Win98 PC med mystisk og irriterende sygdom~
Fra : [ B@CHFiRE ]

Dato : 21-02-04 18:03

Hejsa folkens,

Har en Windows 98 PC fra en bekendt her. Han kører normalt med en dial-up
56k forbindelse. Problemet er, at den kan fint ringe op, registrere
bruger+password og logge på. Men så går den heller ikke længere, for der er
tilsyneladende ingen internet-forbindelse. Det være sig browser, mail, ICQ,
anti-virus program opdateringer.. Hvad som helst - ingen adgang til verden
udenfor..

Har så fået den hjem her hos mig, for at kigge nærmere på problemet. Jeg har
ingen mulighed for at ringe op, så jeg prøver at sætte et netkort i (kommer
direkte fra en PC, hvor internettet virker fint). Og det har jeg så slåsset
med i en dags tid nu. Det er som om det opfører sig på samme måde her. Den
er logget på, for jeg kan dele filer uden problemer, og pinge den ene
maskine fra den anden - begge veje. Men ingen forbindelse ud af huset.

Jeg har prøvet følgene:

Give den alle indstillinger manuelt (IP, undernetmaske, dns, gateway)
Lade den gøre det hele automatisk.
Frigøre og fornye, via winipcfg.exe
Kørt den netværks-setup disk fra XP 7-8 gange.
Fjerne alle protokoller undtagen TCP/IP.
Installere et væl af andre protokoller, udover TCP/IP. (hvad det end skulle
hjælpe)
Browser med og uden proxy.
Har desuden installeret Win98 oven på det gamle, for at se om det kunne
rette op på nogle ting. Men nej.

Som sagt, så virker netkortet fint. Installeret uden problemer. Jeg kan
pinge hvad som helst (også gateway) på det interne netværk, fra hvilken som
helst maskine - også fra den med problemer. Jeg har en Cisco 677 router, som
er forbundet til en alm. 5-ports hub, og derfra bliver forbindelserne delt
ud.

Der er også noget der hedder "opkalds kort" under netværks enheder. Hvad
dælen er det, og hvad gør den? Jeg kan godt huske denne djævel fra da jeg
selv kørte med Win98, men har aldrig fundet ud af hvad den gør godt for??

Well, har nogen her nogle forslag til hvad jeg kan prøve? Har jeg overset
noget?? Noget jeg ikke ved? Hvad som helst.. På forhånd tusind tak for
assistancen!

Fortsat god weekend!

--
Med venlig hilsen / Best Regards - Brian J. Nielsen
To mail me in private, simply use "email.dk" after the @

Fra : Martin Schultz

Dato : 21-02-04 18:43

"[ B@CHFiRE ]" <Thrash@SpamSuxBig-Time.com> writes:

> Fjerne alle protokoller undtagen TCP/IP.
> Installere et væl af andre protokoller, udover TCP/IP. (hvad det end skulle
> hjælpe)

Prøv at fjerne TCPP og genisntaller den. Det hjælper tit på den slags
problemer.

Martin
ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel router.

Fra : [ B@CHFiRE ]

Dato : 21-02-04 19:53

> Prøv at fjerne TCPP og genisntaller den. Det hjælper
> tit på den slags problemer.

Tusind tak for forslaget, Martin. ;) Jeg forsøgte, men nu har jeg en ny
forhindring. Jeg fjernede TCP/IP protokollen, og trykkede OK. Meningen er
så, at PC'en skal tygge lidt på den, og så bede om en genstart. Men det gør
den ikke. Den fryser, når timeglasset er der (mens den "tygger"). Man kan
godt flytte pilen (timeglasset) med musen, men ellers ikke noget. Har prøvet
to gange. Hvis man bare resetter maskinen, når den er frosset, så er de
samme protokoller der stadig, efter genstarten.

Lyder dette på nogen måde logisk for nogen? Eller er der totalt "kage i
den"..?

Fra : Martin Schultz

Dato : 21-02-04 20:30

> [...]
> samme protokoller der stadig, efter genstarten.
>
> Lyder dette på nogen måde logisk for nogen? Eller er der totalt "kage i

Hvis den gør dette hvergang er der nok ikke andet at gøre end at geninstallere
windows.

Fra : b.s.

Dato : 21-02-04 20:32

Hvad med opgradering til Win 98SE ??

Fra : [ B@CHFiRE ]

Dato : 21-02-04 21:46

> Hvad med opgradering til Win 98SE ??

Det er faktisk SE.. Det kunne godt være jeg skulle have skrevet det.
Undskyld! Men den er nok blevet grundigt ustabil. Så, som Martin også
siger, er der nok ikke andet at gøre, end at meje den ned, og installere den
forfra. Men det havde jo være mere interessant, hvis man kunne finde fejlen
og løse problemet. Men sådan skulle det ikke gå..

I skal begge have tak for forsøget på at hjælpe mig.

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 22-02-04 18:50

"[ B@CHFiRE ]" <Thrash@SpamSuxBig-Time.com> wrote in message news:<c18g1f$tsg$1@news.cybercity.dk>...

> [...]
> og løse problemet. Men sådan skulle det ikke gå..
>
> I skal begge have tak for forsøget på at hjælpe mig.

Prøv først at lave en 'blød' re-installation, altså uden fdisk og format.

Hvis det ikke hjælper, så må den få hele turen.

Veligst

Carsten Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-04 14:38

[ B@CHFiRE ] wrote:

> [...]
> godt flytte pilen (timeglasset) med musen, men ellers ikke noget. Har prøvet

Det kunne godt lyde som om der er opstået en "bad block" lige oven i en
eller flere af de filer, som indeholder den protokol.
Man bør dog ikke acceptere dårlige områder på harddiske, så længe man
har reklamationsret på dem.

Hvis du formaterer, vil de områder sandsynligvis blive markeret som
dårlige og ikke blive brugt mere.

Hvis du vil gøre det ordentligt og have remappet det dårlige område til
reserverede områder, så skal du ud i en write/read-test af hele disken,
og det kan gøres med software, som man (i de fleste tilfælde) kan
downloade fra producentens website.