som her).

(NB: Oftest er balanceret kabling en bedre støjbeskytter end skærmet
kabling - der er ikke blot tale om en "billigere" beskyttelse. I begge
tilfælde skal det dog "laves rigtigt".)

Balanceret kabling virker på den måde, at der sendes ud på de to tråde
*uden jord/skærm*.
Det udsendte signal måles/modtages således ikke i forhold til jord,
men i forhold til "hinanden" (de to tråde).

Støjmæssigt betyder det så, at hvis der kommer en støjpuls udefra, så
vil den oftest ramme de to tråde med nogenlunde samme styrke. Men selv
om det måske betyder en positiv eller negativ spædningsspids, så vil
spændings-*forskellen* mellem de to tråde være (nogenlunde) uændret.
Og eftersom det er spændingsfordkellen mellem de to tråde der bærer
nytte-signalet, er nytte-signalet altså relativt upåvirket.

Denne balancerede beskyttelse opnås ved at de to tråde er snoede.
- Men i dit tilfælde udsender du jo (pga. den forkerte montage) på to
"ikke-parrede" tråde.

Din støjbeskyttelse er altså væk - og selv uden større støjkilder, vil
30 meter helt sikkert være et problem. Har du det så samtidigt
liggende op ad andre støjkilder (som måske heller ikke er lavet
optimalt), så har vi miséren.

(Som en side-effelkt er din impedans-tilpasning også helt i smadder -
men det har fsv. kun teoretisk interesse.)

Håber forklaringen giver lidt mening - den praktiske konsekvens
handler sådan set kun om, at man ikke skal lave
netværks-installationer, hvis ikke man enten:
1) forstår hvad der sker
eller
2) kan følge den rigtige vejledning

Til netværk er det ikke nok, at man kan måle gennemgang med et
ohm-meter. Parrene skal ligge rigtigt. Hvis de gør det så kan selv
hjemmefuskere som dig og mig som regel få "hul igennem".

>Hmm er lidt træt af det netværk da det jo pr definition altid er gutten med
>pc'en i hånden der er "den skyldige".

Dog ikke i dette tilfælde - endnu :)

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Maybe

Dato : 22-02-04 22:36

Hej

>Dog ikke i dette tilfælde - endnu :)
>
>Good luck!

Endnu hmmm.

Tak for et kanon indlæg og jo kan faktisk godt følge den.

Brian

Fra : complexFJERNES@pc.dk

Dato : 22-02-04 17:26

> [...]

>I mangel af bedre viden har han ført et twistet par på ben 1 og 2 og næste
>på 3 og 4 osv. (således ser mine uskærmet kabler da også ud)
OSV

Prøv at teste kablerne med en alm billig kabeltester
der mangler måske en leder

Lars

Fra : Jan Fjorbak

Dato : 22-02-04 21:54

Når man bygger en fast installation bygger man det man kalder lige igennem
da kablerne så kan anvendes til andet udstyr, og med et parsnoet kabel altså
8 ledere og du får så 4 snoede kabler, som sidder fast i en dåse på væggen
er det det du har fået en elektrikker til at lave???

Jan

Fra : Maybe

Dato : 22-02-04 22:23

>Prøv at teste kablerne med en alm billig kabeltester
>der mangler måske en leder
>
>Lars

Nope kabel testeren viste faktisk OK signal.

Brian

Fra : Jan Fjorbak

Dato : 22-02-04 22:38

Har du dåser i væggen, den forbindelse mellem din dåse og PC skal kke være
lige igennem, lyser dioden på dit netkort, fejlen ligger fra væg til pc

Jan

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 22-02-04 22:41

"Maybe" <no@thanks.dk> skrev i en meddelelse

> Nope kabel testeren viste faktisk OK signal.

Som flere har skrevet så er din installation sandsynligvis lavet forkert.

Det betyder dog ikke at der ikke kommer signal igennem med en simpel tester,
den tester kun om der er forbindelse ikke om monteringen er udført korrekt.

Hvis parrene er monteret som du skrev i dit første indlæg, så er der ingen
grund til at søge efter andre fejl før du får installationen ændret så
parrene er korrekt monteret.

Er installationen afsluttet i vægudtag?

/Brian

Fra : Maybe

Dato : 22-02-04 22:47

Hejsa

Ja hanstrik til routeren og hunstik i væg (tror de heder lexcon 125)

Og om det er lige igennem eller crossed er ikke fejlen har haft uplink
port og alm port på hub sat til samma problem med det ene netkort og
ingen problem med andet net kort.

Jeg prøver lige at sætte benene rigtigt mandag men skal lige have en
tang til han enden først.

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-04 23:06

> Hejsa
>
> Ja hanstrik til routeren og hunstik i væg (tror de heder lexcon 125)

Lyder som en "husmands" løsning. Sæt nu rigtige vægudtag i begge ender og
brug færdig lavede patchkabler.

> Jeg prøver lige at sætte benene rigtigt mandag men skal lige have en
> tang til han enden først.

Stiv installationsledning ind i almindelige 8 polede modularplug er en
meget dårlig løsning. Hvis du skifter udstyr og flytter rundt på kabler
opstår der let en fejl.

Data elektrikeren

Fra : Maybe

Dato : 22-02-04 23:05

>Lyder som en "husmands" løsning. Sæt nu rigtige vægudtag i begge ender og
>brug færdig lavede patchkabler.

