Skærme
Fijala 3554
S-IPS panel ?
Fra : jens \(2200\)

Dato : 22-02-04 13:27

Hvad er det ?
Er det noget man skal kikke efter når man skal køber en tft skærm ?
Eller er det bare en beskrivelse af et standart panel ?
Eller er det noget nyt up-comming

Mvh Jens

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 22-02-04 13:40

"jens (2200)" <jens56@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er det noget man skal kikke efter når man skal køber en tft skærm ?
> Eller er det bare en beskrivelse af et standart panel ?

Hej Jens
S-IPS burde være det bedste panel for nærværende men det store problem er at
fabrikanterne sjældent opgiver hvilket panel der sidder i deres monitorer og
hvis de gør kan man normalt ikke regne med det passer såååååå
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen

Fra : Thomas Madsen

Dato : 22-02-04 14:23

jens (2200) skrev:

> Er det noget man skal kikke efter når man skal køber en tft

Med fordel ja.
Prøv at læse: <http://www.eaid.dk/eaid.php?action=vis&id=339>.

Hvis du har kig på en fladskærm og er i tvivl om, hvilket panel
den indeholder, så prøv:
<http://www.prad.de/guide/ausstattung_auswahl.html>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : MA

Dato : 22-02-04 15:02

> Hvis du har kig på en fladskærm og er i tvivl om, hvilket panel
> den indeholder, så prøv:
> <http://www.prad.de/guide/ausstattung_auswahl.html>.

Beskrivelse af S-IPS http://www.prad.de/new/lexikon/ips.html
sammenlignet med TN og MVA-paneler
http://www.prad.de/new/lexikon/blickwinkel.html
http://www.prad.de/new/lexikon/mva.html

Venligst
- MA

Fra : ha

Dato : 23-02-04 13:54

Thomas Madsen wrote:
> Hvis du har kig på en fladskærm og er i tvivl om, hvilket panel
> den indeholder, så prøv:
> <http://www.prad.de/guide/ausstattung_auswahl.html>.

Hej, jeg synes ikke rigtig jeg kan blive klog på hvilken type
paneler Samsung Syncmaster 213T har
http://makeashorterlink.com/?E1AD32E77

Ser det ellers ikke ud til at være en kanon skærm ?

mvh
ha

Fra : Dr.Ralph

Dato : 23-02-04 14:52

> Hej, jeg synes ikke rigtig jeg kan blive klog på hvilken type
> paneler Samsung Syncmaster 213T har
> http://makeashorterlink.com/?E1AD32E77

Samsung 213T benytter et PVA panel, der er meget magen til MVA panelet.
213T er ikke så velegnet til hurtige action spil, som de TFT'er med nyeste
S-IPS paneler i - men kan stadig være godt med.

Til gengæld har 213T nogle andre fordele, som S-IPS panelerne ikke har. Den
viser sort bedre, er bedre til DVD film kig og viser farver en smule mere
klart

Jeg se selv i et kæmpe dilemma, om jeg skal købe 2 stk. 213T og ofre lidt på
spil siden eller købe 2 stk, 2001Fp og ofre lidt billedsiden - eller tage
den bedste kombination lige nu: 1 stk. 213T og 1 stk. 2001FP, men så have et
dual monitor setup, der design mæssigt ikke tager sig skide smart
ud.........muhhahhhh...det er sgu' svært det her :)

> Ser det ellers ikke ud til at være en kanon skærm ?

Samsung 213T ER en kanon skærm - men det er Dell 2001FP også. Som det meste
i denne verden, så er ingen af dem perfekte, men en kombination af disse 2
ville give et noget nær perfekt resultat.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr.Ralph

Fra : ha

Dato : 23-02-04 17:16

Dr.Ralph wrote:
> panelet. 213T er ikke så velegnet til hurtige action spil, som de
> TFT'er med nyeste S-IPS paneler i - men kan stadig være godt med.

Ingen problem her, jeg svinger mig højest op til Napoleon.

