Som hund og kat??
Fra : Melanie

Dato : 21-02-04 18:14

Hej Ng

Beklager jeg er ikke så god til at stave, men håber i forstår hvad jeg
skriver *SS*
Vi har en dejlig hunkat på ca 3 år. Hun er steraliseret. Vi overvejer at
købe en hund inden for 1 års tid. Det bliver muligvis en gulden laprador da
det er en god familiehund som er korthåret og derved ikke fælder i samme
grad som en langhåret hun.
Hvor for vi fat i sådan en valp? Vi bor på Bornholm, men kan sagtens hente
hunden i Kbh-området.
Hvordan går det med hund og kat sammen?
Vi skal også have børn om 1-2 års tid, hvordan er rækefølgen bedst? Vi har
som sagt katten, hvilke rækkefølge er bedst? Baby-valp eller valp-baby?

vil gerne høre om jeres erfaringer.

Mvh Melanie

Fra : Pwh

Dato : 21-02-04 20:30

Melanie wrote:
> Hej Ng
>
> Beklager jeg er ikke så god til at stave, men håber i forstår hvad jeg
> skriver *SS*

Ingen probs, korrekt stavning er intet krav her i gruppen ;)

> [...]
> laprador da det er en god familiehund som er korthåret og derved ikke
> fælder i samme grad som en langhåret hun.

Jeg har selv en korthåret Lab/Schæferblanding, og han fælder meget.
Jeg tror faktisk ikke at en Labrador fælder væsentligt mindre end
langhårede hunde, men en Lab er sikkert et godt valg som familiehund.

> Hvor for vi fat i sådan en valp? Vi bor på Bornholm, men kan sagtens
> hente hunden i Kbh-området.

Det nemmeste er jævnligt at chekke http://www.dba.dk/
specielt Labradorkuld er der tit annonceret.

> Hvordan går det med hund og kat sammen?

Det har jeg nogen erfaring med, jeg fik selv Tyson som 10 uger gammel
og havde i forvejen en 5 år gammel hankat der ikke kan kaldes særlig social ;)
I starten kunne min kat bestemt ikke lide den der overgearede hvalp, og hunden
reddede sig da også nogle over snuden et par gange. Efter 1 år begyndte katten
at accepterer hunden, og nu hvor Tyson er knap 2 år gammel har de det rigtigt fint sammen.
Det bedste råd jeg kan give dig er at lade dem finde så meget ud af det sammen
uden at du blander dig mere end højest nødvendigt. Du bør dog bremse hvalpen hvis
den bliver ved med at plage katten, men katten skal nok selv opdrage det lille monster ;)

> Vi skal også have børn om 1-2 års tid, hvordan er rækefølgen bedst?
> Vi har som sagt katten, hvilke rækkefølge er bedst? Baby-valp eller
> valp-baby?

Det kan jeg ikke råde omkring, jeg har ingen børn, kun barnlige dyr

Held og lykke med at finde den rigtige vuf, falder du over en Lab/Schæferblanding
som jeg har kan den også anbefales, jeg har mødt flere med den blanding, og de
har alle sagt at det er en rigtig god hund. Og Tyson er selvfølgelig verdens bedste hund ;)

/Jens

Fra : Broegger

Dato : 21-02-04 23:18

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev

> Jeg har selv en korthåret Lab/Schæferblanding, og han fælder meget.
> Jeg tror faktisk ikke at en Labrador fælder væsentligt mindre end
> langhårede hunde, men en Lab er sikkert et godt valg som familiehund.

Det tror jeg du har helt ret i. Selv helt korthårede hunde som
dalmatinere fælder temmeligt meget.

> Det nemmeste er jævnligt at chekke http://www.dba.dk/
> specielt Labradorkuld er der tit annonceret.

Eller tjekke http://www.labrador-retriever.dk/ Derfra kan du få kontakt
til deres hvalpeanviser.

