bobler
Fra : Morten Guldager

Dato : 21-02-04 18:18

Hejsa,

En af mine vandplanter slipper en række bitte små bobler løs i vandet.
Boblerne stiger naturligvis op til overfladen.

Der kommer 1 til 2 bobler i sekundet.

Jeg ved ikke hvad planten hedder, men den har en stængel på cirka 3 mm
diameter og en hel masse tynde "hår" der stritter nærmest vinlekret
på stænglen.
"Hårene" er vel omkring 3 cm lange og vel 0.5 mm tykke.

Men hvad kan det være der bobler ud? Jeg tror boblerne kommer fra et af
hårene som mine fisk har gnavet i.

/Morten

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 21-02-04 18:24

> En af mine vandplanter slipper en række bitte små bobler løs i vandet.
> Boblerne stiger naturligvis op til overfladen.
>
> Der kommer 1 til 2 bobler i sekundet.
>

> /Morten

Mon ikke det er ilt? Planter "indånder" jo som bekendt Co2 og "udånder" ilt
når lyset er tændt

/Thomas

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 21-02-04 18:37

Morten Guldager wrote:
> [...]
> på stænglen.
> "Hårene" er vel omkring 3 cm lange og vel 0.5 mm tykke.

Det lyder som Cabomba.
<http://www.tropica.com/productcard_1.asp?id=015>

> Men hvad kan det være der bobler ud? Jeg tror boblerne kommer fra et af
> hårene som mine fisk har gnavet i.

Det er ilt som er et restprodukt fra fotosyntesen som du har lært om i
skolen

Det er god ting; det betyder at dine planter "fungerer".

Når der rigtigt er knald på kan dit akvarie komme til at ligne et glas
champagne.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>