Ja der hvor jeg kan hvis jeg lige kan skaffe dåser etc ellers må det
køre tågeligt ind til de give mig noget at arbejde med.

Enig i de færdiglavede kabler og dem er der næsten aldrig problemer
med.

> Stiv installationsledning ind i almindelige 8 polede modularplug er en
>meget dårlig løsning. Hvis du skifter udstyr og flytter rundt på kabler
>opstår der let en fejl.

Er blød kabel der ligger i vægen og den må blive da den er trukket i
rør i etapper for at kunne komme fra punkt a til b. Men ok hvis der er
dåser i begge ender skulle det jo egentligt også virke da der jo ikke
bliver rodet med ledningen så.

Tror jeg vil læse lidt og så selv sætte op næste gang så er det gjort
ordentligt med det samme.

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 22-02-04 22:43

<complexFJERNES@pc.dk> skrev i en meddelelse
> On Sun, 22 Feb 2004 16:24:59 +0100, "bj" <ja@jeg.dk> wrote:

> Prøv at teste kablerne med en alm billig kabeltester
> der mangler måske en leder

Det hjælper ham ikke en meter, hvis installationen er udført "ens forkert" i
begge ender[1] vil der være signal.

Der skal testes med en lan-tester, eks. Fluke 620, eller bedre.

/Brian

[1] Hvilket den er iflg. det oprindelige indlæg.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-02-04 23:36

"Brian R. Jensen" <brjensen@mail.tele.dk> wrote in message
> Der skal testes med en lan-tester, eks. Fluke 620, eller bedre.

den tester da også udelukkende benforbindelser.. kan heller ikke se om de
toverholder nogen standarter. man skal op i fluke 4100 svjv før det man
tester sådan noget.

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 24-02-04 08:14

> [...]
>
> den tester da også udelukkende benforbindelser.. kan heller ikke se om de
> toverholder nogen standarter. man skal op i fluke 4100 svjv før det man

Tja, helt sikker er man vel aldrig.

Indrømmet jeg har ikke prøvet den på et setup hvor der var lavet "ens
forkert" i begge ender. Det må jeg lige gøre ved lejlighed.

620 tester ikke hastigheder osv. men den lave wire-map, så det vil under
alle omstændigheder være muligt at checke om installationen er lavet
korrekt. (Forudsætter selvfølgelig at man ved hvad "korrekt" er.)

/Brian

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 24-02-04 22:16

> 620 tester ikke hastigheder osv. men den lave wire-map, så det vil under
> alle omstændigheder være muligt at checke om installationen er lavet
> korrekt. (Forudsætter selvfølgelig at man ved hvad "korrekt" er.)

Wiremap er jo hvad man kan lave med en diodetester.. hvilket der da også kan
bruges, når man ved hvad korrekt er, som du selv siger Men så vidt jeg
ved koster Fluke´n rimelig mange penge, og så kan den ikke ret meget, kan
vist mere til Coax, hvor den kan se længde osv, som den ikke kan ved TP

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 25-02-04 14:11

> [...]
> ved koster Fluke´n rimelig mange penge, og så kan den ikke ret meget, kan
> vist mere til Coax, hvor den kan se længde osv, som den ikke kan ved TP

Jow da, den viser fint længde, også ved TP, ved kabelbrud angiver den
længden fra målestedet til brudet. Den angiver også hvilken leder der er
brudt og hilke der går helt igennem.

Derudover er det rart med ID units hvis du kommer til et sted der ikke er
mærket specielt godt op.

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-04 22:42

> [...]
> I mangel af bedre viden har han ført et twistet par på ben 1 og 2 og næste
> på 3 og 4 osv. (således ser mine uskærmet kabler da også ud)

I tilfælde af at det er en autoriseret elektriker der har udført arbejdet er
der kun en ting at gøre, nemlig at bede ham om at udbedre fejlen uden
beregning da det jo er en fejl fra hans side.

Hilsen data elektrikeren

Fra : Maybe

Dato : 22-02-04 22:41

> [...]
>der kun en ting at gøre, nemlig at bede ham om at udbedre fejlen uden
>beregning da det jo er en fejl fra hans side.

Du har nok set at det ikke er betalt arbejde og han ikke arbejder med
data til hverdag.

Så jeg må lige selv rette den til.

Fra : Jan Fjorbak

Dato : 22-02-04 23:17

Hvis du bruger lencom stik i begge ender og lige igennem og kan du ikke få
problemmer men hvis du har hanstik (RJ45 stik Iden ene ende skal du vende
to ledere omvendt, der er tidligere henvist til en site hvor du kan se
hvilket, men vil da indrømme at det kan virke forvirende på dine lencom skal
du bare have farverne og dine fejl ligger i hanstikket, denne side er godt
nok nede lige nu men der er en let forståelig site prøve den senere
http://cubus.adsl.dk/

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-02-04 01:18

Det skal være http://www.cubus-adsl.dk

Fra : Jan Fjorbak

Dato : 23-02-04 08:32

"Jesper Lund" <jelu@despammed.com> skrev i en meddelelse

> Det skal være http://www.cubus-adsl.dk

Ja selvfølgelig tak

Jan

Fra : Maybe

Dato : 23-02-04 21:11

Ja det var i hanstikket og i benforbindelserne.

Nu er der to hunstik og patch kabler.

Så må vi bare lige se om vi kan få gjort den intellinet broadband
router stabil sammen med stofa.

Men mon ikke lidt pillen og firmware opdat hjælper på det

Tak for hjælpen gutter.

brian