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 22-02-04 10:42

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote in message

> Jeg har selv en korthåret Lab/Schæferblanding, og han fælder meget.
> Jeg tror faktisk ikke at en Labrador fælder væsentligt mindre end
> langhårede hunde, men en Lab er sikkert et godt valg som familiehund.

Til gengæld er korte stive hundehår sværere at få op i støvsugeren imho

> [...]
hvalpen hvis
> den bliver ved med at plage katten, men katten skal nok selv opdrage det

Enig, dog med den lille tilføjelse at det er en god ting hvis der er et sted
i huset hvor katten ved at hunden ikke kommer, så har den et "sikkert
tilflugtsted"
Til "tysons far" (vi har selv problemet med en ikke særlig social kat, og en
"tilkommen hund" hvad mener du med "accepteret hunden"?

Jeg fik for 17 år siden først en hvalp, og 2 mdr senere en søn. Det gik
rigtigt fint. Dog var der det lille problem at hunden havde en overvældende
beskytter trang over for babyen, og indtil drengen var en 5- 6 år skulle
ingen røre drengen uden at vi først havde præsenteret dem for hunden.
Tilgengæld (vi boede dengang laaangt ude i en stor skov) var drengen ikke
ret gammel før vi kunne lade ham lege alene udenfor. Hvis drengen ville gå
for langt væk "guidede" hunden ham tilbage, og kunne vi ikke se dem så
kaldte vi bare på hunden, for der hvor den kom fra var drengen, og hunden
skyndte sig hurtigt tilbage. De havde et rigtigt tæt forhold

Peter

Fra : Pwh

Dato : 22-02-04 13:52

> Enig, dog med den lille tilføjelse at det er en god ting hvis der er
> et sted i huset hvor katten ved at hunden ikke kommer, så har den et
> "sikkert tilflugtsted"

Rigtigt, det glemte jeg. Jeg har gjort det på den måde at katten har fået
spiseplads oven på vaskemaskinen på badeværelset, der har jeg så sat
en haspe der passer med at katten kan komme ind men ikke hunden.
Jeg sætter så haspen på når jeg går på arbejde så katten altid kan værer
i fred hvis det passer den.

> Til "tysons far" (vi har selv problemet med en ikke særlig social
> kat, og en "tilkommen hund" hvad mener du med "accepteret hunden"?

Accepteret er faktisk også et for mildt ord, katten kan nu godt lide Tyson.
De sover tit lige op og ned af hinanden, dog ikke arm i arm endnu. Og de tager
dagligt nogle slåskampe for sjov, jeg har en herlig samling billeder hvor
Tyson og missen slås for sjov, Tyson er meget forsigtig når han napper i katten
og bliver Tyson lidt for vild stikker missen bare en klo i ham, så slapper han helt af ;)

/Jens

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 22-02-04 14:13

> [...]
katten
> og bliver Tyson lidt for vild stikker missen bare en klo i ham, så slapper

Det lyder godt. (du har sandsynligvis lige reddet et katte liv Vi har en
2 år gammel kat, og for 1½ måned siden fik vi så en 6 mdr gammel hvalp.
Katten "boede" på den ældste søns værelse som er i en afdeling for sig selv
i huset. (jeg har aldrig kunnet fordrage katte) Da vi fik hunden så vi ikke
katten i 1 uge, men nu vover den sig somme tider op i sofaen i stuen om
aftenen, og når hunden nærmer sig roligt blliver den også stående i et
stykke tid inden den stikker af. Hunden jagter heldigvis ikke katten, men
det er ved at være lidt svært at se på at den arme kat kun har menneske
kontakt nogle få timer hver dag, så vi var ved at overveje om vi skulle gøre
noget drastisk, men måske vi bare skulle vente lidt endnu.

