Temperatur på CPU og bundkort?
Fra : KH

Dato : 22-02-04 16:09

Jeg har netop installeret en spritny Intel P4, 2,8GHz med HT.
Jeg kan konstatere, at CPU-temp. ligger på ca. 27 grader C. og systemtemp.
på knap35.
Er det normale temperaturer, når man ikke belaster computeren mere end med
lidt tekstbehandling og musik i baggrunden?
Min tidligere 1,6GHz lå en del højere..

Mvh. KH.

Fra : Henrik Dissing

Dato : 22-02-04 17:05

On Sun, 22 Feb 2004 16:09:16 +0100, KH wrote:

> [...]
>Er det normale temperaturer, når man ikke belaster computeren mere end med
>lidt tekstbehandling og musik i baggrunden?

Hvis du med "systemtemp." mener kabinettemperaturen, er de ikke alene
ualmindelige, de er termodynamisk umulige med normal luftkøling. For at
CPU'en kan afgive varme til køleren, må den nødvendigvis være varmere end
køleren, og for at køleren kan afgive varme til luften i kabinettet, må den
være varmere end luften omkring den.

De 27 grader C er garanteret forkert. Hvad måler du med?
--
Venlig hilsen
Henrik Dissing

(e-mail: hendis AT post DOT tele DOT dk)

Fra : KH

Dato : 22-02-04 17:24

"Henrik Dissing" <sorry@drowned.in.spam.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
den
> være varmere end luften omkring den.
>
> De 27 grader C er garanteret forkert. Hvad måler du med?

Easytune 4, som fulgte med Gigabyte Motherboard Utilities.
Temperaturen siger det samme i PC-health-punktet i BIOS opsætningen.

Mvh.

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-04 23:01

KH wrote:
> [...]
> Er det normale temperaturer, når man ikke belaster computeren mere end med
> lidt tekstbehandling og musik i baggrunden?

Enten har du en supergod køler + kølepasta på den, og stormvejr-agtig
gennemtræk i kabinettet, eller også er de temperaturer forkerte.

> Min tidligere 1,6GHz lå en del højere..

Var det en "gammel" P4 med Willamette-core og 256 KiB L2-cache?
Sådan en kan fyre op til 81 Watt af.
En P4 2.8C ligger faktisk lidt lavere, ca. 70 Watt max.

Fra : KH

Dato : 23-02-04 11:50

"Jens C. Hansen [Odense]" <"[usenet]±[greylion]=[dk]"> skrev i en meddelelse

> [...]
> Sådan en kan fyre op til 81 Watt af.
> En P4 2.8C ligger faktisk lidt lavere, ca. 70 Watt max.

Min opsætning er som følger:
Gigabyte GA-8S648FX
P4 2,8GHz med Hyperthreding. (aktiveret)
Silent Viking (1. udgave) med ThermalTake 21dB blæser.
(Og ja, den har fået en minimal dråbe alm. kølepasta)
Chipsettet har passiv køling.
12dB Papst som kabinetblæser siddende lige under PSU.(Hiver luften ud).
32MB grafikkort ligeledes med passiv køling.
OnBoard AC97 lyd.
1 stk. Seagate 40Gb HDD.
Altsammen monteret i et rummeligt Chieftec BX-02.

Den gamle var en Gigabyte GA-8IDML-C med 1,6GHz P4, som skulle være en af de
første modeller med den hastighed. (ca. 3 år gl.)
Og resten som ovenstående på nær kabinettet.

KH.
--
"Rigtige mænd overclocker aldrig, de har råd til en hurtigere CPU"

Fra : TommyF

Dato : 23-02-04 15:48

>systemtemp.
>med
Husk lige at der kan være forskel på om du ser efter målinger i bios
eller via et proggy, der kan være op til ca 9° i i diff.

Min P4 3.0 via AsusProbe viser 33° og mobo 33° i idle mode.
Testete lige en cpu bench, men det rørte ikke ved temperaturen
der skal nok et 3d game til.

