Bundkort problemer...
Fra : MicJen

Dato : 21-02-04 14:18

Hej!

Har et SOYO K7V Dragon Plus! bundkort som volder mig en del vanskeligheder.

Har søgt på google, men har ikke fundet nogen som har det samme problem.

Der sidder en T-bird 1333 samt en stang 256 MB Elexir RAM PC-2100 på.
Grafikkortet er et ældre Asus Geforce 256
PSU 400W Q-tec.
Køler ThermalTake op til 3400+

Jeg starter det op og alt går fint igang. Der kommer først et skærmbillede,
hvor grafikkort info vises øverst.

Så kommer det næste skærmbillede, hvor processor vises og så ram tælles op,
og det er så HER det går galt. Så sker der ikke mere. Der bliver ikke
detecte nogen HD eller noget. Den går simpelt hen kold...Jeg kan ikke komme
ind i BIOS heller...

Så prøver jeg at cleare CMOS, og så starter den jo med defaults (=1000 Mhz
CPU, 100 FSB).
Rammen tælles fint op, der detektes HDD (der er godt nok ikke sat nogen
til).
Og så kommer der er en meddelse ala CMOS Checksum error, lige som når man
har skiftet CPU.
Nu kan jeg så godt komme ind i BIOS og det hele virker fint.

Så indstiller jeg cpu'en til at køre 1333, gemmer og rebooter og så sker der
nøjagtigt det samme som beskrevet ovenfor, hvor den går kold.

Jeg har prøvet at:
Slå "Halt on all errors" fra.
Ladet være med at ændre noget i BIOSen men bare reboote.
Prøve med en anden stang RAM.

Alt sammen med samme resultat.

Der kommer 3 beeps fra højttaleren, hvilket er normalt jf. SOYOs
hjemmeside...

Er der nogen der har et forslag til hvad der kan være i vejen?

Mvh
Michael
Der snart får fået oparbejdet en anselig hovedpine...

Fra : Svend Henriksen

Dato : 21-02-04 15:24

Hej
Jeg har haft de samme problemer med mit bundkort jeg flyttede rammen over i
nr 2 slots og så har der ikke været problemer siden Mvh Svend

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 23-02-04 17:29

Hej Michael
Jamen jamen
Når man læser dit indlæg får man indtrykket af at der er noget galt med dit
bundkort, men så skriver du
"Rammen tælles fint op, der detektes HDD (der er godt nok ikke sat nogen
til)." læg mærke til parentesen. Havde du så travlt med at få lortet op at
køre så du ikke engang fik elimineret alle fejlkilder, så nu aner du ikke
hvor du skal søge fejlen.

Det er klart når du ikke har tilslutte HD'en så får du en CMOS Checksum
error. Havde den været tilsluttet, var den bare blevet detekteret og
maskinen havde bootet.

Hvis maskinen ikke vil boote med dine indstillinger til CPU'en, hvorfor
lader du så ikke bare maskinen boote (med HD) uden at du ændrer på
indstillingen for CPU'en,, så har du da mulighed for at teste alt andet, så
kan du jo altid ændre på CPU-indstillingerne.

Jeg vil stille spørgsmål ved dine indstillinger til CPU'en, og tænk hvis
CPU'en slet ikke er en T-bird 1333.

Nu sidder jeg her bag min skærm og tænker..... Hvor meget har manden udeladt
at fortælle? og hvor meget har han udeladt at montere? Hvor mange
fejlmuligheder er der mon?
mvh.
Kurt

Fra : MicJen

Dato : 26-02-04 01:10

> Hej Michael

Hej Kurt

> [...]

> køre så du ikke engang fik elimineret alle fejlkilder, så nu aner du ikke

Hmm... mig bekendt er alle andre fejlkilder elimineret.
Jo færre enheder tilsluttet, jo lettere er det jo at fejlfinde.
Der er, som jeg skriver i starten af mit indlæg, tilsluttet:

Et bundkort SOYO K7V Dragon Plus!
CPU: T-Bird 1333 MHz
RAM: 256 MB PC-2100 Elexir
PSU: 400W Q-tec
Gfx-kort: Asus Geforce 256
Floppydrev (det har jeg glemt at skrive i mit 1. indlæg) indholdende en
fuldt funktionsdygtig boot disk.

First Bootdevice i BIOS er FDD.

> Det er klart når du ikke har tilslutte HD'en så får du en CMOS Checksum
> error.

Nej, det er det ikke... man behøver IKKE en HD for at få en comp til at
boote op...

>Havde den været tilsluttet, var den bare blevet detekteret og
> maskinen havde bootet.

Det er ja, hvis der havde været et OS på...

> Hvis maskinen ikke vil boote med dine indstillinger til CPU'en, hvorfor
> lader du så ikke bare maskinen boote (med HD) uden at du ændrer på
> indstillingen for CPU'en,

Det har jeg skam også prøvet... det står også i mit indlæg:

"Jeg har prøvet at:

Ladet være med at ændre noget i BIOSen men bare reboote."

>så har du da mulighed for at teste alt andet, så
> kan du jo altid ændre på CPU-indstillingerne.

Det er korrekt.

> Jeg vil stille spørgsmål ved dine indstillinger til CPU'en, og tænk hvis
> CPU'en slet ikke er en T-bird 1333.

Hvilke spørgsmål vil du stille?
CPU'en _ER_ en 1333. Det står på kernen...

> Nu sidder jeg her bag min skærm og tænker..... Hvor meget har manden
udeladt
> at fortælle?

Jeg havde ubevidst udeladt = glemt at fortælle at der var et floppydrev
tilsluttet.

>og hvor meget har han udeladt at montere?

Det står i mit oprindelige indlæg, med undtagelse af FDD.

>Hvor mange
> fejlmuligheder er der mon?

Tja, jeg ser ikke så mange... det er jo derfor jeg spørger her i gruppen...

Mvh
Michael