Peter

Fra : Pwh

Dato : 22-02-04 16:35

Peter K. Nielsen wrote:

> Det lyder godt. (du har sandsynligvis lige reddet et katte liv

Det glæder mig meget ;)

> Vi har en 2 år gammel kat, og for 1½ måned siden fik vi så en 6 mdr
> gammel hvalp. Katten "boede" på den ældste søns værelse som er i en
> afdeling for sig selv i huset. (jeg har aldrig kunnet fordrage katte)

Kan du ikke fordrage katte, du ved ikke hvad du går glip af.
Som en i MC-gruppen så klogt skrev i en kattetråd
"et hus uden kat, er et hus. Et hus med kat er et hjem."
Jeg holder da lige så meget af min kat som af Tyson, bare på en anden måde.

> Da vi fik hunden så vi ikke katten i 1 uge, men nu vover den sig
> somme tider op i sofaen i stuen om aftenen, og når hunden nærmer sig
> roligt blliver den også stående i et stykke tid inden den stikker af.

Hæ, da jeg fik Tyson så jeg stort set kun katten da den ville have noget
at æde de første par mdr. Min kat kan komme og gå som det passer den,
så den holdt sig simpelthen væk fra huset det første stykke tid, det kunne
jo værer at monsteret forsvandt af sig selv, nu har katten så resigneret

> [...]
> timer hver dag, så vi var ved at overveje om vi skulle gøre noget
> drastisk, men måske vi bare skulle vente lidt endnu.

Bare giv det tid og lad værer med at presse på, specielt katte reagerer
dårligt hvis man prøver at tvinge dem til selskab de ikke ønsker.
Katten skal nok komme af sig selv når den finder ud af at den der vuf
ikke er farlig og faktisk også praktisk til at holde ræve og fremmede katte væk med ;)
Bliver de først glade for hinanden er det et herligt syn at se to så forskellige
dyr omgåes med hinanden, så kan det værer at du også bliver katteelsker ;)

/Jens

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 22-02-04 19:32

> Kan du ikke fordrage katte, du ved ikke hvad du går glip af.

ihh jo - så rigeligt

> Som en i MC-gruppen så klogt skrev i en kattetråd
> "et hus uden kat, er et hus. Et hus med kat er et hjem."

Erstat ordet kat med hund så er vi enige

> Jeg holder da lige så meget af min kat som af Tyson, bare på en anden
måde.

Nej katten fik vi udelukkende fordi vi ikke kunne have hund på det
tidspunkt, og fordi sønnen gerne ville have et dyr. Jeg mener børn har godt
af at lære at omgåes dyr, så han fik sin kat. Den første mødte dog en bil da
den var ved at krydse vejen så denne her er nr.2

> [...]

> Bare giv det tid og lad værer med at presse på, specielt katte reagerer
> dårligt hvis man prøver at tvinge dem til selskab de ikke ønsker.

Det kunne jeg heller ikke drømme om -omvendt så mener jeg at selv om man
ikke kan lide kræet, så skal det sgu behandles ordentligt så længe det bor
her i huset, og det skærer lidt i hjertet at vide at den bare opholder sig
nede på det tomme værelse

> Katten skal nok komme af sig selv når den finder ud af at den der vuf
> ikke er farlig og faktisk også praktisk til at holde ræve og fremmede
katte væk med ;)

hmmm - mødte en kat på vores gåtur idag- Buster kunne ikke have været mere
ligeglad

> Bliver de først glade for hinanden er det et herligt syn at se to så
forskellige
> dyr omgåes med hinanden, så kan det værer at du også bliver katteelsker ;)

elsker og elsker........DET tror jeg sgu alligevel ikke, men så længe der er
håb om at den skide kat igen får et godt liv, så slipper den for at komme
til dyrlæge

Peter

Fra : Pwh

Dato : 23-02-04 17:44

> elsker og elsker........DET tror jeg sgu alligevel ikke, men så længe
> der er håb om at den skide kat igen får et godt liv, så slipper den
> for at komme til dyrlæge
>
> Peter

Man kan jo lidt firkantet stillet op sige at bolden ligger i kattens banehalvdel,
hvis den vil have mere selskab må den se at komme ud af busken ;)

