/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Bremseservice - med rørtang og nedstryger
Fra : bme


Dato : 20-02-04 20:36

Hej Ng

Skulle igår lige skifte klodser og skiver på en kammerats nyindkøbte golf3.

Havde afsat 2-3 timer, så der var tid nok til at gøre det ordentligt rent
osv.

MEN først efter fire timer var bilen klar til nye dele.

Der sidder to bolte der holder caliperen. Disse bolte spænder på et rør
hvorpå caliperen så kan bevæge sig sideværts over.

På begge sider var bolten rustet fast til røret og til det gevind som den er
fæstnet i.

Det endte med at vi måtte skære den yderste klods i stykker, afmontere
skiven og den inderste klods (caliperen sad stadig på sin plads) og nu
ødelægge de gummihylstre som bolt og rør sad i. Nu kunne caliperen så
presses fri, og rør+bolte kunne få en gang varme og en gang vold med den
største rørtang fra værkstedet.

Vi konkluderede at de bremser vist kun havde fået en visuel kontrol de
sidste par gange de havde været til service.

Iøvrigt var ca 1/3 af den ene belægning på den ene klods knækket af og væk,
og skiverne var under mindstemål - men den blev alligevel synes med
kommentaren "Det ser ud til at den er mekanisk meget velholdt"

Idag blev det så lige til en udskiftning af varmerøret, som viste sig at
være væsentligt mere tæret end vi umiddelbart troede - eller rettere sagt,
han havde næppe kunne køre ret varm før at han havde mistet al kølervæsken.
Der var også en slange der var lidt mør - kommentaren fra den lokale
VW-forhandler "den kan vi nok have hjemme fra Tyskland om en lille uges
tid", så det blev en anden løsning.

/bo



 
 
Møller (20-02-2004)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 20-02-04 21:17


"bme" <bms@post10.tele.hej> wrote in message
news:c15njp$r6b$1@news.cybercity.dk...
> Hej Ng
>
> Skulle igår lige skifte klodser og skiver på en kammerats nyindkøbte
golf3.
>
> Havde afsat 2-3 timer, så der var tid nok til at gøre det ordentligt rent
> osv.
>

Alder?
Forebyggende vedligeholdelse?

Alt man adskilder smøres før genmontage, og behandles med rustbeskyttelse
efter samling, så man kan skille det af igen.

Proceduren er ukendt for autoværksteder, da reperationsnormen så ikke kan
holdes, samt man bliver afskåret fra en post på regningen: ekstra arbejde
p.g.a rust. !

Problemet plejer at blive mindre jo mere man bevæger sig mod vest, men
desværre er der københavnere der er begyndt at have værksteder i provinsen

--
Møller




Brian M (21-02-2004)
Kommentar
Fra : Brian M


Dato : 21-02-04 12:11

> Alder?
> Forebyggende vedligeholdelse?
>
> Alt man adskilder smøres før genmontage, og behandles med rustbeskyttelse
> efter samling, så man kan skille det af igen.
>
> Proceduren er ukendt for autoværksteder, da reperationsnormen så ikke kan
> holdes, samt man bliver afskåret fra en post på regningen: ekstra arbejde
> p.g.a rust. !

På autoværksteder er der kun sætning mekanikerne skal lære: "Jo
hurtigere, jo bedre, tid er penge". Ja det er selvfølgeligt grov
generalisering, men skift af skiver og klodser må vel højest tage ½
time på et værksted, ellers bliver værkføren rød i hovedet og
fortæller højt den sagesløse mekaniker at "det her kan vi altså ikke
leve af". :D

Mange steder får mekanikerne bonus efter hvor meget tid de spare, i
forhold til den afsatte norm tid.
Jeg er overbevist om at en meget stor del af de problemer folk har med
f.eks bremser der hyler eller skæve skiver, ikke er bilens eller
delenes skyld, men simpelthen at mekanikeren har for travlt og
sjusker.

Ukendt (21-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-02-04 12:33



> På autoværksteder er der kun sætning mekanikerne skal lære: "Jo
> hurtigere, jo bedre, tid er penge". Ja det er selvfølgeligt grov
> generalisering, men skift af skiver og klodser må vel højest tage ½
> time på et værksted, ellers bliver værkføren rød i hovedet og
> fortæller højt den sagesløse mekaniker at "det her kan vi altså ikke
> leve af". :D

Så er det edermame godt jeg ikke skal være automekaniker. Det må da være
dybt frustrerende ikke at få den tid der skal til.
På en bil der er et par år gammel kan man sikkert let skiftet de fornødne
ting, men der findes også mange gamle spande hvor det kan drille noget så
grusomt når tingene skal skilles ad.


> Mange steder får mekanikerne bonus efter hvor meget tid de spare, i
> forhold til den afsatte norm tid.

Så står de vel ikke i kø for at servicere biler over 8 år?

> Jeg er overbevist om at en meget stor del af de problemer folk har med
> f.eks bremser der hyler eller skæve skiver, ikke er bilens eller
> delenes skyld, men simpelthen at mekanikeren har for travlt og
> sjusker.

Tror da pokker

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK



bme (21-02-2004)
Kommentar
Fra : bme


Dato : 21-02-04 12:46


>
> Alder?
> Forebyggende vedligeholdelse?

