Mystic River (spoiler)
Fra : Carina

Dato : 20-02-04 21:16

Hej gruppe

Jeg har set ovenstående i biografen og synes som udgangspunkt at det er en
supergo' film. Der er en fantastisk stemning filmen igennen....Men, jeg tror
ikke helt jeg forstår den?

Er historien ikke en smule tynd? Og slutningen lidt ..hhmmm...Jeg kan ikke
helt finde ud af den.

Nogen der har forslag til en analyse?

VH
..Carina

Fra : Brian P

Dato : 20-02-04 22:53

"Carina" <

> Er historien ikke en smule tynd?

Jo, meget.

> Nogen der har forslag til en analyse?

Nej, men uanset at flere anmeldere har udråbt filmen til Clint'ens bedste,
vil jeg råde dig til i stedet at lytte til din mavefornemmelse og lade være
med at tro du er dum, fordi du ikke har forstået filmen rigtig... :)

Fra : Carina

Dato : 20-02-04 22:59

"Brian P" <kanalFJERN@klog.dk> wrote in message

> [...]
være
> med at tro du er dum, fordi du ikke har forstået filmen rigtig... :)

Føler mig heller ikke dum som sådan ;) Tænkte bare at der må være mere
mening end jeg lige har fanget, og som sagt synes jeg at stemningen filmen
igennem er fantastisk.....Men det er måske bare det der gør den go'?

VH
..Carina

Fra : David Rasmussen

Dato : 21-02-04 22:03

Brian P wrote:

> Jo, meget.

Tynd? Hvordan?

Den er da ligefrem og meget realistisk fortalt. Der er da ikke noget der
er svært at forstå eller noget der er tyndt?

/David

Fra : Brian P

Dato : 22-02-04 00:45

"David Rasmussen"

> Tynd? Hvordan?
>
> Den er da ligefrem og meget realistisk fortalt. Der er da ikke noget der
> er svært at forstå eller noget der er tyndt?

Spoiler-alert....

Nej, der er ikke noget der er svært at forstå, tværtimod er historien ganske
forudsigelig, helt frem til den "overraskende" drejning, der afslører hvor
tynd plottet er. Det er ikke tilfældigt når mange enten ikke forstår
slutningen eller mener at det der er gået forud har været i en 'forkert'
genre, men vidner ret tydeligt om at her er en film, der ikke ved hvad den
vil. Derfor er den dårlig.

Fra : David Rasmussen

Dato : 23-02-04 17:32

Brian P wrote:

> Nej, der er ikke noget der er svært at forstå, tværtimod er historien ganske
> forudsigelig, helt frem til den "overraskende" drejning, der afslører hvor
> tynd plottet er.

Plottet er da ikke tyndt? Desuden er det jo ikke en rendyrket
kriminalfilm, hvis det er det du analyserer den ud fra. Det er en film
der handler om mennesker.

Vrøvl.

/David

Fra : Sune

Dato : 20-02-04 23:01

On Fri, 20 Feb 2004 21:16:17 +0100, "Carina" <carwina@hotmail.com> wrote:

>Jeg har set ovenstående i biografen og synes som udgangspunkt at det er en
>supergo' film. Der er en fantastisk stemning filmen igennen....

Den er vel OK.

>Men, jeg tror
>ikke helt jeg forstår den?
>
>Er historien ikke en smule tynd?

MEGET!
Den kunne sagtens være fortalt i en film af almindelig længde.

Aldrig er det sket så lidt i en film på 137 minutter!
Og nej, filmen har ikke en stemning, tema, historie eller univers eller andet som godtgør denne
længde.

Historien kunne feks. fortælles på 42 min i et afsnit af en eller anden serie...

Den er ikke noget specielt. OK, men FOR lang!