/Jens

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 23-02-04 18:32

> Man kan jo lidt firkantet stillet op sige at bolden ligger i kattens
banehalvdel,
> hvis den vil have mere selskab må den se at komme ud af busken ;)

Joeh - hunden er parat til nærmere bekendtskab men jeg synes alligevel
det er synd

Peter

Fra : Leyna

Dato : 22-02-04 08:57

On Sat, 21 Feb 2004 18:14:02 +0100, "Melanie" <melanie@dinven.dk>
wrote:

> Det bliver muligvis en gulden laprador da
>det er en god familiehund som er korthåret og derved ikke fælder i samme
>grad som en langhåret hun.

Jeg har selv en lys labrador. Han er dog "kun" en look-alike, da han
er blandet med noget andet, som vi ikke aner hvad er, men han ligner
en vaskeægte labber. Det er en pragtfuld hund, og jeg synes heller
ikke at det med fældnign er så slemt. Dog skal du lige være opmærksom
på, at det bestemt ikke betyder at du ikke bliver plaget af hundehår.
Skal du ud til fest og har en pæn mørk kjole (eller mørke bukser) på,
så kan du være helt sikker på, at "hunden er med". Jeg ved ikke
hvordan de bærer sig ad, men de er altså rigtigt gode til at fælde på
ens pæne tøj!

>Hvordan går det med hund og kat sammen?

Det kan sagtens gå, men du skal have et sted, hvor kattene kan være i
fred for hunden, og du skal også gerne have et sted at fodre katten,
hvor hunden i hvert fald ikke kan nå hverken kat eller kattens mad.

>Vi skal også have børn om 1-2 års tid, hvordan er rækefølgen bedst? Vi har
>som sagt katten, hvilke rækkefølge er bedst? Baby-valp eller valp-baby?

Hvis jeg skal komme med et godt råd, så ville jeg anbefale jer at
anskaffe hunden nu. Jeg har ikke selv børn, men jeg har lige fået et
barnebarn, og når han tonser rundt, skal man altså have et øje på hver
finger. Det skal man også med en hvalp i starten, og at skulle have
begge dele på een gang ville jeg mene bliver for stor en mundfuld. Men
når hunden er mellem 1 og 2 år ville jeg ikke være betænkelig ved at
bringe småbørn ind i familien, så hund først og derefter baby.

Før I anskaffer jer et dyr må jeg dog lige indsparke en advarsel...
Mange anskaffer sig en hund, fordi de synes at det er dejligt med
sådan en nuttet lille hvalp, men de glemmer at tage højde for, at
hunden for det første bliver stor, og for det andet skal motioneres og
stimuleres. Labrador er en jagthund, og den har brug for meget motion.
Det er fint nok så længe man ikke har andre forpligtigelser, men når
nu barnet ankommer og I ikke har sovet i adskillige døgn fordi I har
været så "heldige" at få et kolik barn, er der så overskud til at
underholde og motionere hunden? Dette ikke være sagt, som om I ikke
ville give hunden det den har brug for, men kun for lige at advare om,
at det altså er et lige så stort ansvar at anskaffe en hvalp, som det
er at få et barn. Der sidder alt for mange dejlige hunde rundt omkring
på internaterne, fordi folk ikke lige har tænkt over, at man altså
skal sætte en del tid af til sådan et kræ. Det er en ulykkelig
situation for alle, så FØR I anskaffer hund, så overvej nøje hvad den
skal bruges til, og når I har fået det på plads er der sikkert nogle
kloge hoveder herinde der kan vejlede jer om hvilken race der vil egne
sig bedst til det. At man har forelsket sig i en smuk race betyder
altså ikke at man passer til denne race. Jeg har selv begået den fejl
(eller rettere, den er blevet begået for mig, for jeg fik min Vaks
forærende) at få en jagthund, og han var ved at udvikle sig til en
problemhund, fordi jeg ikke kunne overkomme at aktivere ham
tilstrækkeligt. Da vi bor frit og i et stort hus kunne vi heldigvis få
plads til en hund mere, og det afhjalp så problemerne for os, men det
er jo ikke alle der har den mulighed.