Bilen er en 92'er, og er just indkøbt pr. kommision. Han vidste godt at den
trængte til skiver og klodser - men ikke at der lige løb 400,- ekstra på
regningen til nye føringsrør og bøsninger. Mit bud er at de bremser ikke har
været skilt af i 2 år/40 kkm, og at de dengang næppe havde været renset og
smurt ordentligt.

>
> Alt man adskilder smøres før genmontage, og behandles med rustbeskyttelse
> efter samling, så man kan skille det af igen.

Helt enig - nu er de smurt og renset så det bliver en ren fornøjelse næste
gang at servicere dem.


>
> Proceduren er ukendt for autoværksteder, da reperationsnormen så ikke kan
> holdes, samt man bliver afskåret fra en post på regningen: ekstra arbejde
> p.g.a rust. !

Førhen da jeg fik lavet mine bremser på værksted, stod jeg altid og ventede
og holdt øje med at de gjorde det ordentligt.


>
> Problemet plejer at blive mindre jo mere man bevæger sig mod vest, men
> desværre er der københavnere der er begyndt at have værksteder i provinsen
>
> --

Njae, man kan da godt finde eksempler heroppe i nordjylland - og så langt er
kjøbenhawnerne vel ikke kommet endnu

/bo



jan@stevns.net (21-02-2004)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 21-02-04 13:15

"bme" <bms@post10.tele.hej> skrev :

>Njae, man kan da godt finde eksempler heroppe i nordjylland - og så langt er
>kjøbenhawnerne vel ikke kommet endnu

Harh harh harh .....

En af mine onkler , kom fra området omkring Dronninglund, og han var
sgu' noget berømt hos SB for at lave klamphuggerløsninger

(oftest fordi kunderne ikke gad betale for ordentligt udført arbejde)


--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Why a V8 based car? It put's a big silly grin on my face! That's why

Ukendt (22-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-02-04 00:02


<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
news:5rie309r6peorvbv6muh03rfns1946k500@dtext.news.tele.dk...
> "bme" <bms@post10.tele.hej> skrev :
>
> >Njae, man kan da godt finde eksempler heroppe i nordjylland - og så langt
er
> >kjøbenhawnerne vel ikke kommet endnu
>
> Harh harh harh .....
>
> En af mine onkler , kom fra området omkring Dronninglund, og han var
> sgu' noget berømt hos SB for at lave klamphuggerløsninger
>
> (oftest fordi kunderne ikke gad betale for ordentligt udført arbejde)

Nu bor jeg ikke så langt fra Dronninglund.
Her i Vendsyssel er Dronninglund / Hjallerup området kendt for at være en
ældre Skotsk Koloni.

BTW. Jeg tror nu ikke at der er mange kunder der siger:
Jeg gider ikke rigtigt betale, så lav bare noget livsfarligt klamphuggeri
med mine bremser :)

/Claus



Propellen (21-02-2004)
Kommentar
Fra : Propellen


Dato : 21-02-04 16:06

"bme" <bms@post10.tele.hej>, skrev i dk.fritid.bil

>

>
>Førhen da jeg fik lavet mine bremser på værksted, stod jeg altid og ventede
>og holdt øje med at de gjorde det ordentligt.
>
>
>>

1: Giv værktøjet til kunden, for så kan han/hun selv lave det.

eller

2: Tegn en streg i gulvet så kunden kan stå på den ene side og mekker
i den anden så man kan arbejde i fred!
--

/Prop

Fam. Olsen (21-02-2004)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 21-02-04 16:25


"Møller" <eam@son.dk> skrev i en meddelelse
news:40366b81$0$55926$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Proceduren er ukendt for autoværksteder, da reperationsnormen så ikke kan
> holdes, samt man bliver afskåret fra en post på regningen: ekstra arbejde
> p.g.a rust. !
>
> Problemet plejer at blive mindre jo mere man bevæger sig mod vest, men
> desværre er der københavnere der er begyndt at have værksteder i provinsen
>


Eller også må du tage lidt længere østpå. Tjøvenhamn er ikke det østligste i
Dk.


MVH Niels



Møller (21-02-2004)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 21-02-04 17:15


"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> wrote in message
news:4037782c$0$27418$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Møller" <eam@son.dk> skrev i en meddelelse
> news:40366b81$0$55926$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> > Proceduren er ukendt for autoværksteder, da reperationsnormen så ikke
kan
> > holdes, samt man bliver afskåret fra en post på regningen: ekstra
arbejde
> > p.g.a rust. !
> >
> > Problemet plejer at blive mindre jo mere man bevæger sig mod vest, men
> > desværre er der københavnere der er begyndt at have værksteder i
provinsen
> >
>
>
> Eller også må du tage lidt længere østpå. Tjøvenhamn er ikke det østligste
i
> Dk.
>
Undskyld jeg havde helt glemt Christianshavnerne, de har for øvrigt
udmærkede sild.

Normalt vil jeg også sige: "vælg et værksted i en mindre provinsby", han har
en begrænset kundekreds, og han kan kun leve af dem der er i nærområdet,
meden mekanikeren i storbyerne ikke er så fintfølende, nå hvad, så slap vi
af med ham, der kommer nok flere "engangskunder" det kan man altså heller
ikke leve af på vaskerimaskinernes hjemø.

Og så har jeg bekendte i Rønne og Åkirkeby, hvordan kan jeg dog glemme jer,
nå det gjorde regeringen jo osse ved krigens slutning, hvor russerne bombede
Nexø efter befrielsen af det øvrige land
--
Møller



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177525
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408688
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste