Cruise control og automatgear
Fra : Lasse Leegaard

Dato : 21-02-04 16:27

Har lige set en cruise control i Electric city til 995,-
Jeg vil mene cruise control står ret godt til automatgear, og går nu og
pønser lidt på at købe og montere det (når det ikke koster mere).

Er der nogen her i gruppen der ved noget om hvorvidt det vil være muligt
på min volvo 740 fra 1987 med automatgear?? Er der nogle fælder som der
ikke er når det er en bil med manuelt gear?

Jeg kunne egentlig også godt bruge en pointer eller to til hvordan sådan
en fætter virker helt konkret (jeg forestiller mig at den holder øje med
farten ved at man kobler den sammen med speedometeret på en eller anden
måde og dermed er i stand til at justere gasgivningen hvis bilen taber
fart).

--
-Lasse-

Fra : Brian Sørup

Dato : 21-02-04 16:37

"Lasse Leegaard" <Lasse@b.r.a.n.d.b.i.l.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
der
> ikke er når det er en bil med manuelt gear?

CruiseControl er faktisk nemmest at montere på biler med Aut.gear

> [...]
anden
> måde og dermed er i stand til at justere gasgivningen hvis bilen taber

Du har fat i det rigtige - den skal bruge et signal af en slags, hvis
din bil har elektronisk speedometer kan det for det meste bruges, men
ikke altid.
Der bør medfølge en giver til at montere på kardanakslen og tage signal
den vej.

Den virker ved der sidder en vacuumdåse som trækker i dit gaskabel, når
det er nødvendigt - der skal også trækkes en ledning til
bremselyskontakten, da Cruisen skal slå fra når du træder på bremsen,
hvis systemet monteres på en bil med Man.gear skal der også en kontakt
på koblingpedalen, da den ellers vil give fuld gas når du træder
koblingen ned.
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-02-04 08:30

Brian Sørup wrote:
> hvis systemet monteres på en bil med Man.gear skal der også en kontakt
> på koblingpedalen, da den ellers vil give fuld gas når du træder
> koblingen ned.

På en bil med man. gear bruger jeg gerne omdr. signalet. Så behøves
fartpitolen (I hvert fald den jeg sælger) ikke en kontakt på koblingen - den
finder selv ud af, at omdr. stiger for hurtigt og slåt med det samme
fartpiloten fra.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Brizz

Dato : 22-02-04 13:09

meddelelse news:c19lpc$mqb$1@sunsite.dk...
> [...]
den
> finder selv ud af, at omdr. stiger for hurtigt og slåt med det samme

Hvor hurtigt opdager den det? jeg vil da mene at selvom den er opdaterer
1-2gange i sec vil man stadig opleve at den lige fiser op i omdrejninger
hvis man kobler ud inden den opdager det.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk
....nu med billeder af den nye bil

Fra : Brian Sørup

Dato : 22-02-04 13:34

"Brizz" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> 1-2gange i sec vil man stadig opleve at den lige fiser op i
omdrejninger
> hvis man kobler ud inden den opdager det.

Jeg monterede en vaccumstyret fartpilot på en kollegas Wagon R+ og
brugte omdr.signalet fra tændspolen.
Når koblingen trædes ned med systemet slået til får den fuld hane.....
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-02-04 18:55

Brizz wrote:
> Hvor hurtigt opdager den det?

Med det samme. Den når ikke at stige 500 omdr.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Hans Paulin

Dato : 23-02-04 08:48

Brizz skrev:

> [...]
> opdaterer 1-2gange i sec vil man stadig opleve at den lige fiser op i
> omdrejninger hvis man kobler ud inden den opdager det.

....min stiger så meget, at jeg (osse) har sat en kontakt på koblingen...
Hans

Fra : Lasse Leegaard

Dato : 22-02-04 14:07

Brian Sørup <brian.sorupXXX@privat.dk> wrote:

> [...]
> ikke altid.
> Der bør medfølge en giver til at montere på kardanakslen og tage signal
Jeg ved faktisk ikke lige PT. om der er elektronisk speedometer eller
analogt... (men da det er en bil fra 87 vil jeg tro det IKKE er
elektronisk...)

> [...]
> hvis systemet monteres på en bil med Man.gear skal der også en kontakt
> på koblingpedalen, da den ellers vil give fuld gas når du træder
http://www.lpas.dk/bilprodukter_komfort_fartpiloter.htm
Fortæller at der er en elektrisk og en vacuum model... den elektriske er
dyrere, men er den også bedre?

Hvad betyder coast??

Jeg kan i øvrigt ikke finde Cruise's hjemmeside... Der kommer lidt mange
links hvis man google efter "cruise" eller "cruise control"...

--
-Lasse-

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-02-04 18:55