Held og lykke med din kommende hvalp og med det planlagt barn.

--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-04 09:32

"Melanie" <melanie@dinven.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
da
> det er en god familiehund som er korthåret og derved ikke fælder i samme

De fælder lige så meget - hårene er bare kortere
Vi har en gul Labradortæve og hun er helt sikkert en dejlig familiehund, som
kan enes med alt og alle.

> Hvordan går det med hund og kat sammen?

Det plejer at gå rimelig godt. Nogen katte kan dog bedre med hunde end
andre.

> Vi skal også have børn om 1-2 års tid, hvordan er rækefølgen bedst? Vi har
> som sagt katten, hvilke rækkefølge er bedst? Baby-valp eller valp-baby?

Det er nemmest, at få hvalpen først og give jer tid til, at få den trænet
op. Det kræver meget tid og energi, at træne en hvalp og det orker i sikkert
ikke, hvis i samtidig har en baby i huset. Desuden kan en hvalp være lidt
voldsom i starten. Hvis i giver hvalpen tid til, at blive hund og derefter
får barnet, så plejer det, at fungere uden problemer. Husk dog, at i ikke
glemmer hunden, når barnet kommer.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Melanie

Dato : 22-02-04 12:03

Takker for alle de gode svar.
Vi har siddet og snakket lidt om måske at købe en hund på internatet i
stedet. Skal op og kigge på nogen i aften. Vi har snakket om hund i et års
tid, men nu når Misse pludselig keder sig så meget, kan vi jo fremskylde
hunden lidt. Det med at have en hvalp er måske heller ikke lige så fedt for
mig, da de kan finde på at skide alle vejne og jeg er lidt rengørings-hys.
De har 4 hunde at vælge i mellem. 2 af dem er 1½ år. Kan der stadig opdrages
på dem stadig eller er de blevet "voksne"?
Jeg ønskede mig en korthåret hun, pga. min allergi. Tror selv det er bedre
med en korthåret, men det er måske forkert.
Hvad mener i?

Mvh Melanie

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-04 13:25

"Melanie" <melanie@dinven.dk> skrev i en meddelelse

> De har 4 hunde at vælge i mellem. 2 af dem er 1½ år. Kan der stadig
opdrages
> på dem stadig eller er de blevet "voksne"?

Det kommer lidt an på, hvor meget hunden er trænet i forvejen. I kan sagtens
få en superlydig hund, men i risikere også, at ende med en problemhund. Sørg
for og få så meget viden om hundens baggrund, som muligt. Alt efter hvor
lærenem hunden er kan man godt opdrage på en voksen hund. Dårlige vaner kan
dog være sværere, at pille af- men det er ikke umuligt.

> Jeg ønskede mig en korthåret hun, pga. min allergi. Tror selv det er bedre
> med en korthåret, men det er måske forkert.

Hvilken slags allergi ?
En hund fælder ca. 2 gange om året. Der falder rigtig meget hår af, når de
fælder. En langhåret hund kan lave et ekstra " gulvtæppe", hvor det jo er
lidt mindre, hvis hunden er korthåret. De korte hår flyver tilgengæld alle
steder og på alting. Resten af året er det faktisk ikke så slemt med hår,
men helt fri for hår, bliver man ikke.

Hvis i ønsker en hund, der slet ikke fælder kunne i f.eks. vælge en
Kongepuddel. Den er på størrelse med Labradoren og også en dejlig
familiehund. Den skal dog klippes ca. hver anden måned, men det kan man
sagtens lære at gøre selv.
Så er der også de hunderacer, der skal trimmes. De fælder heller ikke, men
det er imo svært og lære, at trimme hunden selv.

