Re: Legacy vs. Heredis - gedcom eksport
Fra : Kjell Henry Skåden

Dato : 21-02-04 18:31

----klipp, klipp----

> Ja, man kan sige, at hvis man hugger en hæl og klipper en tå, samt
> bukker og bøjer, er der faktisk ingen slægtsprogrammer tilbage, der
> har problemer med import/eksport af gedcomfiler.
> Problemet er så bare, at der hverken behøves at hugges en hæl, klippes
> en tå eller bukkes og bøjes, hvis blot slægtsprogrammerne vil
> overholde gedcom standarden.

Enig med deg i (sitat) ".....hvis blot slægtsprogrammerne vil overholde
gedcom standarden".

Her er du ved kjernen i problemstillingen som opptar meg; - om utviklere
skal kunne velge fritt om de skal benytte en gitt standard (GEDCOM), for
å strukturere slektsprogrammene, eller ikke. Jeg benytter både TMG v5.11
og Heredis v7.2.1.3 og jeg finner forskjeller i de enkelte løsningene.
Bl. a at det er forskjell i måten å strukturene kilderefereansene.

Det jeg finner tiltrekkende ved Heredis er at dette er et rent europeisk
system (fransk), hvor bl. a kilder registreres på en annen måte (kanskje
den franske måten ??) enn i TMG (den amerikanske måten ???).

Hva er så egentlig hensikten med GEDCOM-koden, - til å utveksle data
mellom programmer? NEPPE! For hvor finnes det slektsforskere som
utveksler sine data seg i mellom, - og direkte i sine datamaskiner.

GEDCOM-kodens manglende utvikling over tid innebærer at
slektsprogrammene er forskjellige og vil aldri bli like. Derfor må ikke
tester som det her er vist til benyttes til noe annet enn som ledetråd
når man jakter på etter ett slektsprogram

--
Kjell Henry Skåden
http://home.c2i.net/born39/

Fra : aafe

Dato : 21-02-04 19:40

On Sat, 21 Feb 2004 18:30:43 +0100, Kjell Henry Skåden wrote:

> Enig med deg i (sitat) ".....hvis blot slægtsprogrammerne vil overholde
> gedcom standarden".

For kort tid siden læste jeg et indlæg af en person, der - angiveligt
pga. udefinerede problemer med gedcom håndteringen - havde skiftet fra
Heredis til Legacy. Jeg var dengang forbløffet over indlæggets
konklusion, fordi jeg netop selv havde prøvet at skifte til Legacy
pga. min irritation over at Heredis’ gedcom eksport lavede uorden i
mine kronologier, men jeg skiftede aldeles omgående tilbage til
Heredis igen, da jeg havde oplevet Legacys gedcom eksport, hvor der
decideret gik data tabt, som Heredis uden videre kunne overføre med
alm. Standard gedcom koder.

På det pgl. tidspunkt syntes jeg egentlig det var lidt svagt, blot at
tale om fejl i gedcom håndteringen, uden på nogen måde at dokumentere,
hvad der var tale om. Og, det var så det jeg prøvede at rette op på,
med dagens indlæg, hvor jeg dokumenterede, hvad jeg anser for at være
problemer.

Og, der må jeg så konstatere, at Heredis overholder gedcom standarden,
når mine slægtsdata eksporteres, mens Legacy ikke overholder gedcom
standarden, og samtidig medfører datatab, når mine slægtsdata
eksporteres. Og, der er det vigtigeste for mig, naturligvis, at de
data jeg møjsommeligt har indtastet, ikke går tabt.

> Hva er så egentlig hensikten med GEDCOM-koden, - til å utveksle data
> mellom programmer? NEPPE! For hvor finnes det slektsforskere som
> utveksler sine data seg i mellom, - og direkte i sine datamaskiner.

Jeg er optaget af en lidt anderledes problematik, hvor det gælder mine
slægtsdatas præsentation på internettet.

Hvor jeg tidligere skulle generere mange hundrede html sider, og bruge
lang tid på at overføre disse til internettet, hver eneste gang jeg
havde indført en nok så lille ændring, tilføjelse eller sletning, er
der med tiden kommet smarte præsentationsværktøjer til, der dels
genererer siderne dynamisk, og dels fungerer på grundlag af en
gedcomfil. Og, dermed er det blevet temmelig meget lettere og
hurtigere for mig, at opdatere mine slægtsdata på internettet.

> [...]
> og Heredis v7.2.1.3 og jeg finner forskjeller i de enkelte løsningene.
> Bl. a at det er forskjell i måten å strukturene kilderefereansene.

Jeg kender ikke TMG, men ud fra hvorledes jeg ser TMG omtalt, kan jeg
forstå, det for mit vedkommende ville være at skyde gråspurve med
kanoner, at skifte over til dette program. Det jeg ser fremhævet som
programmets stærke sider, er alt sammen noget jeg ikke har brug for.

Et program jeg anser for at være i særklasse godt, er Brothers Keeper,
og derfor kunne det være interessant, hvis der kunne laves et
open/free-software alternativ til Brothers Keeper. Og bortset fra den
smadrede kronologi i gedcom eksporten, passer Heredis mig egentlig mig
godt.

Her skal det så siges, at gedcom standarden jo ikke siger noget som
helst om datas kronologiske rækkefølge i gedcomfilen, og for mit eget
vedkommende har jeg nu løst problemet med et lille sorteringsprogram,
som jeg kan bruge indtil Heredis kommer med en fejlrettelse.

Mvh
Arne

Fra : Kjell Henry Skåden

Dato : 21-02-04 21:11

aafe skrev:

> [...]
> vedkommende har jeg nu løst problemet med et lille sorteringsprogram,
> som jeg kan bruge indtil Heredis kommer med en fejlrettelse.

Slik som du har har jeg vært opptatt av utseendet/lay-out av slektsdata
på internett, papir, CD.
I TMG fant jeg bl a en slektsbok, som mangler i den engelske versjonen
av Heredis. Et råd til alle som kan fransk er å se den originale franske
versjonen av Heredis 6/7, som inneholder en slik slektsbok. Når denne
funksjonaliteten legges ut i Heredis 7x vil denne være et valg jeg vil
vurdere.

Håper at din mening om Brothers Keeper vil nå over Skagerak til Otto
Jørgensen

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 21-02-04 21:35

Sat, 21 Feb 2004 21:10:57 +0100, in dk.videnskab.historie.genealogi,
Kjell Henry Skåden <old.navy@online.no> wrote:

>Håper at din mening om Brothers Keeper vil nå over Skagerak til Otto
>Jørgensen

Tar alle små stjerner til mitt hjerte :=))

--
Otto Jørgensen
http://home.online.no/~otjoerge/bk/