Valg af wireless??
Fra : KH

Dato : 20-02-04 16:06

Jeg har købt et wireless system fra Belkin. Det virker frygteligt. Når jeg
har forladt computerrummet og gået bare 2 meter væk, har jeg allerede mistet
20%. Går jeg ned i min stue ligger jeg på en ca. 35% og tit ryger jeg af.
Dette er selvom stuen kun ligger 6 meter væk i lige linie.

Huset er laver af alm. mursten og intet beton (det er fra 1946).

Jeg vælger nu at få pengene tilbage og så kommer spørgsmålet:

Hvilket skal jeg vælge?? Selfølgelig til en ok pris!!

Klaus

Fra : KH

Dato : 20-02-04 16:07

selvfølgelig 54 mb

Fra : Andre

Dato : 20-02-04 16:45

> Hvilket skal jeg vælge?? Selfølgelig til en ok pris!!

DLink, det virker.

Har selv haft sammen problem, men da jeg købte et DLink acceesspoint køre
det bare....

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 20-02-04 21:47

KH wrote:
> [...]
>
> Jeg vælger nu at få pengene tilbage og så kommer spørgsmålet:
>
> Hvilket skal jeg vælge?? Selfølgelig til en ok pris!!

Hej Klaus

Her er lidt blandet information:

Mit korte svar:
*Vælg et IEEE 802.11g kort og hvor producenten har understøttelse af så
mange platforme som muligt.
*Vælg indbygget kort hvis muligt.
*Husk at hente de nyeste (stabile) drivere, hvor IEEE 802.11g er fuldt
understøttet, når du tester.

-

Til en hjemme ADSL forbindelse (256-512 kbit/s) er selv et IEEE 802.11b
11 Mbit/s kort hastighedsmæssigt rigeligt.

Mange (alle?) kort der understøtter IEEE 802.11g understøtter også IEEE
802.11b.

Normalt understøtter IEEE 802.11g kort også WPA, AES. Kortet
understøtter simpelthen mere (men check det). Kort driverne understøtter
som regel også IEEE 802.1x (sikrere kryptering i større miljøer).

For samme forbindelseshastighed, rækker IEEE 802.11g kort længere.

Det er yderst vigtigt for rækkevidden at en evt. bærbar støjmæssigt er
designet til trådløst datanet. Det bedste er nok at købe den med kortet
indbygget, så slipper man for besværet senere med at få sat det i.

En bærbar med f.eks. indbyggede antenner (2 stk) i skærmen og lav støj,
kan nå igennem 2 betonmure.

Både IEEE 802.11b,a,g opfører sig som en trådløs datanet hub. Den reelle
overførselshastighed under optimale forhold er kun ca. 1/3-1/2 af den
opgivne forbindelseshastighed (11,54,54 Mbit/s).

En ældre bærbar med kort som indstiks PC-card med indbyggede PC-card
antenner rækker kun en betonmur (egen erfaring med flere forskellige
IEEE 802.11b kort).

Apple wireless kort har altid bare virket og det er nok kombinationen af
gode kort, gode drivere og lav støjudstråling fra de bærebare, som er
årsagen:

Her er en producent, som hurtigt har levet op til standarden:

07/14/2003 AirPort Extreme 802.11g gets certified:
http://www.computerworld.dk/usarticles.asp?Mode=1&USArticleID=4024

Men deres IEEE 802.11b (AirPort 802.11b) er også ganske udemærkede og
opfylder vistnok protokollerne IEEE 802.1x og Cisco LEAP.

21. jan. 2003, Test: Første trådløs med 802.11g:
http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=3999
Citat: "...Den reelle hastighed for dataoverførsel via 802.11b kommer
sjældent op over 5 megabit i sekundet. Både 802.11a og g vil altså
typisk være tre gange hurtigere end 802.11b....ikke gode til at trænge
igennem vægge i bygninger, som mest består af beton og stål. Her skal
der blot et par vægge til, før forbindelsen afbrydes..."

Derfor er 2 antenner i klient og basestationens kort vigtig:

Implementing antenna diversity inside small devices:
http://www.eetimes.com/in_focus/mixed_signals/OEG20021107S0028
Citat: "...Spatial diversity is probably the most well known type. A
simple derivation of spatial diversity is already implemented on CardBus
devices and notebooks for Wi-Fi applications. In this case, two antennas
are integrated into the device with at least 35 mm between both since
the CardBus width is about 50 mm. The process consists of switching from
one antenna to the other and selecting the antenna offering the best
signal...."

-

Nyere IEEE 802.11g kort bruger normalt mindre strøm end IEEE 802.11b
kort. Grunden er bl.a. at nyere chips er normalt lavet af fysisk mindre
transistorer og dermed mindre chipareal. Processorer (CPU'er) bliver jo
også billigere over årene i forhold til hastigheden:

2003-09-16, Strömsnålare WLAN-kretsar.
Nya kretsuppsättningar från Broadcom och Atheros ger längre batteridrift
för bärbara datorer med snabba WLAN-uppkopplingar.
http://nok.idg.se/ArticlePages/200309/16/20030916082118_NOK475/20030916082118_NOK475.dbp.asp

-

Check fabrikantens hjemmeside for firmware/software opgraderinger, inden
du køber kortet.

Check om Windows 98, ME, 2000, XP drivere findes. Linux med kerne 2.4.22
kan "let" bringes til at understøtte nogle IEEE 802.11b kort. Hvis du
overvejer - bare en lille smule - at anvende Linux, bør du checke om der
findes Linux drivere.

Check om en evt. ny eller eksisterende firmware understøtter den fulde
IEEE 802.11g (standarden blev færdig i sommeren 2003):

13. juni 2003 Hurtigt WLAN godkendt af IEEE.
Standardiseringsorganet IEEE har godkendt 802.11g standarden og
sikrer dermed kompabilitet mellem udstyr for forskellige leverandører:
http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,id=14296

New IEEE 802.11g™ Standard Extends Data Rate of IEEE 802.11b™ WLANs
to 54 Mbps from 11 Mbps:
http://standards.ieee.org/announcements/80211gfinal.html

-

Der findes også WLAN kort som "stakker" IEEE 802.11g - men det er
ikke-standard. IEEE 802.11g er også understøttet:

6. feb. 2004, Trådløst netværk på 140 Mbit/s.
Med ny, opdateret firmware, vil SMC's kunder kunne opgradere deres
802.11g udstyr til at kunne køre 140 Mbit/s:
http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=4892

mvh/Glenn

-