Nu kan i jo starte med, at kigge på internatet. Der bliver jo indleveret
mange dejlige hunde, som er havnet der pga. skilsmisse eller lignende. Som
sagt - sørg for, at få så meget af vide om hunden, som muligt. Der
indleveres jo også problemhunde sådan et sted og det er nok ikke det i
ønsker, at give jer i kast med.
Internaterne plejer dog, at være ærlige omkring deres hunde.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 22-02-04 14:15

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> wrote in message
> Så er der også de hunderacer, der skal trimmes. De fælder heller ikke, men
> det er imo svært og lære, at trimme hunden selv.

Øhh - ruhåret foxterrier fælder da også?

Peter

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-04 14:46

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse

> "Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> wrote in message
>
> Øhh - ruhåret foxterrier fælder da også?

Det ved jeg faktisk ikke. Er det en trimmehund ?
Jeg ved at racer som Skotte, Cairn, Westie og Airedale terrier ikke fælder.
Nu er jeg ikke så meget inde i det med trimning, men huset skulle kunne
holdes næsten hårfrit, hvis de trimmes jævnligt.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 22-02-04 19:34

> men

> Det ved jeg faktisk ikke. Er det en trimmehund ?

hmmm - hvad skal jeg nu svare NEJ det kan højest være en "trimme"
undskyld - den var for oplagt
ekskæresten havde sådan et galt spetakel, og den både fældede og blev
trimmet

Peter

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-04 20:24

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse

> ekskæresten havde sådan et galt spetakel, og den både fældede og blev
> trimmet

Hmm, måske blev den ikke trimmet tit nok ? Så kan de vidst godt fælde.
Min svigermor har en Skotte og den fælder ikke.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 22-02-04 20:31

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> wrote in message

> Hmm, måske blev den ikke trimmet tit nok ? Så kan de vidst godt fælde.
> Min svigermor har en Skotte og den fælder ikke.

Altså selv hunde af samme race fælder forskelligt! Nogen flattere kaster
også pelsen for et godt ord mens andre pænt beholder den på!

Rinnie

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 22-02-04 13:37

"Melanie" <melanie@dinven.dk> wrote in message
> [...]
> tid, men nu når Misse pludselig keder sig så meget, kan vi jo fremskylde

Det er imho en dårlig begrundelse for at anskaffe en hund - var det ikke i
den situation bedre med en kat?

>Det med at have en hvalp er måske heller ikke lige så fedt for
> mig, da de kan finde på at skide alle vejne og jeg er lidt rengørings-hys.

Det tager ikke mange dage før det er et overstået kapitel

> De har 4 hunde at vælge i mellem. 2 af dem er 1½ år. Kan der stadig
opdrages
> på dem stadig eller er de blevet "voksne"?

Ja man kan sagtens opdrage på en voksen hund, men du bør måske stille dig
spørgsmålet; hvorfor er en så gammel hund til salg?
Jeg vil også være betænkelig ved at købe hund af en jeg ikke kender, hvis
det ikke er en anerkendt kennel. Hold dig langt væk fra "hundehandlere"

> Jeg ønskede mig en korthåret hun, pga. min allergi. Tror selv det er bedre
> med en korthåret, men det er måske forkert.
> Hvad mener i?

Jeg mener at med de begrundelser du giver både for at købe en hund, og for
dit valg, skulle du måske vente lidt og overveje om du overhovedet vil have
hund.
Ikke for at være flabet, eller genere dig, men jeg synes altså at der er
nogle "alarmklokker" der ringer. Det kan selvfølgelig også være fordi jeg
misforstår dit indlæg, eller fordi du ikke har skrevet fyldigt nok

Peter

Fra : Pwh

Dato : 22-02-04 14:02

Peter K. Nielsen wrote:
> "Melanie" <melanie@dinven.dk> wrote in message
>
> Det er imho en dårlig begrundelse for at anskaffe en hund - var det
> ikke i den situation bedre med en kat?

