Søvnighed dræber!
Fra : Thomas H.

Dato : 21-02-04 08:17

----
Søvnige bilister står bag hver femte trafikdrab

/Ritzau/ - 7:45 - 21. feb. 2004
Omkring 100 danskere bliver hvert år dræbt i trafikken, fordi bilister kører
bil, selv om de er trætte eller søvnige. Det vurderer overlæge Michael
Lysdahl, der på Karolinska Universitetssjukhuset i Sverige har forsket i
sammenhængen mellem søvnighed og risikoen for trafikulykker. Han peger på,
at søvnmangel bliver mere og mere almindeligt i 24-timers samfundet, og folk
kører gerne bil, selv om de er trætte. Allerede når en bilist er moderat
træt, har han en 10 procents lavere reaktionstid, og dermed stiger risikoen
for ulykker.

»Vi kan redde omkring 100 menneskeliv om året, hvis vi kan forhindre disse
søvnighedsulykker. Derfor er der behov for at sætte øget fokus på
problematikken«, siger Michael Lysdahl til Ritzau.

Samtidig anbefaler Dansk Neurologisk Selskab, at patienter med søvnapnø kun
får lov at køre bil, hvis de er i behandling, og det kan dokumenteres, at de
får en god nattesøvn. Formand for Dansk Søvn-Apnø Forening, Lis Fischer,
støtter forslaget om retningslinjer for, hvornår patienter med søvnapnø må
køre bil.

----

Hmm, 100 kunne reddes alene pga. det, sidst var det 136 liv der kunne
reddes, hvis folk brugte sele, en pæn del hvis folk ikke kørte i
spirituspåvirket tilstand eller narkopåvirket, gad vide hvornår det går op
for f.eks. TV-2, plus enkelte andre, at man måske har skudt liiiidt for
mange gråspurve med kanoner, med al den snak om farten, og det at man vil
til at tage folks kørekort, hvis de kører 20-30% for hurtigt.
I øvrigt ang. de 136 anti-seledræbte, af de der 450 dræbe per år, hvor mange
er egentlig bilister der? Altså cyklister og fodgængere må jo også være med
i det tal, så 136 må da alligevel være en ret stor procentdel af de
trafikdræbte i bil .... utroligt at der ikke er gjort mere på de punkt, frem
for at skabe kæmpe debatter i folketinget, om at der måske muligvis
statistisk skulle omkomme 5-6 mere hvis man sætter farten op til 130.

Thomas H. - www.thhe.dk/Olympus.htm LÆS OG LÆR !!!

Fra : Sniffer

Dato : 21-02-04 09:29

Jeg syntes godt, at bilfabrikanterne kunne designe bilsæderne sådan, at de
automatisk køre i liggeposition når føreren falder i søvn. Det er sku' da
død irriterende og sidde i opret stilling og køre adskillige kilometer når
man samtidig sover i sin dybeste søvn.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 21-02-04 10:48

"Thomas H." wrote:

> Søvnige bilister står bag hver femte trafikdrab

Okay, Jan W., hvor søvnige er vi villige til at acceptere at folk
bliver og ved hvilken hastighed??

--
Hygge..
Thomas

Fra : Møller

Dato : 21-02-04 11:06

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> wrote in message

> [...]
> Lysdahl, der på Karolinska Universitetssjukhuset i Sverige har forsket i
> sammenhængen mellem søvnighed og risikoen for trafikulykker.

Jeg har også spekuleret lidt på hvornår kørehviletidsbestemmelser træder i
kraft for lastbil og buschauffører.

Så vidt jeg husker indgår mangel på søvn bl.a. på disse ulykker det seneste
år, der er mange flere, men 23 må være nok, det skal jo ikke være en
slægtsroman i 3 bind.

Ulykken ved Kongenshus hvor en ung uerfaren chauffør der kørte et
lastvognstog med slagteriaffald, havde kun fået 4 timers søvn efter en
fest, hans forlovede sov vist i førehuset: 9 mennester dræbt.
Hvorfor blev han ikke i rabatten til han havde kontrol over dyret, men
straks rev den op på vejen, var han faldet i søvn og reagerede
uhensigsmæssigt? åbent spørgsmål,

Busulykken med de to kvindelige buschauffører:
Chaufføren på ulykkestidspunktet kom lige fra sit job som sygeplejerske, hun
havde ikke fået den søvn hun skulle have, da stewardessen ikke nåede frem,
så chaufførerne måtte skiftes til at servere for passagerne i stedet for at
få den nødvendige søvn.

Lastvognen bag op i bil med trailer på Hillerødsmotorvejens forlængelse ud
for privat flyveplads.:
Han indrømmede blankt, at han var faldet i søvn, han var på hjem fra
Tyskland: ingen personskade, men trailer og Mazda totalskadet: chaufføren
ringede efter vognmanden, der sørgede for at bringe trailer og vogn på
værksted, ingen politi, det giver kun problemer. Mazda:totalskadet, trailer
genopbygget. (billeder haves) heldigvis ingen personskade, men en ufrivillig
tur ud over skrænt og mange meter ind på mark giver nogle blå pletter på
krop og sjæl skulle jeg hilse fra J.O. og sige.

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-04 11:42

> [...]
> Hvorfor blev han ikke i rabatten til han havde kontrol over dyret, men
> straks rev den op på vejen, var han faldet i søvn og reagerede

Det er en naturlig reaktion og selv "folk" som skal demonstrere hvordan man
skal gøre når hjulene ryger i rabatten, kan glemme det og smadre bilen under
demonstrationen

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Møller

Dato : 21-02-04 11:49

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> [...]
man
> skal gøre når hjulene ryger i rabatten, kan glemme det og smadre bilen

jo æ troe å at jen ska ha prøvet et et pa gang føst.

http://www.synnejysk.dk/Ordbog/Ordbog.htm
http://www.synnejysk.dk/
http://www.ringridning.dk/
http://www.synnejyskambassade.dk/
--
Møller

Fra : jan@stevns.net

Dato : 21-02-04 12:08

"Møller" <eam@son.dk> skrev :

>jo æ troe å at jen ska ha prøvet et et pa gang føst.

>http://www.synnejysk.dk/Ordbog/Ordbog.htm

ROFL !

Why a V8 based car? It put's a big silly grin on my face! That's why

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-04 13:16

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev i en meddelelse
[..........]
> [...]
> mange gråspurve med kanoner, med al den snak om farten, og det at man vil
> til at tage folks kørekort, hvis de kører 20-30% for hurtigt.
[........]

Vi er helt 100% enige, Thomas. Der er mange, mange årsager til trafikdrab
og -lemlæstede, og medierne er tilsyneladende blinde for dén debat.
Jeg er dog stadig af den overbevisning, at færdselsloven _skal_ overholdes
helt og altid. Men den nærmest maniske fokusering på fart alene, er
virkeligt noget der i dén grad giver negativ effekt, da mange tror at så
længe de køre under fartgrænsen, er alt fryd og gammen.

--
Venligst, Lars Vestman
www.vaid.dk (under opbygning)

Fra : Jakenold

Dato : 21-02-04 14:47

Det ses

http://www.949zeta.com/noSeatBelt/noSeatbelt.html

Jakob

Fra : Per Wildau

Dato : 21-02-04 16:02

Thomas H. wrote:

> ----
> Søvnige bilister står bag hver femte trafikdrab

[...]

I har vel set den her - som Jan W Nielsen i øvrigt gav mig??

http://www.949zeta.com/noSeatBelt/noSeatbelt.html

McPerson