-------
Hvorfor skal man være stille i et vaskeri...
Fordi Bamseline er koncentreret.
--------

Fra : KH

Dato : 23-02-04 16:07

"TommyF" <tommy_friisFJERNDETTE@broendbybredbaand.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Min P4 3.0 via AsusProbe viser 33° og mobo 33° i idle mode.
> Testete lige en cpu bench, men det rørte ikke ved temperaturen

Ja, men min cpu kan da også komme op på 30-31 grader, når den har stået et
par timer.
System-temp´en ligger fra 31-41 alt efter hvor lang tid, jeg har haft pc´en
til at stå tændt.
I skrivende stund ligger min HDD-temp. på 37 grader.
Lige nu svinger min cpu mellem 26 og 27 grader, og syssen på 35.

Hvad er det forøvrigt for programmer, folk hele tiden snakker om?
3Dmark eller noget i den stil..
Hvad bruger man det til?
Er det for PC-nørder i puberteten eller er det noget seriøst?

KH.
--
"Rigtige mænd overclocker aldrig, de har råd til en hurtigere CPU"

Fra : Henrik Dissing

Dato : 23-02-04 19:55

On Mon, 23 Feb 2004 16:07:02 +0100, KH wrote:

>Lige nu svinger min cpu mellem 26 og 27 grader, og syssen på 35.

Tror du selv på de målinger?

Du har sat strøm på CPU'en så den udvikler en vis portion varme. Denne varme
ledes (formodentlig) væk gennem et køleprofil som konstant bades i 35 grader
varm luft. (Jeg antager at "syssen" er temperaturen inde i kabinettet). For
at dette kan ske skal varmen altså vandre fra en 27 grader varm CPU over i
35 grader varm luft.

Enten er mindst én af målingerne forkert, eller også er dit kølesystem i
stand til at bryde termodynamikkens 2. lov. (Og det er der ikke noget som
kan).

Fra : KH

Dato : 23-02-04 20:10

> [...]
For
> at dette kan ske skal varmen altså vandre fra en 27 grader varm CPU over i

Kabinettet har vel indvendigt en temperatur på 3-4 grader over stuetemp.
System-temp. er motherboard-temp. forårsaget af bland andet chipset og
diverse andre kredse, som jo har for vane at udvikle varme.

> Enten er mindst én af målingerne forkert, eller også er dit kølesystem i
> stand til at bryde termodynamikkens 2. lov. (Og det er der ikke noget som
> kan).

Eller også kan jeg bare det der med køling...

KH.
--
"Rigtige mænd overclocker aldrig, de har råd til en hurtigere CPU"

Fra : Søren Kirkegård

Dato : 24-02-04 09:28

Lyder mest til at du bytter om på de to værdier.

Fra : KH

Dato : 24-02-04 09:40

"Søren Kirkegård" <no@spam.com> skrev i en meddelelse

> Lyder mest til at du bytter om på de to værdier.

Så er det ikke jeg, men Easytune4, som gør det.

KH.
--
"Rigtige mænd overclocker aldrig, de har råd til en hurtigere CPU"

Fra : Martin Johansson

Dato : 23-02-04 16:17

"TommyF" <tommy_friisFJERNDETTE@broendbybredbaand.dk> skrev i en meddelelse
> Husk lige at der kan være forskel på om du ser efter målinger i bios
> eller via et proggy, der kan være op til ca 9° i i diff.

Det skyldes nok nærmere at CPU'en ikke får HLT kommandoer når man befinder
sig i BIOS:
Derfor er idle temp højere i BIOS sammenlignet med Windows.
HLT kommando = cpu'en triller tommelfingre

Der kan også være forskel i hvordan tempen læses, som du også skriver.

Fra : TommyF

Dato : 24-02-04 12:00

> [...]
>HLT kommando = cpu'en triller tommelfingre
>
>Der kan også være forskel i hvordan tempen læses, som du også skriver.