Det vil jeg tilslutte mig, hvis det er en legekammerat til katten,
så vil en kat da værer et bedre valg. Du skal ikke gå ud fra at katten
og hunden kommer til at bryde sig om hinanden. Og får du en voksen
hund fra et internat hvor katten fra starten er den svage kan du godt få probs.

> Det tager ikke mange dage før det er et overstået kapitel

Tyson var renlig på 3-4 dage, så den smule arbejde der er med at kører en
hvalp ind kommer mange gange godt igen ved at du præger den på dig selv
fra starten og den lærer dine regler fra den er hvalp.

Har du allergi er der som skrevet tidligere racer der slet ikke fælder,
Kongepudler og Airedale Terrier er de to racer jeg kender til at bekendte
har fået fordi de har allergi.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 22-02-04 13:42

Melanie <melanie@dinven.dk> wrote:
> Jeg ønskede mig en korthåret hun, pga. min allergi. Tror selv det er
> bedre med en korthåret, men det er måske forkert.
> Hvad mener i?

Hej Melanie
Allergi? - hvad reagerer du på? Hvis du reagerer på pels og/eller støv skal
du overveje meget meget grundigt om du i det hele tage skal have hund.

Uanset hvilken hund du får, hvalp eller voksen, vil den slæbe kilometervis
af jord, mudder, blade, støv o.s.v. med ind hver gang den har været ude. Den
hvirvler støv op fra møbler og gulvtæpper o.s.v når den drøner rundt inden
døre.

Måske ville det være en ide at låne en hund i nogle dage - bare for at se
hvordan din allergi reagerer?
Måske ville Misse være lige så glad for at få selskab af en ny kat/killing?

Som andre har skrevet - der er i forvejen alt for mange hunde på
internaterne der må omplaceres fordi folk ikke har tænkt sig grundigt om,
inden de anskaffede sig hund. Det er urimeligt og synd for hunden.

/ Anette

Fra : Leyna

Dato : 22-02-04 21:50

On Sun, 22 Feb 2004 12:03:03 +0100, "Melanie" <melanie@dinven.dk>
wrote:

>De har 4 hunde at vælge i mellem. 2 af dem er 1½ år. Kan der stadig opdrages
>på dem stadig eller er de blevet "voksne"?

de skulle gerne være ved at være voksne, men derfor kan man sagtens
opdrage mere på dem. Jeg har præsteret at overtage en 9 år gammel
hund, som jeg måtte lære en masse nye ting, f.eks at man ikke spiser
sin mad i møblerne. Det gik fint, så det skal du ikke være så nervøs
for.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : fam. Ager

Dato : 23-02-04 21:01

Hejsan!

Vi har rigtig gode erfaringer med hund - kat, godt nok i den modsatte
rækkefølge, først hund så kat. men det er en Cairn Terrier, og en ivrig
jæger!!. Vi fik os så en Ragdoll kat, som er en fantastisk rolig kat, der
hverken kradser kløer, hopper op på køkkenbordet, opfører sig meget
"hundet". Men de to er blevet verdens bedste venner! med hensyn til hund
baby, ville jeg få hunden først, for det er et stort arbejde med hvalp og
lille barn, man skal være der 100% for dem begge. vi fik det sidste af 3
børn for 2 år siden og cairnen en måned efter, og det var en stor mundfuld!,
til trods for at vi har haft hunde altid!
Med hensyn til fældning, så vil jeg sige at langhårshunde fælder mindre end
korthårshunde, rughårshunde fælder minimalt!
-vi er også fra Bornholm... held og lykke!
Fam, Ager

