Længde på knurhår?
Fra : Helle

Dato : 22-02-04 00:36

Hejsa.

Emil, min Hellige Birma, har ustyrlig lange knurhår - er det normalt? er der
nogen forklaring på hvorfor nogen katte har meget lange knurhår mens andre
ikke har?

Mvh Helle

--
Når du besvarer mig privat, så slet "FJERN" fra email adressen.

www.hellenielsen.dk

Fra : Niels Peter

Dato : 22-02-04 09:55

On Sun, 22 Feb 2004 00:36:11 +0100, "Helle"
<mail@FJERNhellenielsen.dk> wrote:

> [...]
>nogen forklaring på hvorfor nogen katte har meget lange knurhår mens andre

Nogle hævder, at længden på kattens knurhår altid vil passe nogenlunde
på bredden af dens krop.
En af knurhårenes funktioner er at hjælpe katten, når det er så mørkt,
at selv en kat kan have svært ved at orientere sig ved synet alene.
Så kan katten f.eks. mærke, om et hul i hækken er bredt nok til, at
den kan komme igennem.

Niels Peter

Fra : Helle

Dato : 22-02-04 12:44

"Niels Peter" <nph@bluewhite.dk> wrote in message

> [...]
> at selv en kat kan have svært ved at orientere sig ved synet alene.
> Så kan katten f.eks. mærke, om et hul i hækken er bredt nok til, at

Hvis det passer at knurhårene er ligeså lange som kroppen er bred så passer
det fint her for Emil er meget bred! *lol*
Det er da en smart funktion med de knurhår - det var også bare en tanke jeg
havde...ren nysgerrighed

Mvh Helle

Fra : Danielle Nielsen

Dato : 22-02-04 22:28

Helle wrote:

> [...]
> passer det fint her for Emil er meget bred! *lol*
> Det er da en smart funktion med de knurhår - det var også bare en

Hm, hvad så hvis katten lægger sig ud ?
Følger knurhårene ikke kun den bredde som kattens krop *burde have*??

Mvh.
Danielle

Fra : Niels Peter

Dato : 23-02-04 09:56

On Sun, 22 Feb 2004 22:28:02 +0100, "Danielle Nielsen"
<suzieSLET@FJERNwebspeed.dk> wrote:

>Hm, hvad så hvis katten lægger sig ud ?
>Følger knurhårene ikke kun den bredde som kattens krop *burde have*??
>
>Mvh.
>Danielle

Jo, i så fald vil katten med beklagelse konstatere, at hullet i hækken
ikke passer mere

Niels Peter

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 23-02-04 19:04

"Danielle Nielsen" <suzieSLET@FJERNwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Hm, hvad så hvis katten lægger sig ud ?
> Følger knurhårene ikke kun den bredde som kattens krop *burde have*??

Tjae det kan vel diskuteres - jeg kan fortælle at efter vores kat er blevet
indekat har han både "lagt sig ud" og fået længere knurhår... om de længere
hår skyldes missens større "omfang" eller at han ikke mister sine hår i en
cat-fight eller ved at spæne ind og ud af buske, træer osv., ja det vides
ikke :)