TrailerVægt på en Laguna
Fra : Jenny Larsen

Dato : 21-02-04 21:16

Hvorfor må min Renault Laguna Årgang 00 Stw. med 140 heste ikke trække en
trailer der vejer mere end 850 kg. med bremser ??
Kan det være en fejl, bilen vejer 1350 kg.
Min gamle Toyota carina stw fra 1994 måtte trække 1300 kg med bremser !!!
På forhånd tak
Erik

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 22-02-04 09:04

Jenny Larsen (jenl(fjern)@pc.dk) skrev:

> [...]
> Kan det være en fejl, bilen vejer 1350 kg.
> Min gamle Toyota carina stw fra 1994 måtte trække 1300 kg med bremser

Ved det ikke, men typisk kan du (på motorkontoret??) få omfordelt noget
af max. laste vægten fra bilen til traileren, og omvendt.

--
Peter Thomas Fischer, System Administrator
http://www.fischer.as & http://www.humlebæk.dk

Fra : alexbo

Dato : 22-02-04 09:51

"Fischer & Døssing" skrev

> Ved det ikke, men typisk kan du (på motorkontoret??) få omfordelt noget
> af max. laste vægten fra bilen til traileren, og omvendt.

Og hvis man ingen trailer har, kan man få bilens maxvægt sat op med, hvad
naboens trailer kan bære.
Selvfølgelig kan man ikke ændre totalvægten ud over fabrikkens grænse.

mvh
Alex Christensen

Fra : Leonard

Dato : 22-02-04 14:26

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> wrote:

>Og hvis man ingen trailer har, kan man få bilens maxvægt sat op med, hvad
>naboens trailer kan bære.
>Selvfølgelig kan man ikke ændre totalvægten ud over fabrikkens grænse.

Det er jo heller ikke det der skrives, vel?

Da min Transporter blev indregistreret skulle den alligevel vejes og
synes p.gr.a. ombygning og der fik jeg flyttet noget af bilens
lastevægt ud på traileren.
VW skriver som standard at bilen har en tilladt totalvægt på 2800 kg
og en max trailer på 1700 kg, men skriver også at det samlede vogntog
max må veje 4500 kg. Jeg fik ændret bilens total til 2500 og traileren
til 2000.
Men det bedste sted at få svar er hos importøren eller i
instruktionsbogen for den enkelte model. Og så koster det sikkert både
en vejning og et syn at få det ændret.
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : alexbo

Dato : 24-02-04 21:35

"Leonard" skrev

> [...]
> og en max trailer på 1700 kg, men skriver også at det samlede vogntog
> max må veje 4500 kg. Jeg fik ændret bilens total til 2500 og traileren

Dvs. at anhængertotalen er ud over hvad fabrikken vil godkende.

Man kan forøvrigt finde sin typegodkendelse på nedenstående link.
Det kan jo tænkes at Lagunaen kan trække mere end anhængermontøren har
valgt.

http://www.daf.dk/DesktopDefault.aspx?tabid=445&subtabid=-1

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik B.

Dato : 24-02-04 22:18

alexbo wrote:
:: "Leonard" skrev
::
[...]

Trækket skal selvfølgelig også være godkendt til vægten, ellers godkendes
den selvfølgelig ikke af Statens Bilinspektion.

M.v.h.

Fra : Leonard

Dato : 24-02-04 23:51

>Dvs. at anhængertotalen er ud over hvad fabrikken vil godkende.

Næh, det er indenfor rammerne udstukket af fabrikken.

Fra : alexbo

Dato : 22-02-04 09:52

"Jenny Larsen" <jenl(fjern)@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Hvorfor må min Renault Laguna Årgang 00 Stw. med 140 heste ikke trække en
> trailer der vejer mere end 850 kg. med bremser ??

Laguna Stw. kan trækkke mindre end personbilen, jeg vil tro det skyldes
opbygningen bag, der er nok ikke rigtig noget at sætte trækket fast i.

mvh
Alex Christensen