---
T-man

Fra : Melanie

Dato : 24-02-04 20:34

Hej Ng

Tak for alle jeres gode svar. Jeg har læst mine indlæg igen og kan godt se
at jeg nok ikke har fortalt alt, så nogen tror det er ret inpulsivt at købe
hund. Det er det dog ikke. Min forlovet og jeg har snakket om det lige fra
vi flyttede sammen for ca 1 år siden. Vi ville vente til...? nu var tiden så
åbenbart kommet. Min forlovede har haft 2 hunde før. Den ene fik har af...?
men den var skør og blev mere og mere syg. Den måtte desværre aflives. Han
havde også en anden. Under ret uhældige omstændigheder løb den væk og blev
desværre kørt over. *PIV* Derved sagt at han har prøvet det med at have hund
før, og jeg er som person meget ansvarsbevist. Det skal skam nok gå godt!
Vi tog op på internatet og så den hund vi havde set på nettet og som havde
mest vores interesse. Blackie (tæve) på 1½ år. Hun var bare så sød og rar at
gå med og var bare en vi måtte have. En blandet race, men med sort labrador
i sig og en total sød krølle på halen. *GG* Totalt puttegris *GG*
Vi tog hende med hjem med det samme, for manden på internatet kunne godt
høre at det var velovervejet, og hun er en dejlig hund. Vi har valgt at
ændre navnet lidt, da vi bedre kan lide navnet Jackie *SS*
Det går meget fint med hende herhjemme. Hun er meget velopdraget, bla. når
vi spiser tigger hun slet ikke, men ligger sig godt tilrette på gulvet ved
siden af spisebordet. *SS*
Fodre hende med Eucanuba eller hvad det nu hedder og går ture pt. 3-4 gange
om dagen.
Vores kat Misse er ikke helt tryk ved Jackie endnu, men det går meget bedre
allerede i dag tirsdag (fik Jackie i søndags.) Vi giver også hende meget
opmæksomhed og hun sover stadig hos os om natten, hvis det er det hun vil.
Jackie er glad nok for et tæppe på gulvet lige pt. og prøver slet ikke på at
skulle op i sengen (hvilke hun heller ikke ville få lov til.)

Endnu en gang tak for jeres svar.

Mvh Melanie og alle de andre *SS*

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-04 21:17

> [...]
at
> skulle op i sengen (hvilke hun heller ikke ville få lov til.)

Hjertelig tillykke med Jackie

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Leyna

Dato : 25-02-04 05:55

On Tue, 24 Feb 2004 20:33:58 +0100, "Melanie" <melanie@dinven.dk>
wrote:

> [...]
>Jackie er glad nok for et tæppe på gulvet lige pt. og prøver slet ikke på at
>skulle op i sengen (hvilke hun heller ikke ville få lov til.)

Tillykke med Jackie!
personligt ville jeg slet ikke turde tage ud på et internat, for jeg
ville ende med at ta' ALLE dyrene med hjem!
At hund og kat ikke jagter hinanden er et rigtig godt tegn. Det skal
nok komme til at fungere. Vi fik selv en "genbrugshund" for lidt over
et halvt år siden, og det er faktisk først nu at han kan finde ud af
at kattene godt må være her, og ikke bare er jagtbytte, så det ser ud
til, at I har været heldige.

--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 25-02-04 15:42

Hej Melanie

Sidst vi fik kat, var det vel i grove træk katten som valgte os, og det
sjovt nok ud fra vores ene bil. Den sad og gemte sig under bilen, da konen
kom og skulle hjem ( samkørsel ).
Man skulle tro den kendte hende, for den kom frem fra sit skjul under bilen,
så snart hun kom, og ville kæles, hoppede ind, da hun åbnede døren, og til
trods for, at bilen bar tydelig præg af to hunde, så følte den sig straks
hjemme, og fulgte med hende hjem ( Det følsomme kræ, havde jo ikke hjerte
til at efterlade den ...). Faldt nærmest omgående i hak med vores to
hunde. Mærkelig kat, skæv i hovedet, ganespalte og alt andet godt, men kælen
som bare pokker. Den havde et par friske sår, så den var nok blevet påkørt,
men ikke mere end vi selv kunne behandle. Trods gentagne efterlysninger af
ejeren, kom der aldrig respons, så den boede her, resten af dens liv.

M.V.H.....Benny..