CSS: id eller class?
Fra : Holger Danske

Dato : 20-02-04 17:34

Hvis jeg har et element, som kun forekommer en enkelt gang. Skal jeg så
identificere det i CSS med enten "id" eller "class"? Umiddelbart
forekommer det for mig, at det kan være ligegyldigt hvilket tag jeg
anvender, men at det måske er "kønnest" at anvende "id"?

ID:

#myelement {
color: #0000ff;
}

CLASS:

..myelement {
color: #0000ff;
}

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-02-04 18:13

Holger Danske <no@mail.thx> skrev :

> [...]
>forekommer det for mig, at det kan være ligegyldigt hvilket tag jeg
>anvender, men at det måske er "kønnest" at anvende "id"?

Det er ligegyldigt, men jeg foretrækker class, af den grund, hvis
man skulle finde på at bruge det et andet sted senere, så slipper
man for at lave det om.
--
Knud

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 20-02-04 20:39

Hvis positionering er involveret er det ikke godt med class.

Fra : rasmus carlsen

Dato : 20-02-04 21:13

> Hvis positionering er involveret er det ikke godt med class.

- hvorfor ikke?

ras

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 21-02-04 03:49

Kommer han til at genbruge class'en får han pludselig to ting oven i
hinanden.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-02-04 07:25

Jens Peter Karlsen skrev:

>Kommer han til at genbruge class'en får han pludselig to ting oven i
>hinanden.

Åh, du mener *absolut* positionering giver problemer.

--
Bertel

Fra : @\".$meinvorname.\"s~

Dato : 22-02-04 10:27

Bertel Lund Hansen wrote:

> Åh, du mener *absolut* positionering giver problemer.

Ligegyldigt som antal gange jeg går på WC om dagen.
hvis position: absolute; kommer med i spil skal man generelt passe på...

Back to thread:
Efter w3c Consortium er det meningen at bruge id for et enkelt tag
(UNIQUE) og class for flere. Men det er som sagt liege meget!

http://www.w3.org/TR/REC-CSS1#class-as-selector

mvh Rene

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 22-02-04 14:52

@".$meinvorname."shp.de wrote:

> Efter w3c Consortium er det meningen at bruge id for et enkelt tag
> (UNIQUE) og class for flere. Men det er som sagt liege meget!

Ligemeget er vel så meget sagt. Det er nok værd at bemærke, at id har
præcedens over class, så id-specifikke CSS-regler vil veje tungere end
class-specifikke.

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/fona/

Fra : @\".$meinvorname.\"s~

Dato : 22-02-04 15:45

Anders Thorsen Holm wrote:

> Ligemeget er vel så meget sagt. Det er nok værd at bemærke, at id har
> præcedens over class, så id-specifikke CSS-regler vil veje tungere end
> class-specifikke.

Hvormed du har fuldstændig ret. glemte at sige dette!

REne

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 21-02-04 12:31

Holger Danske wrote:
> [...]
> forekommer det for mig, at det kan være ligegyldigt hvilket tag jeg
> anvender, men at det måske er "kønnest" at anvende "id"?

[snip class og ID eksempel]

Hvis vi glemmer det visuelle og tænker på det funktionelle.

Så er ID til bl.a. menuer at fortrække, da du her let kan få fat i
elementet via JavaScript DOM-metoden document.getElementById("myelement").

Det er dog også muligt med class, men noget mere besværligt, da der ikke
findes officiel DOM-metode til dette.

Bare så du også har det med i dine overvejlser

Hintzmann c",)