Opsamling på tropiske fisk gennem tolden
Fra : Roar

Dato : 20-02-04 16:05

Til Forum

Vil gerne sige tak for de mange gode råd og vinkler. Fik travlt og fik
ikke fuldt op på emnet; det gør jeg nu.

Problemstillingen var at jeg gerne vil have selvfangede fisk fra
Victoriasøen (Afrika) med hjem uden at få problemer med tolden.

Cecilie Nielsen fra Sektion for Akvakultur, fødevaredirektoratet skrev
følgende:
Du vil blive nødt til at få fiskene artsbestemt dernede, for der må
ikke være f.eks karpefisk eller laksefisk i mellem dem (jeg har dog
ingen anelse om, om disse arter findes i Victoriasøen!), uanset de kun
skal hjem i dit akvarium. Disse arter kan huse nogle meget smitsomme
vira, som vi ikke ønsker indført. Af samme grund vil en
importtilladelse også stille krav til dit afløbsvand, hvis der da er
afløb fra dit akvarie.

Fiskene skal også følges af en attest som skal attesteres én eller
anden officiel myndighedsperson i oprindelseslandet. På attesten skal
der være en sundhedserklæring, hvoraf det fremgår, at fiskene ikke
udviser kliniske sygdomstegn på afsendelsesdagen.

Det er i store træk de krav, vi vil stille. Hvis du mener opfyldelse
af disse krav er indenfor rækkevidde, laver jeg gerne en
importtilladelse. Du er nok ikke den første, der har fået ideen, så
mon ikke der er én eller anden instans ved søen (turistguide??), som
kan være behjælpelig.

Mvh Cecilie Nielsen

Jeg har fået de selvfølgelig uudfuldte importtilladelser:

Venlig hilsen Roar

Fra : Timo Jensen

Dato : 20-02-04 20:29

"Roar" <roape@bigfoot.com> wrote in message
> Til Forum
Jeg er stensikker på at hvis du kontakter Dansk Cichlideselskab, kender de
nogen der hellere end gerne vil hjælpe dig, evt. med kontakt til en
fangsstation "dernede". DE kan ordne alle formaliteter, således du kan få
dine fisk hjem, lige så let som enhver butik kan. Det er faktisk ikke så
besværligt....

--
Timo
Aloe-Shop Danmark http://www.mlm-life.com/

Fra : Essoxfly

Dato : 21-02-04 00:25

Hej Roar.

Du bør helt sikkert lige tale med Skov & naturstyrelsen inden du kaster
dig ud i det.
Jeg er temmelig sikker på at det er dem der har det sidste ord når det
gælder import af dyr og planter.

Held med projektet. Essoxfly

http://www.kandu.dk/