Mvh
Sune

Fra : MP Jakobsen

Dato : 21-02-04 13:50

On Fri, 20 Feb 2004 23:00:30 +0100, Sune wrote:

> [...]
>
> Historien kunne feks. fortælles på 42 min i et afsnit af en eller anden serie...
>
> Den er ikke noget specielt. OK, men FOR lang!

Nu bliver jeg jo givetvis upopulær i denne her diskussion, men jeg synes
det var en rigtig god film, og jeg husker den slet ikke som lang. Men som
en krimi er det en virkelig tynd kop the - og det er det eneste punkt hvor
jeg ikke føler mig helt tilfreds: Film lægger i høj grad op til at være en
krimi, men handlingen ligger et helt andet sted. Og det synes jeg til tider
godt kunne virke lidt forvirrende.

Men det er jo også en sjov type af film hvor det meste handlingen er
u-udspillet imellem karaktererne som en slags spænding.

Jeg var rigtig godt underholdt og jeg synes det var en tankevækkende film.

MP

Fra : Carina

Dato : 21-02-04 14:56

"MP Jakobsen" <"mpej[slet_dette]"@adr.dk> wrote in message

> [...]
>
> Men det er jo også en sjov type af film hvor det meste handlingen er
> u-udspillet imellem karaktererne som en slags spænding.

Ja, det er det jeg mener med stemningen....Rigtig godt

> Jeg var rigtig godt underholdt og jeg synes det var en tankevækkende film.

Og bestemt også en tankevækkende film. Alligevel savner jeg et eller andet i
den......

VH
..Carina

Fra : MP Jakobsen

Dato : 21-02-04 17:16

On Sat, 21 Feb 2004 14:56:11 +0100, Carina wrote:

> Og bestemt også en tankevækkende film. Alligevel savner jeg et eller andet i
> den......

Jeg forstår godt hvad du mener. Alligevel synes jeg nu også at der er nogle
temaer der står temmelig stærkt fast i min hukommelse når jeg tænker
tilbage på filmen. Noget om moral og fælles ansvar, noget om hvad det vil
sige at være ensom og hvad det vil sige at være sammen. Filmen handler jo i
en eller anden grad om venskaber og ægteskaber der er splittet op i ensomme
individer der har en 'materialistisk' afhængighed af hinanden, som konens
tale til sidst også afspejler... eller noget. Jeg har egentlig ikke gjort
mig nogle konstruktive tanker om det.

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-04 23:32

"Carina" <carwina@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke helt jeg forstår den?
>
> Er historien ikke en smule tynd? Og slutningen lidt ..hhmmm...Jeg kan ikke

Jeg er absolut ikke fortaler for denne film.

Syntes mildest talt den er gabende kedelig og spild af tid.

De 75 kr. kunne jeg godt havde brugt mere fornuftigt!

Rune

Fra : AJ

Dato : 21-02-04 13:33

Hejsa

Jeg troede jeg var den eneste der ikke kunne se det fede i den film :)

Amdi

Fra : Anders Houmark

Dato : 21-02-04 14:40

AJ wrote:
> Hejsa
>
> Jeg troede jeg var den eneste der ikke kunne se det fede i den film :)

Nej vi er skam mange flere... Desværre..

Skuespillerpræstationerne er det som holder filmen "oppe".. Med "oppe" mener
jeg, at det var det eneste som gjorde at jeg ikke forlod forestillingen..
Historien er meget kedelig, slutningen er total dårlig (husk der er spoiler
i topic) og hvorfor kommer Jimmy ikke i fængsel til sidst? Det irriterede
mig helt vildt..Også Jimmy's kones klamme tale til sidst i filmen..

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : David Rasmussen

Dato : 21-02-04 22:05

Anders Houmark wrote:

> [...]
> i topic) og hvorfor kommer Jimmy ikke i fængsel til sidst? Det irriterede
> mig helt vildt..Også Jimmy's kones klamme tale til sidst i filmen..

Wow... Jeg er lodret uenig og kan slet ikke genkende kritikken.