> Til gengæld har 213T nogle andre fordele, som S-IPS panelerne ikke
> har. Den viser sort bedre, er bedre til DVD film kig og viser farver
> en smule mere klart

Så ligner det mere noget i min boldgade, jeg roder mest med
fotos, lidt grafik og ser en film ind imellem.

> tager sig skide smart ud.........muhhahhhh...det er sgu' svært det
> her :)

Jeps, velkommen til de vægelsindedes klub.

> Samsung 213T ER en kanon skærm - men det er Dell 2001FP også

Dells havde jeg ikke lige set, nu bliver forvirringen hos mig vist total.

Tak for gode input.

mvh
ha

Fra : ha

Dato : 23-02-04 17:35

Glemte lige at spørge om nogen kender politikken m.h.t pixelfejl
for de forskellige fabrikater ?

mvh
ha

Fra : Tony L

Dato : 25-02-04 22:24

Generelt er det en 4-5 pixels der er grænsen. Men køber du over nettet har
du fuld fortrydelsesret og kan ubetinget levere tilbage med bare 1
pixelfejl. Det er måske besværet værd (man slipper jo nok ikke for lidt
portoafgift).

læs meget mere hos fi.dk - start evt. her:
http://www.fi.dk/ret/e-handel/fjernsalg/returnering/

God fornøjelse

TonyL

Fra : ha

Dato : 26-02-04 14:28

Tony L wrote:
> God fornøjelse

Tak for info og link.

mvh
ha

Fra : Thomas Madsen

Dato : 23-02-04 14:49

ha skrev:

> Hej, jeg synes ikke rigtig jeg kan blive klog på hvilken type
> paneler Samsung Syncmaster 213T har

Samsung kører med deres egne paneler, som hedder PVA. Hvordan
de opfører sig sammenlignet med f.eks. S-IPS, er jeg ikke sikker
på. Umiddelbart så minder specifikationerne en hel del om S-IPS,
så det er muligt, at PVA-paneler er fuldt på højde med S-IPS.

> Ser det ellers ikke ud til at være en kanon skærm ?

Umiddelbart jo. Jeg har dog aldrig set skærmen i funktion, så
hæng mig ikke op på noget. Der er i øvrigt en test af den her:
<http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1974&p=1>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : ha

Dato : 23-02-04 17:07

Thomas Madsen wrote:
> Samsung kører med deres egne paneler, som hedder PVA. Hvordan

OK, tak. Det et skiseme svært det her.

> Umiddelbart jo. Jeg har dog aldrig set skærmen i funktion, så
> hæng mig ikke op på noget. Der er i øvrigt en test af den her:
> <http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1974&p=1>.

Takker, den havde jeg været forbi, selvom jeg vist ikke forstod
mere end cirka halvdelen. Konklusionen var dog positiv.

mvh
ha

Fra : Thomas Madsen

Dato : 23-02-04 14:53

ha skrev:

> Ser det ellers ikke ud til at være en kanon skærm ?

Prøv også lige at læse:
<news:8zmsywp37gej.1uxckpky2t6jn$.dlg@40tude.net>, hvis du ikke
allerede har læst tråden. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas Madsen

Dato : 23-02-04 15:41

Dr.Ralph skrev:

> Til gengæld har 213T nogle andre fordele, som S-IPS panelerne
> ikke har. Den viser sort bedre, er bedre til DVD film kig og
> viser farver en smule mere klart

Det lyder interessant. Personligt tvivler jeg på, at sort kan blive
meget bedre end hvad jeg pt. sidder og kigger på, på et IPS-panel.
Man skal selvfølgelig aldrig sige aldrig, men hvis jeg sender sort
afsted til skærmen i f.eks. Photoshop, er den stort set lige så
kulsort som den er i slukket tilstand, men det svinger garanteret
også fra det ene panel til det andet. Det er bla. sådan noget der
gør det så uhyre svært at vælge, hvilken fladskærm man skal købe
i dag. :/

Hvis jeg skulle købe fladskærm lige nu og i øvrigt havde penge nok
på kontoen, så købte jeg helt klart denne:
<http://www.eizo.com/products/graphics/cg21/index.asp>, men det er
nok overkill for de fleste. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : ha