Det kan jeg ikke afvise, men nogle versioner af Asusprobe kan godt
vise samme temp som bios.
Men alt i lat er jeg tilfreds med den temp jeg holder.

-------

Fra : Martin Johansson

Dato : 24-02-04 12:20

> Det kan jeg ikke afvise, men nogle versioner af Asusprobe kan godt
> vise samme temp som bios.
> Men alt i lat er jeg tilfreds med den temp jeg holder.

Hvilket bundkort er der tale om?
Nogle har ikke HLT kommandoen aktiveret, derfor kan bios og win temp være
den samme.
Normalt vil idle Win temp være lavere en indle Bios temp, pga. HLT.
HLT benyttes kun i WinNT, Win2000 og WinXP.
HLT benyttes ikke i win95 og Win98. Ved dog ikke med ME men jeg tvivler på
at det en del af det OS.
Man kan få software der aktiverer HLT kommandoen, de hedder CPUIdle og lign.

Fra : TommyF

Dato : 24-02-04 17:04

>Hvilket bundkort er der tale om?
Det var egenligt HL's ?, jeg har ingen problemmer.

>HLT benyttes kun i WinNT, Win2000 og WinXP.
Jeg bruger også XP.

>HLT benyttes ikke i win95 og Win98. Ved dog ikke med ME men jeg tvivler på
>at det en del af det OS.
>Man kan få software der aktiverer HLT kommandoen, de hedder CPUIdle og lign.
Ja og Asusprobe har et flueben man kan sætte, så skulle den gøre det
samme.

-------

Fra : Martin Johansson

Dato : 24-02-04 17:38

> Det var egenligt HL's ?, jeg har ingen problemmer.

Ikke forstået?

> Jeg bruger også XP.

> Ja og Asusprobe har et flueben man kan sætte, så skulle den gøre det
> samme.

Ok, det er ganske smart.

Fra : TommyF

Dato : 24-02-04 20:13

On Tue, 24 Feb 2004 17:38:12 +0100, "Martin Johansson"
<martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> wrote:

>"TommyF" <tommy_friisFJERNDETTE@broendbybredbaand.dk> skrev i en meddelelse
>
>Ikke forstået?
Heller ikke her.
Ikke HL men KH.

-------

Fra : KH

Dato : 24-02-04 21:48

> Heller ikke her.
> Ikke HL men KH.

Mit bundkort er et Gigabyte GA-8S648FX.

Mvh. KH.

--
"Rigtige mænd overclocker aldrig, de har råd til en hurtigere CPU"

Fra : Martin Johansson

Dato : 24-02-04 22:31

"KH" <$Bill@microsoft.com> skrev i en meddelelse
> "TommyF" <tommy_friisFJERNDETTE@broendbybredbaand.dk> skrev i en
meddelelse

> meddelelse

> Mit bundkort er et Gigabyte GA-8S648FX.

Ok, prøv at hante programmet CPUIdle.
Hvis idle tempen falder med det aktiveret, er HLT ikke aktiv på bundkortet.

Fra : KH

Dato : 24-02-04 22:39

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:403bc299$0$29323$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
> meddelelse

> Ok, prøv at hante programmet CPUIdle.
> Hvis idle tempen falder med det aktiveret, er HLT ikke aktiv på

Hvad betyder idle?
Og hvad er HLT?

Mvh. KH.
--
"Rigtige mænd overclocker aldrig, de har råd til en hurtigere CPU"

Fra : Martin Johansson

Dato : 25-02-04 00:14

> "Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
> [...]

Idle/ubeskæftiget er når CPU ikke laver noget.
Det modsatte er load eller belastning.

HLT (halt) er en særlig kommando Windows (NT, 2000 og XP) sender til cpu'en
når den ikke laver noget.
En cpu skal dog altid lavet et eller andet, sammenlign det med at trille
tommelfingre.