/David

Fra : Carina

Dato : 21-02-04 22:11

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message

> Wow... Jeg er lodret uenig og kan slet ikke genkende kritikken.

Kan du ikke begrunde det? Det var faktisk lidt sådan en mening jeg
efterlyste....Dog gerne lidt mere udførlig

VH
..Carina

Fra : Anette & Søren

Dato : 22-02-04 02:03

Okay jeg må sige, at det nok er en af de bedste film jeg har set i langtid.
Filmen har måske lidt svær ved at komme i gang.
Jeg tro at, man skal se denne film som den er. Man ser en historie, som
måske kunne havde sket så mange andre steder i USA. Det er rigtig at
historien måske er noget tynd, men selve plottet til sidst. Er guld.
Moralen, må være at livet ikke altid flaskersig som man gerne vil havde
det, om man skal ikke dømme nogen på forhånd. Ikke kaste glas, når man selv
bor i et glashus.
Grunden til at Jimmy, ikke kommer i fængsel til sidst. Ja det kunne være for
ikke at miste en mer af de gamle vender, de var en gang. Og for fordi at
Jimmy i bund og grund var en god mand. Der bla. betalte de 500$ Hver månede,
til den familie han slog faren ihjel i.
Jeg ser slutningen, og den måde de ser på hinanen på. At en fejl fra Jimmys
side, så vil han komme i fængsel.
Det var hvad jeg havde at sige.

Ps. Total godt skuspil

Søren

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-04 03:58

"Anette & Søren" <Hvidtfeldt@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
månede,
> til den familie han slog faren ihjel i.
> Jeg ser slutningen, og den måde de ser på hinanen på. At en fejl fra

Jeg ser da armgestusen med pistolen, som en 'det er dig næst' - hvorefter
Jimmy spreder armene og laver en 'du kan bare gøre hvad du kan, jeg er lige
her'

> Ps. Total godt skuspil

Jah, det går da an, men ikke noget særligt. Jeg må indrømme at jeg også ser
filmen som noget middelmådig - Bestemt ikke Oscarværdig...

/Jesper

Fra : Jak

Dato : 22-02-04 09:56

"Jesper Winding" <jesperw [Snabel-A) tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg ser da armgestusen med pistolen, som en 'det er dig næst' - hvorefter
> Jimmy spreder armene og laver en 'du kan bare gøre hvad du kan, jeg er

Det er også sådan jeg ser det, Jimmy er den næste som han vil gå efter.

Fra : David Rasmussen

Dato : 23-02-04 17:42

Carina wrote:

> Kan du ikke begrunde det? Det var faktisk lidt sådan en mening jeg
> efterlyste....Dog gerne lidt mere udførlig

Jeg ved ikke hvad jeg kan sige andet end at jeg _ikke_ synes

* at filmen kun blev holdt oppe af skuespillet
* at historien er kedelig
* at slutningen er totalt dårlig

Jeg synes derimod at filmen holdes oppe af skuespillet, historiens
udvikling, sympati/empati for personerne, fortælleteknikken, klipningen,
lyset, cinematografien, instruktionen etc.

Jeg synes at historien er gribende, spændende og vedkommende hele vejen
igennem.

Jeg synes slutningen er meget elegant fordi der ikke forfaldes til en
simpel happy ending. Pointen med slutningen er at når den slags ting
sker, så ender de ikke nødvendigvis "godt" eller "rigtigt", og fordi
Jimmy netop er "konge" i byen, sociologisk, så går han fri, mens Dave's
kone må leve videre midt i det hele, med sin viden/formodning, og uden
at kunne gøre noget.

Det er en film som er utroligt velafbalanceret efter min mening. Clint
Eastwood må have et meget stort og køligt overblik som instruktør. Jeg
elsker den måde han lader en traditionel handling udspille sig på basis
af en hel masse meget veltegnede og detaljerede karakterer og miljøer.
Det er en film som handler om mennesker, som på overfladen ligner en krimi.

/David