Dato : 23-02-04 17:25

Thomas Madsen wrote:
> <http://www.eizo.com/products/graphics/cg21/index.asp>, men det er
> nok overkill for de fleste. :)

Hæ hæ, kommer til at tænke på ham i Dell reklamen.
Den er faktisk ret go'.

mvh
ha

Fra : Dr.Ralph

Dato : 23-02-04 19:23

> Hvis jeg skulle købe fladskærm lige nu og i øvrigt havde penge nok
> på kontoen, så købte jeg helt klart denne:
> <http://www.eizo.com/products/graphics/cg21/index.asp>, men det er
> nok overkill for de fleste. :)

Selvom denne lækre Eizo 21,3" TFT har S-IPS panel, så er panelet et ældre et
af slagsen, og jeg tør ganske enkelt ikke købe en skærm med 50 ms reponstid.

Bortset fra det, så er jeg overbevist om, at denne Eizo leverer et
fantastisk billede, men stadig 50 ms repons.......

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-02-04 18:44

"Thomas Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message

> Hvis jeg skulle købe fladskærm lige nu og i øvrigt havde penge nok
> på kontoen, så købte jeg helt klart denne:
> <http://www.eizo.com/products/graphics/cg21/index.asp>, men det er
> nok overkill for de fleste. :)

Fatter ikke hvorfor de stationære fladskærme kører i så lav opløsning, og så
i 21"

en 15" bør høre 1024*768
17" 1280*960/1024
19" 1600*1200 21" ved jeg ikke hvad skal køre med...

Men hved disse ovenstående passer størrelsen jo med virkligheden. fx at i
Word hvis man holder et stykke papir op foran og den står på 100%

Fra : Zulu

Dato : 23-02-04 22:39

> [...]

> en 15" bør høre 1024*768
> 17" 1280*960/1024
> 19" 1600*1200 21" ved jeg ikke hvad skal køre med...

Jeg ville foretrække 1600x1200 eller mindst 1400x1050 på en 15", i hvert
fald når vi snakker bærbare.

Min 20" TFT passer dog fint med 1600x1200, men nu sidder man jo også normalt
lidt tættere på en bærbar. Men jeg er ved at få klaustrofobi på min bærbare
med 14" 1024x768, der er simpelthen ikke plads til noget...

Zulu

Fra : Thomas Madsen

Dato : 23-02-04 22:04

Dr.Ralph skrev:

> Bortset fra det, så er jeg overbevist om, at denne Eizo
> leverer et fantastisk billede, men stadig 50 ms repons.......

Ifølge prad.de kører den med 40 ms, men det er jo også en del ifht.
dagens standard, men jeg spiller ikke og når jeg ser DVD, bruger
jeg oftest min FW900, så jeg tror faktisk snildt jeg kunne klare
mig med en TFT med 40-50 ms. responstid.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas Madsen

Dato : 23-02-04 22:17

Bjarke Hansen skrev:

> Fatter ikke hvorfor de stationære fladskærme kører i så lav
> opløsning, og så i 21"

Personligt så synes jeg ikke at 1600 x 1200 er en lav opløsning til
en 21". Det passer mit syn fint, da jeg foretrækker at sidde mindst
1 m. fra skærmen, men jeg er godt klar over, at mange ville foretrække
en langt højere opløsning på en 21".

Min søster har for ikke ret lang tid siden købt en 24" Apple Studio
Display, som kører i 1920 x 1200 (wide) og hun har svært ved at vænne
sig til den meget lille skrift rundt omkring i programmerne.
Skriften kan selvfølgelig gøres større, men der findes mange programmer
som ikke klarer en større skrift ret godt (skriften kan ikke være inde
i dialogboksene osv.)

Jeg har i øvrigt selv valgt at gøre skriften større her på min 20,1"
som også kører i 1600 x 1200. Hvis jeg kører med standardindstillingen
(96 DPI), er skriften efter min mening for lille i mange programmer.
Derfor har jeg valgt at hæve den til 100 DPI (104 % af normal størrelse)
og det har hjulpet på det.

--
Hilsen
Madsen